EN

29.11.1999 Wersja do druku

Sztuka budowania nastroju

Polska premiera "Tamy" ("The Weir") Conora McPhersona w reżyserii Agnieszki {#os#7317}Lipiec-Wróblewskiej{/#} potwierdza tezę, że współczesna dramaturgia irlandzka to zjawisko godne uwagi. Irlandczy­ków zdaje się nie imać rozpleniona na scenach świata moda na dosadność języka, obscena i nie przebiera­jącą w środkach coraz ostrzejszą brutalność. Nie znajdują upodoba­nia, w podważaniu tradycyjnych norm etycznych, w kreowaniu świa­ta coraz mniej przejrzystych warto­ści czy w zajmowaniu się człowie­kiem upodlonym. Mistrzostwo częstokroć przyrównywane do Cze­chowa - ujawniają natomiast w bu­dowaniu nastroju klasycznie opo­wiadanych historii. Po sztukach Briana Friela i Marti­na McDonagha mamy kolejnego au­tora z szansą na stałe zadomowienie się w naszych teatrach. Conor McPherson to rzadki przypadek praw­dziwie olśniewającej kariery. Studiował filozofię i filologię angielską na uni­wersytecie w Dublinie. Jeszcze jako student założył zes

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Sztuka budowania nastroju

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita Nr 278

Autor:

Janusz R.Kowalczyk

Data:

29.11.1999

Realizacje repertuarowe