Ostatnio coraz więcej mówi się i pisze o roli plastyka w teatrze. Są tacy, którzy z wyczuwalnymi dziś objawami bardziej aktywnej ingerencji scenografów w tworzenie przedstawienia teatralnego łączą nadzieje na rychłe odrodzenie naszego teatru oraz sposób wyjścia z obecnego impasu. Równocześnie jednak ludzie nacechowani tym optymizmem patrzą na teatr z wygodnego fotela recenzenta i całkowicie nie zdają sobie sprawy z tych wszystkich trudności, które scenograf musi pokonać, względnie które w obecnej sytuacji są dla niego nie do pokonania. * Plastycy pracują w teatrze przeważnie na gażach. Wysokość gaży określa konwencja. W teatrze macierzystym scenograf zobowiązany jest wykonać projekty do 3-4 sztuk rocznie. Teoretycznie nie jest to ilość wygórowana. Gaża jednak nie wystarcza na utrzymanie, pokrycie kosztów farb, materiałów, malarskich, jakie takie wyposażenie pracowni. W związku z tym scenograf zmuszo
Tytuł oryginalny
O aktualnych problemach scenografii
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 15/16