EN

7.04.1962 Wersja do druku

Poetyka misterium

ALLARDYCE NICOLL W "Dziejach dramatu" wskazywał, że misterium jako gatunek dramatyczny ukształtowało się poprzez obudowywanie motywu zmartwychwstania zdarzeniami mniej lub bardziej związanymi z fabułą powstania Chrystusa z grobu. Nicoll przypomina, że już w stadium pramisteryjnyrn grający scenkę przy grobie "aktorzy" uzyskiwali wskazówki reżyserskie: anioł winien "podejść do grobowca nie zwracając niczyjej uwagi i siedzieć tu cicho z palmą w ręce", trzy Marie miały przejść przez nawę, "stąpając delikatnie, jakby czegoś szukały", podejść "do grobu jak ludzie zbłąkali, lamentować". Inaczej: od zarania swego istnienia, zanim ta fabułka zaczęła obrastać scenkami stanowiącymi tabularny kontekst, zaczęła obrastać didaskaliami. Wraz z rozrastaniem się fabuły, nawet wraz z rozrastaniem się didaskaliów - rozrastała się przestrzeń do gry misterium. Prócz grobu potrzebna była apteka, w której Marie nabyły olejki, z czasem miasto w tle, z któ

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Poetyka misterium

Źródło:

Materiał nadesłany

?

Autor:

Sergiusz Sterna-Wachowiak

Data:

07.04.1962