powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Andrzej Wirth w Instytucie Teatralnym

29 czerwca o godz. 19.00 światowej sławy teatrolog, prof. Andrzej Wirth, wygłosi w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1 wykład "Lehrstück Brechta jako performance", zaś 30 czerwca o godz. 19.00 odbędzie się jego videoperformance zrealizowany wspólnie z Thomasem Martiusem - "Wilson's Island"

Jan Kott pisał: "Andrzej Wirth stworzył rzecz niemalże najtrudniejszą, stworzył Andrzeja Wirtha. Wszyscy jesteśmy zwykle tym co robimy, ale Andrzej Wirth jest poza tym, jest i pozostaje Andrzejem Wirthem". Ten charyzmatyczny wykładowca, autor błyskotliwych esejów, wybitny znawca dzieła Bertolta Brechta, który w latach sześćdziesiątych zmuszony został do emigracji, przez dwa dni będzie gościem Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Poniedziałkowy wykład dotyczył będzie słabo w Polsce opisanej Brechta Teorii Sztuki Dydaktycznej (Lehrstück) jako swoistego "teatru bez publicznosci". Wirth pojmuje Lehrstück jako model teatru, który pojęcie widowni rozumianej zarówno w sensie tradycyjnym, jak i pojmowanej jako grupa terapeutyczna zastąpił koncepcją "inteligentnej matrycy interakcji", angażując w ten sposób wszystkich uczestników w równym stopniu. Teorię potwierdził praktyką, gdy zakładając Instytut Teatrologii Stosowanej w Giessen nakazał, by usunięto rzędzy siedzeń na sali wykładowej. Mowił o tym jego student Rene Pollesch, wygłaszajac laudację z okazji wręczenia Wirthowi nagrody ITI: "Nareszcie! Żeby stworzyć miejsce dla sceny. Miejsce dla teatru bez publiczności! Dostojny nagrodzony patrzył wtedy bardzo cierpliwie, jak ofiarą piły pada rząd za rzędem, uważając przeprowadzane prace za rodzaj performansu. Przemiana sali wykładowej w scenę to z pewnością teatralne przedsięwzięcie".

Wtorkowy performance to videoesej Andrzeja Wirtha i Thomasa Martiusa powstały w czasie rezydencji w Watermill Center Roberta Wilsona poświęcony relacji między architekturą, teatrem i pamięcią. Punktem wyjścia jest Watermill Center, jednak autorzy videoeseju odnoszą się także do Bayreuth (Wagner), Bauhaus (Gropius) oraz Hellerau (Palluca) - utopijnych miejsc syntezy sztuk.

Prof. Andrzej Wirth - światowej sławy teatrolog, krytyk literacki i teatralny, tłumacz. Studiował filozofię pod kierunkiem Władysława Tatarkiewicza i Tadeusza Kotarbińskiego (twierdzi, że jego "Traktat o dobrej robocie" okazał sie największą inspiracją przy tworzeniu programu teatrologii stosowanej). Współpracował z Instytutem Badań Literackich w Warszawie. Pisze o sobie, że ma jedno życie i trzy biografie: polską, niemiecką i amerykańską. Od roku 1966 profesor w Stanford University, od 1970 w City University of New York. Założyciel Instytutu Teatrologii Stosowanej (Angewandte Theaterwissenschaft) na Uniwersytecie Gisseńskim (1982-1992). Obecnie Profesor Emeritus i "old fellow" w Wissenschaftskolleg w Berlinie. Publikuje w języku polskim, niemieckim oraz angielskim. Mieszka w Berlinie i w Wenecji. Po polsku wydano m.in. zbiór jego esejów "Teatr, jaki mógłby być" pod redakcją Małgorzaty Sugiery.

Thomas Martius - reżyser i performer, absolwent Instytutu Teatrologii Stosowanej w Gissen