EN

27.05.2009 Wersja do druku

Raport z oblężonego miasta

Jego Hamlet walczył z nieprawością na osmańskim dworze, grają u niego aktorzy muzułmańscy i chrześcijańscy, nie przerwał pracy w czasie czteroletniego oblężenia Sarajewa. Na toruński festiwal Kontakt przyjeżdża bośniacki reżyser Haris Pašović. Zaprezentuje "Wroga klasowego" w wykonaniu teatru East West. W Gazecie Wyborczej - Toruń rozmowa z reżyserem.

Grzegorz Giedrys: "Wroga klasowego" [na zdjęciu] Nigela Williamsa często porównuje się do "Władcy much" Williama Goldinga. Wśród dzieci dochodzi do eskalacji przemocy. Haris Pašović: Tak. Ale jest też kilka znacznych różnic. Golding skupia się na pierwotnym instynkcie agresji wśród młodych chłopców, a "Wróg klasowy" analizuje przede wszystkim przemoc pomiędzy dorosłymi, którą wywołuje poczucie społecznej, ekonomicznej i politycznej niesprawiedliwości. Akcję umieszcza pan w bośniackiej szkole. Czy w świecie dzieci z Bośni, które pamiętają koszmar niedawnej wojny, przemoc jest nieunikniona? - Niestety tak. Nasz "Wróg klasowy" odbywa się we współczesnym Sarajewie, mieście, które w stanie oblężenia było aż cztery lata - w tym czasie młodzi ludzie, którzy występują w sztuce, byli jeszcze dzieciakami. To opowieść o ofiarach dramatycznej transformacji z socjalizmu do kapitalizmu i demokracji. Mówi także o powojennej Bośni, w której c

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Raport z oblężonego miasta

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 123

Autor:

Grzegorz Giedrys

Data:

27.05.2009

Wątki tematyczne

Festiwale