EN

4.02.2009 Wersja do druku

Europejczyk jedzie do Indii

Wątek bollywoodzki miał wprowadzić temat (nie)rozumienia kultury indyjskiej przez Europejczyków. Tej perspektywy nie udaje się ustanowić, ale przez to temat spektaklu przesuwa się w rejony bardziej uniwersalne - o spektaklu "Wszystkie rodzaje śmierci" w reż. Pawła Passiniego w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie pisze Marta Bryś z Nowej Siły Krytycznej.

Główną inspiracją teatralnych twórców w Polsce jest albo szeroko rozumiana historia, obecna kondycja Europy albo postępująca amerykanizacja w wielu dziedzinach życia. Nawet w inscenizacjach dramatów antycznych nie pojawiają się oryginalne źródła, a znaki przepisywane są na język popkultury w poszukiwaniu komentarza do współczesnej rzeczywistości. Na tym tle spektakl "Wszystkie rodzaje śmierci" Pawła Passiniego jest wyjątkowy: kieruje uwagę na buddyzm i intrygujący od wieków Orient, nie unikając, czasem naiwnych, ale fundamentalnych pytań. Zapowiadana rozmowa o europejskiej recepcji hinduizmu zmieniła się w uniwersalną przypowieść o poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie "czym jest śmierć?". Oślepiająca biel (hinduski kolor żałoby) ścian, sztuczny śnieg, filary nieczynnego kina Światowid i dwupoziomowa kondygnacja (dawniej na obu mieściły się fotele kinowe) tworzą sterylną przestrzeń - laboratoryjną i dziwnie świątynną zarazem. W scenie o

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Siła Krytyczna

Autor:

Marta Bryś

Data:

04.02.2009

Wątki tematyczne

Realizacje repertuarowe