Konflikt w Operze Krakowskiej

20-01-2006
07-03-2013
Kraków. Korupcja w operze ponownie przed sądem
Sąd Okręgowy w Krakowie uchylił wyrok, jaki zapadł rok temu w sprawie milionowej korupcji przy budowie Opery Krakowskiej i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia.
28-05-2009
Kraków. Sąd za łapówki przy budowie opery
Dziś rozpoczyna się proces przeciwko Piotrowi R., byłemu dyrektorowi Opery Krakowskiej, oraz Rafałowi R., kierownikowi działu inwestycji. Obaj podejrzani są o przyjęcie łapówki i płatną protekcję.
26-05-2009
Kraków. Opera do zamknięcia?
Znowu trzeba dołożyć pieniędzy na pechową budowę. Jeśli do końca sierpnia nie zostaną usunięte usterki wskazane przez strażaków, otwarty kilka miesięcy temu budynek Opery Krakowskiej przy ul. Lubicz trzeba będzie... zamknąć.
24-03-2009
Kraków. Łapówka w operze do poprawki
Krakowski sąd zwrócił prokuraturze sprawę korupcji przy budowie gmachu Opery Krakowskiej. Uznał bowiem, że w materiale dowodowym są istotne braki.
17-03-2009
Kraków. Sąd zna kulisy tajnej operacji CBA w operze
Były dyrektor oskarżony o łapówkarstwo. Adwokaci chcą zwrotu sprawy do prokuratury.
23-12-2008
Kraków. Akt oskarżenia ws. korupcji przy budowie Opery
Krakowska prokuratura przekazała do sądu akt oskarżenia w sprawie korupcji przy budowie Opery Krakowskiej - poinformował we wtorek PAP prok. Piotr Kosmaty.
25-07-2008
Kraków. Trwa śledztwo dotyczące korupcji przy budowie opery
Krakowska prokuratura czeka na pomoc prawną portugalskiej prokuratury, by zakończyć śledztwo w sprawie korupcji przy budowie krakowskiej opery.
27-11-2007
Kraków. Ruch na budowie nowej opery
Sytuacja w Operze Krakowskiej zaczyna się normalizować. Po zwolnieniu dyrektora naczelnego Piotra R., w stosunku do którego wysunięto poważne zarzuty korupcyjne, i mianowaniu na jego miejsce Bogusława Nowaka, wznowiono prace nad nowym gmachem instytucji.
16-11-2007
Kraków. Zatrzymanie byłego dyrektora opery fuszerką CBA
Zatrzymanie byłego dyrektora krakowskiej opery przez CBA wyglądało dokładnie odwrotnie niż w amerykańskich filmach. Piotr R. nie usłyszał, jakie ma prawa, nie mógł skontaktować się z adwokatem, przeszukano jego mieszkanie, a dopiero na końcu dowiedział się, o co chodzi.
02-11-2007
Kraków. Były dyrektor Opery jednak do aresztu?
Krakowski sąd ma ponownie zdecydować, czy aresztować byłego dyrektora Opery Krakowskiej Piotra R. podejrzanego o korupcję.
02-10-2007
Budowa Opery - Sepioł odpowiada Nawarze
Przy dużych, trudnych realizacjach sukces nie jest pewny, ale ktoś, kto nie stawia wyzwań, unika wprawdzie porażek, ale czy ma sukcesy? - Janusz Sepioł odpowiada na zarzuty Marka Nawary związane z budową Opery w Gazecie Wyborczej - Kraków.
02-10-2007
Marek Nawara: Nie jestem rewolucjonistą
- Można robić rewolucję i rozwiązać zespół, a potem tworzyć go na nowo. Ale to też wymaga czasu. Ja stawiam na rozwój zespołu i uatrakcyjnianie repertuaru - tak marszałek małopolski komentuje sytuację w krakowskich instytucjach muzycznych. Rozmawia z nim Tomasz Handzlik w Gazecie Wyborczej - Kraków.
25-09-2007
Opera pod lupą
Już od wielu miesięcy jest jasne, że Piotr Rozkrut jest do tej pory najgorszym dyrektorem Opery Krakowskiej. Pod jego rządami teatr popadł w marazm, poziom artystyczny instytucji drastycznie spadł i teatr ten nie potrafi wyprodukować ani jednej w sezonie premiery choćby na średnim poziomie - piszą Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz i Ewa Kopcik w Dzienniku Polskim.
25-09-2007
Kraków. Dyrektor Rozkrut odwołany
Zarząd Województwa Małopolskiego odwołał we wtorek z funkcji dyrektora naczelnego Opery Krakowskiej Piotra Rozkruta. Na stanowisko to został powołany wyłoniony w konkursie Bogusław Nowak - poinformował we wtorek marszałek Małopolski Marek Nawara.
23-09-2007
Dyrektor Opery Krakowskiej zatrzymany przez CBA
Miliona złotych za zatwierdzenie jednego z projektów wykonawczych nowego gmachu teatru muzycznego w Krakowie zażądał architekt Rafał S. - podaje Centralne Biuro Antykorupcyjne. CBA zatrzymało go w trakcie operacji kontrolowanego wręczenia łapówki, w chwilę po przyjęciu walizki pełnej pieniędzy. Działał on w porozumieniu z dyrektorem Opery, który został również aresztowany.
11-09-2007
Stary dyrektor operze na ratunek
- Był zdecydowanym liderem, zdobył sześć głosów na osiem możliwych - mówi z zadowoleniem marszałek Nawara, który nie kryje, że uważał Nowaka za najlepszego kandydata [na stanowisko dyrektora Opery Krakowskiej]. - Biorąc pod uwagę doświadczenie dyrektora Nowaka, możemy być wreszcie spokojni o losy inwestycji - podkreślał marszałek w Gazecie Wyborczej - Kraków.
10-08-2007
Nie tylko o Operze Krakowskiej
- Konsekwencje rozstrzygnięcia poprzedniego konkursu [na dyrektora Opery Krakowskiej] ponosi dzisiaj nie tylko zespół Opery, który najbardziej dotkliwie to odczuł, ale przede wszystkim Kraków i polska kultura. Niestety, od wielu lat decyzje powołania dyrektorów są czysto polityczne, z tzw. klucza. Dla wielu teatr jest materią zupełnie nieznaną i obcą - mówi Marek Wiatr w Naszym Dzienniku.
02-05-2007
Kiedy powstanie szum, coś się zrodzi
- Gdybyśmy mieli dobrą operę, to może byłoby nas stać na 20 mln zł rocznej dotacji dla niej. Uważam, że aglomeracja krakowska, licząca około 1,2 mln mieszkańców, z takim dziedzictwem kulturowym i z takimi tradycjami, powinna mieć dobrą operę - mówi , marszałek województwa małopolskiego w Dzienniku Polskim.
12-03-2007
Śpiew z taśmy (produkcyjnej)
Artyści na etatach, wyrabianie norm, obsadzanie stanowisk z klucza politycznego - polskie opery, z warszawską Narodową na czele, to w większości prawdziwe skanseny realnego socjalizmu - pisze Dorota Szwarcman w Polityce.
08-02-2006
Siła starych układów
Spór dyrektorów narodowej sceny wynikał nie tylko z odmiennych wizji programowych. Wywołały go też problemy nękające polskie opery, co potwierdza konflikt w Krakowie i kłopoty Teatru Wielkiego w Łodzi - pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.
02-02-2006
Umowa o pracę
Trudno uwierzyć, że osoba wysoko usytuowana w hierarchii Platformy Obywatelskiej - jednej z dwóch wiodących partii w Rzeczpospolitej, pełniąca funkcję Marszałka Województwa Małopolskiego, któremu podlegają ważne instytucje kultury, dla których jest organem założycielskim - może wypowiadać się aż tak błędnie - pisze do Gazety Wyborczej - Kraków Ewa Staniak, Przewodnicząca Zarządu Związku Zawodowego Pracowników Filharmonii Krakowskiej.
01-02-2006
Kultura czeka na zmiany
- Zmiana 1989 roku za bardzo zaskoczyła całe to środowisko artystyczne. Nikt tam nie pomyślał o tym, że należy spojrzeć, co się dzieje w bankach, zakładach produkcyjnych, gdzie niezbędne zmiany wymuszało życie. Cała sfera instytucji artystycznych została całkiem z boku - mówi prof. Emil Orzechowski, kierownik Katedry Zarządzania Kulturą Instytutu Spraw Publicznych UJ.
01-02-2006
Kraków. List zespołu Opery Krakowskiej
Z wielkim zdziwieniem przeczytaliśmy wywiad zamieszczony w Gazecie Wyborczej z 20 stycznia 2006 r.
23-01-2006
Opery chcemy ogromnej
Najżywiej ostatnio dyskutowanym spektaklem teatralnym w Polsce jest "Wozzeck" - opera Albana Berga, wyreżyserowana przez Krzysztofa Warlikowskiego w warszawskiej Operze Narodowej. Najgłośniejszym kulturalnym tematem Krakowa też jest opera, a dokładniej spory wokół jej funkcjonowania. Czekamy na moment, kiedy ucichną. Wydaje się, że taką chwilą może być przeprowadzka do nowego gmachu przy ulicy Lubicz - pisze Małgorzata Bordzio Olszewska w Gazecie Krakowskiej.
20-01-2006
Bariera prowincjonalności
Dla mnie artysta na etacie to jest jakaś karykatura. Bo proszę sobie wyobrazić poetę czy rzeźbiarza na etacie, od których kupuje się nie konkretne dzieło, tylko rzeźbienie przez osiem godzin z przerwą obiadową. A tu mamy właśnie taką sytuację - mówi Janusz Sepioł, marszałek województwa małopolskiego, komentując aktualną sytuację w krakowskiej operze i filharmonii. O Konfliktach w krakowskich instytucjach muzycznych, rozmawiają z nim Szymon Jadczak, Tomasz Jakub Handzlik w Gazecie Wyborczej - Kraków.
19-01-2006
Gdzie trzech się bije, tam czwarty koncertuje
Podczas debaty [w studio krakowskiej TV] padło kilka sensownych zdań; trudno nie zgodzić się z dyrektorem artystycznym opery Ryszardem Karczykowskim (który lada dzień złoży wypowiedzenie i pożegna się z naszym miastem), że krakowskie myślenie o kulturze charakteryzuje się prowincjonalnością. Nie ma też co dyskutować z marszałkiem Januszem Sepiołem, że w zarządzaniu instytucjami kulturalnymi w Polsce obowiązuje model rodem z komunizmu i dopóki on się nie zmieni, nie ma co marzyć o zmianach na lepsze - pisze Szymon Jadczak w Gazecie Wyborczej - Kraków.
18-01-2006
Kraków. Rezygnacja dyrektora artystycznego Opery
Ryszard Karczykowski, dyrektor artystyczny Opery Krakowskiej, podjął decyzję o rezygnacji z zajmowanego stanowiska. - To decyzja definitywna - mówi dyrektor Karczykowski. - Rezygnację już napisałem. Poinformowałem już o tym marszałka - podkreśla.
17-01-2006
Kraków. W operze nikt nie chce dyrektorów
99 proc. artystów Opery Krakowskiej nie chce dłużej współpracować z obecnym szefostwem placówki - taki wynik przyniosło niedzielne referendum przeprowadzone wśród ponad setki pracowników.
13-01-2006
Muzyka nie łagodzi obyczajów
W trzech największych krakowskich instytucjach muzycznych trwa kryzys i walka o władzę. To cena za lata zgody na nijakość i braku odwagi w podejmowaniu decyzji. Czy muzycy filharmonii, opery i Capelli Cracoviensis, a także nadzorujący ich pracę marszałek województwa i prezydent Krakowa potrafią wyciągnąć z tego przesilenia wnioski i sprawić, że za kilka lat będziemy z tych instytucji naprawdę dumni? - o konflikcie w krakowskich instytucjach muzycznych piszą Tomasz Jakub Handzlik i Ryszard Kozik w Gazecie Wyborczej - Kraków.
11-01-2006
Zemsta przy okazji "Zemsty nietoperza"
Zwolnienie śpiewaka, odbyło się w dawnym stylu - trzyosobowa delegacja z działów kadr i organizacji widowni obserwowała w teatrze próbę "Zemsty nietoperza", po czym w trakcie przerwy publicznie wręczyła zwolnienie . Ponad stu pracowników Opery Krakowskiej podpisało się pod protestem, rozesłanym po całej Polsce. Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz pisze o konflikcie w Operze Krakowskiej.
10-01-2006
Kraków. Konflikt w Operze
Nie wyobrażamy sobie dalszej współpracy z dyrektorem - mówią artyści krakowskiej opery. - Współpraca układa się dobrze - odpowiada im dyrektor. - Konflikt jest, ale przekujmy go w sukces - tonuje sytuację przedstawiciel urzędu marszałkowskiego finansującego instytucję.
06-01-2006
Matematyczny wzór śpiewaka
Dyrektor Opery Krakowskiej ocenia artystów m.in. za "umiejętność jasnego i logicznego formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych" Kiedy śpiewak Opery Krakowskiej jest dobry? Według zarządzenia dyrekcji tej instytucji odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Wystarczy poddać artystę odpowiedniemu kwestionariuszowi oceny w skali 2-6 punktów, a otrzymane wyniki podłożyć pod wzór matematyczny: średnia oceny funkcjonowania razy 0,45 plus średnia oceny zadaniowej razy 0,55. Suma iloczynów punktów - według dyrekcji - da precyzyjną odpowiedź na temat jakości śpiewaka - pisze Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz Dienniku Polskim.