EN

11.09.2008 Wersja do druku

Festiwal Dialogu Czterech Kultur. Odsłona piąta

W przeddzień prezentacji spektaklu "HamletMaszyna" w reżyserii Dymitra Gotscheffa oraz projekcji nagrania "Hamlet/Maschine" [Hamlet/Maszyna] w reżyserii Heinera Müllera odbyła się sesja naukowa poświęcona Müllerowi. Złożyły się na nią wykłady, promocja najnowszej książki z serii "Dramat współczesny" zawierającej dramaty: Bertolta Brechta "Decyzja" i Heinera Müllera "Mauzer" oraz projekcja filmu "Die Zeit ist aus den Fugen" - o Festiwalu Czterech Kultur pisze Monika Kwaśniewska z Nowej Siły Krytycznej.

By na wstępie przedstawić sylwetkę bohatera wczorajszej sesji, pozwolę sobie zacytować fragmenty tekstu z katalogu festiwalu. Wydaje mi się bowiem, że stanowi on świetną, sugestywną syntezę najważniejszych cech twórczości niemieckiego dramatopisarza: "Heiner Müller to jeden z najważniejszych twórców współczesnego dramatu niemieckojęzycznego. Urodził się w NRD i mimo wielu okazji nie opuścił rodzinnego kraju traktując doświadczenie życia w podzielonych Niemczach i podzielonej Europie jako swoisty materiał literacki. Interesował go ścisły związek między Historią a biografią. () Na przecięciu tego, co osobiste, z tym, co polityczne, stworzył nową estetyczną jakość. Teksty Müllera () są rodzajem pejzażu rozkładającego się, gnijącego świata () odczuciem świata w stanie permanentnej katastrofy. () Coraz mocniejszy rozpad formy dramatycznej wiąże się u niego z wyraźną ekspansją języka poetyckiego, który eliminuje dialog, akcję czy p

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Siła Krytyczna

Autor:

Monika Kwaśniewska

Data:

11.09.2008

Festiwale