"Małego biesa", granego od lutego hr. w Teatrze im. J. Słowackiego, zaliczyć wypada niewątpliwie do spektakli dużego formatu tak ze wzglądu na wielkość zainwestowanego w niego kapitału aktorskiego (dwadzieścia parę osób), inscenizacyjnego (aż trzech asystentów reżysera), wspomaganego współpracą choreografa i muzyka, jak i z racji osiągniętych efektów artystycznych. Autor "Małego biesa" Fiodor Sołogub, podobnie jak Andrejew, Jewireimow, Błok, należy do szkoły symbolizmu rosyjskiego, której rozkwit przypada na lata poprzedzające wybuch Rewolucji Październikowej. Jego tekst jest świadectwem pewnego kryzysu duchowego, ujawnieniem drążących podświadomość niepokojów i równie nieokreślonych oczekiwań, zapisem przeczuć tej powszechnej pożogi, w której spłonie świat stary. "Mały bies" powstał w roku 1907, w wersji powieściowej. Natychmiast po ogłoszeniu go drukiem jego autor zanotował wzrost prestiżu, więcej: poznał smak
Tytuł oryginalny
Przy Placu Św. Ducha (frag.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Tygodnik Powszechny nr 15