Kryzys w Operze Narodowej

18-04-2005
04-01-2010
Ludzie kultury a Platforma Obywatelska
Trzeba z naszej strony wyraźnej deklaracji, że państwo pod naszymi rządami będzie brało na siebie istotny ciężar finansowania kultury, nawet jeśli jest potrzebna nam do tego nowa formuła podziału tych finansów. To oznacza zgodę na szczególny rodzaj uprzywilejowania ludzi kultury wobec innych grup społecznych i w jakimś sensie nie jest myśleniem do końca demokratycznym, ale niezbędnym - felieton posła Janusza Palikota o sytuacji kultury pod rządem PO.
03-08-2009
TVP. Pietkiewicz za Farfała?
Według informacji serwisu Newsweek.pl nowym szefem TVP zostanie Janusz Pietkiewicz [na zdjęciu]. Dni obecnego p.o. prezesa są już policzone - Piotr Farfał żegna się ze stanowiskiem.
23-01-2009
Żyję zachłannie, żeby zdążyć
- Mieszkałem w Warszawie, Brukseli, Bolonii, Mediolanie, Nigerii. W Turynie mam dom z widokiem na Mont Blanc. Co miesiąc zmieniam miejsca pracy. Nie ma takiego miejsca, do którego wracam - z Michałem Znanieckim, reżyserem, który zasłynął jako najmłodszy, 24-letni reżyser debiutant w mediolańskiej La Scali, rozmawia Małgorzata Matuszewska z Polski Gazety Wrocławskiej.
05-01-2009
Warszawa. Plany Opery Narodowej
Teatr Wielki rozpoczyna nowy rok galowym wieczorem operowym pod dyrekcją sławnego Walerego Giergiewa, szykuje nową premierę Mariusza Trelińskiego, a na mieście wyróżnia się wyrazistą kampanią reklamową - pisze Anna S. Dębowska w Gazecie Wyborczej Stołecznej.
17-10-2008
Lans w operze
- Opera to dziwny wynalazek: porozumiewamy się w niej śpiewem, a ogromny aparat ludzki i dystans do publiczności nadaje jej hieratyczność - mówi reżyser MARIUSZ TRELIŃSKI.
08-10-2008
Siekierkę pilnie na kijek zamienię
Minister Zdrojewski przyjechał na białym koniu i przygwoździł włócznią złego smoka Pietkiewicza. Radość zapanowała ogromna. Tylko czy naprawdę jest się z czego cieszyć? - pyta Dorota Kozińska w Tygodniku Powszechnym.
04-10-2008
Opera Narodowa będzie w światowej czołówce
- Chcę przywrócić Operze Narodowej poziom artystyczny, którego wyznacznikiem były premiery "Madame Butterfly" i "Króla Rogera" Mariusza Trelińskiego, "Potępienia Fausta" Achima Freyera, baletów Jirziego Kyliána - mówi nowy dyrektor Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski w rozmowie z Anną S. Dębowską z Gazety Wyborczej - Stołecznej.
01-10-2008
Nowy dyrektor nominowany
Zgodnie z oczekiwaniami, minister kultury Bogdan Zdrojewski powołał wczoraj Waldemara Dąbrowskiego na stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Z tą nominacją rozpoczyna się etap kolejnych zmian w teatrze - pisze jm [Jacek Marczyński] w Życiu Warszawy.
01-10-2008
Operowe plany Trelińskiego
- Ja chcę robić operę dla ludzi nowocześnie myślących, dla inteligencji, która ogląda wystawy, interesuje się sztuką, dla publiczności, która ogląda spektakle Lupy, chodzi na filmowe festiwale Gutka czy na Warszawską Jesień - mówi dyrektor artystyczny Opery Narodowej Mariusz Treliński w rozmowie z Anną S. Dębowską i Romanem Pawłowskim z Gazety Wyborczej.
01-10-2008
Koniec opery żebraczej
Podejmując decyzję tuż przed rozpoczęciem sezonu, minister pogwałcił jednak reguły rządzące operowym światem i wszedł w buty poprzednika, który dwa lata temu w podobnym trybie posadził na dyrektorskim stołku umocowanego w Pałacu Prezydenckim Pietkiewicza, a wyrzucił Mariusza Trelińskiego. Więc nie idzie o zasadność odwołania, ale o styl jego przeprowadzenia - pisze Daniel Cichy w Tygodniku Powszechnym.
30-09-2008
Warszawa. Waldemar Dąbrowski dyrektorem Opery Narodowej
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski powołał Waldemara Dąbrowskiego (na zdjęciu) na stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.
26-09-2008
Warszawa. Janusz Pietkiewicz odwołany
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski wydał komunikat o odwołaniu Janusza Pietkiewicza z funkcji dyrektora naczelnego Opery Narodowej.
26-09-2008
Dlaczego Treliński jest potrzebny w operze
Na decyzję ministra Zdrojewskiego usuwającą dyrektora Pietkiewicza z TW-ON, czekałem od dawna. Dwa ostatnie sezony to pod względem artystycznym kompromitacja sceny narodowej - pisze Jacek Hawryluk w Gazecie Wyborczej.
25-09-2008
Liczy się przede wszystkim powrót Mariusza Trelińskiego
Kariera Janusza Pietkiewicza, zwłaszcza w ostatnich latach, obrazuje bliskie, nawet za bardzo, związki świata kultury z polityką. Dziś jednak polityczne tło sprawy schodzi na drugi plan. Liczy się przede wszystkim powrót Mariusza Trelińskiego - reżysera rozchwytywanego przez najważniejsze sceny świata. Polska nie może sobie pozwolić na utratę tej klasy artystów - pisze Jacek Wakar w Dzienniku.
25-09-2008
W tej decyzji nie było polityki
- Nie pozwolę, by podejmowane przeze mnie merytoryczne decyzje, stawały się elementem politycznych przepychanek. A patrząc na sprawę bez emocji - niewiele jest osób w kraju, którym ze spokojnym sumieniem powierzyłbym zorganizowanie takiej imprezy, jak prezydencki bal. Waldemar Dąbrowski jest jedną z nich - o decyzji zwolnienia Janusza Pietkiewicza wypowiada się dla Dziennika jej autor, minister kultury i dziedzictwa narodowego, Bogdan Zdrojewski.
25-09-2008
Pietkiewicz - zaufany lewicy i prezydenta
Ma przyjaciół w polityce, biznesie, sztuce... I potrafi to wykorzystać - mówią znajomi odchodzącego dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie - pisze Małgorzata Pietkiewicz w Dzienniku.
25-09-2008
Teatr Wielki-Opera Narodowa - trzęsienie ziemi i krew na szybach?
Dyrektorzy Pietkiewicz i Znaniecki odnieśli się do medialnego szumu ze spokojem stoickim. Dzierżąc w dłoni pachnącą świeżuteńką farbą "Kronikę sezonu 2007/08", Pietkiewicz przytoczył słowa Marka Twaina, że "najważniejsza jest prawda" - pisze Krzysztof Rozner w portalu Kulturalna Stolica.
25-09-2008
Warszawa. Waldemar Dąbrowski przyjął propozycję ministra
Będzie wymiana dyrektorów w Operze Narodowej. Waldemar Dąbrowski {na zdjęciu] potwierdził, że przyjął propozycję pokierowania instytucją.
24-09-2008
Restauracja w Operze Narodowej
Od października dyrektorami warszawskiego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej mają zostać Mariusz Treliński jako dyrektor artystyczny i Waldemar Dąbrowski jako dyrektor naczelny - dowiadujemy się nieoficjalnie w resorcie kultury - piszą Joanna Derkaczew i Anna S. Dębowska w Gazecie Wyborczej.
24-09-2008
Zdrojewski zwalnia ekipę, która robi bal prezydencki
Minister kultury ma już gotowy wniosek o odwołanie głównego koordynatora prezydenckiego balu z okazji 90. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Z dymisją Janusza Pietkiewicza, szefa Teatru Wielkiego - Opery Narodowej chce zdążyć do końca miesiąca. Czy nie boi się, że będzie kolejna wojna rządu z prezydentem? - pyta Agata Kondzińska w Polsce.
24-09-2008
Warszawa. Janusz Pietkiewicz zostanie odwołany
Janusz Pietkiewicz przestanie sprawować funkcję dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej od 29 września. Procedura odwoławcza jest w toku - poinformowała PAP rzeczniczka resortu kultury Iwona Radziszewska.
22-09-2008
Koniec operowej smuty
Wczoraj minister Bogdan Zdrojewski wydał komunikat o odwołaniu Janusza Pietkiewicza z funkcji dyrektora naczelnego Opery Narodowej. Ze słusznością decyzji trudno dyskutować. Ale z sensem polityki kulturalnej, która umożliwia czterokrotną rewolucję kadrową w tak ważnej instytucji w ciągu zaledwie 10 lat - zdecydowanie trzeba - pisze Michał Mendyk w Dzienniku.
02-07-2008
Warszawa. Opera Narodowa wg Znanieckiego
Wielki powrót Mariusza Trelińskiego i Krzysztofa Warlikowskiego na scenę Opery Narodowej? Taką możliwość zapowiada trzeci z wybitnych polskich reżyserów operowych, Michał Znaniecki [na zdjęciu], aktualnie p.o. dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego - pisze Anna S. Dębowska w Gazecie Wyborczej Stołecznej.
11-02-2008
Opera dryfuje
Już prawie miesiąc Teatr Wielki nie ma dyrektora artystycznego. Niepokoje kadrowe to jednak tylko wierzchołek góry lodowej, jaką jest marna kondycja największej sceny operowo-baletowej w Polsce - pisze Katarzyna K. Gardzina w Życiu Warszawy.
23-01-2008
Jak ratować Operę Narodową?
Czy jedynym lekarstwem dla Opery Narodowej jest jej zamknięcie i otwarcie na nowo dopiero po gruntownej reorganizacji? Jaką decyzję powinien podjąć minister kultury? - pisze Anna S. Dębowska w Gazecie Wyborczej - Stołecznej.
15-01-2008
Warszawa. Opera Narodowa bez dyrektora artystycznego
Ryszard Karczykowski odszedł z Teatru Wielkiego, bo - jak mówi - nie mógł realizować swoich planów artystycznych i miał coraz mniejszy wpływ na repertuar.
12-01-2008
Warszawa. Opera Narodowa bez dyrektora
Ryszard Karczykowski złożył rezygnację ze stanowiska dyrektora artystycznego Opery Narodowej. To nie koniec perturbacji w teatrze - na przyszły sezon została przełożona lutowa premiera "Fausta" Gounoda w reżyserii Roberta Wilsona - pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.
11-10-2007
Bogna Świątkowska o Europejskiej Stolicy Kultury
Czy otrzymamy oficjalny tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w roku 2016, prawdę mówiąc, dużo mniej mnie interesuje niż to, czy Warszawa tą stolicą po prostu w końcu się stanie - pisze Bogna Świątkowska w Gazecie Wyborczej - Stołecznej.
18-06-2007
Jak w miesiąc zostać dyrektorem teatru i nie zginąć
Po kraju pielgrzymuje od lat grupa reżyserów i byłych dyrektorów, którzy w kolejnych konkursach starają się o dyrekcje teatrów, a to w Bydgoszczy, a to w Kaliszu, a to w Łodzi. Ostatnio stoją w kolejce w Zielonej Górze, gdzie zwolniło się właśnie stanowisko szefa miejscowej sceny. Niestety, ich starania na ogół są bezskuteczne, władza wybiera bowiem własnych kandydatów spoza konkursu, ignorując teatralnych wyjadaczy, którzy z niejednego bufetu herbatę pili. Co robić, aby zdobyć upragnioną dyrekcję? - radzi Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej Stołecznej.
12-03-2007
Śpiew z taśmy (produkcyjnej)
Artyści na etatach, wyrabianie norm, obsadzanie stanowisk z klucza politycznego - polskie opery, z warszawską Narodową na czele, to w większości prawdziwe skanseny realnego socjalizmu - pisze Dorota Szwarcman w Polityce.
19-02-2007
Polityka ponad wszystko
W Operze Narodowej usunięto sprawną dyrekcję stopniowo zaprowadzającą teatr do ligi europejskiej na rzecz nieudolnego, kierującego już kiedyś warszawską operą menagera popieranego przez PiS. W Szczecinie odwołano właśnie dyrektora Opery na Zamku, wybranego dwa lata temu na drodze konkursu i po zmianie statutu teatru zakładającego oddzielenie funkcji dyrektora naczelnego i artystycznego. Dlaczego w Polsce nawet dyrektor teatru czy opery musi być "czyjś" - z politycznego nadania?! - pyta Maciej Deuar w Kurierze Szczecińskim.
14-02-2007
Treliński: Od Polski nie ucieknę
W naszym kraju wszystko stało się polityką. W operze, w tym całkowicie sztucznym świecie opartym na umowności, w którym najprostszą czynność staje się pretekstem do zaśpiewania arii, znalazłem azyl. Reżyserując "Cyganerię", nie muszę się opowiadać za Platformą czy PiS, za to mogę stanąć po stronie człowieka, jego racji i uczuć - mówi reżyser Mariusz Treliński.
04-01-2007
Warszawa. "Rigoletto" w starych dekoracjach
Opera Narodowa wznawia "Rigoletta", ale nie w oryginalnych dekoracjach z La Scali, lecz w starych polskich kopiach - pisze Anna S. Dębowska w Gazecie Wyborczej Stołecznej.
29-12-2006
Ważniejsze wydarzenia kulturalne w 2006 r.
Wręczenie nagród Europejskiej Akademii Filmowej w Warszawie podczas najważniejszej imprezy filmowej jaka miała kiedykolwiek miejsce w Polsce, polskie pokazy obrazów: "Jan Paweł II" i "Karol - papież, który pozostał człowiekiem" - to przykłady wydarzeń kulturalnych, które swą rangą wykraczają poza 2006 rok. Rok ten przyniósł też niepowetowane straty dla polskiego teatru, filmu i literatury - odeszli tacy twórcy, jak: ks. Jan Twardowski, Stanisław Lem, Jerzy Ficowski, Igor Śmiałowski, Lucjan Kydryński.
27-12-2006
Sztuka nie toleruje dyrektyw, nakazów, układów
Szuka nie toleruje dyrektyw, nakazów, układów. Przed rokiem ślepo wierzyłem w reformę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Na próżno. Minister kultury zamiast wspierać ekipę Treliński - Kord dającą nadzieję na odnowę artystyczną i strukturalną, wolał - w imię partykularnych, choć nie do końca wiadomo czyich interesów - rękami nowego dyrektora naczelnego jej podziękować - pisze Jacek Hawryluk w Gazecie Wyborczej.
18-12-2006
Więcej szacunku dla baletu
- Krążą różne komentarze o tancerzach, że to takie infantylne i w sumie bezbronne środowisko. Plotki o swobodnych obyczajach panujących w balecie są mocno przesadzone - z pierwszym tancerzem Opery Narodowej Sławomirem Woźniakiem [na zdjęciu] rozmawia Bronisław Tumiłowicz z Przeglądu.
20-11-2006
Wierzę w Trelińskiego
- Uwielbiam ten specyficzny nowoczesny sposób, w który Treliński myśli o operze. Dla mnie jego przedstawienia są niezwykle poruszające i szalenie muzyczne - mówi Placido Domingo w rozmowie z Adrianną Ginał w Dzienniku.
09-11-2006
Czy IV RP potrzebuje Trelińskiego
Słucham płynących z Ameryki zachwytów i jestem dumny jako Polak. Trzeba kiedyś być w Metropolitan Opera, by mieć świadomość jej klasy i rangi. Dziś jest to scena, która zaprasza Trelińskiego. A to sukces równy niemal przyznaniu filmowego Oskara. Panie Ministrze, czy ma Pan tego świadomość? I ile durnych błędów trzeba jeszcze popełnić, by bodaj już nie raczkująca opinia o braku wyobraźni została ostatecznie potwierdzona. Czy Mickiewicza też by Pan dziś wygnał z kraju? - pyta Bogusław Chrabota w swoim Blogu w portalu Wirtualnemedia.pl.
01-10-2006
Piękny śpiew w starych dekoracjach
Zamiast premier, wznowienia spektakli w estetyce sprzed 20 lat. Z drugiej strony wspaniałe polskie głosy na scenie opery warszawskiej, od Ewy Podleś po Piotra Beczałę. A w dalszej przyszłości szansa na studio wokalne przy operze - nowy dyrektor Ryszard Karczykowski [na zdjęciu] przedstawia program Opery Narodowej w rozmowie z Anną S. Dębowską z Gazety Wyborczej.
25-09-2006
Zemsta
Pamiętają państwo jeszcze Sławomira Pietrasa? Tak, to ten były dyrektor Teatru Wielkiego, który w początkach tego roku skonfliktował się z dyrektorami artystycznymi Kordem i Trelińskim i w rezultacie został wyrzucony. Otóż jest to prawdopodobnie jedyny przedstawiciel środowiska muzycznego, który szczerze się cieszy się z powodu ostatnich wydarzeń w Operze Narodowej, to jest nominacji dla Janusza Pietkiewicza i odejścia Mariusza Trelińskiego - pisze Roman Pawłowski w felietonie z cyklu Kocham Teatr w Gazecie Wyborczej - Stołecznej.
22-09-2006
Warszawa. Teatr Wielki zmienia władzę
Śpiewak operowy Ryszard Karczykowski [na zdjęciu] został powołany wczoraj [21 września] na stanowisko dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
18-09-2006
Kazimierz Michał Oniegin
W "Eugeniuszu Onieginie" w inscenizacji Mariusza Trelińskiego jest scena, w której z wielkiego tortu wyskakuje tancerka. Okadzany i wychwalany pod niebiosa przez pół świata Treliński też dostał tort. Wyskoczył mu z niego Janusz Pietkiewicz. I z miejsca pognał reżysera - pisze Robert Mazurek w Dzienniku.
09-09-2006
Warszawa. Nowi dyrektorzy Opery Narodowej?
Zbliża się termin, w którym dyrektor Opery Narodowej Janusz Pietkiewicz wyznaczy swoich zastępców - dyrektora artystycznego i muzycznego.
08-09-2006
Skok na kasę opery
Osiem miesięcy pobytu w Teatrze Wielkim w Warszawie wspominam jako wielkie zmaganie z szaleńcami i sabotażystami - mówi Sławomir Pietras (na zdjęciu), dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu, były dyrektor Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, w rozmowie z Bronisławem Tumiłowiczem z Przeglądu.
04-09-2006
Referendum równe i równiejsze
Janusz Pietkiewicz, nowy dyrektor Opery Narodowej, udzielił Życiu Warszawy wywiadu na temat sytuacji w teatrze. Ten i inne wywiady, dyskredytujące dyrekcję Trelińskiego i Korda, jakich dyr. Pietkiewicz udziela w ostatnich dniach na prawo i lewo, wcale mnie nie dziwią. Ludzie małego formatu zazwyczaj próbują zbudować swoją pozycję na oczernianiu poprzedników, robi to ekipa, która pana Pietkiewicza delegowała do Opery, dlaczego sam miałby tego nie robić? - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej - Stołecznej
30-08-2006
Pora na sprzątanie tego bałaganu
- Zostaje na razie "Czarodziejski flet", mimo że nie uważam, żeby taki rodzaj teatru powinien mieć miejsce na tej scenie. Wróci kilka spektakli z magazynów, które na szczęście nie zostały zniszczone, tak jak to się stało ze słynnym bykiem z "Carmen". Sprawdzę, jak do tego mogło dojść - mówi JANUSZ PIETKIEWICZ, nowy dyrektor naczelny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
28-08-2006
Co Tosiek Wątróbka myśli o zmianach w Operze Narodowej
- Z tym Trelińskim to coś niehalo. Teściowa mówiła, że podobno śpiewakom każe majtki zdejmować, w "Naszym Dzienniku" pisało. To może lepiej, że go posunęli - twierdzi pan Wątróbka, stały rozmówca Romana Pawłowskiego z Gazety Wyborczej.
24-08-2006
Bohater zbędny
- Czekam na prosty komunikat: co takiego było w programie artystycznym Opery Narodowej, że musiałem zostać nagle odsunięty, dlaczego bez jednego słowa przerywa się nagle czteroletni kontrakt i wprowadza się nowego dyrektora na miesiąc przed rozpoczęciem sezonu, co zakrawa na absurd i kompletne niezrozumienie zasad funkcjonowania teatru - mówi Mariusz Treliński, odwoływany dyrektor artystyczny Opery Narodowej, w rozmowie ze Zdzisławem Pietrasikiem z Polityki.
20-08-2006
Generalne porządki w Operze Narodowej
Opera Narodowa była nastawiona na dwa, trzy wydarzenia w sezonie, codzienne życie artystyczne zamierało - mówi Janusz Pietkiewicz, nowy dyrektor naczelny Teatru Wielkiego Opery Narodowej, w rozmowie z Jackiem Marczyńskim z Rzeczpospolitej.
19-08-2006
W Operze Wallenrod zamiast Orfeusza
Mariusz Treliński wierzy, że minister kultury wstrzyma jego odwołanie z Opery Narodowej. Janusz Pietkiewicz wierzy, że Treliński będzie reżyserował w Operze. Na razie zaproponowano Trelińskiemu realizację "Konrada Wallenroda", zapomnianej opery patriotycznej Władysława Żeleńskiego. Treliński ofertę odrzucił: - Miałem reżyserować "Orfeusza i Eurydykę". Nie chcę, żeby mi narzucano tematy - mówi. O sporze w Operze Narodowej pisze Anna S. Dębowska w Gazecie Wyborczej.
19-08-2006
Warszawa. Zmiana planów w Operze Narodowej
Nie przyniosły ostatecznego rozstrzygnięcia kolejne rozmowy dyrektora naczelnego Janusza Pietkiewicza [na zdjęciu] z dotychczasowym szefem artystycznym teatru Mariuszem Trelińskim. Wiadomo natomiast, że przyszły sezon będzie wyglądać inaczej, niż ogłosiło to poprzednie kierownictwo.
18-08-2006
Warszawa. Janusz Pietkiewicz kontra Mariusz Treliński
Dziś [18 sierpnia] powinno zapaść rozstrzygnięcie, czy Mariusz Treliński [na zdjęciu] będzie miał wpływ na artystyczną działalność największej sceny w Polsce.
17-08-2006
Warszawa. List Agnieszki Holland
17-08-2006
Warszawa. List Janusza Głowackiego
17-08-2006
Warszawa. List w obronie Trelińskiego i Korda
17-08-2006
Warszawa. Opera Narodowa w zawieszeniu
Nadal nie wiadomo, czy reżyser Mariusz Treliński [na zdjęciu] będzie współpracować z Operą Narodową - Teatrem Wielkim. Wczorajsza rozmowa reżysera z Januszem Pietkiewiczem, nowym dyrektorem naczelnym Opery, niczego nie wyjaśniła.
16-08-2006
Niepokojące są momenty, gdzie sztuce zamyka się usta
- Jeżeli pomysłem na operę jest eliminacja pewnych autonomicznych, świeżych, oryginalnych prądów, które się w niej pojawiły i które są propozycją, jaką możemy przekazać światu i w miejsce tego wprowadza się estetykę mieszczańską, pustkę myślową przesłonięta pięknymi żyrandolami i witrażami, to to jest bardzo poważna strata - powiedział Mariusz Treliński w "Poranku Radia TOK FM".
16-08-2006
Dyrektor artystyczny przede wszystkim musi mieć wykształcenie muzyczne
- Instytucje kultury powinny się rozwijać raczej w sposób ewolucyjny, a nie rewolucyjny. Ścinanie głów nie ma żadnego sensu. Zaproponowałem Mariuszowi Trelińskiemu współpracę reżyserską, cenię kilka spektakli, które zrobił. Natomiast wyraźnie mu powiedziałem, że nie widzę go jako dyrektora artystycznego - powiedział dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Janusz Pietkiewicz w "Poranku Radia TOK FM".
12-08-2006
Mariusz Treliński - już nie dyrektor, ale czy reżyser?
Czy wybitny reżyser Mariusz Treliński nadal będzie współpracował z Teatrem Wielkim? Jest pewne, że Treliński straci stanowisko dyrektora artystycznego Opery Narodowej - pisze Anna S. Dębowska w Gazecie Wyborczej - Stołecznej.
12-08-2006
Pietkiewicz nie zatwierdza wykształcenia Trelińskiemu
Legitymacją Mariusza Trelińskiego do kierowania Operą Narodową nie jest zaświadczenie o odbyciu studiów, ale jego talent, który potwierdziła seria wybitnych przedstawień operowych docenionych w kraju i za granicą - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
09-08-2006
Opera Mydlana
Warszawska Opera Narodowa jawi się przeciętnemu konsumentowi kultury jako budowla z bajki o mchu i paproci. Z zewnątrz porosła lekko pajęczyną, w środku aż kipi od dramaturgicznych zwrotów akcji - pisze Joanna Fabicka w Dzienniku.
08-08-2006
Warszawa. Kord zrezygnował z powodu negatywnej oceny załogi
Pełniący do niedawna obowiązki dyrektora naczelnego oraz dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Kazimierz Kord (na zdjęciu) wyjaśnił PAP w poniedziałek, 7 sierpnia, że złożył pod koniec czerwca dymisję, gdyż kierownictwo teatru zostało negatywnie ocenione przez załogę.
05-08-2006
Nowy dyrektor planuje zmiany
Pozostaje oczywiście pytanie, czy Opera Narodowa pod nowym kierownictwem utrzyma kierunek artystycznych poszukiwań, jakie zaproponował Mariusz Treliński. Janusz Pietkiewicz, gdy kierował narodową sceną w latach 1996 - 1998, nawiązał współpracę z zagranicznymi teatrami, co robiła i dotychczasowa dyrekcja, ale nowoczesność inscenizacyjna interesowała go w stopniu umiarkowanym - pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.
05-08-2006
Waszawa. Nominacja Pietkiewicza, dymisja Trelińskiego?
Wczoraj minister kultury Kazimierz M. Ujazdowski (PiS) powołał na szefa Opery Narodowej Janusza Pietkiewicza. Zrobił to wbrew opinii dyrektorów artystycznych Mariusza Trelińskiego i Kazimierza Korda. Obaj prawdopodobnie odejdą z teatru - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
05-08-2006
Znaki zapytania
- Nowy statut Teatru Wielkiego daje dyrektorowi naczelnemu wolną rękę w wyborze zastępców. Chcę zachować, tak jak to jest na świecie, podział na dyrektora muzycznego i artystycznego. Kto to będzie, wyniknie z rozmów, które przeprowadzę w poniedziałek i wtorek - mówi Janusz Pietkiewicz w Życiu Warszawy.
04-08-2006
Warszawa. Janusz Pietkiewicz dyrektorem Teatru Wielkiego-Opery Narodowej
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski przyjął rezygnację Kazimierza Korda z funkcji p. o. dyrektora naczelnego oraz dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej i powołał na funkcję dyrektora naczelnego tej instytucji Janusza Pietkiewicza (na zdjęciu) - poinformowano PAP w piątek, 4 sierpnia.
13-07-2006
Potrzebny kaganiec finansowy
Nieposkromione ambicje reżyserów Opery Narodowej powodem rezygnacji Kazimierza Korda? - pyta Bronisław Tumiłowicz w Przeglądzie.
13-07-2006
Warszawa. Minister czeka na Korda
Minister Kazimierz M. Ujazdowski [na zdjęciu] zakomunikował wczoraj [12 lipca], że nie zdecydował jeszcze, czy przyjmie dymisję Kazimierza Korda z dyrektorskich stanowisk w Operze Narodowej. Chciałby przedtem odbyć z nim rozmowę.
12-07-2006
Warszawa. Nie ma decyzji w sprawie dymisji dyr. Korda
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski (na zdjęciu) poinformował w środę, 12 lipca że nie podjął jeszcze decyzji dotyczącej przyjęcia dymisji dyrektora Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Kazimierza Korda. - Bez gruntownej rozmowy z Kazimierzem Kordem tej decyzji nie podejmę - zapowiedział Ujazdowski.
10-07-2006
Bezkrólewie w Operze Narodowej
Z Opery Narodowej odchodzą kolejni dyrektorzy, bo nie mogą się porozumieć z Ministerstwem Kultury - piszą Adrianna Ginał i Stanisław Bukowski w Dzienniku.
10-07-2006
Najlepiej nic nie robić
Oto pomysł godny Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii: im mniej produkujemy i przetwarzamy, im mniej pracujemy, tym wyniki finansowe są lepsze! Dotyczy to, niestety, wyłącznie instytucji dotowanych przez państwo. Tak jest m.in. w Teatrze Wielkim, który otrzymuje pieniądze z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - pisze Stanisław Bukowski w Dzienniku.
08-07-2006
Opera na rozdrożu
Ważą się losy Opery Narodowej, która po dymisji Kazimierza Korda jest w sytuacji kryzysowej. Od decyzji ministra kultury zależy, czy Kord i Mariusz Treliński pozostaną. Środowisko muzyczne staje murem za ich programem artystycznym - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
08-07-2006
Warszawa. W Wielkim wielkie czekanie na dyrektora
Kazimierz Ujazdowski, minister kultury i dziedzictwa narodowego, w ciągu najbliższych dni mianuje nowego dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
07-07-2006
Upiór (PiS) w operze
Gdziekolwiek pojawi się widmo Prawa i Sprawiedliwości, zaraz czmychają stamtąd zacni ludzie. Chyba że wcześniej zostaną wyrzuceni. Dzieje się tak nawet tam, gdzie na pozór od polityki powinno być daleko, czyli w kulturze, a na dodatek w operze, muzie dalekiej od rzeczywistości - pisze Krzysztof Lubczyński w Trybunie.
06-07-2006
Warszawa. Co dalej z Operą Narodową?
Na początku przyszłego tygodnia mają zapaść decyzje kto zostanie dyrektorem naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
05-07-2006
Ministerstwo narodowej niemożności
Zamieszanie wokół Opery Narodowej niepokoi wszystkich, którzy dzięki dyrekcji artystycznej Mariusza Trelińskiego i Kazimierza Korda przekonali się, że opera w Polsce nie jest strupieszałym pudłem - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
04-07-2006
Warszawa. Sellin o sprawie Kazimierza Korda
Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin [na zdjęciu] powiedział we wtorek PAP, że minister Kazimierz Michał Ujazdowski nie podjął jeszcze decyzji w sprawie dymisji Kazimierza Korda z funkcji pełniącego obowiązki dyrektora naczelnego i dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
04-07-2006
Nowy rozdział starego konfliktu
Minister kultury Kazimierz M. Ujazdowski nie podjął decyzji, czy przyjąć rezygnację Kazimierza Korda. Jest niemal pewne, że powoła nowego dyrektora naczelnego teatru. Będzie to już jego trzeci szef w tym roku - pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.
03-07-2006
Warszawa. Kazimierz Kord rezygnuje z kierowania Operą Narodową
Pełniący obowiązki dyrektora naczelnego oraz dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Kazimierz Kord (na zdjęciu) złożył w poniedziałek, 3 lipca rezygnację z tych funkcji na ręce ministra kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego.
03-07-2006
Zamieszanie w Operze Narodowej
Kazimierz Kord podał się w piątek [30 czerwca] do dymisji. To reakcja na pomysł ministra kultury, by szefem Opery Narodowej został Janusz Pietkiewicz - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
01-07-2006
Minister oświadcza, Kord dementuje
Według ministerstwa kultury przyczyną dymisji Kazimierza Korda z dyrekcji Opery Narodowej jest konflikt z reżyserem Mariuszem Trelińskim. Kord zaprzecza.
29-06-2006
Po sezonie
- Dużo energii straciliśmy na boje wewnętrzne, kiedy odszedł dyrektor Pietras. W związku z tym wiele rzeczy dotyczących restrukturyzacji teatru, reformy administracyjnej nie posunęło się do przodu. Ale jeśli chodzi o wydarzenia artystyczne, to udało nam się niemal wszystko - mów dyrektor Opery Narodowej Mariusz Treliński w rozmowie z Jackiem Hawrylukiem z Gazety Wyborczej.
28-06-2006
Apetyt mile zaostrzony
Mamy za sobą pierwszy sezon nowej dyrekcji Teatru Wielkiego. Wzbudził on wiele emocji, zachwytów, kontrowersji, a przede wszystkim pytań. Mariusz Treliński chce tworzyć nowoczesny teatr operowy. Najważniejsze pytanie, jakie po tym sezonie powinna sobie postawić dyrekcja TW to czy i w jakim procencie może sobie pozwolić na to ryzyko, kierując instytucją tak wielką, tak ważną i z takimi tradycjami jak Opera Narodowa - pisze KKG w Życiu Warszawy.
19-06-2006
Atrakcyjne premiery przykrywają stare problemy
W Operze Narodowej rozpoczął się proces odświeżania repertuaru i unowocześniania sposobu prezentacji klasycznych dzieł, by pozyskać nową publiczność. Uznać to trzeba za sukces, który wszakże nie powinien przysłonić nierozwiązanych od lat problemów największego teatru w Polsce - pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.
07-06-2006
Opera fascynująca
- Zawsze istniała wąska grupa fanów opery, którzy w nią wierzyli święcie, tak jak się wierzy w dogmaty. A wokół intelektualiści, artyści patrzyli w stronę opery z powątpiewaniem. Widzieli w zafascynowanych operą ludzi poświęcających się sztuce martwej, jałowej. Tymczasem coraz więcej jest inscenizacji operowych, które każą myśleć o operze jako sztuce mającej niesłychaną siłę rażenia i moc - mówi dyrektor Opery Narodowej Mariusz Treliński w rozmowie z Michałem Lenarcińskim z Dziennika Łódzkiego.
31-03-2006
Wrocław. Jacek Kaspszyk w Filharmonii Wrocławskiej?
Na specjalnej konferencji prasowej dyrektor Filharmonii Wrocławskiej przedstawi dziś (31 marca) nowego pierwszego dyrygenta orkiestry.
08-02-2006
Warszawa. 100 dni nowego rządu w dziedzinie kultury
O prawie osiem procent zostały zwiększone wydatki na kulturę w budżecie państwa na 2006 rok. Według ministra kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego [na zdjęciu], jest to sukces jego resortu w pierwszych 100 dniach funkcjonowania. rządu Kazimierza Marcinkiewicza.
08-02-2006
Siła starych układów
Spór dyrektorów narodowej sceny wynikał nie tylko z odmiennych wizji programowych. Wywołały go też problemy nękające polskie opery, co potwierdza konflikt w Krakowie i kłopoty Teatru Wielkiego w Łodzi - pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.
07-02-2006
Pietras ścięty
Konflikt wokół Teatru Narodowego przypomina magiel, każdy mówi co innego, a gdzieś w tym harmidrze ginie istota sprawy - pisze Przemysław Szubartowicz w Przeglądzie.
03-02-2006
Odchodzę, ale konflikt trwa
- To, co zaproponował Mariusz Treliński wspierany przez Kazimierza Korda, to teatr nie z mojej bajki. Ja tak nie potrafię prowadzić teatru. To nie ma nic wspólnego z ideą opery narodowej, to jest oczywiste, ale nie ma również nic wspólnego ze zdrowym rozsądkiem - mówi Sławomir Pietras, dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu i były dyrektor Opery Narodowej.
02-02-2006
Dyrektor Pietras i jego wrogowie
Jedni mówią o nim, że to znakomity menedżer, zafascynowany sztuką. Inni, że sztukę i artystów traktuje instrumentalnie. Kim jest Sławomir Pietras, zwolniony w poniedziałek z funkcji dyrektora Teatru Wielkiego - Opery Narodowej?
01-02-2006
Kultura czeka na zmiany
- Zmiana 1989 roku za bardzo zaskoczyła całe to środowisko artystyczne. Nikt tam nie pomyślał o tym, że należy spojrzeć, co się dzieje w bankach, zakładach produkcyjnych, gdzie niezbędne zmiany wymuszało życie. Cała sfera instytucji artystycznych została całkiem z boku - mówi prof. Emil Orzechowski, kierownik Katedry Zarządzania Kulturą Instytutu Spraw Publicznych UJ.
01-02-2006
Poznań - moja miłość
- Z Poznania nie zamierzałem się ruszać - twierdzi SŁAWOMIR PIETRAS, dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu. - Tutaj widzę taki ogrom rzeczy do zrobienia. Byłbym wobec siebie nieuczciwy, gdybym złożył jakiekolwiek deklaracje na stałe w Warszawie.
01-02-2006
Warszawa. Konflikt w Operze Narodowej zażegnany?
Dyrektor naczelny Sławomir Pietras odchodzi 1 lutego z Opery Narodowej - poinformowało wczoraj [31 stycznia] oficjalnie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego obowiązki tymczasowo przejmie dyrektor muzyczny Kazimierz Kord [na zdjęciu]. Przeciwna jest operowa "Solidarność".
01-02-2006
Spory o narodową operę trwają
- Opera Narodowa, nie zawierająca w programie repertuaru polskiego, w której pokazywane są głównie przedstawienia Mariusza Trelińskiego, to raczej obraz teatru autorskiego, a nie opery narodowej - mówi były dyrektor Opery Narodowej Sławomir Pietras. Decyzję ministra Ujazdowskiego odwołującego Pietrasa komentuje Życie Warszawy.
01-02-2006
Warszawa. Związki konsultowały odwołanie Pietrasa
Rzecznik Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jan Kasprzyk poinformował, że decyzja o odwołaniu dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Sławomira Pietrasa poprzedzona była "wieloma spotkaniami i rozmowami z pracownikami teatru, wywodzącymi się ze wszystkich grup zawodowych".
31-01-2006
Warszawa. Kazimierz Kord dyrektorem Opery Narodowej
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski odwołał z dniem 1 lutego Sławomira Pietrasa ze stanowiska dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Minister powierzył kierowanie Teatrem Kazimierzowi Kordowi [na zdjęciu], który zachowa także dotychczasową funkcję dyrektora muzycznego.
31-01-2006
Warszawa. Pietras i Solidarność o decyzji ministra
- Minister podjął tę decyzję bez konsultacji z kimkolwiek - oprócz panów Trelińskiego i Korda - powiedział Sławomir Pietras.
30-01-2006
Odwołanie dyrektora Opery Narodowej
Minister kultury Kazimierz M. Ujazdowski zdecydował wczoraj, że w związku z konfliktem w kierownictwie Teatru Wielkiego w Warszawie odejdzie jego naczelny dyrektor Sławomir Pietras, a pozostaną Mariusz Treliński, szef artystyczny, i Kazimierz Kord, szef muzyczny.
27-01-2006
Warszawa. Konkursu na dyrektora Wielkiego nie będzie
Wiele mówi się ostatnio o odwołaniu ze stanowiska szefa Teatru Wielkiego w Warszawie Sławomira Pietrasa. Przyczyną jest konflikt pomiędzy nim, a dyrektorem artystycznym, Mariuszem Trelińskim i dyrektorem muzycznym Kazimierzem Kordem.
25-01-2006
Warszawa-Poznań. Dyrektor Pietras i minister Ujazdowski milczą
Michał Ujazdowski, minister kultury i dziedzictwa narodowego, spotkał się w poniedziałek [24 stycznia] ze Sławomirem Pietrasem [na zdjęciu], dyrektorem dwóch teatrów: Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego w Poznaniu.
24-01-2006
Opera czyli przedsiębiorstwo
Najlepszym systemem, w jakim można produkować spektakle wysokiej jakości, jest tzw. stagione. Do tego typu produkcji wynajmuje się konkretnych solistów, którzy grają w cyklach po kilka przedstawień, po czym dzieło znika z afisza na jakiś czas, by znów, w serii przedstawień, powrócić. Tak pracują m.in. nowojorska Metropolitan Opera i londyńska Covent Garden. U nas funkcjonuje system etatowy: lepszy czy gorszy zespół gra i śpiewa, co mu każą - piszą Marta Sawicka i Marta Nadzieja w tygodniku Wprost.
16-01-2006
Wojna o młody teatr
Na narodowych scenach dokonuje się estetyczna i pokoleniowa zmiana. Nie bez napięć. Mikołaj Grabowski, szef Starego Teatru, był niedawno atakowany przez opozycję w zespole, której nie podoba się nowy repertuar. Podobna rozgrywka o przyszłość dyrekcji miała miejsce niedawno w Operze Narodowej przed premierą "Wozzecka" Krzysztofa Warlikowskiego. W obu przypadkach ministerstwo nie popełniło błędu władz województwa pomorskiego, które odwołało Macieja Nowaka z Teatru Wybrzeże. Resort nie dał się uwikłać w wewnątrzśrodowiskowe rozgrywki. Zwyciężył nowy teatr - pisze Jacek Cieślak w Rzeczpospolitej.
13-01-2006
Bój w operze
- Nie ma o co walczyć. Kompetencje kierownictwa są wyraźnie określone. Należy ich tylko przestrzegać, a nie bezpardonowo domagać się dominowania i akceptowania wszystkiego bezdyskusyjnie - mówi SŁAWOMIR PIETRAS, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego - Opery Narodwej o konflikcie w teatrze.
13-01-2006
Warszawa. Priorytety min. Ujazdowskiego i sprawa Opery Narodowej
Minister kultury Kazimierz Ujazdowski powiedział na piątkowej konferencji prasowej, że większość inicjatyw jego poprzednika, Waldemara Dąbrowskiego, pozostanie utrzymana. "Będę natomiast wspierać dziedziny w ostatnich latach nieco zaniedbane, jak ochrona zabytków i dziedzictwa kulturowego" - zapowiedział minister.
07-01-2006
Warszawa. Konflikt w Operze Narodowej trwa
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zwleka z decyzją w sprawie Opery Narodowej, w której doszło do konfliktu między szefami artystycznymi Mariuszem Trelińskim i Kazimierzem Kordem a dyrektorem naczelnym Sławomirem Pietrasem. Stan zawieszenia zaczyna zagrażać planom artystycznym teatru.
06-01-2006
Niewygodne dwa stołki Pietrasa
Mocno zagrożona jest pozycja Sławomira Pietrasa na stanowisku dyrektora Opery Narodowej w Warszawie. Czy straci na tym poznańska opera, którą Pietras również kieruje? W maju ubiegłego roku Sławomir Pietras roztaczał optymistyczne wizje przyszłości Teatru Wielkiego w Poznaniu. Uzasadniał je "unią personalną" oper w Warszawie i Poznaniu - pisze Jolanta Brózda w Gazecie Wyborczej - Poznań.
05-01-2006
Tradycjonalista Sławomir Pietras
- Doszedłem już do etapu, w którym programowanie teatru operowego chciałbym złożyć w ręce następnego pokolenia. Ale recenzując ich pomysły, będę stosować następujące kryteria: uwzględnianie polskiej tradycji oraz rodzimej sztuki współczesnej, a także chęć ryzykowania pracy z polskimi realizatorami. Nie da się w krótkim czasie uwzględnić wszystkiego - mówi Sławomir Pietras, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
05-01-2006
Nie możemy stać w miejscu
- Mamy dwa obowiązki. Wobec dzieła, by pokazać je w takim kształcie, w jakim zostało napisane w przeszłości, oraz wobec współczesnego widza, aby tamto dzieło objawiło mu nową treść, tu i teraz - mówi MARIUSZ TRELIŃSKI, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
30-12-2005
Warszawa. Opera Narodowa w kryzysie
Treliński i Kord chcą sztuki ambitnej, Pietras - nie. Konflikt wizji i interesów artystycznych w Teatrze Wielkim musi rozwiązać minister kultury. Dalsza współpraca trzech dyrektorów nie jest możliwa.
29-12-2005
Operze Narodowej potrzebna reforma
Nie gaśnie konflikt między dyrektorami warszawskiego Teatru Wielkiego - Sławomirem Pietrasem z jednej strony, a Mariuszem Trelińskim oraz Kazimierzem Kordem z drugiej. Znów jak na dłoni widać, jak dziwnie działa narodowa scena. Czy Opera Narodowa doczeka się wreszcie niezbędnej reformy, a my wszyscy opery z prawdziwego zdarzenia? - pisze Anna S. Dębowska w Gazecie Wyborczej.
29-12-2005
Personalne rozgrywki w operze
"Afera majtkowa" wywołana nagością aktora ujawniła bezpardonową walkę o kierowanie Teatrem Wielkim w Warszawie
29-12-2005
Warszawa. Wotum nieufności dla Pietrasa
Styczniowa premiera w Operze Narodowej może być ostatnią za triumwiratu Pietras-Treliński-Kord. Dyrektorzy nie mogą się porozumieć.
22-09-2005
Warszawa. Nowy sezon w Operze Narodowej
Nowi dyrektorzy [na zdjęciu dyrektor muzyczny Kazimierz Kord, dyrektor naczelny Sławomir Pietras i dyrektor artystyczny Mariusz Treliński] Teatru Wielkiego zapowiedzieli wczoraj [21 września] zmiany i odnowę narodowej sceny.
19-09-2005
Proszę rzucać pomidorami
- Chciałbym, żeby opera była miejscem sztuki żywej, korespondującej z estetyką naszych czasów. Żeby dzieła mistrzów zostały przefiltrowane przez osobowości artystów - mówi Mariusz Treliński [na zdjęciu], reżyser, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
04-08-2005
Pietrasa unia personalna
Władze województwa zgodziły się, by Sławomir Pietras był jednocześnie dyrektorem poznańskiej i warszawskiej opery. On sam twierdzi, że to podniesie poziom artystyczny obu scen i obniży koszty o 30 procent. To realne plany czy puste obietnice?
03-08-2005
Nie wchodzę do tej samej wody
- Z nowym programem będziemy gotowi pod koniec wakacji, a jego ogłoszenie planujemy z Mariuszem Trelińskim na początek września - mówi SŁAWOMIR PIETRAS, dyrektor Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
20-07-2005
Poznań. Decyzja w sprawie Pietrasa we wrześniu?
Nominacja Sławomira Pietrasa na stanowisko dyrektora Opery Narodowej w Warszawie budzi wśród radnych sejmiku sporo emocji, bez względu na przynależność polityczną. Jednak żadnego oficjalnego stanowiska nadal nie ma.
19-07-2005
Wielka trójka z marzeń ministra
Narodową Operą rządzi od wczoraj trzech dyrektorów. Trzech geniuszyw swej dziedzinie. Do menedżera Sławomira Pietrasa i reżysera Mariusza Trelińskiego dołączył dyrygent Kazimierz Kord [na zdjęciu].
18-07-2005
Warszawa. Kazimierz Kord nominowany
- Znany dyrygent Kazimierz Kord (na zdjęciu) został dyrektorem muzycznym warszawskiego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. Nominację na to stanowisko odebrał dziś (18 lipca) od ministra kultury Waldemara Dąbrowskiego.
09-07-2005
Warszawa. Kazimierz Kord w Operze Narodowej
Kazimierz Kord [na zdjęciu] zostanie szefem muzycznym Opery Narodowej. Ten znakomity dyrygent ma w najbliższych dniach otrzymać nominację od ministra kultury.
17-05-2005
Poznań. Spór o dyrektora Pietrasa
Sprawa ewentualnego odwołania dyrektora Teatru Wielkiego w Poznaniu - Sławomira Pietrasa [na zdjęciu] będzie przedmiotem dyskusji radnych sejmiku województwa wielkopolskiego.
12-05-2005
Już liczę koszty
- W każdym systemie dyrektor opery jest zobowiązany zabiegać o życzliwość polityków, usilnie pozyskiwać sponsorów i dostarczać teatrowi repertuaru na poziomie godnym jego pozycji - mówi SŁAWOMIR PIETRAS, nowy dyrektor Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
10-05-2005
Teatr mój widzę Ogromny...
Być może dzięki wspólnej dyrekcji Sławomira Pietrasa, gwiazdy przybywające (z reguły na jeden występ) do Warszawy, za niewiele większą gażę przybyłyby i do Poznania leżącego już bliżej Berlina, muzycznej i artystycznej metropolii europejskiej i światowej? - zastanawia się Wojciech Nentwig.
07-05-2005
Deficyt widzę ogromny
Ile to kosztuje i dlaczego tak drogo? Na temat finansów Teatru Wielkiego-Opery Narodowej od lat krąży mnóstwo mitów, a podczas ostatniego kryzysu jeszcze ich przybyło. Cóż, wielkie musi kosztować - pisze Dorota Szwarcman w Polityce.
07-05-2005
Dyrektor teatrów od 36 sezonów
Dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu, Sławomir Pietras, odebrał 6 maja w Warszawie nominację na szefa Opery Narodowej. Na razie piastować będzie stanowisko dyrektora obu scen operowych: poznańskiej i warszawskiej. W Poznaniu nie doceniono tego sukcesu. Radni Sejmiku wykorzystali Teatr Wielki do rozgrywek politycznych.
07-05-2005
Nominacje w Operze Narodowej - czas na rewolucję
Karty zostały rozdane. W piątek minister kultury Witold Dąbrowski wręczył nominacje [na zdjęciu]. Teatr Wielki Opera Narodowa przechodzi w ręce Sławomira Pietrasa i Mariusza Trelińskiego - duetu, którego najważniejszym zadaniem powinno być uzdrowienie tej instytucji, od co najmniej dwóch sezonów dryfującej bez rzeczywistego kierownictwa.
06-05-2005
Warszawa. Pietras nowym dyrektorem Opery Narodowej
Sławomir Pietras [na zdjęciu] przyjął propozycję stanowiska dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Szefem artystycznym sceny ma być Mariusz Treliński.
06-05-2005
Warszawa. Pietras i Treliński dyrektorami Opery Narodowej
Sławomir Pietras i Mariusz Treliński [na zdjęciu] zostali nowymi dyrektorami Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Nominacje wręczył im w piątek (6 maja) minister kultury Waldemar Dąbrowski.
05-05-2005
Warszawa. Finalizuje się wybór dyrekcji Opery Narodowej
Większość związków zawodowych Teatru Wielkiego-Opery Narodowej poparło kandydatury Sławomira Pietrasa i Mariusza Trelińskiego (na zdjęciu) na szefów instytucji - poinformowała w czwartek, 5 maja PAP rzeczniczka Ministerstwa Kultury, Anna Godzisz.
05-05-2005
Warszawa. Dyrektorskie nominacje dla Pietrasa i Trelińskiego
Sławomir Pietras, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego w Poznaniu, poinformował PAP, że w piątek (6 maja) odbierze nominację na dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.
04-05-2005
Poznań. Sławomir Pietras do Warszawy?
Sławomir Pietras, dyrektor opery poznańskiej, jest wymieniany wśród kandydatów na dyrektora Opery Narodowej w Warszawie.
02-05-2005
Warszawa. Pietras i Treliński dyrektorami Opery Narodowej?
Minister kultury Waldemar Dąbrowski znalazł kandydatów na szefów największej sceny operowej w kraju. Jej dyrektorem naczelnym ma zostać obecny szef Teatru Wielkiego w Poznaniu Sławomir Pietras [na zdjęciu], kierownictwo artystyczne obejmie reżyser Mariusz Treliński.
01-05-2005
Treliński narodowy
Nie czyta nut, więc rysuje strzałki, linie i zygzaki. "Carmen" widzi na czerwono, Mozart to matematyka. Zamiast aktorów przestawia figurki na tekturowej makiecie. Tak powstają inscenizacje oper Mariusza Trelińskiego. Czym błyśnie w nowej roli dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej ? - zastanawia się Aleksandra Więcka.
30-04-2005
Warszawa. Nie ma pewnych kandydatów na dyrektora Opery Narodowej
- Nie ma jeszcze pewnych kandydatów na dyrektorów Opery Narodowej - poinformowała dziś (30 kwietnia) rzeczniczka Ministerstwa Kultury Anna Godzisz.
30-04-2005
Warszawa. Peryt i Treliński dyrektorami Opery Narodowej?
Ryszard Peryt i Mariusz Treliński [na zdjęciu] mają objąć kierownictwo Opery Narodowej. Zastąpią Jacka Kaspszyka, którego dymisję przyjął w czwartek [28 kwietnia] minister kultury Waldemar Dąbrowski - dowiedzieliśmy się nieoficjalnie.
21-04-2005
Teatr Wielki to wielka skarbonka
- Nigdy nie chciałem się bawić w menedżera. Zostałem dyrektorem naczelnym, bo taka była konieczność. Przede wszystkim zawsze byłem artystą i nim chcę pozostać - o swojej dymisji mówi JACEK KASPSZYK, dyrektor Opery Narodowej.
18-04-2005
Chora kasa Opery Narodowej, czyli gigant się chwieje
Kto jest odpowiedzialny za kryzys finansów w Operze Narodowej? Dyrektor Jacek Kaspszyk zrzuca winę na Ministerstwo Kultury, ministerstwo - na Kaspszyka. A Opera coraz bardziej przypomina nierentowną firmę bez dna, do której państwo wrzuca coraz więcej pieniędzy. Czy sytuację rozwiąże Mariusz Treliński, nieoficjalny kandydat na szefa Opery? - zastanawiają się Anna S. Dębowska i Roman Pawłowski.
28-03-2005
Narodowa opera mydlana
Po raz kolejny dymisja ze stanowiska szefa Opery Narodowej w środku sezonu, w atmosferze skandalu, z długami i plotkami w tle - pisze Dorota Szwarcman.
23-03-2005
Warszawa. Dlaczego dyrektor Kaspszyk rezygnuje?
Dyrektor Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie Jacek Kaspszyk [na zdjęciu] złożył ministrowi kultury swoją dymisję. Powodem jest zadłużenie opery na 6 mln zł i trwająca tam kontrola.
22-03-2005
Warszawa. Dymisja dyrektora Opery Narodowej Jacka Kaspszyka
Dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie Jacek Kaspszyk (na zdjęciu) złożył ministrowi kultury swoją dymisję. Jej powodem jest zadłużenie instytucji na kilka milionów złotych - poinformowała dziś (22 marca) rzeczniczka resortu Anna Godzisz.