powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Laureaci konkursu na najlepszą inscenizacją dawnej literatury

Spektakl "Baal" opolskiego Teatru im. Kochanowskiego [na zdjęciu] zwyciężył w II edycji konkursu na najlepsze przedstawienie oparte na utworze klasycznym. Wyniki konkursu ogłoszono dziś (5 marca) w Warszawie. Nagrody wręczył minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski.

Celem konkursu jest wzbogacenie repertuaru teatrów polskich o dzieła dawne. Nagrody zostały przyznane teatrom oraz indywidualnie artystom.

Minister kultury Kazimierz Michał Ujazdowski podkreślił podczas uroczystości, że - jego zdaniem - nie można wybierać współczesności, kosztem tradycji, ani na odwrót. - Współczesność nabiera bogactwa dzięki tradycji, a tradycja - bez konfrontacji ze współczesnością - byłaby czymś martwym - ocenił Ujazdowski.

Opolski teatr już po raz drugi zdobył nagrodę za najlepsze przedstawienie konkursu. W tym roku za spektakl "Baal" Bertolta Brechta (15 tys. zł) w reżyserii Marka Fiedora; w roku ubiegłym za "Matkę Joannę od Aniołów", w reżyserii tego samego artysty.

Fiedor - za reżyserię spektaklu "Baal" - został także uhonorowany indywidualną nagrodą w wysokości 10 tys. zł.

Przewodnicząca jury konkursu prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska podkreśliła, że opolskie przedstawienie spełniło stawiane przez jury wymogi oryginalności interpretacji, dojrzałości artystycznej oraz dobrego odbioru społecznego.

Wielką Nagrodą Aktorską (12 tys. zł) uhonorowano Jerzego Trelę. Aktor wcielił się w tytułową rolę w spektaklu "Wielkie kazanie księdza Bernarda" w krakowskim Teatrze Scena STU.

Nagrodę reżyserską (10 tys. zł) - oprócz Marka Fiedora - otrzymała też Monika Pęcikiewicz za realizację "Tytusa Andronikusa" w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Za najlepsze role nagrodzono Mirosława Bakę (rola Tytusa Andronikusa w gdańskim Teatrze Wybrzeże) oraz Dorotę Kolak (rola Tamory w tym samym spektaklu). Laureaci otrzymali po 10 tys. zł.

Jana Polewkę doceniono za scenografię do spektaklu "Wielkie kazanie księdza Bernarda" (10 tys. zł), a Tomasza Hynke - za muzykę do przedstawienia "Baal" (10 tys. zł). Za kształt plastyczny spektaklu "Tytus Andronikus" uhonorowano Karolinę Benoit, Wojciecha Kossa i Bartosza Chechłowskiego (12 tys. zł łącznie).

Przyznano również wyróżnienia (po pięć, osiem i 12 tys. zł) oraz rekomendacje do prezentacji podczas XXXII Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska 2007".

Tomasz Hynek został doceniony za muzykę do przedstawienia "Baal" Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Jury wyróżniło także: Krzysztofa Wnuka za rolę Narratora I w przedstawieniu "Dementia Praecox Zakopianiensis" w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem, Annę Demczuk i Barbarę Napieraj grające rolę Matki Courage w przedstawieniu "Matka Courage i jej dzieci" w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Jana Polivkę i Ilonę Binarsch za oprawę plastyczną przedstawienia "Świetliki" w Białostockim Teatrze Lalek, Wiesława Hołdysa za adaptację tekstu w przedstawieniu "Dr. K. Hommage a Franz Kafka" Stowarzyszenia Teatr Mumerus w Krakowie, Teatr Nowy w Krakowie za przedstawienie "Griga", Powszechny Teatr im. Jana Kochanowskiego w Radomiu za twórcze poszukiwania w dziedzinie repertuaru klasycznego, których przykładem są przedstawienia "Siedmiu przeciw Tebom" i "Cywilizacja", zespół spektaklu Morosophus w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku za inicjatywę społeczno-artystyczną, Macieja Namysłę, Leszka Malca, Michała Majnicza, Adama Ciołka, Przemysława Kozłowskiego, Andrzeja Jakubczyka za rolę Baala w przedstawieniu Baal w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Ponadto Jury rekomendowało do prezentacji podczas XXXII Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska 2007" następujące przedstawienia: "Tytus Andronikus" Williama Shakespeare'a w reż. Moniki Pęcikiewicz, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, "Wielkie kazanie księdza Bernarda" Leszka Kołakowskiego w reż. Krzysztofa Jasińskiego, Krakowski Teatr Scena STU w Krakowie, "Matka Courage i jej dzieci" Bertolta Brechta w reż. Katarzyny Deszcz, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, "Griga" Antoniego Czechowa reż. Piotra Siekluckiego, Teatr Nowy w Krakowie.

Ponadto, Jury zaproponowało korektę nazwy Konkursu na: Ogólnopolski Konkurs na inscenizację dawnych dzieł literatury europejskiej.

Konkurs został zorganizowany po raz drugi przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa

Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy współudziale Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i Związku Artystów Scen Polskich.