Nowa Siła Krytyczna

16-05-2016
24-05-2017
Tęgo grają!
"W Weselu pomówiłem Polaków o marazm duchowy, o niezdolność do czynu" - tak tłumaczył Stanisław Wyspiański brak zgody na objazd inscenizacji Ludwika Solskiego po miastach zaboru rosyjskiego w pięć lat po prapremierze dramatu. W 2017 roku Jan Klata zdaje się ostrzegać przed czymś przeciwnym. Rozkochanie w polskości rośnie. W części narodu dnieje. Ruch nie jest jednak we wsi, a wśród coraz liczniejszych Czepców w koszulkach z orzełkami na piersi. I to nie są sny - pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
23-05-2017
Pozostał.ości
Upodobał sobie Jacek Poniedziałek - reżyser - dramaty rodzinne Tennessee Williamsa. Sam je przełożył a teraz konsekwentnie wystawia. Lubi także Poniedziałek - reżyser - uwertury w swoich spektaklach. Początki, które zwiastują koniec zarazem. W "Kotce na gorącym blaszanym dachu" w Teatrze Ludowym w Krakowie, który nabiera nowego oddechu za sprawą dyrekcji Małgorzaty Bogajewskiej, dwukrotnie oddech się traci. Oddech robi się ciężki, ale i powoduje, iż ma się ochotę na więcej - pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
19-05-2017
Taneczne konwenanse
Kunszt tancerzy okazał się zbyt słabym spoiwem, żeby zniwelować rozdźwięk między warstwą formalną i emocjonalną spektaklu - o "Annie Kareninie" Rodiona Szczedrina w choreogr. Tomasza Kajdańskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
15-05-2017
Uwaga, dzikie zwierzęta na scenie!
Stworzenie prostej, iluzyjnej, z czytelnym przekazem historii, na pewno kosztowało twórców mnóstwo mozolnej pracy przed i w trakcie przedstawienia. W związku z tym, że artyści pozostają niewidoczni, nawet wyjątkowo ciekawscy widzowie zapominają o teatralnym mechanizmie i "wkraczają" do lasu - o "Księdze dżungli" wg Rudyarda Kiplinga w reż. Bernda Ogrodnika w Teatrze Arlekin w Łodzi pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
15-05-2017
Zestaw poglądów z Ikei
"Muzułmanie" to zapis powszechnie obowiązującego zdania na "palące" tematy. Reżyser nie poddał tekstu obróbce, weryfikacji, własnym przemyśleniom, nie wszedł głębiej w temat - o "Muzułmanach" Artura Pałygi w reż. Piotra Ratajczaka w Teatrze Śląskim w Katowicach pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
02-05-2017
Prowokacyjne zaproszenie
Spektakl "Come Together" w reżyserii Wojciecha Ziemilskiego grany w warszawskim Studio Teatrzegalerii dotyka widza - jego odwagi, moralności, poczucia solidarności. Aktorzy prowokują, namawiają i stawiają pytania publiczności. Czy widzowie są bierni, bo otrzymują niespójne komunikaty, czy brak ich aktywności jest wynikiem umysłowego lenistwa i znieczulicy? - pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
02-05-2017
Teatr małej formy
W ramach ostatniej edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych Anna Smolar pokazała spektakl "Najgorszy człowiek na świecie" zrealizowany w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. Zdobywczyni tegorocznego Paszportu "Polityki" w kategorii "teatr" zainscenizowała głośną powieść Małgorzaty Halber o tym samym tytule, będącą terapeutycznym zwierzeniem młodej, znanej prezenterki telewizyjnej z jej doświadczenia alkoholizmu. Czy do tematu, w którym każdy w Polsce ma coś do powiedzenia można dodać coś nowego? - pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
02-05-2017
Teatr miejscem upodmiotowienia widza i aktora?
Joanna Krakowska w tekście napisanym do katalogu zeszłorocznych Konfrontacji Teatralnych w Lublinie, opublikowanym także w dwutygodnik.com, sproblematyzowała sytuację przybierającego na sile zjawiska auto-teatru. Tomasz Plata ukuł dla niego termin post-teatr. Przyjrzyjmy się, jak w ramach tych propozycji funkcjonuje spektakl Justyny Sobczyk, "Szewcy" Witkacego, o którym czytamy na stronie Starego Teatru, że "oparty w dużej mierze na improwizacjach, oscyluje między prawdą bezpośredniego wyznania a literacką fikcją" - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
27-04-2017
Jak hoduje się dziewczynki?
Wdowik w "Dziewczynkach" uświadamia błędy w procesie przekazania wzorców zachowań, wdrażania w role społeczne i płciowe, których z jednej strony jesteśmy świadomi, ale z drugiej jakby wciąż ich nie dostrzegamy, nie zdajemy sobie z nich sprawy. To obowiązkowy spektakl dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - o spektaklu w STUDIO teatrgalerii w Warszawie pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
27-04-2017
Jak brzmi a o czym mówi
Małopolski Ogród Sztuki, będący jedną ze scen Teatru im. Juliusza Słowackiego, pozostaje jedną z najciekawszych krakowskich scen tego sezonu, z projektami z pogranicza sztuk teatru, performansu i muzyki. Oddanie po raz drugi tego miejsca Małgorzacie Warsickiej, niedawnej absolwentce reżyserii dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, było obiecującym posunięciem z uwagi na jej niemałe już osiągnięcia. Niestety, okazało się niewypałem - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
27-04-2017
Pasja
"Niezatańczone tango" Grażyny Barszczewskiej to opowieść o konfrontacji marzeń z życiem, które układa się często niezgodnie z pragnieniami, potrafi płatać figle i doprowadzić do rozpaczy - o spektaklu w reż. Leszka Bzdyla w Teatrze Polskim w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
26-04-2017
Konfrontacje klasyki
Formuła 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska" zakładała podwójną ocenę spektakli. Komisja artystyczna wyłoniła z pięćdziesięciu inscenizacji zgłoszonych do Konkursu "Klasyka Żywa" siedmiu laureatów, którzy zaprezentowali się w Opolu i tu zostali poddani ocenie festiwalowego jury. Tu bezapelacyjnie wygrał "Ślub" w reżyserii Anny Augustynowicz, koprodukcja teatrów im. Kochanowskiego w Opolu oraz Współczesnego w Szczecinie - festiwal podsumowuje Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
24-04-2017
Krzywe lustro wspomnień
Na zakończenie 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych widzowie obejrzeli "Kartotekę" Tadeusza Różewicza w reżyserii Andrzeja Majczaka z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
23-04-2017
Słowianie i patrioci
Piątego dnia Opolskich Konfrontacji Teatralnych w konkursie zaprezentowano "Dziady - noc pierwszą" Adama Mickiewicza w reżyserii Piotra Tomaszuka Teatru Wierszalin z Supraśla oraz "Krakowiaków i Górali" Wojciecha Bogusławskiego w reżyserii Michała Kmiecika Teatru Polskiego w Poznaniu - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
22-04-2017
Formy klasyki
Czwarty dzień Opolskich Konfrontacji Teatralnych przyniósł dużo pozytywnej energii. Stało się tak za sprawą dwóch spektakli utrzymanych w duchu komediowym. Najpierw zaprezentowali się studenci IV roku wydziału lalkarskiego wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej z przedstawieniem "Ćesky diplom" w reżyserii Piotra Ratajczaka. Potem widzowie obejrzeli konkursowy spektakl "Krzyżacy" w adaptacji i reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru Miniatura w Gdańsku - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
21-04-2017
Bunt?
"Fuck Sceny buntu" to wielowarstwowa opowieść. Prywatne historie aktorów wyrzuconych z Teatru Polskiego we Wrocławiu (Anny Ilczuk, Andrzeja Kłaka i Michała Opalińskiego), aktorki tego zespołu jeszcze na etacie (Katarzyny Strączek) i aktora z teatru w Legnicy (Rafała Cielucha) przeglądają się w różnych aspektach buntu. Mam ogromny problem z tym spektaklem - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
21-04-2017
Wesele lalek
Trzeciego dnia Opolskich Konfrontacji Teatralnych widzowie mieli okazję zobaczyć "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Przedstawienie udowodniło, że dobry koncept potrafi otworzyć klasyczny tekst na działania formalne - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
20-04-2017
Książę Złomu
Drugi dzień festiwalu Opolskie Konfrontacje Teatralne zapowiadał wiele atrakcji. Głównie dlatego, że głos zabrało młode pokolenie reżyserów. Najpierw etiudy studentów reżyserii Akademii Teatralnej, a potem spektakl konkursowy czyli "Książę Niezłomny" w reżyserii Pawła Świątka. Niestety, odczytania klasyki przez młodych twórców zawiodły - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
19-04-2017
Ciężar klasyki, ciężar rytuału
Wybór "Ślubu" na inaugurację 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska" był bardzo przewrotny. Po rytuale otwarcia, pełnym oficjalnych gestów, wręczania nagród i honorów, widzowie zostali skonfrontowani z Gombrowiczowską filozofią "kościoła ziemskiego" - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
18-04-2017
Nieszczęście zrodzone z wolności
"Mewa" poruszyła wyobraźnię i zmusza do zastanowienia się nad własnym życiem, nad tym, czy wygląda ono tak jak ja chcę, czy tylko spełniam oczekiwania otoczenia i staję się marionetką w rękach losu - o "Mewie" Antoniego Czechowa w reż. Wojciecha Farugi w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
14-04-2017
Ale czad!
Niekonwencjonalny sposób realizacji sprawia, że bodźce oddziałujące na widzów doskwierają, ale jednocześnie sprawiają przyjemność. Gra aktorska porywa. Zachęcona swobodą kontaktu publiczność szybko wchodzi w dialog - o spektaklu "Ziemianie" Jarosława Murawskiego w reż. Leny Frankiewicz we Wrocławskim Teatrze Lalek pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
13-04-2017
O przebierankach z farsy w tragedię
Brawurowa sztuka napisana przed czterdziestoma sześcioma laty z dbałością o każdy detal, z inteligenckością, z której znany jest autor, mimo ograbienia w katowickim Teatrze Śląskim przez tanie gagi, oko puszczane w stronę publiczności, lekko seksistowsko teksty, niepozbawiona jest jednakże nader aktualnego wydźwięku o charakterze politycznym - o "Porwaniu Europy" Jarosława Marka Rymkiewicza w reż. Piotra Cieplaka w Teatrze Śląskim w Katowicach pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
10-04-2017
Niemoc
W "Wyzwoleniu" Krzysztofa Garbaczewskiego grupa pseudo-Konradów buduje i burzy. Ale ostatecznie nie jest w stanie ani niczego zbudować, ani zburzyć - o spektaklu w STUDIO teatrgalerii w Warszawie pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
05-04-2017
Co z tą wspólnotą?
Otwieram partyturę leżącą na pulpicie i uświadamiam sobie, że dziś nie będę widzem, lecz wykonawcą. Ba - współwykonawcą! "Dom dźwięku" Wojtka Blecharza kontynuuje poszukiwania znane z badawczo-edukacyjnego spektaklu "Soundwork" z TR-Warszawa oraz innych jego przedsięwzięć - pisze Klaudia Kasperska z Nowj Siły Krytycznej.
04-04-2017
Spowiadam się raz jeszcze
Monodram Andrzeja Grabowskiego "Spowiedź chuligana" jest spektaklem wyjątkowym. Powstał w 1992 roku w krakowskim Teatrze STU jako aktorskie przedsięwzięcie, teraz powraca na tę scenę po prawie 25 latach. Myliłby się jednak ten, kto myślałby, że jest powieleniem projektu sprzed lat. Nad obecną, zmienioną wersją scenariusza i inscenizacji, aktor pracował z Krzysztofem Jasińskim - pisze Joanna Dryś z Nowej Siły Krytycznej.
03-04-2017
Byście się wzajemnie miłowali
Wobec "Klątwy" nikt nie pozostaje obojętny, przedstawienie wciąga, intryguje, szokuje. Staje się punktem wyjścia wielu dyskusji. Ludzie zaczynają ze sobą rozmawiać o sztuce, teatrze, kulturze. Choć prowadzenia merytorycznej dyskusji wielu musi się jeszcze nauczyć... - o spektaklu wg Stanisława Wyspiańskiego w reż. Olivera Frljicia w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
30-03-2017
"Możesz stracić wszystko, ale nie talent"
Historia Baby Jane to samograj. To historia kobiet, sióstr, aktorek, które miały wszystko i wszystko straciły; to obraz uzależnienia od sukcesu, który przemija; to opowieść o więzach krwi, od których uciec się nie da - po opolskim przedstawieniu "Co się zdarzyło Baby Jane?" w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
30-03-2017
Przewietrzyć rodziny, przewietrzyć teatr
Od razu widać, że Anna Smolar miała do czynienia z mnóstwem światowej sławy spektakli, a na polski teatr ma świeże spojrzenie z zewnątrz. Nikomu nie musi niczego udowadniać, nie próbuje przepracowywać na scenie intelektualnych kompleksów. Z jej spektakli bije ogromna szczerość i bezpretensjonalność. "Kopciuszek" to kolejne objawienie jej wielkiego reżyserskiego talentu, wrażliwości i nieograniczonej wyobraźni - o spektaklu w Starym Teatrze w Krakowie pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
29-03-2017
Potworność jest zaraźliwa
Borczuch w bardzo indywidualny sposób przygląda się kondycji człowieka współczesnego, prześwietlając jednocześnie wszystkie jego neurozy, obezwładniającą go nudę krzyżującą się z obrzydzeniem wobec świata. Oddaje przeczucie nadchodzącego przełomu - o spektaklu "Zew Cthulhu" Howarda Phillipsa Lovecrafta w reż. Michała Borczucha w Nowym Teatrze w Warszawie pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
29-03-2017
Mamma mia!
"Triumf woli" to świetna rozrywka dla wielu, jednak jej efekt jest efemeryczny. Rozbłyska jest fajerwerk i równie szybko nie pozostawia po sobie śladu - o spektaklu autorstwa Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki ze Starego Teatru w Krakowie na na XXIII Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
24-03-2017
Sztuczna złość
Z mieszanki skojarzeń i teatralnych pomysłów wyłania się nierówny spektakl, który nie pozostaje w pamięci na dłużej - o "Poskromieniu złośnicy" Williama Szekspira w reż. Justyny Celedy w Teatrze im. Horzycy w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
21-03-2017
Chodzi mi o to, aby język giętki/ Napisał pięknie, jak zaśpiewała Fiorilla
"Turek we Włoszech", opera buffo w dwóch aktach, choć trwa ponad trzy godziny, nie powinna wywoływać znużenia czy patrzenia w napięciu na zegarek - o operze Gioachino Rossiniego w reż. Christophera Aldena w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
15-03-2017
DyBBuk, czyli żydowskie Dziady
"DyBBuk" jest bardzo nierówny. W przedstawieniu odnaleźć można kilka mocnych stron, ale równocześnie niektóre rozwiązania są zupełnie nieudane - o "DyBBuku" Artura Pałygi wg Szymona An-skiego w reż. Pawła Passiniego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej pisze Agnieszka Kołek z Nowej Siły Krytycznej.
08-03-2017
Kręci się
Michał Kotański bierze na warsztat "Opowieści Lasku Wiedeńskiego", sztukę napisaną na początku lat 30. XX wieku przez Ödöna von Horvátha, który bezkompromisowo krytykuje obyczajowość mieszczaństwa. Nazizm i patriarchat, które znajdują wspólny punkt w przemocy - o przedstawieniu dyplomowym w PWST pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
02-03-2017
To skomplikowane
"Bóg w dom" nie rzuca nowego światła na trudny i tak bardzo aktualny temat, wciąż obecny w międzynarodowym dyskursie. Nie prezentuje świeżego spojrzenia, nie daje możliwości otwarcia nowych dróg jego interpretacji - o spektaklu w reż. Katarzyny Szyngiery w Teatrze Polskim w Bydgoszczy pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
27-02-2017
Demony nie lalki
Ta historia w pięknej teatralnej formie przywraca pamięć kulturową. Pomaga uwierzyć, że starosłowiańskie demony nadal istnieją, działają i odpowiadają za nieprzewidywalne zachowania przyrody. Jednocześnie stanowi mądrą opowieść o pomocy, sile życzliwych słów i czynów, wdzięczności, a dla dzieci jest przestrogą przed zbytnią ufnością wobec nieznajomych - o "Opowieściach z niepamięci" Dudy Paivy w Teatrze Animacji w Poznaniu, pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
27-02-2017
Taniec wolności
To, co na wolności raczej nie zdarzyłoby się, w zamknięciu nikogo nie dziwi. Każdy szuka oparcia i bliskości. Może to pragnienie jest jeszcze silniejsze, gdy właśnie nie ma wyboru - o spektaklu "Pocałunek kobiety pająka" Manuela Puiga w reż. Rafała Dziemidoka w STUDIO teatrgalerii w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
23-02-2017
Bierzemy, całujemy, bierzemy, składamy
Oliver Frljić bawi się nami i naszymi narodowymi mitami, ułomnościami i wiarą. Robi to w teatrze. A wszystko co odbywa się i mówi w teatrze jest fikcją. Fikcją jest także wielki, drewniany krzyż stanowiący główny element scenografii, dlatego musi zostać spiłowany i obalony - o "Klątwie" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Olivera Frljicia w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
23-02-2017
Niewykorzystana szansa
Sto czternaście lat od prapremiery "Wyzwolenia" - dramatu, w który teatr przy placu św. Ducha został wpisany - do tekstu Stanisława Wyspiańskiego wraca Radosław Rychcik, ale nie ogrywa historycznych znaczeń tego miejsca - pisze Magdalena Łakoma z Nowej Siły Krytycznej.
22-02-2017
Figaro w niemym kinie
Ogromne zróżnicowanie muzyczne opery, nieosadzanie historii w konkretnym miejscu i przełamanie powagi żartem, choć gorzkim, sprawia, że spektakl wpisał się w rozrywkową konwencję trylogii. Jednak tym razem uśmiech łączy się z głęboką refleksją nad przemocą i rozpadem wartości - o "Rozwodzie Figara" Eleny Langer w reż. Davida Pountneya w Teatrze Wielkim w Poznaniu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
14-02-2017
hahaha hihihi hehehe
"Słowo o Jakóbie Szeli" w Teatrze Śląskim świadczy o tym, że Michał Kmiecik niewiele wie o Szeli, nie zna motywacji jego działania, nie tworzy legendy ani z nią nie polemizuje, mieli anegdoty bez chwili zastanowienia. To zaledwie "Słówko o Jakóbie Szeli" - pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
14-02-2017
Widz na skraju obłędu
Tekst został solidnie, z szacunkiem do historii przetransponowany na współczesność - o "Balladynie" Juliusza Słowackiego w reż. Agnieszki Olsten w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
10-02-2017
Berlin to stan umysłu
"Berlin Alexanderplatz" Alferda Döblina w reżyserii Natalii Korczakowskiej to ucieleśnienie ludzkich wynaturzeń w wielu wymiarach: filozoficznym, społecznym, kulturowym i obyczajowym. Adaptacja jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat dwudziestych minionego wieku rysuje portret ówczesnego Berlina - o spektaklu w STUDIO Teatrgalerii w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
08-02-2017
Krakowskie zobowiązania Magdy Szpecht
Wchodzę na scenę Małopolskiego Ogrodu Sztuki. Widownia jest zdemontowana, a na przestrzeń działań scenicznych zaanektowana cała sala. Rząd czarnych krzeseł pod ścianą oraz kilka niebieskich i czerwonych materacy (jedyne kolorowe akcenty w przedstawieniu) to miejsca dla widzów - o przedstawieniu "In Dreams Begin Responsibilities [zobowiązania rozpoczynają się w snach]" pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
08-02-2017
Marsz do nacjonalizmu
Górnicka buduje paralele, w której symboliczne sacrum (religijno-ludowe) kontrapunktuje natychmiast profanum (militarnym). Ta zasada organizuje strukturę spektaklu, jak i sam tekst - o "Hymnie do miłości" Agaty Adamieckiej i Marty Górnickiej w reż. Marty Górnickiej w Teatrze Polskim w Poznaniu, pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
08-02-2017
Przedsiębiorcza narzeczona
"Szabasowa dziewczyna", ostatnia premiera Teatru Żydowskiego, to zabawna historia pary narzeczonych, opowiedziana w kontekście poznawania religii judaistycznej i mozolnej nauki żydowskich zwyczajów - o spektaklu w reż. Marcina Sławińskiego z Teatru Żydowskiego w Warszawie, gościnnie w gmachu Klubu Dowództwa Garnizonu Warszawa, pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
08-02-2017
Kłamstwo goni prawdę
TEATROTEKA FEST. Festiwal podzieliliśmy na bloki tematyczne. Od pierwszego festiwalowego dnia przybliżamy je Państwu piórem młodych adeptów Nowej Siły Krytycznej. A przy okazji tłumaczymy, dlaczego do najbliższej niedzieli (12 lutego) warto być z nami na projekcjach w Teatrze Collegium Nobilium Akademii Teatralnej. Przypominamy: wstęp wolny. O pierwszym dniu festiwalowych prezentacji pisze Paulina Janas.
03-02-2017
Siusiu w torcik
Öhrn w nowej interpretacji zachowuje wszelkie wskazówki autora dramatu. Zgodnie z nimi na widowni znajdzie się sto sześćdziesiąt jeden miejsc, umieszczonych wokół sceny. Miejsca można zmieniać, a wokół sceny dowolnie krążyć - o "Sonacie widm" Augusta Strindberga w reż. Markusa Öhrna w Nowym Teatrze w Warszawie pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
02-02-2017
Pamiętajmy o Osieckiej
Teatr Rampa stworzył spektakl z duszą. Dwadzieścia dwie piosenki wybrane z bogatego repertuaru Agnieszki Osieckiej to prezentacja jej kunsztu literackiego oraz niebywałej celności w opisywaniu ludzkich spraw i namiętności - o "Cafe Sax - piosenki Agnieszki Osieckiej" w reż. Cezarego Domagały w Teatrze Rampa w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
02-02-2017
Państwowiec
Przedstawienie Pawła Łysaka nie jest ani opowieścią hagiograficzną, ani Dziadami przywołującymi zmarłego. To długie rozmowy Autora ze swoim bohaterem i Kuronia z Ukochaną Ojczyzną/Rzeczpospolitą Gajką - o spektaklu "Kuroń. Pasja według św. Jacka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reż. Pawła Łysaka w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
01-02-2017
Arlekino, a więc skończy się dobrze
Prostota inscenizacji Tadeusza Bradeckiego jest w duchu konwencji komedii włoskiej i sztuki "Sługa dwóch panów" wenecjanina Carlo Goldoniego. "Duch" ten jest zresztą bardzo dobrze znany Bradeckiemu: wielokrotnie reżyserował we Włoszech - o "Słudze dwóch panów" w reż. Tadeusza Bradeckiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
24-01-2017
Paryż - Bydgoszcz dygoczą z gorąca
Spektakl nie wartościuje, nie tapla się w historii, jest tu i teraz jako wyraz urzeczywistniania idei, pobrzmiewania ich w każdym z nas jako wyraz czegoś pięknego, kolorowego, śpiewnego, tanecznego, energetycznego i niewyczerpanego - o "Komunie Paryskiej" w reż. Weroniki Szczawińskiej w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
23-01-2017
Nie tym razem
Na krakowskim festiwalu Opera Rara Krzysztof Garbaczewski zmierzył się w roku 2017 z "A Madrigal Opera". To kameralna kompozycja na sześć głosów. Nie ma określonego libretta, kompozytor daje wolność reżyserowi. To opera ascetyczna, bezkresna, poszczególne motywy zapętlają się, są w nieustannym toku. Utwór jednocześnie pulsuje i nie rusza się z miejsca - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
23-01-2017
Po prostu człowiecze
"Wspomnienia polskie" to teksty, w których Witold Gombrowicz mówi o sobie: uczniu gimnazjum, studencie, początkującym pisarzu, o rodzinie, przyjaciołach. Przedstawienie w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, dyplom studentów krakowskiej PWST, to nie tylko podróż w głąb pamięci Gombrowicza, ale też w głąb nas samych - pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
19-01-2017
Dziecięca groteska
"Alicja w Krainie Czarów" Marka Ciunela jest ambitnym pod względem estetycznym przedstawieniem, adresowanym do najmłodszych widzów. Osobliwa aura kreowana na scenie zaprasza dzieci do zanurzenia się w świat fantazji i inspiruje wyobraźnię - o spektaklu w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
19-01-2017
Traktat o pięknie
Teatr Wielki w Poznaniu w cyklu "Opera - więcej niż teatr" prezentuje nowatorskie wizje interpretacji arcydzieł repertuaru operowego. W projekt doskonale wpisuje się "Jenůfa" Leoša Janáčka w reżyserii Alvisa Hermanisa - pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
18-01-2017
Wyszła z domu i wróciła
Harper znajduje się na granicy wytrzymałości. Nosi w sobie ogromne poczucie krzywdy, które musi z konieczności przykrywać odpowiedzialnością za dorastającą córkę i bezrobotnego męża. Kolejne epizody spontanicznej podróży naświetlają jej dotychczasowe życie z nieznanych dotąd perspektyw - o "Harper" Simona Stephensa w reż. Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
17-01-2017
So Good. So Emotional
Wszystko odbywa się w uduchowionym milczeniu lub przy akompaniamencie głębokiego basu. Przez większą część spektaklu Ziółek i Kamiński mają białe maski pozbawiające twarz ekspresji. Ten gest wydaje się szczególnie ciekawy. Zakrycie twarzy w sztuce, której celem jest - jak mówią twórcy - poszukiwanie współczesnej emocjonalności i tego w jaki sposób funkcjonuje ona w świecie, sprawia że widz skupia się na gestach i ruchach aktorów - o "So emotional" w choreogr. Marty Ziółek w Nowym Teatrze w Warszawie pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
17-01-2017
Jak całkowicie zniknąć
"Obóz Katarakta" miał być studium odosobnienia, podróżą po odizolowanych krainach, medytacją nad tym, co "pomiędzy". Cóż z tego, że poszczególne elementy spektaklu są interesujące, uwodzą wizualnie, skoro nie układają się w odpowiednio nasyconą sensem całość - o spektaklu Dominiki Knapik z Małopolskiego Ogrodu Sztuki pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
16-01-2017
DOoKOŁA - ruch do kwadratu
Zarówno dla dzieci, jak i dorosłych spektakl był czasem radości i przyjemności porównywalnym z jedzeniem różowych pianek Marshmallow - o spektaklu "DOoKOŁA" w choreografii Aleksandry Bożek-Muszyńskiej i Hanny Kaneckiej w ramach programu Stary Browar / Nowy Taniec w Poznaniu - pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
04-01-2017
Dzikość w każdym z nas
Poczucie operetkowej groteski w warszawskiej "Tutli-Putli" wyzwala się za sprawą konwencji teatru w teatrze. Zderzenie Europejczyków z tubylcami, pokazane na projekcjach w karykaturalny sposób, uwidacznia różnice międzykulturowe - o "Tutli-Putli. Kto jest dziki?" w reż. Magdaleny Miklasz w Teatrze Dramatycznym w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
30-12-2016
Less is more
Minimaliści muzyczni, do których słusznie zaliczany jest Tomasz Sikorski, o którym jest spektakl "Holzwege" w TR Warszawa, rezygnują ze skomplikowanych intelektualnie i trudnych w odbiorze dla przeciętnego słuchacza rozwiązań - o spektaklu w reż. Katarzyny Kalwat pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
30-12-2016
W okowach własnego istnienia
Spektakl stawia diagnozę dzisiejszemu światu, ciężko jest odnaleźć się w nim młodemu człowiekowi, a starsi ludzie pozbawiani są wartości, do których przywykli. Brak solidnych podstaw moralnych, wszelkie normy są przekraczane - o "Bydle" Szczepana Orłowskiego w reż. Jacka Poniedziałka w Studio Teatrgalerii w Warszawie pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
29-12-2016
Kartka z Indii
"Strachu NIE MA" to wielogłosowa wypowiedź z jasną intencją, tyle że nie do końca nastrojona. Tak jakby Chotkowski bał się czy też nie miał zaufania do widza, że jeśli pozostawi go choć na chwilę z samymi historiami kobiet, mogłoby to nie wystarczyć - o spektaklu w reż. Łukasza Chotkowskiego, koprodukcji Teatru Powszechnego w Warszawie, Instytutu Adama Mickiewicza i Teatru Kasba Arghya z Kalkuty pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
28-12-2016
Krwawa zupa
Stół, za nim tytułowe Księżniczki. Tylko jedna z nich jest "prawdziwą" księżniczką - ma na głowie koronę. Co prawda plastikową i lekko tandetną, ale przecież nie o dosłowność tu chodzi. Reżyser Michał Borczuch konstruuje trudny w odbiorze i nieoczywisty obraz świata z pozoru zawładniętego przez kobiety. Ale tylko z pozoru - o "Dramatach księzniczek" pisze Pamela Bosak z Nowej Siły Krytycznej.
28-12-2016
"Zmysły są darem, a wzrok największym z nich"
Blok Inferno, czyli Piekło, nazywany także Konkursem Polskim, składał się na tegorocznej Boskiej Komedii, z dziesięciu spektakli sezonu 2015/2016 - pisze Magdalena Łakoma z Nowej Siły Krytycznej.
27-12-2016
Nahacz/Garbacz
Oto stało się. Krzysztof Garbaczewski udowodnił, że jego dotychczasowa bezkompromisowa postawa miała sens. Balansowanie na granicy śmieszności i bełkotu, nieustanne podejmowanie twórczego ryzyka, improwizowanie i penetrowanie najdziwniejszych obszarów teatru odbijają się echem w "Robercie Roburze" z TR Warszawa. Bez poszukiwań i artystycznej dezynwoltury nie byłoby tego pod każdym względem wybitnego spektaklu - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
27-12-2016
Szosza świętą?
Poruszająca i pouczająca historia Szoszy, tytułowej bohaterki powieści Izaaka Baszewisa Singera w opracowaniu i reżyserii Karoliny Kirsz, jest próbą odpowiedzi na pytanie, kim właściwie ona jest? Ucieleśnieniem niewinności czy też jest jak gąbka, która wchłania wszelki brud świata? O "Szoszy" w reż. Karoliny Kirsz z Teatru Żydowskiego w Warszawie, gościnnie w Warszawskiej Operze Kameralnej pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
Baśniowe miesiące
Widownia dała się zaciekawić, nieśmiałe szepty świadczyły o przejęciu losami bohaterów. Bajka doskonale wpasowuje się w kalendarz - koniec roku, okres okołoświąteczny - o "Dwunastu miesiącach" w reż. Bartosza Zaczykiewicza w Teatrze im. Horzycy w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
Dekonstrukcje i autoironie
Pokaz "Holzwege" Katarzyny Kalwat z TR Warszawa, zaprezentowany w konkursie młodych twórców na Boskiej Komedii, był idealnym zwieńczeniem dziewiątej edycji festiwalu, mimo że spektakl wcale idealnym nie jest - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
Jeszcze teatr nie zginął, póki młodzi go tworzą!
Tegoroczna edycja Boskiej Komedii należała do młodych twórców. Tematy poruszane przez młodych artystów stworzyły siatkę pojęć, w której miejsce znajdują również spektakle innych nurtów - pisze Dominika Bremer z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
"To cud, że taki obraz jak ja potrafi mówić"
Część trzecia z pięciu obrazów scenicznych "Dramatów księżniczek" kończy Rosamunde słowami: "Mój głos. Mój głos. Mój głos. Mój głos. Nic nie mówi". Jackie z czwartej części tak opisuje siebie: "To cud, że tak i obraz jak ja potrafi mówić". Cóż z tego cudu, skoro i tak mowa nie jest w stanie nic wyrazić? Obie kwestie dotykają dwóch najważniejszych tematów w spektaklu Michała Borczucha na podstawie tekstu Elfriede Jelinek zrealizowanym w Lublanie - o spektaklu pokazanym na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie, pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
To tylko pretekst
W rozwibrowanym od emocji świecie Rubina nic nie jest dookreślone. Polifonia znaczeń i metafor wskazuje na różne sfery życia społecznego, politycznego i ekonomicznego: prawa człowieka, emancypacja, prawa pracownicze, homoseksualizm, seksizm. Od nas zależy czy znajdziemy w sobie potrzebę przyłączenia się do tej rewolucji - o spektaklu "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
21-12-2016
Wojna o pokój
Czy Gob Squad opowiada "Wojnę i pokój"? Nie. Z tytułu dzieła robi temat spektaklu - o "War and Peace" Gob Squad (Niemcy) na XXI Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie pisze Pamela Bosak z Nowej Siły Krytycznej.
19-12-2016
Porażka
"Jak, do diabła, możemy żyć, wiedząc, że dzieją się takie rzeczy?" Tym pytaniem Martín Caparrós otwiera swój głośny reportaż "Głód". Jak? Obojętnie. Możemy chcieć coś zmienić. Ale to nic nie zmieni. To nie ostatnie pytanie, które padnie ze sceny - o spektaklu Anety Groszyńskiej w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
19-12-2016
Z niewielką pomocą przyjaciół
Zuzanna Skolias i Marta Ledwoń opowiadają o impulsie, którym był pomysł na napisanie tekstu o wielorybie wyrzuconym na brzeg, o entuzjazmie, z jakim Krzysztof Globisz odniósł się do propozycji wzięcia udziału w przedsięwzięciu Teatru Łaźnia Nowa, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia i Teatru Starego w Lublinie - o "Wielorybie The Globe" pisze Urszula Obstarczyk z Nowej Siły Krytycznej.
14-12-2016
Harper
"Harper" to opowieść o kobiecie uwięzionej w rolach matki i żony, a co najważniejsze i zarazem najgorsze, głowy rodziny. Mąż, Seth Regan, niegdyś oskarżony o robienie zdjęć pornograficznych dzieciom, nie jest już ciekawym pracownikiem dla żadnego pracodawcy. Role w rodzinie są odwrócone, to on gotuje, odpytuje córkę z lekcji, jest "panią domu" - o "Harper" Simona Stephensa w reż. Natalie Ringler w Teatrze Dramatycznym w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
14-12-2016
Otwarcie, tylko czego i na co?
Nie powinno nikogo dziwić, że uroczyste otwarcie Boskiej Komedii i spektakl inauguracyjny odbyły się na dużej scenie Słowackiego. Miało to być częścią procesu zmiany jej charakteru. Tymczasem "Plastiki" w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego rozczarowują... Dlaczego akurat TEN spektakl otwiera TEN festiwal na TEJ scenie? Dlaczego "Plastiki" mają być wyrazem nowatorstwa dyrekcji Głuchowskiego i Szydłowskiego? - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
13-12-2016
Jak zostać superbohaterem
Za lekką formą skrył się przekaz, że największymi wartościami w życiu są miłość, przyjaźń oraz wzajemny szacunek - o spektaklu "Nasza mama czarodziejka" wg Joanny Papuzińskiej w reż. Agnieszki Oryńskej-Lesickiej w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
12-12-2016
Nie taki diabeł straszny
Artyści Wrocławskiego Teatru Lalek stworzyli "Piekło-Niebo", idealnie trafiając w gusta uczniów, ale także dorosłych. Żeby zainteresować małych widzów, poważne kwestie w zaświatach ukryli w niemal wirtualnej, atrakcyjnej dla dzieci, rzeczywistości. A żeby nie zrazić ich dydaktyzmem, przemówili głosem ich rówieśnika, którego charakteryzuje odrobinę buntownicza postawa wobec dorosłych - pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
07-12-2016
Elfy zabiły?
Mamy tu historię snutą między jawą a snem i otwartą formułę spektaklu. Może więc był to tylko straszny sen, który śniła Erla? A może tak, jak to bywa w nordyckich baśniach i mitologii, palce maczały w opowieści islandzkie elfy? W tym teatralnym eksperymencie to, co prawdziwe jest niewidoczne dla oczu - o spektaklu "Reykjavík '74" Marty Sokołowskiej w reż. Katarzyny Kalwat w Teatrze im. Horzycy w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
05-12-2016
Najlepszy Fuks spośród wszystkich Fuksów, czyli o czym jest "Kosmos" Garbaczewskiego
W przypadku tego teatru widz nie powinien pytać, o czym on jest, lecz spytać siebie samego, czego jako widz od teatru oczekuje - o przedstawieniu w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
03-12-2016
Posuwając się w wojnę
Pokazał nam Zadara Brechta w czystej postaci, jakiego znamy. Historia pełna sloganów i uniwersaliów. Rzecz o wojnie pociągającej za sobą ofiary, znacznie kosztowniejszej niż pokój, o rozkrzyczanych żołnierzach, zabawiających ich prostytutkach, o gwałconych dziewczynach. O "Matce Courage i jej dziecach" Bw Teatrze Narodowym w Warszawie pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
02-12-2016
"Chyba minęły już moje najlepsze lata, ale nie chciałbym, żeby wróciły"*
Robert Wilson, czołowa postać awangardy teatralnej XX wieku, poddał eksperymentom wiele elementów machiny teatralnej. Od pewnego momentu zaczął stawiać tekst w centrum spektaklu, sięgnięcie po Becketta, u którego każde słowo jest równie ważne i restrykcyjnie na scenie egzekwowane, jest tego konsekwencją - o spektaklu "Ostatnia taśma Krappa" w reż. Roberta Wilsona na Olimpiadzie Teatralnej we Wrocławiu pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
02-12-2016
Gustaw Konrad Adam Nekrošius?
Eimuntas Nekrošius wystawił w Teatrze Narodowym w Warszawie całe "Dziady" Adama Mickiewicza. Z poszczególnych części utworu wybrał fragmenty i przełożył je na język teatru. W spektaklu obok postaci dramatu możemy doszukać się samego Mickiewicza, w dodatku jest on jednocześnie Gustawem Konradem. Pisze Klaudia Kozakiewicz z Nowej Siły Krytycznej.
02-12-2016
Raz jeszcze o uchodźcach i chrześcijaństwie
Pippo Delbono pokazał w Nurcie Głównym Olimpiady Teatralnej swój najnowszy spektakl - "Ewangelię" - mający premierę w styczniu bieżącego roku. Tym samym po raz drugi w tym roku gościł we Wrocławiu, cztery miesiące wcześniej na XVI Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty miał retrospektywę twórczości filmowej - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
02-12-2016
Skręć w lewo, skręć w prawo
W "Situation Rooms", projekcie zrealizowanym przez kolektyw Rimini Protokoll, pokazanym w Nowym Teatrze w Warszawie, następuje radykalne rozbicie konwencji teatralnych związanych z przestrzenią, relacją scena-widownia. Twórcy rezygnują z tradycyjnej narracji, poszukują nowych form wyrazu, a inspirację odnajdują w mass mediach i wizji cyfryzacji świata - pisze Urszula Obstarczyk z Nowej Siły Krytycznej.
30-11-2016
Co to za projekt?
Program Festiwalu "Dziady. Recykling" na Olimpiadzie Teatralnej we Wrocławiu został tak pomyślany, żeby sprowokować do zadania pytań: co to za projekt kulturowy i czy w ogóle istnieje? Wydaję mi się, że Dziady jako projekt kulturowy (w domyśle: wspólnototwórczy) nie istnieje - pisze Dominika Bremer z Nowej Siły Krytycznej.
30-11-2016
Głos chóru
Terzopoulos wyreżyserował antyczną tragedię osadzając ją w skomplikowanej i trudnej przestrzeni greckiej polityki - o spektaklu "Prometeusz w okowach" w reż. Theodorosa Terzopoulosa na Olimpiadzie Teatralnej we Wrocławiu pisze Dominika Bremer z Nowej Siły Krytycznej.
30-11-2016
Mikry "Mikro Teatr"
Oglądając przedstawienia lubelskich artystów, trudno mi było oprzeć się wrażeniu, że Lublin chce być bardziej warszawski od Warszawy. Nowocześniejszy od nowoczesnych. Artystyczny bardziej niż artyzm. Przesadnie szokujący i dosadny - o projekcie "Mikro Teatr" na Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
30-11-2016
Walka o nić porozumienia
"Słoneczna linia" Iwana Wyrypajewa w jego reżyserii w Teatrze Polonia w Warszawie. Pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
13-07-2016
Dopełnianie Kubricka
Katastrofy można uniknąć, jeśli inaczej niż Kubrick, docenimy znaczenie kobiet - jako podmiotów politycznych, a nie tylko ekranów projekcji męskich fantazji - o spektaklu "Być jak dr Stranglove" w reż. Marcina Libera w Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
24-06-2016
Nienasycenie
"Szkarłatny płatek i biały" angażuje precyzją i mądrością, z jakimi przedstawienie zostało skonstruowane, misternym splotem tonacji gry aktorskiej poszczególnych bohaterów, scenografią, która zdaje się odzwierciedlać wewnętrzne uczucia postaci - o spektaklu Kuby Kowalskiego pisze Aleksandra Majewska z Nowej Siły Krytycznej.
16-06-2016
Konstruowanie nicości
Jeśli po tym zderzeniu znaczeń - po owej szczególnie "niefortunnej sytuacji", dosłownie zawieszającej cierpienie uchodźców, którego reprezentację aktorzy tak usilnie starali się zbudować, na rzecz oddania hołdu artyście - przedstawienie otrzymuje owację, to powstaje zasadniczy problem: czy krakowska publiczność aby na pewno zrozumiała znaczenie pułapek, które zastawiła na swoich czytelników i interpretatorów Jelinek. O "Podopiecznych" w reżyserii Pawła Miśkiewicza pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
27-05-2016
Changes*
Widz ogląda spójną i uwspółcześnioną - również na poziomie tekstu - Ibsenowską narrację, która na zmianę nudzi i denerwuje - o "Wrogu ludu" Henryka Ibsena w reżyserii Thomasa Ostermeiera z Schaubühne am Lehniner Platz w Berlinie, na XXIII Festiwalu Kontakt w Toruniu, pisze Zofia Gustowska z Nowej Siły Krytycznej.
20-05-2016
Elvisowe-love
Na scenie dramat i popkulturowy pastisz wdały się w burzliwy romans, i nie da się przejść obok tego obojętnie. Nie owija się tu w bawełnę, nie idealizuje, ale też nie potępia - o spektaklu "Elvis" w reż. Michała Siegoczyńskiego w Teatrze Nowym w Poznaniu pisze Adrianna Molka z Nowej Siły Krytycznej.
16-05-2016
O sobie. Nie o nim. Zapiski ze spektaklu Phdre(s) w reż. Krzysztofa Warlikowskiego
Chęć ekspozycji tego co fizyczne, tego co świadczy o słabości ciała człowieka w połączeniu z pozornie sterylnym pięknem jest najważniejszą cechą spektaklu - o spektaklu w paryskim Odéonie pisze Zofia Gustowska z Nowej Siły Krytycznej.