powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Szczecin. Opera na Zamku w serwisie YouTube

Od dziś balet "Na kwaterunku" w choreografii i inscenizacji Roberta Bondary, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka, można oglądać na kanale Opery na Zamku w serwisie YouTube.

Spektakl można zobaczyć też na platformie vod.teatrwielki.pl. Nagranie jest udostępnione w ramach #TUTTIwdomu - edycji specjalnej projektu TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Balet "Na kwaterunku" był drugą częścią premierowego przedstawienia "Wieczór baletów polskich", które Opera na Zamku w Szczecinie wystawiła 18 maja 2019 roku. Premiera ta była głównym akcentem obchodów Roku Moniuszkowskiego w Operze na Zamku.

"Na kwaterunku" to nieco zapomniane dzieło baletowe Stanisława Moniuszki. Robert Bondara opowiedział je na scenie Opery na Zamku w Szczecinie w uniwersalny sposób. Oddalił się od sielankowej atmosfery i spojrzał na utwór z punktu widzenia jednostki. Pokazał, jak konflikt wpływa na życie człowieka. Istotnym punktem zaczepienia był syndrom stresu pourazowego, którego doświadczają żołnierze, ale i cywile. Choreograf przybliżył XIX-wieczną partyturę Moniuszki, w której muzyka stanowiła jedynie pretekst do pokazania połączonej scenami pantomimicznymi suity różnych tańców, do wrażliwości współczesnego człowieka, żyjącego w świecie toczących się konfliktów zbrojnych, niosących okrutne konsekwencje. Robert Bondara dotknął zatem żywego, bolącego problemu. W swojej inscenizacji skontrapunktował mistrzowsko sielankową, wręcz cukierkową muzykę tematem wojny. Doszukał się tych elementów, które współczesnemu widzowi pomagają zrozumieć naturę konfliktu zbrojnego. Przeniósł ciężar z banału, dobrej zabawy, która jest głównym motorem napędowym tego utworu, na nieco inne tematy, podskórnie w nim tkwiące. Dzięki temu nie powstała artystyczna rekonstrukcja spektaklu, a oryginalne dzieło, w którym historia opowiedziana jest z perspektywy jednego człowieka, nazwanego On. Robert Bondara zaczerpnął jak najwięcej z oryginalnego libretta, ale je zmodyfikował. Pewne fakty, które znajdowały się w źródłowym utworze, opowiadane są z retrospektywnego punktu widzenia. Poza parą młodych ludzi z pierwowzoru, Juliana i Katarzyny, pojawiły się tam jeszcze postaci, których w libretcie nie było, między innymi kobieta spotkana przez głównego bohatera na jego drodze, Dziewczyna II. Dzięki temu można dowiedzieć się, kim ten człowiek jest i jakie są motywy jego działania. Choreograf zastosował w swoim przedstawieniu bardzo oszczędne środki wyrazu, aby pokazać wydarzenia z okresu wojny, która może być osadzona w teraźniejszości, w przeszłości, przyszłości, rzeczywistości odległej od nas

**

KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT - Jerzy Wołosiuk

INSCENIZACJA I CHOREOGRAFIA - Robert Bondara

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY - Julia Skrzynecka, Martyna Kander

REŻYSERIA ŚWIATEŁ - Maciej Igielski

PROJEKCJE MULTIMEDIALNE - Artur Sienicki

*

OBSADA:

ON - Paweł Wdówka

JULIAN - Patryk Kowalski

KATARZYNA - Stephanie Nabet

DZIEWCZYNA - Ksenia Naumets

SIERŻANT - Pedro Rizzi

CHŁOPIEC - Idris Bakayok

LEKARZ - Andrzej Kieć

ŻOŁNIERZE - Roger Bernad, Piotr Nowak, Łukasz Przespolewski, Maksim Yasinski, Yu Yamani

CYWILE - Żaneta Bagińska, Karolina Cichy-Szromnik, Aleksandra Januszak, Monika Kieliba, Nadine De Lumé, Emma Mcbeth, Stephanie Nabet, Julia Safin, Vasyl Kropyvnyi, Jeppe Jakobsen

Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie

*

REALIZACJA NAGRANIA AUDIO - Jakub Skowroński, Jakub Jankowski

REALIZACJA NAGRANIA VIDEO - www.nyxmedia.pl

Serdecznie zapraszamy!