powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Kwietniowe spotkania w Nowym Teatrze

Nowy Teatr zaprasza w kwietniu na bezpłatne spotkania literackie, pokazy filmowe, wykłady i dyskusje.

KALENDARIUM:

5.04 | g. 16:00 | Przekład przed korektą: Łukasz Witczak

7.04 | g. 18.30 | Banalność zła: "Salo, czyli 120 dni Sodomy" reż. Pier Paolo Pasolini

8.04 | g. 19.00 | Projekt Przyszłość: Agata Szydłowska

15.04 | g. 18.30 | Nowa książka: "Osiedle Swoboda. Centrum", Michał "Śledziu" Śledziński

21.04 | 18.30 | Alternatywne Lekcje Klasyki: Magda Szpecht o "Hamlecie" Williama Szekspira

***

Przekład przed korektą: Łukasz Witczak

5.04 | g. 16:00 | wstęp wolny

Łukasz Witczak przeczyta fragmenty debiutanckiej powieści brytyjskiej pisarki Fiony Mozley "Elmet", nominowanej w 2017 roku do Man Booker Prize.

Mozley w swoim debiucie w nietuzinkowy sposób łączy realizm społeczny z konwencją baśni i thrillera. Ojciec, mocarz o nadludzkiej sile, zamieszkuje z dwojgiem nastoletnich dzieci w lesie, gdzie wiodą surowe, ale na swój sposób sielskie życie. Gdy zaczyna ich nachodzić właściciel ziemi, na której zbudowali dom, potwierdza się wyznawana przez ojca pesymistyczna wizja świata jako areny brutalnych zmagań, życia jako ciągłej walki o przetrwanie.

Łukasz Witczak - przełożył z angielskiego blisko czterdzieści książek z dziedziny beletrystyki i literatury faktu. Tłumaczy też wiersze i listy dialogowe do filmów. W latach 2010-2012 juror konkursu translatorskiego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania we Wrocławiu.

***

Banalność zła. Faszyzm w kinie - "Salo czyli 120 dni Sodomy" reż. Pier Paolo Pasolini

7.04 | g. 18.30 | wstęp wolny

Autorski wybór filmów i wykłady Tomasza Kolankiewicza

W Polsce demony faszyzmu i skrajnej prawicy znów ożywają. Nie minęło sto lat, a zdaje się, że lekcja II wojny światowej została zapomniana. Przegląd ma na celu przypomnienie, czym były faszystowskie ruchy polityczne. Faszyzm może się odrodzić, żadne jego przejawy nie mogą być lekceważone. Przegląd filmowy pokaże, jak rodził się, czym był i do czego doprowadził faszyzm w XX wieku. To cykl dziewięciu wykładów połączonych z przekrojowym przeglądem filmowym.

"Salo czyli 120 dni Sodomy" reżyseria Pier Paolo Pasolini, 1975, 117 min

Schyłek II wojny światowej - Włoska Republika Socjalna, trwają ostatnie próby zachowania we Włoszech ustroju faszystowskiego. Czterech przedstawicieli władzy: prezydent, biskup, książę i burmistrz porywają grupę młodzieży i więżą ją w pałacyku na odludziu, gdzie poddają ich serii makabrycznych eksperymentów i tortur. Jeden z najgłośniejszych skandali w historii kina, do dziś budzący skrajne emocje i dyskusje o granicy artystycznej ekspresji. Wielkie dzieło zamykające filmografię Pasoliniego - poety, teoretyka filmu i wybitnego włoskiego reżysera.

Cykl w ramach Roku Antyfaszystowskiego.

***

Projekt Przyszłość: Dizajn allocentryczny, czyli projektowanie dla ludzi i innych gatunków.

8.04 | g. 19.00 | wstęp wolny

Seria wykładów i dyskusji poświęconych przeszłości, teraźniejszości, a przede wszystkim przyszłości projektowania i roli projektantów w zmieniającym się świecie. Specjaliści, teoretycy i praktycy podczas autorskich wykładów opowiedzą o projektowaniu w szerszej perspektywie - nie tylko dla projektantów.

Kwietniowy wykład poprowadzi dr Agata Szydłowska - historyczka dizajnu, kuratorka, wykładowczyni (ASP w Warszawie)

Przedrostek "allo" odnosi się do innego, czyli nie do mnie. Według słownikowej definicji allocentryczny oznacza to, co skupione jest na innych ludziach, przeciwieństwo egocentrycznego. Paola Antonelli, kuratorka z nowojorskiego Museum of Modern Art proponuje rozszerzenie tego pojęcia na inne gatunki. Dizajn allocentryczny byłby, według niej, alternatywą dla dizajnu antropocentrycznego. Amerykańska firma IDEO spopularyzowała pojęcie projektowania zorientowanego na człowieka (human-centred design) tak, jakby jakikolwiek dotychczasowy dizajn nie stawiał w centrum homo sapiens. Tymczasem zbliżająca się katastrofa klimatyczna, a także zwykła przyzwoitość i empatia skłaniają do przedefiniowania dotychczasowych zasad dobrego dizajnu i włączenia do grona zarówno użytkowników, jak i twórców, przedstawicieli innych gatunków. Wykład przybliży podejście allocentryczne do dizajnu na przykładzie współrealizowanych z innymi ludźmi i gatunkami projektów "Zoepolis" i "MYCOsystem", a także realizacji projektowych z całego świata.

***

Nowa książka: "Osiedle Swoboda. Centrum", Michał "Śledziu" Śledziński

15.04 | g. 18.30 | wstęp wolny

Cykl spotkań literackich poświęconych najciekawszym polskim nowościom wydawniczym oraz ich twórcom.

"Osiedle Swoboda. Centrum", Michał "Śledziu" Śledziński, Kultura Gniewu - spotkanie z autorem poprowadzi Jakub Demiańczuk.

Michał Śledziński to prawdziwa legenda wśród polskich autorów komiksu, którzy karierę rozpoczęli po roku 1989. Zaczynał w latach 90. XX wieku od współpracy z pismami o grach komputerowych, a w 1999 założył magazyn komiksowy "Produkt", któremu szefował. To na łamach tego periodyku publikowana była jego autorska seria Osiedle Swoboda, to tam debiutowali bracia Minkiewiczowie i ich Wilq, czy Karol Kalinowski znany z Łaumy i Kościska. Gdy w 2004 roku ukazał się ostatni numer "Produktu" Śledziu poświęcił się pracy nad autorskimi projektami: kontynuacjami "Osiedla Swoboda", "Na szybko spisane", "Wartości rodzinne", czy "Czerwony Pingwin musi umrzeć". Współpracuje jako rysownik, animator i reżyser ze studiem animacji Human Ark.

***

Alternatywne Lekcje Klasyki: Magda Szpecht o "Hamlecie" Williama Szekspira

21.04 | 18.30 | wstęp wolny

Reżyserki i reżyserzy teatralni podczas autorskich wykładów opowiedzą o swoich fascynacjach czytelniczych, będą analizować, interpretować, dekonstruować, trawić przez własne doświadczenia klasykę literatury polskiej i zagranicznej.

Magda Szpecht o "Hamlecie" Williama Szekspira

W trakcie spotkania chciałabym poszukać odpowiedzi na pytanie dlaczego to właśnie "Hamlet", a nie żaden inny tekst w historii literatury europejskiej, stał się najczęściej wystawianą sztuką na świecie, dla wielu ludzi pierwszym skojarzeniem ze słowem teatr. Podobno każdy reżyser prędzej czy później myśli o tym, jak wystawiłby "Hamleta", niezależnie od tego czy ostatecznie realizuje swój pomysł. Oprócz fascynującej historii inscenizacji teatralnych interesuje mnie również to, w jaki sposób wpłynął on na ukształtowanie się nowoczesnego rozumienia tożsamości człowieka - ulegającej ciągłym przeobrażeniom wskutek psychicznego napięcia. - Magda Szpecht