powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Poznań. Spektakle i warsztaty Candoco Dance Company

Jeden wieczór, dwa spektakle! A na scenie tancerze jednej z najbardziej znanych inkluzywnych grup na świecie, ikony współczesnego brytyjskiego teatru tańca - Candoco Dance Company. To zespół pełnych pasji, oddanych swojej pracy artystów, zarówno osób z niepełnosprawnością fizyczną, jak i tzw. "pełnosprawnych".

Oni pokazują, że taniec to coś więcej niż ładna forma.

W ramach programu "Teatr powszechny", Candoco Dance Company zaprezentuje dwa swoje przedstawienia (12.03.): "Face In" w reżyserii izraelskiej choreografki Yasmeen Godder oraz "Hot Mess" w reż. Theo Clinkarda (każdy ze spektakli trwa ok. 30').

Osoby zainteresowane tańcem współczesnym i pracą z ciałem zapraszamy także na warsztaty z aktorami Candoco Dance Company - 11.03.! Bilety kosztują zaledwie 10 zł za jednodniowy, całodzienny warsztat.

"Nasza motywacja ma swoje źródło we wspólnym przekonaniu, że artyści o różnych umiejętnościach i sprawnościach, o różnych perspektywach i doświadczeniu wzbogacają uprawianą przez nas formę sztuki. Poprzez odważne i nieszablonowe produkcje, a także rygorystyczny program kształcenia, oferujemy naszym widzom, uczestnikom i współpracującym artystom zróżnicowanych wachlarz doznań i doświadczeń związanych z tańcem, i to w najwyższej możliwej jakości" - opowiadają Charlotte Darbyshire i Ben Wright, dyrektorzy artystyczni.

Candoco łączy mainstream z eksperymentem, współpracuje ze światowej sławy artystami i choreografami, gości na najważniejszych scenach i festiwalach, jednak zawsze naczelną zasadą w ich pracy jest szacunek dla odmiennych punktów widzenia oraz prezentacja różnych sposobów bycia i tworzenia sztuki. To właśnie dlatego głos tej brytyjskiej formacji słychać tak wyraźnie w światowej dyskusji na temat tańca i niepełnosprawności. Poważna praca artystyczna, warsztatowa i edukacyjna nie przeszkadza Candoco udzielać się także na nieco bardziej rozrywkowej niwie - w 2018r. wzbudził sensacją jako pierwszy zespół tańca współczesnego, który pojawił się w programie Strictly Come Dancing telewizji BBC (na którym wzoruje się "Taniec z Gwiazdami"), występując dla ponad 10-milionowej widowni.

Zespół powstał w 1991r. Jego założycielami byli Celeste Dandeker-Arnold i Adam Benjamina.

Po spektaklach zapraszamy na krótkie spotkanie z artystami Candoco (tłumaczone na j. polski oraz na polski język migowy).

***

Teatr powszechny to długofalowy program performatywny realizowany przez Centrum Kultury ZAMEK od 2016 roku. W ciągu ostatnich trzech lat zaprezentowaliśmy: dziesięć premier, kilkanaście wybitnych gościnnych spektakli polskich i zagranicznych zespołów oraz "repertuarowe" wznowienia wyprodukowanych w naszej instytucji przedstawień. Wszystkie wydarzenia odbyły się przy pełnej widowni, budząc żywe zainteresowanie publiczności.

Wyjątkowość projektu polega na zaproszeniu do współpracy środowisk, które w swej pracy teatralnej korzystają z narzędzi pierwotnie używanych w celach terapeutycznych, jako sposób pokonywania ograniczeń i życiowych kłopotów wynikających z najróżniejszych społecznych i osobistych uwarunkowań. Zapewniliśmy odpowiednie warunki finansowe, organizacyjne i techniczne umożliwiające rozwój uczestników programu pod okiem wybitnych, starannie dobranych artystów.

Tytułowa "powszechność" projektu odnosi się przede wszystkim do uniwersalnej potrzeby odnalezienia samego siebie w twórczym procesie. Nabywanie umiejętności wyrażania - często nieuporządkowanych - uczuć i myśli oraz odnajdywanie szczerości artystycznego przekazu, budowanego poprzez powtarzalną, zdyscyplinowaną spontaniczność, jest wspólne dla wszystkich ludzi wchodzących w świat teatru. Terapeuci, próbując pomóc swoim podopiecznym w pokonywaniu barier, zadają im te same pytania, które zadają sobie zawodowi aktorzy, a uczestnicy terapii konfrontują się z nimi w podobny sposób.

"Powszechność" symbolizuje również naszą intencję i starania, aby teatr tworzony z udziałem osób z niepełnosprawnościami bądź osób w inny sposób zagrożonych społecznym wykluczeniem traktowany był jako pełnoprawne zjawisko artystyczne, podlegające krytycznej ocenie za pomocą kryteriów standardowo stosowanych wobec wydarzeń z obszaru sztuki performatywnej.