powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. "Biesy" w adaptacji VR autorstwa Jacka Nagłowskiego

"BIESY VR" to spektakl-wystawa, prototyp utworu teatralnego w nowym medium, jakim jest wirtualna rzeczywistość. Teatr wizualny oparty na oryginalnej interpretacji powieści Dostojewskiego. Premiera odbędzie się dzisiaj o godz. 20.00.

"BIESY VR" to niepowtarzalne doświadczenie, którego widz jest współautorem - decyduje o montażu spektaklu, tworzy jego przebieg wg własnej intuicji. W Izolatce może być świadkiem przesłuchania Szygalewa. W świecie wirtualnym może przeżyć podróż po umyśle oskarżonego. Jego percepcja nie jest ograniczona do jednego punku widzenia, zmiana okularów jest zmianą perspektywy. Jednocześnie widz ma bardziej intymny kontakt z aktorami niż w klasycznym teatrze.

"BIESY VR" to kolekcja ludzi-owadów zamkniętych w gablotach, gdzie toczą rozmowy inspirowane powieścią Dostojewskiego, wrzucona w świat wirtualny. To miejsce, w którym naukowa obserwacja umysłów zainfekowanych przez biesy-idee staje się metafizyczna.

Spektakl premierowo będzie można zobaczyć w dniach 14-16 lutego w warszawskim Teatrze Studio. Ostatnie bilety dostępne są jeszcze na stronie instytucji.

Na łamach Culture.pl producent Jacek Nagłowski wyjaśnił: podczas adaptacji "Biesów" do VR skupiałem się na relacji scena-odbiorca. Na tym polu eksperymentowaliśmy z Natalią Korczakowską. Z jednej strony staraliśmy się zachować dystans poznawczy i emocjonalny pomiędzy odbiorcą a spektaklem, a z drugiej bazować na obecności. Pogodzenie "zanurzenia" i dystansu było głównym wyzwaniem formalnym.

Jacek Nagłowski - producent, reżyser. Filmowiec, badacz i propagator wirtualnej rzeczywistości jako medium sztuki. W 2004 roku wraz z Agnieszką Janowską założył firmę Centrala, która do tej pory wyprodukowała 25 filmów fabularnych i dokumentalnych. W 2012 roku wraz z Anną Giemzik i Przemkiem Mastelą założył firmę Circus Digitalis tworząc rozwiązania w zakresie cyfrowego obrazowania 3D i aplikacji interaktywnych. Od 2015 roku jego działalność zawodowa koncentruje się na zagadnieniach związanych z wirtualną rzeczywistością. Kierownik Laboratorium VR w ramach Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Łódzkiej Szkoły Filmowej. Współpracuje z Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk.