powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Koncerty POK na Zamku Królewskim

Już w lutym w historycznych wnętrzach Zamku Królewskiego zabrzmi muzyka Antonio Vivaldiego oraz W. A. Mozarta w wykonaniu artystów Polskiej Opery Królewskiej.

"AMOR HAI VINTO"

ANNA RADZIEJEWSKA - RECITAL

23 lutego, godzina 19.00

Zamek Królewski - Sala Wielka, plac Zamkowy 4, Warszawa

Antonio Vivaldi (1678-1741) jeden z najznamienitszych mistrzów włoskiego baroku. Przez jemu współczesnych wielbiony za wirtuozowską grę na skrzypcach, dziś doceniany za bogatą twórczość kompozytorską. Zróżnicowana ekspresja i niespotykany blask kompozycji, zachwycająca pełnia brzmienia osiągana przez stosowanie ciekawych rozwiązań technicznych to elementy wyróżniające język dźwiękowy Vivaldiego, wciąż na nowo inspirujący wykonawców.

Cechy te odzwierciedla także twórczość wokalno-instrumentalna, która stanowi oś niniejszego koncertu. "Amor hai vinto" RV 683 oraz "Cessate, omai cessate" RV 684 to kantaty na alt z towarzyszeniem instrumentów, których tematem jest nieodwzajemniona miłość.

Recytatywy i arie, kształtowane na wzór tych komponowanych na potrzeby oper, mają na celu oddanie wewnętrznych przeżyć bohatera. Wirtuozowskie przebiegi skrzą się więc od afektów wzmacniających wymowną treść. Rozmaite barwy i odcienie uczuć zaklętych w muzyce Vivaldiego zabrzmią w interpretacji znakomitej solistki - Anny Radziejewskiej i zespołu instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej - Capella Regia Polona.

WYKONAWCY:

ANNA RADZIEJEWSKA - MEZZOSOPRAN

CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA - KLAWESYN, DYRYGENT

*

PROGRAM

Antonio Vivaldi

Kantata "Amor hai vinto", RV 683

Recitativo: "Amor hai vinto"

Aria: "Passo di pena in pena"

Recitativo: "In che strano e confuso"

Aria: "Se a me rivolge il ciglio"

Concerto g-moll, RV 156

Allegro - Adagio - Allegro

Aria Orlando "Nel profondo cieco il mondo" z opery "Orlando furioso", RV 728

Aria Farnace "Gelido in ogni vena" z opery "Il Farnace", RV 711

Concerto d-moll, RV 565

Allegro - Adagio spiccato - Allegro - Largo e spiccato - Allegro

Kantata "Cessate, omai cessate", RV 684

Recitativo: "Cessate, omai cessate"

Aria: "Ah ch'infelice sempre"

Recitativo: "A voi dunque ricorro"

Aria: "Nell'orrido albergo"

Czas trwania koncertu: 1h 30 min

***

MOZART / "GRAN PARTITA"

KONCERT KAMERALNY

28 lutego, godzina 19.00

Zamek Królewski - Sala Wielka, plac Zamkowy 4, Warszawa

Serenady, divertimenta, kasacje, nokturny, partity... "Harmoniemusik", czyli muzyka przeznaczona na zespoły instrumentów dętych, przyjmowała różne formy. Nurt ten, którego źródeł jedni poszukują w tradycji wojskowej, inni - w praktyce muzycznej zespołów dworskich, rozkwitł w pełni w dobie klasycyzmu.

Doskonałe wyczucie możliwości instrumentów oraz wrażliwość na ich brzmienie sprawiły, że w twórczości Mozarta dokonała się ewolucja gatunku serenady. Wychodząc od lekkich w charakterze utworów, wiedeński geniusz dążył do ukształtowania formy bogatej wyrazowo i brzmieniowo, co przywołuje na myśl jego znakomitą muzykę symfoniczną. "Serenada G-dur", przeznaczona na trzynaście instrumentów dętych, stanowi jeden z najdoskonalszych tego przykładów. Tytuł "Gran Partita", choć nie pochodzi od Mozarta, znakomicie oddaje charakter i formę kompozycji. Składający się z siedmiu części cykl jest jednym z najdłuższych instrumentalnych utworów Mozarta. Kompozytor łączy w nim charakterystyczną dla kameralistyki umiejętność zestawiania barw poszczególnych instrumentów z równowagą i dostojeństwem brzmienia fragmentów tutti, które cechują muzykę symfoniczną.

WYKONAWCY

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DĘTYCH ORKIESTRY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DAWID RUNTZ - DYRYGENT

*

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart

"Serenada B-dur KV 361/370a (Gran Partita)"

Czas trwania: ok. 1 h (bez przerwy)

Więcej informacji: www.operakrolewska.pl

Bilety do nabycia: www.ewejsciowski.pl