powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. X Festiwal Oper Barokowych - koncerty i spektakle

Warszawska Opera Kameralna zaprasza na koncerty i spektakle w ramach X Festiwalu Oper Barokowych.

13 marca, 19.00 (piątek)

"Jazz Sebastian Bach" - Andrzej Jagodziński Trio, Agnieszka Wilczyńska i Orkiestra MACV

X FESTIWAL OPER BAROKOWYCH

Basen Artystyczny WOK przy ul. Konopnickiej 6

Swingujące transkrypcje muzyki Jana Sebastiana Bacha od ponad półwiecza są swoistym fenomenem zarówno z punktu widzenia melomanów zasłuchanych w klasyczne interpretacje tych fraz, jak również zwolenników swingowania i blue-nuty, którzy przyjęli muzykę lipskiego kantora niemal jak swoją. Począwszy od odwołującej się do oryginalnych bachowskich fraz "Memory of Bach" Krzysztofa Komedy z legendarną filmową rejestracją komedowskiego sekstetu z 1956 roku, poprzez dokonania Novi Singers oraz to wszystko, co zrobili The Swingle Singers, aż po ikoniczne dokonania tria Jacques Loussiere'a i nonkonformizm Uri Caine'a, pokazuje jak bardzo jazzowy jest Bach i jego dzieło. Jeśli dodamy do tego najbardziej zdumiewające interpretacje projektu "Lambarena - Bach to Africa", gdzie instrumentalna i oratoryjna muzyka Mistrza Baroku podała rękę dźwiękom w konwencji world music - ethno z delikatnym powiewem jazzu w duchu Afryki, to już nic nas nie zdziwi. Tym samym, fakt połączenia dwóch żywiołów: jazzu - fenomenalnego tria Andrzeja Jagodzińskiego z wykonawstwem historycznie poinformowanym najwyższych lotów - Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, wydaje się być tyle samo atrakcyjne, co naturalne.

Andrzej Jagodziński, mistrz fortepianu z Adamem Cegielskim (kontrabas) i Czesławem "Małym" Bartkowskim (perkusja), to formacja, jazzowe small combo rozpoznawalne na całym świecie. Znakiem rozpoznawczym stał się dla nich album "Chopin", nagrany w 1993 roku i obsypany laurami - w tym Fryderykiem (1994). Album określił nie tylko ich pozycję w muzyce, jako interpretatorów mistrzowskiej transkrypcji, ale wyznaczył poziom takiego grania w Polsce (i nie tylko), zawieszając poprzeczkę niezwykle wysoko. Niebotycznie wysoko.

Sam fakt, że na afiszu X Festiwalu Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej pojawiają się nazwiska lidera i naszej znakomitej orkiestry, jest gwarantem jakości zarówno muzykowania, jak również tego, że pojęcie Muzyka Barokowa traktujemy bardzo szeroko. Tym bardziej, że mistrzowie fraz sprzed wieku, byli znakomitymi improwizatorami - a od tego tylko krok do jazzu. Muzykom towarzyszyć będzie ceniona wokalistka jazzowa Agnieszka Wilczyńska. Koncert poprowadzi wybitny dyrygent, specjalista od muzyki Baroku, Marcin Sompoliński.

***

Andrzej Jagodziński Trio:

Andrzej Jagodziński - fortepian

Adam Cegielski - kontrabas

Czesław Bartkowski - perkusja

Agnieszka Wilczyńska - śpiew

Kierownik Muzyczny: Marcin Sompoliński

Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Utwory J.S. Bacha w jazzowych opracowaniach A. Jagodzińskiego

***

22 marca, 17.00 (niedziela)

KRZYSZTOF MEISINGER & POLAND baROCK: "VIVALDISSIMO"

X FESTIWAL OPER BAROKOWYCH

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Muzyka barokowa nie jedno ma imię, a jej piękno polega na mnogości odczytów i interpretacji. Autorem sensacyjnego, budzącego emocje zarówno wśród krytyków jak i melomanów projektu "Vivaldissimo" jest wirtuoz gitary klasycznej, Krzysztof Meisinger.

Projekt "Vivaldissimo" to najpiękniejsze lutniowe koncerty barokowe, przepojone fantastyczną energią oraz niepowtarzalnym urokiem. Program koncertu Krzysztofa Meisingera i założonej przez niego w 2018 roku orkiestry barokowej Poland baROCK będzie przekrojem lutniowych koncertów barokowych wykonywanych na instrumentach z epoki (gitara romantyczna jako instrument solowy) - od Vivaldiego do Kohouta - oraz najsłynniejsze miniatury barokowe w nowych aranżacjach - m.in. "Aria na strunie G" J.S. Bacha.

Krzysztof Meisinger to gitarzysta, którego światowa krytyka uznaje za jednego z najbardziej fascynujących gitarzystów klasycznych naszych czasów i porównuje jego talent do talentu Pepe Romero i Piotra Anderszewskiego. Muzyk występuje w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na całym świecie - od Tokio po Los Angeles i Buenos Aires (Filharmonia Berlińska, Théâtre du Châtelet w Paryżu, Tokyo International Forum, Niigata Concert Hall, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Théâtre du Palais-Royal w Paryżu, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, Hatch Recital Hall w Rochester, Raitt Recital Hall w Malibu, czy Grossmünster w Zurychu), dzieląc scenę z takimi gwiazdami jak Sumi Jo, Philharmonia Quartet Berlin i Academy of St Martin in the Fields. Debiut Meisingera w Filharmonii Berlińskiej (2014) zwieńczyła wielominutowa owacja, a album "Melodia Sentimental" nagrany w legendarnym londyńskim Abbey Road Studio uzyskał znakomite recenzje w światowej prasie muzycznej. To koncert, którego nie można przegapić!

Krzysztof Meisinger - gitara romantyczna

Orkiestra Barokowa Poland baROCK:

Katarzyna Kmieciak - skrzypce

Marta Michalak - skrzypce

Ewa Pilarska - viola

Stanisław Stanecki - wiolonczela barokowa

Marcin Bajon - violone

Maciej Kończak - gitara barokowa

Natalia Hyżak - klawesyn

Henryk Kasperczak - teorba/lutnia

***

1 kwietnia, 19.00 (środa)

"DON JUAN", WARSZAWSKIE CENTRUM PANTOMIMY I MUSICAE ANTIQUAE COLLEGIUM VARSOVIENSE

X FESTIWAL OPER BAROKOWYCH

Teatr WOK przy al. Solidarności 76b

"Don Juan czyli Kamienny Gość" (Don Juan oder der steinerne Gast) to tragiczny balet-pantomima w 3 aktach, do którego libretto na bazie sztuki Moliera stworzyli Gaspare Angiolini i Rainieri de Calzabigi, a muzykę skomponował Christoph Willibald Gluck. Odpowiedzialny za choreografią w wiedeńskiej prapremierze z 1761 roku Gaspare Angiolini jako pierwszy w historii połączył taniec, fabułę oraz muzykę w formę artystyczną, która stała się pierwowzorem dla sztuki baletowej. Polska premiera tej sztuki miała miejsce w Wilnie dopiero 2 kwietnia 1925, w Teatrze Wielkim Na Pohulance.

Wymagające od strony interpretacyjnej, odwołujące się do tradycji dzieło, nieczęsto gości na scenach świata. A jak je odczytali współcześni Gluckowi?

Niezwykle smutny, wyniosły i przerażający - pisał w swoim dziennik obecny na premierze Hrabia von Zinzendorf... Pojawia się piekło, furie tańczą z zapalonymi pochodniami i dręczą Don Juana. W tle wspaniałe fajerwerki obrazujące ogień piekielny. Diabły porywają Don Juana i ulatują do rozżarzonej jamy. Balet trwa długo, ale wszystko jest doskonale zrobione, a muzyka wręcz bardzo dobra.

Tutaj do głosu pierwszy raz w historii sztuki dochodzi gest i jak pisał w programie 259 lat temu Gaspare Angiolini: Muzyka jest esencją tego baletu-pantomimy, wszystko odbywa się bez słowa, mówimy gestem.

Widowisko mimiczne "Don Juan" w wykonaniu artystów Warszawskiego Centrum Pantomimy, to spektakl opowiadający historię najsłynniejszego w dziejach uwodziciela, do której tłem będzie barokowa muzyka wykonana na instrumentach historycznych. Reżyserem spektaklu jest Bartłomiej Ostapczuk, a udział biorą w nim aktorzy - mimowie z zespołu, który od kilkunastu lat jest niezwykle ceniony na teatralnych scenach Polski i Europy. Opracowaniem muzycznym zajął się skrzypek i koncertmistrz Radosław Kamieniarz, współpracujący na co dzień z orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, wykładowca Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Prapremiera spektaklu "Don Juan" odbyła się podczas piątej edycji festiwalu Leszno Barok Plus w 2019 roku.

Muzyka: Christoph Willibald Gluck

Libretto: Gaspare Angiolini i Rainieri de Calzabigi

Reżyseria: Bartłomiej Ostapczuk

Koncertmistrz: Radosław Kamieniarz

Warszawskie Centrum Pantomimy

Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

***

INFORMACJA / REZERWACJA BILETÓW

od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-17.00

tel. +48 22 625 75 10

tickets@operakameralna.pl

http://bilety.operakameralna.pl

KASA TEATRU / SPRZEDAŻ BILETÓW

00-145 Warszawa, al. Solidarności 76b

od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00

oraz soboty i niedziele w dniu spektaklu od godziny 16.00

tel. +48 22 831 22 40