powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Czytanie "Pastorałki" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej

19 grudnia o godz. 17.00 w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej odbędzie się czytanie sztuki "Pastorałka" Leona Schillera w reż. Jarosława Kiliana w ramach "Odtwarzania Reduty" - cyklu wydarzeń w stulecie powstania Teatru Reduta Juliusza Osterwy organizowanego przez Muzeum Teatralne we współpracy z Akademią Teatralną i Teatrem Narodowym.

W roku 2019, dokładnie 29 listopada, przypadła 100. rocznica inauguracyjnego przedstawienia Reduty - pierwszego polskiego laboratorium sztuki teatru i zarazem wielkiego projektu obywatelskiego, zainicjowanego i kierowanego przez Juliusza Osterwę i Mieczysława Limanowskiego. Polskie środowisko teatralne obchodzi tę rocznicę przygotowując szereg działań w ramach akcji REDUCIE NA STULECIE.

Muzeum Teatralne we współpracy z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza i Teatrem Narodowym przygotowało cykl wydarzeń ODTWARZANIE REDUTY- teatralizowane czytania sześciu sztuk z repertuaru warszawskiej pierwszej Reduty: "Uciekła mi przepióreczka" i "Ponad śnieg" Stefana Żeromskiego, "W małym domku" Tadeusza Rittnera, "Czupurek" Benedykta Hertza, "Papierowy kochanek" Jerzego Szaniawskiego, Pastorałka Leona Schillera.

Reduta w pierwszym warszawskim etapie swojego istnienia od listopada 1919 do maja 1924 działała w Salach Redutowych Teatru Wielkiego - w tych przestrzeniach po latach pracuje Muzeum Teatralne. Po stu latach te same słowa - "spełniane" niegdyś przez aktorów Reduty - zabrzmią w tej samej, niezmienionej przestrzeni Sal Redutowych w wykonaniu współczesnych artystów.

Wybór formy nie jest przypadkowy - czytania sztuk były w Reducie stałym elementem wzbogacania wyobraźni artystycznej i intelektualnego, duchowego wyposażenia członków wspólnoty, a skupiona i pogłębiona interpretacyjnie lektura w trakcie prób do spektakli (do której przywiązywano ogromną wagę) miała prowadzić według redutowego określenia do "odszukiwania pulsującej mocy źródła".

ODTWARZANIE REDUTY włącza do współpracy studentów aktorstwa oraz doświadczonych w zawodzie mistrzów - zgodnie z zasadą stosowaną w Reducie. Osterwa stawiał sobie i swoim aktorom istotne, obliczone na pożytek w przyszłości, zadania wychowawcze i obywatelskie realizowane w teatrze pojętym jako laboratorium artystyczne i społeczne poszukujące polskiego stylu i etosu teatralnego, a nawet szerzej - stylu i etyki życia zbiorowego. Redutowy etos aktora zasadzał się na idei samopoznania, samodoskonalenia i ofiarowywania siebie samego w scenicznym akcie twórczym.

Reduta to jedyny w naszej historii tak konsekwentny i wszechogarniający przykład pracy nad kulturą narodową wykorzystującej społeczną siłę sztuki teatru. To jedna z najważniejszych i najbardziej oryginalnych i wpływowych polskich koncepcji teatralno-kulturowych.

Muzeum Teatralne, opiekun wielu bezcennych pamiątek i dokumentów związanych z Redutą, a także instytucja, w ramach której powstawały ważne książki i wystawy poświęcone Reducie, czuje się szczególnie zobowiązane do realizacji tak pomyślnego projektu.

***

19 grudnia

Leon Schiller

"Pastorałka"

reżyseria Jarosław Kilian

wprowadzenie prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska