powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Zapowiedź 2020 roku w TR Warszawa

Premiery w Warszawie i Berlinie; klasyka dramatu i prozy oraz prapremiery nowych tekstów; utopie, dystopie i nowa rzeczywistość cyfrowa - tak zapowiada się druga część sezonu artystycznego 2019/2020 w TR Warszawa.

NOWY, ODWAŻNY ŚWIAT?

Dwa lata temu, kiedy zaczynaliśmy planować program TR Warszawa na 2020 rok, kryzys klimatyczny wydawał się odległą perspektywą. Dzisiaj, gdy największa od pół wieku powódź zatapia Wenecję, kiedy mieszkańcy wybrzeży Azji i Ameryki zmagają się z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, a polskie miasta toną w smogu, przyszłość, przed którą ostrzegała nas literatura science fiction, staje się powoli teraźniejszością.

Chcieliśmy w tym sezonie badać perspektywy jutra, szanse i zagrożenia jakie niosą nowe technologie, konsekwencje zmian klimatycznych i rozwoju samego człowieka. Futurystyczne wizje przestały być jednak zapowiedziami przyszłości, realizują się już dzisiaj. Bardziej niż kiedykolwiek jutro staje się naszym teraz. Dlatego nowe premiery TR, pomyślane jako wizje przyszłości, będą próbą przybliżenia aktualnych niepokojów i problemów.

Spektakl na podstawie szekspirowskiej BURZY w reżyserii Grzegorza Jarzyny będzie okazją do postawienia pytania o rozdźwięk między rozwojem nauki i technologii a moralną kondycją człowieka. Czy nadchodzi koniec antropocentryzmu? Jakie są inne możliwe perspektywy poza ludzką? Czy nowy, odważny świat jest jeszcze do pomyślenia?

Próbą spojrzenia za horyzont historii będzie spektakl Magdy Szpecht na motywach powieści Ursuli K. Le Guin WRACAĆ WCIĄŻ DO DOMU, pierwsza koprodukcja polsko-japońska TR Warszawa. Akcja przedstawienia rozgrywa się w świecie po antropocenie, który leczy rany po klimatycznej apokalipsie. W jakiej formie odrodzi się nowy człowiek? Czy ludzkość naprawi stare błędy?

Tematem spektaklu STREAM Katarzyny Minkowskiej, laureatki nagrody Debiut TR 2018, będzie natomiast zderzenie greckiej mitologii z wirtualnymi przestrzeniami Internetu. Punktem wyjścia do poszukiwań jest mit o Demeter, bogini urodzaju i jej córce Korze, porwanej do krainy zmarłych. Jakie znaczenia niesie dzisiaj ta opowieść? W jaki sposób w nowych, cyfrowych światach powracają najstarsze historie?

Przyszłość należy do kobiet, walka o ich równouprawnienie już dzisiaj zmienia rzeczywistość.

MARIA KLASSENBERG. EKSTAZY w reżyserii Katarzyny Kalwat opowiadać będzie o wykluczonych kobietach - artystkach, które nie miały szansy na zaistnienie ani komunizmie, ani w czasach liberalnej demokracji. Projekt łączący performans i wystawę będzie miał premierę w berlińskiej Volksbühne na festiwalu POSTWEST, poświęconym konfrontacji między Wschodem a Zachodem. Ślady po berlińskim murze zarastają trawą, jaka rzeczywistość wyrasta na jego miejscu?

"O brave new world" / "O nowy, odważny świecie" - słowa Mirandy z szekspirowskiej BURZY w nowym tłumaczeniu Weroniki Murek mogłyby być mottem tego sezonu. Jest w nich szczery zachwyt człowiekiem i jego możliwościami, a zarazem gorzka refleksja na temat niezmienności ludzkiej natury. Niezależnie jaką interpretację wybierzemy, warto mieć nadzieję, że ten świat może być jeszcze odważny.

PLANOWANE PREMIERY

Linia międzynarodowa

BURZA

na podstawie BURZY Williama Shakespeare'a w nowym tłumaczeniu Weroniki Murek

reżyseria: Grzegorz Jarzyna

premiera: 24 kwietnia 2020 TR Warszawa/ATM Studio

scenariusz: Grzegorz Jarzyna, Weronika Murek

scenografia: Fabien Lédé

kostiumy, charakteryzacja: Anna Axer-Fijałkowska

światła: Aleksandr Prowaliński

choreografia: Ivan Estegneev

muzyka: Piotr Kurek

opracowanie muzyczne: Grzegorz Jarzyna

reżyseria dźwięku: Piotr Domiński, Piotr Kurek

wideo: Marek Kozakiewicz

obsada: m.in. Marcin Czarnik, Mateusz Górski, Monika Frajczyk, Natalia Kalita, Lech Łotocki, Sebastian Pawlak, Agnieszka Podsiadlik, Paweł Smagała, Tomasz Tyndyk, Justyna Wasilewska, Adam Woronowicz

produkcja: Magda Igielska

OPIS SPEKTAKLU

"How beauteous mankind is! O brave new world / That has such people in't!" - "Piękna jest ludzkość! O, nowy, odważny / świecie tych ludzi!" - zachwyca się Miranda widząc po raz pierwszy w życiu ludzi - rozbitków, którzy wylądowali na odludnej wyspie jej ojca. "Odważny jest dla ciebie" - odpowiada córce Prospero. Przemawia przez niego gorzka świadomość tego, jak ułomny to świat i jak niedoskonali ludzie. Owa "piękna ludzkość" to w rzeczywistości prześladowcy Prospera, którzy pozbawili go tronu i wygnali z Mediolanu, a sama wyspa tylko na pozór wydaje się rajem wolności, w istocie jest więzieniem.

BURZA jest jedną z najciemniejszych komedii Shakespeare'a. Rozdźwięk między iluzją a rzeczywistością, złudzeniem a prawdą, ideałem a jego realizacją jest w niej największy. Główny bohater książę Prospero to filozof i mędrzec, budujący idealne królestwo, a zarazem bezwzględny władca, podporządkowujący sobie jedynych mieszkańców wyspy: Ariela i Kalibana. Z jednej strony - ofiara spisku, z drugiej - opresor. Kierowany żądzą zemsty na swych przeciwnikach sprowadza ich za pomocą magii na swoją wyspę i poddaje manipulacji. Jego idealny świat to oświecona dyktatura.

BURZA Shakespeare'a mówi o potędze ludzkiego rozumu, a zarazem obnaża słabość człowieka, nie potrafiącego sprostać swoim ideałom. Ostatni dramat Shakespeare'a nabiera nowej aktualności dzisiaj, kiedy powiększa się przepaść między wiedzą a wolnością. Dynamicznemu rozwojowi nauki i technologii nie towarzyszy rozwój etyczny człowieka. Kreując nowe światy nie zauważamy, że budowane są na niesprawiedliwości, opresji i kontroli. Jak zasypać tę przepaść? Jak wrócić z wyspy iluzji do rzeczywistości?

***

Linia nowych talentów / międzynarodowa koprodukcja

WRACAĆ WCIĄŻ DO DOMU

na motywach powieści Ursuli Le Guin "Always Coming Home"

reżyseria: Magda Szpecht

premiera polska: 6 marca 2020

TR Warszawa/Marszałkowska 8

premiera japońska: 8 listopada 2019, Tokio Metropolitan Theatre

scenariusz i dramaturgia: Łukasz Wojtysko

scenografia, kostiumy, światła: Michał Korchowiec

choreografia: Paweł Sakowicz

muzyka: Krzysztof Kaliski

wideo: Ryohei Tomita

konsultacja dramaturgiczna: Ken Takiguchi

obsada polskiej wersji: m.in. Dobromir Dymecki, Monika Frajczyk, Mateusz Górski, Paweł Smagała

produkcja polskiej wersji: Karolina Pająk

obsada premiery w Tokio: Ayako Araki, Mateusz Górski, Monika Frajczyk, Miho Inatsugu, Paweł Smagała, Nana Suzuki

produkcja japońskiej wersji: Wakana Arai, Katarzyna Białach

OPIS SPEKTAKLU

Jest wiek XXVI. Mija 500 lat od katastrofy klimatycznej i upadku starej cywilizacji. Natura zdołała się odrodzić, ale liczba ludzi na Ziemi nie przekracza dziesięciu milionów. Żyją w rozproszeniu, podzieleni na plemiona. Kobieta o imieniu Mówiąca Skała (ang. Stone Telling) urodziła się w plemieniu Kesh, ale w akcie buntu uciekła do wrogiego ludu Kondorów, skąd pochodzi jej ojciec. Teraz jednak tęskni za domem. Plemię Kondorów jest zafascynowane wizją rozwoju i nie boi się konfliktów z innymi społecznościami. Ludzie Kesh natomiast są niechętni wobec postępu technologicznego, pozostają w duchowej więzi z naturą, a w ich języku "brać" i "dawać" znaczy to samo. Jaką drogę musi pokonać Mówiąca Skała, aby wrócić do domu?

Spektakl inspirowany jest twórczością i metodą pisarską Ursuli K. Le Guin, amerykańskiej autorki science-fiction i fantasy. W swoich tekstach Le Guin tworzyła społeczeństwa z przyszłości, którym następnie przyglądała się oczami naukowca-antropologa po to, żeby zrozumieć współczesny sobie świat i jego przemiany. Przedstawienie WRACAĆ WCIĄŻ DO DOMU to antropologiczna wyprawa do świata ludzi Kesh. Poznamy ich zwyczaje, opowieści oraz najważniejsze święta. Materiały audio i wideo wykorzystane w przedstawieniu to zapis podróży w głąb japońskiej i polskiej przyrody.

WRACAĆ WCIĄŻ DO DOMU to koprodukcja Festival/Tokyo, TR Warszawa oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Premiera wersji japońskiej, w ramach obchodów 100-lecia polsko-japońskich stosunków dyplomatycznych, odbyła się 8 listopada 2019 roku podczas Festival/Tokyo w Japonii. Idea projektu prezentowana była także na TPAM 2019 - Performing Arts Meeting in Yokohama, które odbyło się w lutym 2019 roku. Przedstawienie ma dwie wersje obsadowe: polsko-japońską (prezentowaną w Tokio) i polską (graną w siedzibie TR Warszawa w marcu 2020 roku).

***

Linia nowych talentów / międzynarodowa koprodukcja

MARIA KLASSENBERG. EKSTAZY

koncepcja i reżyseria: Katarzyna Kalwat

premiera międzynarodowa: 27 maja 2020, Volksbühne, Berlin w ramach festiwalu POSTWEST

premiera polska: jesień 2020

tekst i dramaturgia: Beniamin Bukowski

scenografia, kostiumy i światło: Anna Tomczyńska

muzyka: Wojtek Blecharz

współpraca: Anna Grzelewska, Joanna Zielińska

produkcja: Magda Igielska

"Archiwum Marii Klassenberg, 1970-1980"

koncepcja, scenariusz, opracowanie: Aneta Grzeszykowska

współpraca: Jan Smaga

performerzy (archiwum): Anna Rutkowska, Wojciech Żera

ze specjalnym udziałem Andy Rottenberg

obsada: Natalia Kalita, Urszula Kiebzak

koprodukcja: Volksbühne, Berlin

współpraca: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

OPIS SPEKTAKLU

Spektakl-instalacja-wystawa zbudowany jest wokół biografii i twórczości artystki Marii Klassenberg, zapomnianej postaci sztuki współczesnej. Podczas wernisażu wystawy swoich prac artystka konfrontuje się z osobistą historią relacji z córką. Kontekstem są jej dzieła, mające postać zapisów performansów, obiektów, instalacji.

Projekt MARIA KLASSENBERG. EKSTAZY ma formę instalacji teatralnej, przeznaczonej do zaprezentowania w przestrzeni galeryjnej. Koncepcja przedstawienia rozwijana była podczas rezydencji artystycznej reżyserki Katarzyny Kalwat w Paryżu w 2018 roku, w ramach konkursu Instytutu Francuskiego i Cité Internationale des Arts w Paryżu. Kolejnym etapem były pokazy work in progress zrealizowane we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w marcu i czerwcu 2019 roku.

Berlińska premiera spektaklu odbędzie się w ramach festiwalu POSTWEST, organizowanego przez Volksbühne ze środków Kulturstiftung des Bundes. Teatry z Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rosji i Rumunii przedstawią spektakle, które badać będą konflikty, koncepcje i stereotypy narosłe wokół dawnego podziału na Wschód i Zachód.

***

Linia nowych talentów / Debiut TR

STREAM

reżyseria: Katarzyna Minkowska

premiera: 19 czerwca 2020

TR Warszawa/Marszałkowska 8

dramaturgia: Tomasz Walesiak

obsada: m.in. Marcin Czarnik, Mateusz Górski, Natalia Kalita, Maria Maj

OPIS SPEKTAKLU

STREAM to laboratorium mitologii epoki cyfrowej. Katarzyna Minkowska w swoim spektaklu zderza greckie mity z wirtualnymi przestrzeniami Internetu, szukając odpowiedzi na pytanie o źródła współczesnej kultury. Punktem wyjścia do poszukiwań będzie mit o Demeter, bogini urodzaju i jej córce Korze, porwanej do krainy zmarłych. Jaką prawdę o człowieku odsłaniają wirtualne światy? Jaki adres IP ma dzisiaj Olimp, jaki Hades, a jaki Tartar? Czy wszyscy mają tam dostęp, czy tylko wybrani? Gdzie płynie streaming Styksu, a gdzie Lete? Co trzeba zrobić, aby przedrzeć się przez bramki cyfrowego Cerbera? I wreszcie - gdzie jest przestrzeń do życia dla zwykłych użytkowników?

Spektakl bazuje na dramaturgii motywów mitologicznych oraz zjawisk powstających na styku Internetu i osobistych doświadczeń. Punktem wyjścia do poszukiwań będzie mit o Demeter, bogini urodzaju i jej córce Korze, porwanej do krainy zmarłych, a także streamingi, polskie i zagraniczne wideoblogi oraz film dokumentalny MOMMY DEAD AND DEAREST z 2017 roku.

Przedstawienie powstaje w ramach nagrody Debiut TR powołanej w listopadzie 2015 roku w TR Warszawa, w ramach nurtu programowego Młody TR. Wyróżnienie przyznawane jest co roku na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, organizowanym przez krakowską Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego. Nagroda wspiera rozwój najciekawszych reżyserów i reżyserek teatralnych młodego pokolenia. Nagrodzeni przez zespół artystyczny TR Warszawa studenci i studentki wydziałów reżyserii otrzymują zaproszenie do zrealizowania przedstawienia w TR Warszawa w kolejnym sezonie teatralnym. Dotychczasowymi laureatami nagrody są: Jędrzej Piaskowski (Debiut TR 2015), Klaudia Hartung-Wójciak (Debiut TR 2016), Grzegorz Jaremko (Debiut TR 2017) oraz Katarzyna Minkowska (Debiut TR 2018).

DEBIUT TR 2019

Tegorocznym laureatem nagrody Debiut TR został Wiktor Bagiński, student IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, który na 9. Forum Młodej Reżyserii zaprezentował OTELLA Williama Shakespeare'a. Nagroda przyznana została za "formułowanie oryginalnego języka teatralnego, świadome podejmowanie artystycznego ryzyka i odwagę w poruszaniu istotnych problemów współczesnej rzeczywistości". Wiktor Bagiński zrealizuje spektakl w TR Warszawa w sezonie 2020/2021.

W czasie 9. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie zespół artystyczny TR Warszawa przyznał również wyróżnienie Markowi Idzikowskiemu, studentowi IV roku Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filia w Białymstoku, "za umiejętność kreowania teatralnych światów, wyczucie dramaturgii i minimalizm środków wyrazu". Wyróżnienie jest jednocześnie zaproszeniem do prezentacji spektaklu ODMĘT w TR Warszawa w 2020 roku.

LINIA NOWYCH TALENTÓW to jeden z nurtów programu TR Warszawa, którego celem jest wspieranie rozwoju nowych twórców i twórczyń, poszukiwanie talentów i sił dla polskiego teatru. Służyły temu w minionych sezonach takie projekty jak: Teren Warszawa, TR/PL czy Teren TR. Obecnie w tym nurcie realizowane są premiery z cyklu Debiut TR, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli studentów i studentek szkół teatralnych oraz koprodukcje zagraniczne z udziałem nowej generacji twórców i twórczyń. W ramach linii nowych talentów w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m.in. Anna Karasińska (EWELINA PŁACZE, FANTAZJA), Piotr Trojan (GRIND/R), Magda Szpecht (MOŻLIWOŚĆ WYSPY, WRACAĆ WCIĄŻ DO DOMU), Wojciech Blecharz (SOUNDWORK), Katarzyna Kalwat (HOLZWEGE, RECHNITZ. OPERA - ANIOŁ ZAGŁADY, MARIA KLASSENBERG. EKSTAZY, STAFF ONLY), Małgorzata Wdowik (PIŁKARZE, STRACH), Jędrzej Piaskowski (PUPPENHAUS. KURACJA, DAWID JEDZIE DO IZRAELA), Klaudia Hartung-Wójciak (CHINKA), czy Grzegorz Jaremko (WOYZECK).

Linia działań terenowych

WESELE NA BRÓDNIE

9 maja 2020

Las Bródnowski, ul. Ludwika Kondratowicza

koncepcja artystyczna: Paweł Althamer, Agnieszka Olsten

OPIS PROJEKTU

WESELE NA BRÓDNIE to partycypacyjny projekt artystyczny skierowany do mieszkanek i mieszkańców Miasta Stołecznego Warszawy, w szczególności do ludzi związanych z Targówkiem i Bródnem. Będzie to wydarzenie plenerowe, nawiązujące do WESELA Stanisława Wyspiańskiego. W niezwykłej scenerii Lasku Bródnowskiego odbędzie się uroczystość, łącząca przedstawicielki i przedstawicieli różnych środowisk i grup: społecznych, pokoleniowych, zawodowych, etnicznych. WESELE NA BRÓDNIE ma być próbą odczarowania polskiej mitologii i zaproszeniem do wspólnego świętowania ponad podziałami. Pomysłodawcami projektu są: Paweł Althamer, artysta sztuk wizualnych, aktywista i animator społecznych projektów oraz Agnieszka Olsten, reżyserka teatralna.

W wydarzeniu wezmą udział młode pary - nowożeńcy, mieszkańcy i mieszkanki Bródna oraz innych dzielnic Warszawy. Dramaturgiczną osią wydarzenia stanie się ceremonia weselna z udziałem młodych par, a także osób chcących odnowić śluby w dowolnej formule. W programie znajdą się tradycyjne elementy weselnego rytuału: powitanie nowożeńców i gości, składanie życzeń i darów, przemowy i tańce, a także interdyscyplinarne działania artystyczne, przygotowane przez Pawła Althamera, Agnieszkę Olsten, zaproszonych twórców i twórczynie. Tak jak u Wyspiańskiego, poezja będzie przenikać się z rzeczywistością, obok siebie za stołem usiądą postaci z WESELA i weselni goście. Projekt będzie miał charakter partycypacyjny. Mieszkanki i mieszkańcy Bródna zostaną zaproszeni do udziału m.in. w warsztatach muzycznych, których celem będzie utworzenie amatorskiej Bródnowskiej Orkiestry Weselnej, a także w tworzeniu kwiatowego kobierca, który pełnić będzie rolę weselnej scenografii.

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

TEATR ROZMAITOŚCI JARZYNY I WARLIKOWSKIEGO

rozmowa wokół książki

10 lutego 2020, godz. 19.00

TR Warszawa/Marszałkowska 8

uczestnicy spotkania: Grzegorz Jarzyna, Krzysztof Warlikowski, Justyna Świerczyńska

prowadzenie: Piotr Gruszczyński (Nowy Teatr), Roman Pawłowski (TR Warszawa)

Spotkanie wokół książki Justyny Świerczyńskiej TEATR ROZMAITOŚCI JARZYNY I WARLIKOWSKIEGO, w którym wezmą udział Grzegorz Jarzyna i Krzysztof Warlikowski oraz autorka książki, Justyna Świerczyńska. Spotkanie poprowadzą Piotr Gruszczyński i Roman Pawłowski.

Książka Justyny Świerczyńskiej TEATR ROZMAITOŚCI JARZYNY I WARLIKOWSKIEGO (wyd. Wydawnictwa Drugie, 2019) jest pierwszą monografią Teatru Rozmaitości, obejmującą działalność Grzegorza Jarzyny, Krzysztofa Warlikowskiego i zespołu w latach 1997-2008, kiedy na scenie przy Marszałkowskiej 8 formował się nowy język polskiego teatru. Kolejne rozdziały przybliżają strategie twórcze i wizerunki obu reżyserów. Publikacja zawiera także analizy ich przedstawień, sylwetki współpracujących z nimi aktorów i aktorek, i wreszcie specyfikę publiczności teatralnej. Monograficzne opracowanie opatrzone jest fotografiami ze spektakli oraz zdjęciami dokumentującymi poza sceniczny kontekst zespołu.

FILM W TR. AGAINST GRAVITY PRZEDSTAWIA

luty-kwiecień 2020

TR Warszawa/Marszałkowska 8

Kolejna odsłona cyklu FILM W TR. AGAINST GRAVITY PRZEDSTAWIA poświęcona będzie wizjom przyszłości. Pokażemy trzy filmy, powiązane tematycznie z nowymi spektaklami sezonu 2019/2020. Będą to: przedpremierowy pokaz debiutanckiej fabuły Piotra Adamskiego EASTERN (z udziałem aktorów TR Warszawa), której akcja rozgrywa się w niedalekiej przyszłości, w świecie, w którym przemoc i terror stały się codziennym doświadczeniem; głośny dokument ANTROPOCEN. EPOKA CZŁOWIEKA, hipnotyczny obraz dominacji człowieka nad Ziemią oraz przedpremierowa projekcja dokumentalnego filmu ROBOLOVE w reż. Marii Arlamowsky o współczesnej robotyce i twórcach androidów. Twórcy obrazów proponują trzy różne perspektywy rozwoju cywilizacyjnego, których wspólnym mianownikiem jest niepokój o moralną kondycję człowieka i przyszłość ludzkości.

Współpraca TR Warszawa i Against Gravity - organizatora festiwalu oraz dystrybutora filmów dokumentalnych i arthouse'owych - to część długofalowego programu partnerstw najważniejszych instytucji i organizacji, które działają w obszarze kultury w Warszawie. Wspólnie przygotowujemy program zarówno dla widzów wiernych cyklowi od lat, jak i tych, którzy nas jeszcze nie znają. Działamy na rzecz rozwoju publiczności w Warszawie i razem tworzymy kulturalną metropolię.

PLANOWANE POKAZY:

12 lutego 2020

EASTERN

reż. Piotr Adamski

Polska, 2019, 78 min.

pokaz przedpremierowy

OPIS FILMU

Polska w niedalekiej przyszłości. Za bramą zamkniętego osiedla, pod okiem monitoringu, toczy się osobliwa gra. Obserwujemy świat, w którym broń jest legalna, naboje można kupić na stacji benzynowej, a życie ludzi reguluje wprowadzony przez państwo bezwzględny kodeks krwi. Dwie dziewczyny zostają wplątane w porachunki między sąsiadującymi rodzinami. Czy możliwe jest odrzucenie zasad rządzących wszechogarniającą kulturą zemsty, pełną przemocy i terroru?

EASTERN otrzymał trzy nagrody na 38. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie: dla Mai Pankiewicz za odkrycie aktorskie, dla zespołu PRO8L3M za najlepszą muzykę, a także Nagrodę Dziennikarzy za m.in. "przełamywanie konwencji, nieustanne zaskakiwanie widza oraz dwie postaci dziewczęce, których mogłyby pozazdrościć produkcje Marvela". Film jest pełnometrażowym debiutem Piotra Adamskiego, który jest zarówno reżyserem filmowym, jak i artystą wizualnym.

4 kwietnia 2020

ANTROPOCEN. EPOKA CZŁOWIEKA

reż. Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, Nicholas de Pencier

Kanada, 2018, 87 min.

pokaz filmu przed spektaklem WRACAĆ WCIĄŻ DO DOMU w reż. Magdy Szpecht

OPIS FILMU

Od wybetonowanych brzegów Chin, które zajmują dziś aż 60 proc. wybrzeża kontynentalnego Azji, do największych naziemnych maszyn, jakie kiedykolwiek zbudowano w Niemczech. Od psychodelicznych kopalni potasu w rosyjskim Uralu do metalowych kontenerów w mieście Norylsk. Od zdewastowanej Wielkiej Rafy Koralowej w Australii po surrealistyczne stawy litu na pustyni Atakama. Kręcony przez cztery lata z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik i wysokiej jakości sprzętu film dokumentuje formy i przejawy dominacji człowieka nad Ziemią.

Weszliśmy w epokę, w której ludzka działalność kształtuje naszą planetę bardziej niż jakakolwiek do tej pory naturalna siła. Antropocen od lat 50. ubiegłego wieku stał się faktem i wyparł epokę halocenu. Stosowanie pojęcia z trzonem "człowiek" w nazwie jest symboliczne i ma istotną wartość informacyjną - uświadamia zagrożenia i inspiruje do przemyśleń i dalszych badań. Czy jesteśmy w stanie uśmiercić naturę? Czy antropocen to koniec gatunku ludzkiego? A może początek nowego, niekoniecznie wcale ludzkiego?

Film jest utrzymaną w surrealistycznym duchu medytacją na temat masowych, głębokich i - co najważniejsze - trwałych zmian w krajobrazie naszej planety dokonywanych przez człowieka. Jako narratorka oprowadza po nim Alicia Vikander, nagrodzona Oscarem za rolę w DZIEWCZYNIE Z PORTRETU. Szokujący, urzekający, hipnotyczny obraz to efekt wieloletniej współpracy reżyserki Jennifer Baichwal, operatora Nicholasa de Pencier oraz znanego fotografa Edwarda Burtynskiego. Stanowi trzecią część filmowej trylogii, jaką Jennifer Baichwal i Edward Burtynski poświęcili Ziemi (pierwsza część: SFABRYKOWANY KRAJOBRAZ, druga: WATERMARK).

27 kwietnia 2020

ROBOLOVE

reż. Maria Arlamowsky

Austria, 2019, 79 min.

pokaz przedpremierowy

OPIS FILMU

ROBOLOVE skupia się na kobietach i mężczyznach zaangażowanych w prace nad stworzeniem przypominających człowieka robotów. Androidów, które być może pewnego dnia staną się doskonalsze niż ludzkie ciało i zaczną żyć samodzielnie. W filmie możemy zobaczyć, jak bardzo jest to złożone zagadnienie, poznając najróżniejsze ekscytujące punkty widzenia. Od japońskiego guru robotyki, Hiroshiego Ishiguro, do transhumanistki Natashy Vita More.

Podczas gdy różnica między ludźmi a androidami stopniowo się zaciera, napięcie między technologią a odpowiedzialnością społeczną wzmaga się, podobnie jak utopijne wizje przyszłości. Pojawiają się pytania o to, po co nam takie futurystyczne technologie. To napięcie jest wyczuwalne również u pełnych miłości twórców maszyn, w których odbija się nasze człowieczeństwo.

BALTIC TRANSFER 2019-2020

9-15 listopada 2020

TR Warszawa

BALTIC TRANSFER to zainicjowany przez TR Warszawa międzynarodowy projekt artystyczny w partnerstwie ze State Youth Theatre z Wilna, New Theatre Institute z Rygi, Theatre Centre Vaba Lava z Tallina oraz Volksbühne z Berlina. Projekt ma na celu prezentację w Polsce i Niemczech twórczości reżyserek i reżyserów z krajów bałtyckich, a także rozwijanie współpracy i wymiany artystycznej między partnerami z Estonii, Litwy, Łotwy, Niemiec i Polski. Wypracowanie sieci pomysłów i metod współpracy między artystami i instytucjami ma stymulować powstawanie kolejnych wspólnych inicjatyw artystycznych w przyszłości, a także inspirować artystki i artystów do twórczych działań, poszukiwań oraz do nawiązywania współpracy międzynarodowej. Projekt zakłada także kuratorską współpracę dużych i ważnych na mapie kulturalnej Europy instytucji teatralnych, które programowo zajmują się wspieraniem rozwoju i promowaniem nowych talentów.

W założeniu efektem BALTIC TRANSFER mają być różnorodne formy współczesnego teatru - od oryginalnych spektakli po instalacje i performance. Projekt ma umożliwić warszawskiej publiczności poznanie nowych języków artystycznych, być może nieznanych dotąd w Polsce pomysłów na teatr i kierunków artystycznego myślenia.

Inicjując BALTIC TRANSFER TR Warszawa realizuje strategię programową w ramach rozwoju linii nowych talentów. Przy okazji współprowadzenia tego międzynarodowego projektu teatr nawiązuje współpracę z najciekawszymi twórcami i ośrodkami teatralnymi w krajach bałtyckich, planując w przyszłości koprodukcyjne przedstawienia. Dzięki projektom takim jak BALTIC TRANSFER TR Warszawa rozwija swój potencjał do bycia platformą międzynarodowej wymiany artystycznej i miejscem kreowania nowych nurtów teatralnych w wymiarze europejskim.

W listopadzie 2020 roku w TR Warszawa odbędzie się przegląd przedstawień młodych twórców i twórczyń z Estonii, Litwy i Łotwy. Ich prace zostaną wcześniej wybrane podczas showcase'ów odbywających się jesienią 2019 i zimą 2020 roku w Wilnie, Rydze i Tallinie. Drugim elementem BALTIC TRANSFER będą wizyty studyjne uczestniczek i uczestników programu w Warszawie i Berlinie, a także cykl seminariów i konsultacji, w które zaangażowani zostaną artyści i kuratorzy z instytucji partnerskich. Berlińska prezentacja projektów odbędzie się w ostatnim tygodniu maja 2020 roku w Volksbühne w ramach festiwalu POSTWEST, podczas którego będzie mieć miejsce także premiera teatralnej wersji MARII KLASSENBERG. EKSTAZY w reżyserii Katarzyny Kalwat, spektaklu koprodukowanego przez TR Warszawa i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

SPEKTAKLE REPERTUAROWE

STYCZEŃ - MARZEC 2020

Rok 2020 rozpoczniemy pokazami PUPPENHAUS.KURACJA w reż. Jędrzeja Piaskowskiego (3-5.01). W styczniu zagramy również: STRACH w reż. Małgorzaty Wdowik (10-12.01), RECHNITZ. OPERA - ANIOŁ ZAGŁADY w reż. Katarzyny Kalwat (17-19.01), ROBERT ROBUR w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego (24-26.01), WOYZECK w reż. Grzegorza Jaremki (31.01 oraz 1-2.02). W lutym na scenę TR Warszawa/Marszałkowska 8 powrócą spektakle: KALIFORNIA/GRACE SLICK w reż. René Pollescha (7-9.02) oraz FANTAZJA w reż. Anny Karasińskiej (14-16.02), a w marcu na scenie TR Warszawa/ATM Studio zagramy INNYCH LUDZI w reż. Grzegorza Jarzyny (7-8.03 oraz 10-15.03) i CZĄSTKI KOBIETY w reż. Kornéla Mundruczó (21-22.03 oraz 24-29.03). Szczegółowe informacje na temat aktualnego repertuaru TR Warszawa aktualizowane są na stronie internetowej teatru: www.trwarszawa.pl.

ROZWÓJ PUBLICZNOŚCI

Działania zespołu edukacji TR Warszawa ukierunkowane są na szeroko pojęty rozwój publiczności i przeznaczone są dla niemal wszystkich grup wiekowych. Podobnie jak w poprzednich latach, dużą część oferty edukacyjnej stanowi program dla dzieci, prowadzony przez edukatorki i pedagożki teatru Martę Bernatowicz i Helenę Świegocką. Kontynuowane będą m.in. warsztaty MAMA, TATA DO TEATRU skierowane dla dzieci w wieku 5-12 lat. Zajęcia odbywają się w salach warsztatowych teatru podczas spektakli oglądanych przez rodziców. Powrócą także zajęcia teatralne dla klas i grup zorganizowanych STARTER.

Zespół edukacji TR Warszawa prowadzi także szereg działań dla młodzieży, kontynuowane będą trzy formaty warsztatów: WIĘCEJ NIŻ WIDZ (zajęcia integracyjno-improwizacyjne), SHAKESPEARE WSPÓŁCZESNY (warsztaty inspirowane MAKBETEM Williama Shakespeare'a i spektaklem 2007: MACBETH w reż. Grzegorza Jarzyny) oraz TROCHĘ KULTURY (zajęcia o współczesnym języku na podstawie twórczości literackiej Doroty Masłowskiej oraz przedstawień Grzegorza Jarzyny). Dodatkowo, dla każdej z grup zorganizowanych, która zakupiła bilety na wybrane spektakle z repertuaru, istnieje możliwość uczestnictwa w bezpłatnych warsztatach wprowadzających w tematykę przedstawień. Zajęcia prowadzone są przez pedagożki teatru.

Wraz z młodzieżą z XIII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli w Warszawie kontynuować będziemy współpracę w ramach programu TISZ TR (Teatr i szkoła). Program dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, współfinansowany jest również ze środków m.st. Warszawy. Efektem końcowym pierwszego etapu działań pod szyldem TISZ TR jest performans zrealizowany przez uczniów XIII LO pod okiem reżyserki, Anny Karasińskiej. Teraz uczestnicy programu pracować będą nad realizacją wideo-artu wraz z reżyserem Wojciechem Ziemilskim.

W pierwszych tygodniach wakacji po raz trzeci organizowane będą tygodniowe warsztaty dla młodzieży TeaTR otwarty latem. Podczas codziennych zajęć na scenie TR Warszawa uczestnicy będą mieli okazję do twórczych działań oraz spotkań z pracownikami teatru, którzy podzielą się swoją wiedzą.

Ósmy raz pracować będziemy nad projektem TEREN EDU przeznaczoną dla studentów z różnych uczelni i wydziałów zainteresowanych teatrem. Wyłoniona drogą otwartego naboru grupa uczestniczyć będzie w 6 spotkaniach w ramach specjalnie przygotowanego programu zajęć prowadzonych metodami pedagogiki teatru. Warsztaty nawiązywać będą do wybranych spektakli z repertuaru TR Warszawa. Rekrutacja do kolejnej odsłony projektu rozpocznie się w lutym 2020 roku, a zajęcia odbywać się będą od marca do czerwca 2020 roku.

Przy TR Warszawa, pod okiem Anny Kurelskiej i Anny Rochowskiej z zespołu edukacji, działa stała grupa studencka WIĘCEJ. W ramach swoich działań przygotowuje spotkania z twórcami lub otwarte wprowadzające do spektaklu zajęcia dla publiczności. W 2020 roku grupa przygotuje specjalny program edukacyjny, towarzyszący najnowszej premierze Grzegorza Jarzyny - BURZY na podstawie tekstu Williama Shakespeare'a.

Podobnie jak w poprzednich latach, dorośli widzowie TR Warszawa mogą uczestniczyć w Warsztatach Otwartych - bezpłatnych spotkaniach wprowadzających w tematykę spektakli. Zajęcia prowadzone są przez pedagogów i pedagożki teatru, odbywają się przynajmniej raz w miesiącu do wybranego przedstawienia z repertuaru TR Warszawa na 2,5 godziny przed rozpoczęciem przedstawienia.

W ramach realizacji stałego programu TR BEZ BARIER dla widzów z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu organizowane są spektakle z audiodeskrypcją i polskimi napisami. Przed przedstawieniami odbywają się także warsztaty wprowadzające, podczas których osoby z niepełnosprawnościami mogą dotknąć scenografii oraz poprzez ćwiczenia teatralne uzupełnić wiedzę o tematyce sztuki. W 2020 roku planujemy pokazanie minimum 8 przedstawień z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto planujemy także stworzenie audiodeskrypcji i polskich napisów do trzech nadchodzących premier.

TR WARSZAWA NA PL. DEFILAD

Od 2014 roku prowadzone są prace nad projektem dwóch budynków na Placu Defilad - nowej siedziby TR Warszawa oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Do roku 2018 proces inwestycyjny prowadzony był przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które działało w imieniu własnym oraz TR Warszawa; w sezonie 2018/2019 TR Warszawa zaczęło przejmować rolę prowadzącego swoją część inwestycji. Przełomowym dla przyszłości nowych budynków teatru i muzeum na Placu Defilad było podpisanie umowy na budowę siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w lutym 2019 roku i rozpoczęcie budowy muzeum w kwietniu 2019 roku. Realizacja jednej z trzech najważniejszych inwestycji kulturalnych w Warszawie - obok budynków TR Warszawa i Orkiestry Sinfonia Varsovia - zakończy się w 2022 roku. Kolejnym etapem tej inwestycji, będzie budowa budynku TR Warszawa na Placu Defilad, której rozpoczęcie planowane jest na rok 2021.

Autorem projektów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i TR Warszawa jest nowojorska pracownia architektoniczna Thomas Phifer and Partners. Krajowymi partnerami nowojorskich architektów jest pracownia APA Wojciechowski Sp. z o.o. oraz polskie przedstawicielstwo BuroHappold Engineering, które zaprojektowało konstrukcje i instalacje w obu budynkach. Pracownia Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku została wyłoniona w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem w 2014 roku. Nowojorski architekt jest zdobywcą wielu prestiżowych wyróżnień, autorem projektów cenionych budynków publicznych i muzealnych w Stanach Zjednoczonych, m. in. North Carolina Museum of Art w Raleigh (2011, nagroda American Institute of Architects), Corning Museum of Glass w stanie Nowy Jork czy otwartego pod koniec 2018 roku Glenstone Museum w stanie Maryland.