EN

11.12.2019 Wersja do druku

Maski i lalki w teatrze Cricot

Na dwóch najbardziej znanych fotografiach członków Komitetu Paryskiego, z których część weszła potem w skład zespołu Cricot, przy bliższym przyjrzeniu wyłaniają się dwie intrygujące maski - pisze Karolina Czarnecka w Teatrze Lalek.

Pierwsza fotografia została wykonana jesienią 1924 roku, tuż po przybyciu K.P., czyli grupy studentów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych do Paryża i opublikowana w tygodniku "Światowid". Na zdjęciu kapiści w towarzystwie starszego kolegi, Tytusa Czyżewskiego, siedzą na kanapie, a na drugim planie rozpościera się interesujące tło: składa się na nie rozwieszona na ścianie seria reprodukcji, a także fragment tajemniczego malowidła sporych rozmiarów, wykonanego najpewniej na papierze, na którym widoczne są nogi jakiejś postaci, olbrzymia ręka i oddzielona od korpusu głowa przypominająca maskę afrykańską. Druga fotografia powstała w lutym 1925 roku, podczas przygotowań do balu organizowanego przez kapistów w Paryżu, ale z myślą o Starym Teatrze. Jeden z artystów widocznych na fotografii, Tadeusz Piotr Potworowski, stoi tyłem, a z jego płaszcza na wysokości pośladków wystaje tajemnicza maska, przypominająca maskę diabła lub jakiejś maszkary. Te

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Maski i lalki w teatrze Cricot

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr Lalek nr 3-4/2019

Autor:

Karolina Czerska

Data:

11.12.2019