powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Kraków. W piątek premiera "Joanny d'Arc na stosie"

Zespół Opery Krakowskiej wystawia najsłynniejsze dzieło teatralne szwajcarskiego kompozytora Arthura Honeggera, które łączy żywioł operowy oraz dramatyczny. Na jednej scenie wystąpią soliści oraz aktorzy teatralni. Kierownikiem muzycznym przedsięwzięcia jest Tomasz Tokarczyk, a reżyserii podjęła się (po raz pierwszy w operze) Monika Strzępka. Premiera już 6 grudnia!

Tomasz Tokarczyk zauważa - Poznając bliżej postać i twórczość Honeggera wpadałem w coraz większy zachwyt i szacunek. Jako człowiek i artysta uderza swym bezpośrednim, spontanicznym, prostym i szczerym podejściem do świata i muzyki. "Joanna d'Arc na stosie", dzieło oficjalnie określone jako oratorium dramatyczne, jest zwieńczeniem poszukiwań Honeggera związanych z teatrem muzycznym. Zawsze interesowały mnie dzieła sceniczne łączące gatunki - taki teatr totalny, podejmujący ważny temat z uniwersalnym przesłaniem, napisany zrozumiale i poruszający emocjonalnie.

- Pracowałam z różnymi kompozytorami, w różnych gatunkach. Muzyka ma wielką moc wspólnototwórczą, zwłaszcza wykonywana na żywo. Operę reżyseruję po raz pierwszy - przyznaje Monika Strzępka, jedna z najważniejszych reżyserek teatralnych w Polsce, autorka wielu scenicznych hitów, które stały się ważnym głosem w społecznej dyskusji. - Jednego byłam pewna, rozpoczynając pracę nad Honeggerem, wiedziałam, że na pewno nie chcę robić przedstawienia o dziewczynie, która komunikuje się ze światem, skromnie spuszczając oczy.

Utwór sięga do postaci Joanny d'Arc, bohaterki narodowej Francji, jej procesu i przygotowań do spalenia na stosie. Libretto, napisane przez poetę i dramaturga Paula Claudela ujmuje Joannę u końca jej misji, gdy patrzy ona na swoje życie z perspektywy oczekiwania na egzekucję. W tę rolę wcieliła się inicjatorka powstania utworu - Ida Rubinstein, legendarna tancerka i osobowość artystyczna belle époque. Dzieło po raz pierwszy zabrzmiało w 1938 roku w Bazylei, dzięki wielkiemu mecenasowi i animatorowi muzyki współczesnej, Paulowi Sacherowi, który poprowadził "Joannę" w dniu premiery.

- Był to wieczór triumfalny () Dzieło mocne i świeże, które wymyka się zarówno tradycji, jak i konwencji, gdzie się potwierdza, nieraz, temperament kompozytora, któremu nie można zaprzeczyć miejsca pomiędzy pierwszymi naszych czasów - pisano po pierwszym wykonaniu.

W rolę Joanny wcieliła się w 1953 roku gwiazda Hollywood Ingrid Bergman. W Polsce dzieło było wystawiane w 1979 roku, w Poznaniu w inscenizacji Ryszarda Peryta z Ewą Błaszczyk w roli Joanny i Andrzejem Łapickim w roli Brata Dominika oraz w 2006 roku z Mariną Hands i Andrzejem Sewerynem.

W Operze Krakowskiej dwie główne role mówione kreują aktorzy Marianna Linde oraz Krzysztof Zawadzki związany z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie. W pozostałych rolach: Ana Nowicka (Heurtebise), Małgorzata Zawadzka (Pani od wina) oraz Elżbieta Karkoszka.

Scenografię tworzy Arkadiusz Ślesiński, kostiumy projektuje Julia Kornacka, a za choreografię oraz ruch sceniczny odpowiada Dominika Knapik - artyści młodego pokolenia ze znacznymi dorobkiem - wszyscy po raz pierwszy pracujący w Operze Krakowskiej.

W rolach śpiewanych usłyszymy m.in. solistów krakowskiej sceny. Wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Agnieszka Kuk (Madonna), Iwona Socha, Paula Maciołek (Małgorzata), Jarosław Bielecki (Porcus), Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw (Herold) oraz zaproszeni do współpracy artyści: Monika Ledzion-Porczyńska, Barbara Bagińska (Katarzyna), Łukasz Gaj (Porcus). Ponadto występują: Chór, Chór dziecięcy, Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Tomasza Tokarczyka.

Podczas wszystkich trzech spektakli: 6, 7 i 8 grudnia na Antresoli Opery Krakowskiej jest otwarta wystawa prac Grzegorza Bieniasa o tytule "Retrospekcje". Można ją zwiedzać na godzinę przed rozpoczęciem przedstawienia oraz po nim. Wystawa będzie czynna do 20 grudnia 2019 roku.

**

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk

Reżyseria: Monika Strzępka

Scenografia: Arek Ślesiński

Kostiumy: Julia Kornacka

Choreografia i ruch sceniczny: Dominika Knapik

Opracowanie tekstów dramatycznych: Paweł Demirski

Projekcja/multimedia: Jakub Lech

Przygotowanie chóru: Jacek Mentel, Joanna Wójtowicz

Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza, Beata Kluza

Obsada:

MADONNA | Katarzyna Oleś-Blacha, Agnieszka Kuk

MAŁGORZATA | Iwona Socha, Paula Maciołek

KATARZYNA | Monika Ledzion-Porczyńska, Barbara Bagińska

PORCUS (głos) | Jarosław Bielecki, Łukasz Gaj

HEROLD (głos) | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw

JOANNA D'ARC (rola mówiona) | Marianna Linde

BRAT DOMINIK (rola mówiona) | Krzysztof Zawadzki

PANI OD WINA (rola mówiona) | Małgorzata Zawadzka

HEURTEBISE (rola mówiona) | Ana Nowicka

Ze specjalnym udziałem Elżbiety Karkoszki

CHÓR, CHÓR DZIECIĘCY, BALET i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ

dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Arthur Honegger, Joanna d'Arc na stosie - premiera 6 grudnia, kolejne spektakle: 7 i 8 grudnia 2019 r. oraz 4 i 5 kwietnia 2020 r., godz. 18.30, Opera Krakowska - Duża Scena

Bilety w cenie 25-140 zł dostępne w Kasie Opery oraz online na www.opera.krakow.pl