powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. "Magnificat" Chóru Kobiet w Teatrze Powszechnym

28 i 29 listopada w Teatrze Powszechnym w Warszawie odbędą się specjalne pokazy spektaklu "Magnificat" w reżyserii Marty Górnickiej.

W spektaklu "Magnificat" Chór Kobiet obnaża władzę, jaką niezmiennie Kościół katolicki uzurpuje sobie nad ciałami polskich kobiet. - "Jesteśmy krajem tak bardzo katolickim, że nawet ateiści są tu w większości katolikami. Wprawdzie niewierzącymi, ale praktykującymi" - śpiewa Chór i konfrontuje się z najważniejszym obrazem kobiecości w Kościele: postacią Najświętszej Marii Panny. Z jego ideologiczną i estetyczną władzą. Z magnetyczną siłą tej świętej ikony kobiecości.

Cytaty z Biblii, przepisy kulinarne, teksty Jelinek, Mickiewicza i fragmenty "Bachantek" Eurypidesa chór miksuje z dźwiękiem komputera, trzaskiem migawek i fleszy, cytatami z gazet. Nuty "Magnificatu" są samplowane, stają się podkładem dla tekstów kultury i reklam. Rytmizowana mowa i popowe frazy sprzęgają się z tradycyjnymi formami muzyki sakralnej. Powstaje ideologiczno-dźwiękowy remiks. Chór pokazuje, jak zaciskają się kleszcze ideologicznego terroru i jak narasta energia buntu kobiet. Matka Boska schodzi ze świętych obrazów i rusza z bachantkami na łowy.

">>Magnificat<< jest wypowiedzią na temat kobiety w systemie władzy Kościoła. Bez świętych i nie-świętych słów. To postoperowa forma, z której rodzi się wielogłosowy, popkulturowy Magnificat" (Marta Górnicka).

"Spektakl miał swoją premierę w roku 2011 przed konserwatywnym zwrotem w Polsce (...). Nadzieja, że mógłby coś zmienić, do tej pory się nie spełniła (...). Intensywność, jaką Marta Górnicka i performerki naładowują >>MAGNIFICAT<< jednak nie ustaje. Podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Sommerszene w Salzburgu dostały owacje na stojąco" - pisał Clemens Panagl w "Salzburger Nachrichten" po zeszłorocznych pokazach spektaklu w Austrii.

"Syczą, dyszą, skandują, pięknie śpiewają, skrzeczą - >>Magnificat<< to niezwykle mocny spektakl o silnej energii. Narodowy patos, Matka Boska, przepisy dla idealnej małżonki. Wszystkie te nakładające gorset wynalazki Górnicka przemienia z tradycyjnego Magnificat w feministyczny manifest. Rytmiczna mowa chóru to potężna broń. Ta broń posiada nie tylko polityczno-społeczną, ale również estetyczną siłę przebicia. Wow!" (Rüdiger Schaper, "Tagesspiegel").

Spektakl był prezentowany na licznych międzynarodowych festiwalach, m.in.: w Francji (La Vilette - La Grande halle w Paryżu, Festival METTRE EN SCENE w Rennes, Festival International de Theatre SENS INTERDITS w Lyonie, European Theatre Festival PREMIERES w Strasbourgu, Festival La Rose des Vents w Villeneuve d'Ascq, Theatre National d'Arras, Festival Écoute/Voir w Tours, Festival Parallle w Marsylii, Aix-en-Provence, Martigues), Niemczech (BERLINER FESTSPIELE Foreign Affairs, Hebbel Am Uffer - Berlin, "Fast Forward" European Festival for Young Stage Directors w Brunszwiku, Forum Freies Theater w Düsseldorfie), Szwajcarii (Dokumentartage IT'S THE REAL THING w Bazylei, Antigel Festival w Genewie, Festival de la Cité w Lozannie), Bośni i Hercegowinie (International Theater Festival MESS Sarajewo), Anglii (European Artsand Theatre Festival w Notthingham), Grecji (Onasis Cultural Center w Atenach), Holandii (SPRING Festival w Utrechcie) i Austrii (International Performing Arts Festival SZENE w Salzburgu).

Spektakl "MAGNIFICAT" otrzymał Główną Nagrodę Jury XLVII Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2012 w Szczecinie, Główną Nagrodę Jury dla Marty Górnickiej za Reżyserię oraz Nagrodę Publiczności dla najlepszego spektaklu na 3. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych "m-teatr" 2012. Został wyróżniony prestiżową nagrodą Srebrnego Wieńca Laurowego dla Najlepszego Spektaklu Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MESS w Sarajewie w kategorii Future MESS oraz otrzymał dwie specjalne nagrody przyznane przez dziennikarzy Radia Sarajevo i Magazynu "Dani" - "Hrabri Novi Svijet". Marta Górnicka otrzymała także główną nagrodę za reżyserię spektaklu na festiwalu teatralnym "FastForward" - Europejskim Festiwalu Młodych Reżyserów w Brunszwiku (Niemcy).

czas trwania: 50 min (bez przerwy)

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.