powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Przegląd Teatru Japońskiego na Scenie Kocjana

Pięć zespołów teatralnych z Tokio oraz Kioto pokaże swoje przedstawienia na warszawskiej Scenie Kocjana w ramach Przeglądu Teatru Japońskiego, którego organizatorami są Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury oraz Polska Fundacja Artystów Scenicznych "Plac Teatralny".

Spotkania z teatrami z Japonii będą się odbywały od 27 listopada do 1 grudnia. Przegląd jest III etapem projektu AMBASADOR - KULTURA organizowanego z okazji setnej rocznicy nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy Japonią a Polską. Wydarzenie angażuje wysokiej klasy artystów japońskiego teatru współczesnego. Pomysłodawcom projektu zależy na prezentacji polskim widzom najnowszych trendów współczesnego teatru japońskiego, a także jego tradycyjnych form. Przegląd ma także stać się przestrzenią do nawiązania wzajemnych kontaktów między środowiskami niezależnych artystów teatralnych z obu państw.

Zaproszenie Polskiej Fundacji Artystów Scenicznych "Plac Teatralny" oraz Mazowieckiego Teatru Muzycznego do udziału w Przeglądzie przyjęło pięć zespołów teatralnych z Tokio oraz Kioto: Theatre X (CAI) z Tokio, Theatre Konoshitayami z Kioto, Theatre Sobae z Kioto, Theatre Office Kaja z Kioto, Theatre Dainanagekijo z Tsu. Dzięki współpracy Fundacji z Mazowieckim Teatrem Muzycznym zespoły te na Scenie KOCJANA zaprezentują pięć spektakli teatralnych. Będą to: "Powinność księżniczki Kaguyi" (Theatre X (CAI), Tokio), "Przyjaciele" Kobo Abe (Theatre Sobae, Kioto), "Salaryman kygen" (Theatre Office Kaja, Kioto), "Papierowa Kula, Niedźwiedź" (Theatre Konoshitayami, Kioto), "Wachlarz" (Theatre Dainanagekijo, Tsu).

Przegląd Teatru Japońskiego patronatem honorowym objęła Ambasada Japonii w Polsce.

***

Przedstawienia prezentowane w ramach Przeglądu Teatru Japońskiego

27 listopada, godz. 18.00

"Powinność księżniczki Kaguyi"

reżyseria Kenshown Yamamoto

Theatre X (CAI), Tokio

Sztuka oparta na klasycznej japońskiej opowieści "Zbieracz bambusu", przedstawiającej historię księżniczki z Księżyca, która przybyła na Ziemię. Niespodziewane pojawienie się wyjątkowego gościa w środku monotonnego ziemskiego życia skłania do postawienia pytań o podstawowe wartości społeczeństwa, takie jak potrzeba posiadania, dążenie do piękna, relacja między pięknem, a strukturami władzy, a także prawda i kłamstwo w wyrażaniu emocji oraz opisywaniu wydarzeń.

Przedstawienie wyreżyserował Kenshown Yamamoto - Absolwent Wydziału Nauk Politycznych, Wydziału Ekonomii Politycznej Uniwersytetu Waseda w 1980 r. Jeszcze na studiach wspólnie z dramaturgiem, Risei Kishidą założył teatr. Od 1982 r. do marca 2017 r. był członkiem grupy teatralnej "En"(Koło). Uczeń Tamasaburo Bando. Uczył się w Terry Sliver Studio w Nowym Jorku. Po powrocie do Japonii pracował jako reżyser, tłumacz, dramatopisarz, aktor, prowadził liczne warsztaty i zajęcia teatralne. Wydał książki "Fred Astaire", "Aby zostać aktorem", itp.

*

28 listopada, godz. 18.00

Kobo Abe "Przyjaciele"

reżyseria Hiroaki Yamagutchi

Teatr Sobae, Kioto

"Przyjaciele" to jedno z największych osiągnięć Kobo Abe w dziedzinie teatru absurdu. Podobnie jak w swoich wcześniejszych dramatach Abe skupia się na powolnym rozpadzie indywidualności człowieka.

Hiroaki Yamaguchi, który wyreżyserował to przedstawienie, od 2007 roku ma własny teatralny zespół "Konoshitayami". Jest producentem, aktorem, operatorem dźwięku i światła. W 2009 roku rozpoczął studia doktoranckie na Wydziale Teatrologii Uniwersytetu w Osace. W 2011 otrzymał nagrodę jako najlepszy reżyser w konkursie w Toga za spektakl "Papierowa Kula".

*

29 listopada, godz. 18.00

Zenkyu Kawata "Salaryman Kyogen"

reżyseria Zenkyu Kawata

Teatr Ofice Kaja, Kioto

Punktem wyjścia dla przedstawienia jest typowy dzień pracownika japońskiego biura. Duchota, nieustanny szum stale pracującej drukarki, beznadziejność i rutyna. Do końca pracy wiśnie zakwitną sto razy, a księżyc w pełni wzejdzie dziesięć tysięcy razy. Potem idziesz do browaru z kolegami, posłuchać nowych, raczej słabych, żartów szefa, zaśpiewać razem z jego zastępcą karaoke. Telefon znów dzwoniCzy można coś zrobić w takiej rzeczywistości, aby nie zatracić siebie w strumieniu dźwięków, nazwisk i rutyny? Oczywiście, pośmiać się! To właśnie robią Japończycy.

Kyogen, to jedna z form klasycznego teatru japońskiego. Przedstawienia kyogen mają charakter realistycznej farsy, odzwierciedlającej życie codzienne i społeczne. Zenkuy Kawata jest znanym aktorem, mistrzem tradycyjnej techniki aktorskiej. W 1999 r. wstąpił na Uniwersytecie w Kioto, gdzie uczył się w Kyogen Study Group (KGKK). Kawata kyogen studiował u nauczycieli Masao Kimura i Masami Amitani, mistrzów szkoły kura. Od lat ćwiczy tę tradycyjną formę aktorską i bierze udział w wydarzeniach upowszechniających ją na świecie (organizuje warsztaty, szkolenia, seminaria). Od 2015 roku zaczął wykonywać "Salariman Kyogen" - kyogen z współczesnymi postaciami.

*

30 listopada, godz. 18.00

Kunio Kishida "Papierowa Kula"

Antonii Pawłowicz Czechow "Niedźwiedź"

reżyseria Hiroaki Yamaguchi

Teatr Konoshitayami, Kioto

Problemy małżeńskie wszędzie są takie same. Co robić z małżeńską powszedniością? Spektakl grupy Konoshitayami z japońskiej i rosyjskiej perspektywy dowcipnie opowiada o rozterkach małżeńskich. Przedstawienie składa się z dwóch jednoaktówek, opowiadających z perspektywy japońskiej o małżeńskich problemach. "Papierowa Kula" bazuje na tekście słynnego japońskiego dramaturga Kunio Kishidy. "Niedźwiedź" wg Antona Pawłowicza Czechowa jest japońską interpretacją rosyjskiego klasyka na ten sam temat.

*

1 grudnia, godz. 18.00

Yukio Mishima "Wachlarz"

reżyseria Narumi Kouhei

Teatr Dainanagekijo, Tsu

Utwór Yukio Mishimy, wybitnego japońskiego pisarza, dramaturga, poety i aktora, bazuje na czternastowiecznej sztuce no o tym samym tytule. Jest ponadczasową historią o miłości, samotności i zdradzie. Reżyser przedstawienia - Narumi Kouhei jest dyrektorem artystycznym Teatru Dainanagekijo, absolwentem Uniwersytetu Waseda. Tworzy prace pokazujące ludzki dramat z pozycji doświadczenia, budując obrazy świata poprzez samotność i wyczerpanie. Jego przedstawienia są wysoko oceniane w Japonii i za granicą za wielowarstwowość niezależną od języka.

Bilety w cenach: 20 zł (normalny), 15 (ulgowy) można już kupować w serwisie Bilety24.pl oraz w kasie Sceny Kocjana, ul. Kocjana 3 (od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-16.00, tel. 507 794 611), a także w kasie Mazowieckiego Teatru Muzycznego, przy ul. Jagiellońskiej 26 (od środy do niedzieli w godzinach 13.00-21.00, tel. 22 243 54 84).