"Stary Teatr - nowa władza" - wydarzenia po dyskusji zainicjowanej przez Dziennik Polski

11-10-2013
Narodowy Stary Teatr zmienił się pod rządami dyrektora Jana Klaty. Czy te zmiany idą w dobrą, czy złą stronę? Zapraszamy wszystkich chętnych do dyskusji na naszych łamach - ogłosił Dziennik Polski w październiku.
19-05-2017
Epoka Klaty
Feliks Dzierżyński obok Kopciuszka, szacowna klasyka obok prób eksperymentów, rozmowa o Polsce i protesty prawicy. Stary Teatr Jana Klaty był różnorodny i budził skrajne emocje. Czas na podsumowanie tej epoki. Czy jego Stary Teatr był taki straszny, jak go malują? - pisze Witold Mrozek w Gazecie Wyborczej.
29-03-2017
Wojna o teatr, wojna o kulturę
W Bydgoszczy przegrał człowiek, który zaprosił Olivera Frljicia do wzniecania skandalu. Ale to ledwie początek sporu, jaki i czyj ma być teatr - piszą Przemysław Skrzydelski i Piotr Zaremba w tygodniku W Sieci.
30-11-2015
Hamlecie, załóż gacie - czyli co nas najbardziej oburza w teatrze
Nagie biusty, pośladki i penisy już twórcom spowszedniały. Teraz karierę zaczyna robić kopulacja na scenie. Wystarczy sama jej zapowiedź, by o teatrze gadała cała Polska, a bilety zniknęły z kasy - pisze Iwona Kłopcka-Marcjasz wNowej Trybune Opolskiej.
24-11-2015
Zatruwanie umysłów
- To, co wydarzyło się we Wrocławiu, widzę jako celową prowokację, czyli bicie nas po twarzy i plucie w nią. Spektaklu broni zdegenerowana część artystów i społeczeństwa, która jest w mniejszości - mówi Stanisław Markowski, artysta fotografik i dokumentalista, w Naszym Dzienniku. - To, co w tej chwili dzieje się w sztuce, nie ma nic wspólnego z jakąś kontestacją twórczą, jest to zaplanowana rewolucja kulturowa.
14-11-2015
Klata musi odejść! - domagają się autorzy listu otwartego do ministra
Pod petycją do nowego szefa resortu kultury Piotra Glińskiego mają się podpisać m.in. aktorzy z Narodowego Starego Teatru, którym zarządza od dwóch lat Jan Klata. Przeciwnicy zarzucają mu antypatriotyczną działalność na scenie. Tymczasem zdaniem Klaty pomysł odwołania go ze stanowiska jest jawną próbą wywarcia presji na nowego ministra, który ma też pełnić funkcję wicepremiera. - Wszystko spowodowane jest zmianami na scenie politycznej - zwraca uwagę Klata.
18-10-2015
Jan Klata: Taki już mój los - podniebne wojowanie
- Krystian Lupa wie, że może pracować w każdym teatrze w Polsce, ale nie w każdym teatrze w Polsce może z dyrektora robić swoją pacynkę.... - z Janem Klatą, dyrektorem Narodowego Starego Teatru w Krakowie, rozmawia Rafał Romanowski w Gazecie Wyborczej - Kraków.
19-01-2015
Stary Teatr na własnej ścieżce
Dwie grudniowe premiery, czyli jego "Król Lear" oraz "Nie-Boska Komedia. Wszystko powiem Bogu" Strzępki - Demirskiego to dowód, że Stary kroczy własną ścieżką. Wbrew krzykom obrońców tradycji, ale i w kontrze do wszystkich, którzy oczekują od tej sceny permanentnego ataku na świętości. - pisze Rafał Romanowski w Gazecie Wyborczej - Kraków.
21-10-2014
Wolność pomyliła nam się z anarchią
- Jak zaczynałem w teatrze, twórcy umierali ze strachu, czy zostaną dobrze zrozumiani przez widzów. Teraz publiczność się boi, czy zrozumie, o co chodzi artystom, tym zaś nie zawsze na tym zależy - mówi JAN ENGLERT, aktor, reżyser, dyrektor Teatru Narodowego.
09-09-2014
Piersi Carycy Katarzyny, czyli czym żył teatr w sezonie 2013/2014
Miniony sezon zaczął się mocnym uderzeniem - otwarciem po przebudowie Teatru Muzycznego w Gdyni, który teraz na trzech widowniach może pomieścić 1,5 tys. osób. Premiera otwarcia, "Chłopi" w inscenizacji Wojciecha Kościelniaka, wzbudziła entuzjazm. Powody do radości mieli także widzowie z Olsztyna - premierą Fredrowskich "Dam i huzarów" powitano zakończenie trwającego kilka lat remontu Teatru im. Stefana Jaracza - pisze Tomasz Miłkowski w Przeglądzie.
16-07-2014
Moje prywatne naj, naj, naj
Sezon w krakowskich teatrach powoli dobiega końca. Proponuję Państwu subiektywny, niechronologiczny i bezczelnie wybiórczy przegląd - pisze Justyna Nowicka w miesięczniku Kraków.
11-07-2014
Krzysztof Globisz: o, jak lubię sobie przekląć
- Gdy Konrad Swinarski rozwalał staromieszczańskie tradycje Krakowa, wprowadzając nowy teatr, nową tradycję, ci ludzie stali po jego stronie. Ale teraz, kiedy Jan Klata robi dokładnie to samo - bo przecież woda w rzece płynie i nigdy już nie wróci do tego samego punktu - ci sami ludzie podnoszą krzyk - mówi Krzysztof Globisz, aktor Narodowego Starego Teatru.
10-07-2014
Psy na Klacie. Dlaczego Kraków nie chce w Starym Jana Klaty
Kiedy aktor Starego Teatru spotyka znajomych, nie usłyszy zwykłego: "Co u ciebie?", tylko od razu: "Co tam się u was wyprawia?". Jan Peszek: Kraków jest specyficznym miastem, które uwielbia stawiać pomniki nieżyjącym. Ale dopóki oni żyją, zrobi wszystko, żeby im zepsuć życie.
25-06-2014
Zniżka cywilizacyjna
Po 1989 roku, po euforii wolności, wiek XXI przyniósł eskalację mentalnej i politycznej cenzury, której ofiarą padł spektakl "Golgota Picnic" Rodriga Garcii - pisze Krystyna Duniec w Dwutygodniku.com.
23-06-2014
Klata: przyszedłem do instytucji zabagnionej
- To naturalne, że jeśli ktoś obejmuje ster w tak dużym teatrze jak Stary, pojawiają się zgrzyty. Tak jak pojawiają się zgrzyty, kiedy zwrotnicę przekłada się na nowe tory - mówi Jan Klata, dyrektor Narodowego Starego Teatru w Krakowie.
24-05-2014
Teatr musi walczyć z kłamstwem
- Moja koncepcja teatru wykracza poza schemat mieszczańskiego teatru, który tylko udaje krytyczny, a zarazem służy i powiela interesy politycznej oligarchii - rozmowa z Oliverem Frljiciem, kontrowersyjnym chorwackim reżyserem, gościem toruńskiego Festiwalu Teatralnego Kontakt.
16-05-2014
Kraków. Klata - Związkowcy. Pierwsze rozmowy
Dyrektor Starego Teatru postanowił zwołać zebranie wszystkich pracowników, chce też kontynuować rozmowy z "Solidarnością".
09-05-2014
Nie mogę sobie wyobrazić sytuacji, której sobie nie wyobrażam
Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której po kilkunastu miesiącach mojej pracy jako dyrektora takie pismo [zarzuty związków zawodowych] powstaje. W Teatrze Polskim byłoby to niemożliwe - ANDRZEJ SEWERYN, dyrektor naczelny Teatru Polskiego w Warszawie, komentuje w Dzienniku Polskim konflikt w Narodowym Starym Teatrze.
07-05-2014
Kraków. Związki zawodowe przeciwko dyrektorowi Klacie
Związkowcy zarzucają szefowi Starego Teatru m.in. nieprzestrzeganie prawa i mobbing. Ten nie odpowiada na zarzuty. Czy odpowie ministerstwo kultury?
07-05-2014
Stary: Trzeciego wyjścia nie ma
Miała to być dyrekcja śmiałych pomysłów i twórczych spektakli. Są buńczuczne wypowiedzi dyr. Jana Klaty, jakże nieprzystające do nijakości artystycznej, czego dowodzi większość recenzji. Pismo związkowców obnażyło i inną słabość Jana Klaty - jego niekompetencję w zarządzaniu teatrem, a może i charakterologiczną niezdolność do kierowania tak dużym zespołem - komentuje Wacław Krupiński w Dzienniku Polskim.
05-04-2014
Szczepionka czy szkoła myślenia?
- Nie da się mówić o jednym i "w ogóle" teatrze narodowym. W dziejach funkcjonowały, z grubsza rzecz biorąc, trzy modele sceny narodowej, a jeśli liczyć Bogusławskiego, to cztery. Ten najbardziej oczywisty to model teatru, który służy podtrzymaniu ducha wspólnoty narodowej - prof. Dariusz Kosiński podczas krakowskiej debaty "Co znaczy dzisiaj idea teatru narodowego?".
06-03-2014
Przemoc wokółkulturowa
Osoby niszczące dzieła są ekstremalnie zainteresowane sztuką współczesną - wbrew temu, co deklarują, wbrew własnym przekonaniom. Uznały, że najważniejszą rzeczą, jaka jest do zrobienia tego dnia w mieście, jest właśnie atak na sztukę - pisze Michał Zadara w Dzienniku Opinii.
14-02-2014
Jakie kryteria powinien spełniać teatr narodowy?
Tocząca się już nie tylko w Krakowie dyskusja o Narodowym Starym Teatrze zatoczyła szeroki krąg, poruszając różnorodne tematy, związane z funkcjonowaniem dzisiejszego polskiego teatru. W związku z tym redakcja miesięcznika Kraków zwróciła się do kilku osób - w tym do kierownictwa teatru - o wypowiedź na następujące tematy:
14-02-2014
Klincz teatralny
Nie akceptuję tonu i sposobu atakowania Starego Teatru. Jednocześnie uważam, że nie powinno to jednak stwarzać alibi dla obecnych poczynań tej sceny, paraliżującego rzeczowe oceny, stygmatyzujące tych, którzy krytykują od strony formy i wykonania, do czego mają święte prawo - miłośników dobrego teatru, zarówno bardziej tradycyjnego, jak w szerokim sensie nowatorskiego, awangardowego. Jeśli będzie trwał klincz, spór o Teatr Stary nie ma sensu - pisze Jan Pieszczachowicz w miesięczniku Kraków.
11-02-2014
Dyrektor pod ścianą
Siłą teatru jest wspólnota. Zwłaszcza taka, którą stać na to, by miast srożyć się na swoich wrogów, móc się z nich ponabijać. Śmiechem może mordować bez litości. Na śmierć - pisze Jacek Sieradzki w Odrze.
03-02-2014
Naród robi sceny
- Kraków pielęgnuje własny lub cudzy spoczynek na wyimaginowanych laurach. To konformizm, który z całą pewnością w Starym Teatrze nie będzie nam się zdarzał. Dlatego że mamy obowiązki wobec Narodowej Sceny - mówi Jan Klata w rozmowie z Justyną Nowicką w Tygodniku Powszechnym.
20-01-2014
Niedoszła "Nie-Boska", czyli czego nie zobaczyliśmy w Starym Teatrze
Najgłośniejszym wydarzeniem ubiegłego roku w polskim teatrze był spektakl, którego nie było. 7 grudnia Oliver Frljić miał pokazać w Starym Teatrze w Krakowie "Nie-Boską komedię. Szczątki", jednak przedstawienie odnoszące się do romantycznego utworu Zygmunta Krasińskiego i spektaklu Konrada Swinarskiego z 1965 r. zostało odwołane. Dlatego gdy kilka dni temu w Instytucie Teatralnym w Warszawie reżyser, dramaturdzy i aktorzy opowiadali o swoim projekcie, na widowni zabrakło miejsc - pisze Witold Mrozek w Gazecie Wyborczej.
18-01-2014
Jak kultura uratuje demokrację
Będziemy więcej czytać i częściej chodzić do muzeów (niektórzy z nas za złotówkę), łatwiej będziemy mogli wypożyczyć książkę z biblioteki czy skorzystać z oferty domu kultury, odwiedzimy nowe instytucje kultury i obejrzymy wiele polskich filmów, a wydatki na kulturę będą rosły, m.in. ze środków unijnych - taki jest plan na najbliższy rok ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego. Przedstawił go na piątkowej konferencji - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
17-01-2014
Z punktu widzenia ministerstwa
O Instytucie Teatralnym, o krakowskim Starym, a także o Teatrze Telewizji, znaczeniu związków zawodowych, finansowaniu teatrów samorządowych i nieuchronnej reformie. O mijających i nadchodzących wydarzeniach z ministrem Zdrojewskim rozmawia Jacek Cieślak w Teatrze.
15-01-2014
Aneks w sprawie konfliktu w Starym
Jako dzierżawca poletka teatralnych komentarzy w "Odrze" czuję się zobligowany do paru słów na temat gorącego konfliktu wokół Jana Klaty i prowadzonego przezeń Starego Teatru. Zobligowany, ale i zakłopotany. Takiej rozróby wokół teatru nie było od lat, w dyskusji zabrali już głos wszyscy święci, ci znający się na teatrze i ci znający się na wszystkim - pisze Jacek Sieradzki.
15-01-2014
Warszawa. O odwołanej premierze "Nie-Boskiej komedii. Szczątków"
Dlaczego nie doszło do premiery spektaklu podejmującego temat polskiego antysemityzmu? Twórcy odwołanej premiery "Nie-Boskiej komedii. Szczątków" w krakowskim Starym Teatrze opowiedzą dziś w Instytucie Teatralnym, jakie przedstawienie chcieli zrobić.
14-01-2014
Stary Teatr i lewicowe pensjonarki
"Dajcie wreszcie coś do myślenia!" - słowami takiego apelu do włodarzy krakowskiego Starego Teatru odpowiedzieć można pokrótce na wywiad, jakiego udzielił ostatnio Jan Klata niezastąpionemu Romanowi Pawłowskiemu w bardziej jeszcze niezastąpionej "Gazecie Wyborczej" - pisze Jakub Moroz w Gazecie Polskiej codziennie.
10-01-2014
Rewolucja Jana Klaty
Klata przybył do Krakowa z jasną misją dekonstruowania tradycji. Przygotował program na pięć lat. Chciał krytycznie przyjrzeć się wielkim nazwiskom, które tworzyły historię teatru przy Jagiellońskiej. Jak na rewolucjonistę chcącego weryfikować uświęcone tradycje i dekonstruować stary porządek, reżyser jest człowiekiem nadzwyczaj delikatnym, prawie jak Camille Desmoulins ze "Sprawy Dantona" - pisze Maciej Zdziarski w Rzeczpospolitej.
10-01-2014
Warszawa-Kraków. Minister zaniepokojony rezolucją sejmiku małopolskiego ws. Starego Teatru
Radni sejmiku małopolskiego mają świadomość, że istnieje zapis konstytucji gwarantujący swobodę twórczą każdemu obywatelowi. Jednocześnie sugerują, że nie zawsze trzeba z tego korzystać - mówi PAP minister kultury Bogdan Zdrojewski odnosząc się do rezolucji sejmiku ws. Starego Teatru.
09-01-2014
Minister kultury Bogdan Zdrojewski: nie pozwalam sobie na ocenę działalności artystycznej
Posłowie PiS na czwartkowym posiedzeniu sejmowej komisji kultury zarzucili ministrowi kultury Bogdanowi Zdrojewskiemu finansowanie działalności artystycznej obrażającej uczucia katolików. - Nie pozwalam sobie na ocenę działalności artystycznej - odparł szef resortu kultury.
08-01-2014
Kraków nie wytrzymał
Nie rozumiem i pewnie już nie zrozumiem, dlaczego teatrami rządzą teraz ludzie, którzy nie potrafią wnieść nic twórczego do współczesnych inscenizacji światowych lub polskich dzieł kultury. Prezentują natomiast swoje, według mnie chore i poronione, pomysły. Aktorzy nie grają w kostiumach z epoki. Lepiej ich zupełnie rozebrać. Nagość ma przyciągać - najlepiej, gdy w tle goły aktor jeździ na rowerze, wymachując... Państwo już pewnie wiedzą czym - oburza się Katarzyna Łaniewska w tygodniku W sieci.
08-01-2014
Radni w drodze do Damaszku
Tuż przed Nowym Rokiem specjalną rezolucję w sprawie dyrektora Starego raczyła wydać zbiorowość radnych małopolskiego sejmiku. Owszem, można by się pukać w czoło, bo co ma sejmik do sceny narodowej i oceny jej działalności? Ale że niezbadane są ścieżki politycznych interesów i partyjnych układów, lepiej dmuchać na zimne i apelować do ministra Bogdana Zdrojewskiego, by się nie dał wciągnąć w ten krakowski kociokwik - pisze Piotr Mucharski w Tygodniku Powszechnym.
08-01-2014
Saper w Starym Teatrze
- Chciałbym, aby prawica odpowiadała na lewicowe spektakle swoimi spektaklami. Mam apel do drugiej strony: nie palcie teatrów, róbcie swoje - w Gazecie Wyborczej rozmowa z Janem Klatą, dyrektorem Narodowego Starego Teatru w Krakowie.
08-01-2014
Spektakularne osiągnięcia i największe buble polskiej kultury
Tradycyjnie zwracamy się do osób aktywnych w życiu społecznym i kulturalnym o wytypowanie wydarzeń, dzieł i osób przynoszących w minionym roku polskiej kulturze chlubę, a także o zwrócenie uwagi na artystyczne buble i ewidentne porażki - redakcja tygodnika Przegląd punktuje sukcesy i klęski minionego roku.
07-01-2014
Klata: Będę bronił kopulacji na scenie
- Poważni jakoby politycy dostrzegli siłę w teatrze, ale tylko siłę destrukcyjną. Mówią, że "czas skończyć z bełkotem Klaty", że "marnuję pieniądze podatników na eksperymenty na narodowej scenie". Cel jest jasny - ma to im przysporzyć punktów wyborczych - mówił Jan Klata na spotkaniu w Teatrze Polskim we Wrocławiu.
04-01-2014
Słowa w sieci: Co dziś znaczą słowa "hańba" i "Globisz wstyd"
Są słowa, które nabierają nowych znaczeń wbrew intencjom tych, którzy ich użyli. W takiej kategorii karierę robi słowo "hańba" - pisze Jacek Cieślak w Rzeczpsopolitej.
03-01-2014
Czas na Honduras. Radni z troską pochyleni
Oniemiałem. W przeddzień sylwestra, zamiast mrozić szampana i stroić się w pocieszne krawaty czy odlotowe kiecki, radni małopolskiego sejmiku postanowili pochylić się z troską nad losami Narodowego Starego Teatru. Otóż ludzie bez jakichkolwiek kompetencji decyzyjnych ani - śmiem twierdzić - naukowych czy związanych ze swym teatralnym doświadczeniem zabierają głos odnośnie do teatralnego repertuaru w imieniu swych wyborców. Ośmieszają więc oficjalną uchwałą zarówno ich, jak i samych siebie - pisze Rafał Romanowski w Gazecie Wyborczej - Kraków.
03-01-2014
Kraków-Warszawa. Minister odpowie na rezolucję radnych
Minister kultury Bogdan Zdrojewski odpowie na rezolucję radnych sejmiku województwa małopolskiego krytycznie oceniającą pracę dyrektora Starego Teatru w Krakowie Jana Klaty. - Rozwój kultury odbywa się przez poszukiwania, przez eksperymenty - powiedział Zdrojewski.
03-01-2014
Najazd hunów
Stara się sprawiać wrażenie dystyngowanego, wysublimowanego konesera sztuki, ale jego styl kierowania ministerstwem kultury predestynuje go raczej do zastępu sprawnych politruków, propagujących za publiczne pieniądze zdobycze postmodernistycznej antykultury - pisze Beata Fałkowska w Naszym Dzienniku.
02-01-2014
Topy i Wtopy roku w krakowskiej kulturze
Dziennik Polski publikuje wyniki wewnątrzredakcyjnej ankiety dotyczącej największych wydarzeń kulturalnych Krakowa w ostatnim roku. Punktowane były zdarzenia literackie, muzyczne, teatralne, filmowe. I o ile tzw Topy były różne dla każdego z ankietowanych, jako Wtopę roku większość dziennikarzy, redakcji która zainicjowała dyskusję i zapowiadała protesty w teatrze, typowała akcję prawicy w Narodowym Starym Teatrze.
31-12-2013
Kraków. Małopolski sejmik krytycznie o dyrekcji Starego Teatru
Rezolucję wyrażającą dezaprobatę wobec sposobu, w jaki dyrekcja Narodowego Starego Teatru w Krakowie "wykorzystuje zagwarantowaną w Konstytucji RP wolność tworzenia" przyjęli w poniedziałek radni sejmiku województwa małopolskiego.
31-12-2013
Kraków. Radni na odcinku teatr
- Sto lat temu Podkowiński namalował golą babę na koniu, wtedy dewotki rwały sobie włosy z głowy, a dziś to dzieło sztuki - przekonywał radny Grzegorz Gondek z SLD, podczas dyskusji o teatrze Jana Klaty
31-12-2013
Stary Teatr Jana Klaty burzył i oburzał
Ten rok w krakowskiej kulturze należał zdecydowanie do jednej instytucji. Stary Teatr potraktował Kraków jak jelenia, którego należy ustrzelić i poćwiartować. Strzelbę naładowano prochem pełnym prowokacji. Minister Bogdan Zdrojewski nie przewidział, że jego decyzja będzie miała skutki polityczne - pisze Rafał Stanowski w Dzienniku Polskim.
31-12-2013
O teatrze Klaty i Majewskiego
Myślę, że trzeba pozwolić Janowi Klacie i Sebastianowi Majewskiemu spokojnie pracować dalej, czekać na ich kolejne eksperymenty i twórcze poszerzanie teatralnego języka, z czego zawsze słynął "Stary" (konserwatystom przypominam, że do bólu tradycyjnych scen mamy w Krakowie aż nadto), ale też uczciwie rozliczać z kolejnych, zwłaszcza nieudanych przedstawień realizowanych na tej scenie - pisze Łukasz Majewski w Dzienniku Polskim.
18-12-2013
o Damaszku
Miałem okazję zobaczyć osławioną inscenizację "Do Damaszku" w reżyserii Jana Klaty. Brzmi w tym przedstawieniu osobista nuta, której wcześniej w teatrze Klaty raczej nie było. Paradoksem jest zatem, że spektakl stanowiący raczej prywatny, nawet intymny rozrachunek nagle znalazł się w centrum publicznej awantury, w której najgłośniej krzyczano hasła: naród, patriotyzm, tradycja etc. - pisze Wojciech Majcherek na swoim blogu.
18-12-2013
Teatr sporu o mur graniczny - hity, kity i skandale 2013
To był rok zawirowań, demonstracji, skandali. Wydarzenia artystyczne trafiały się jak rodzynki - podsumowanie Jacka Cieślaka w Rzeczpospolitej.
16-12-2013
Kraków. Po dziennikarzach, Starym zajmą się politycy
Radni sejmiku apelują do ministra kultury, by przyjrzał się, czy dyrekcja narodowej sceny dobrze wydaje publiczne pieniądze.
14-12-2013
Co by tu zjeść
- W dzisiejszym zmanipulowanym, zmediatyzowanym i rządzonym przez korporacje świecie rozsądny człowiek powinien kwestionować właściwie wszystko, każdą informację, którą dostaje. Zarówno o szkodliwości jedzenia jajek, jak i konflikcie w Syrii - Strzępka/Demirski przed premierą musicalu o żarciu, dietach, i polityce.
12-12-2013
Długi marsz Jana Klaty
Miałem okazję zadać Janowi Klacie pytanie o prawdziwe powody wycofania przez niego "Nie-Boskiej komedii", bo przecież oficjalnie podany, że z obawy o bezpieczeństwo aktorów, brzmi śmiesznie - pisze Wacław Krupiński po debacie o idei teatru narodowego w Krzysztoforach.
11-12-2013
Kraków. Debata o idei teatru narodowego
- Założenie, że jak zrobimy kontrowersyjny spektakl, to niszczymy wspólnotę i kalamy gniazdo jest bezsensowne - mówił Jan Klata podczas zorganizowanej w Krakowie debaty o idei teatru narodowego.
11-12-2013
Polska w kontroli
- Kiedy słucham teatralnych konserwatystów, którzy mówią, że jakiś eksperymentator niszczy tkankę teatru polskiego, mam ochotę zapytać: Coście państwo zrobili, żeby tę tkankę zachować? - pyta Dariusz Kosiński, teatrolog.
06-12-2013
A nie mówiłam?!
Przykład kariery Jana Klaty pokazuje mechanizmy tworzenia się karier w Polsce i usadzania swoich ludzi na wysokich stanowiskach. No, bo czymże pan Klata zasłużył sobie na aż tak wyjątkowe wyróżnienie i wysokie stanowisko jak kierowanie najważniejszym, o najwspanialszej tradycji, najbardziej zasłużonym na przestrzeni lat teatrem w Polsce? Ani nie posiada dorobku artystycznego na odpowiednim poziomie, ani to dobry reżyser, ani sprawny menedżer teatralny, ani interesujący intelektualnie człowiek teatru - pisze Temida Stankiewicz-Podhorecka w Naszym Dzienniku.
06-12-2013
Sztuka i kontrowersje
Jak wystawiać klasykę we współczesnym teatrze? Po ostatnich wypadkach w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie to pytanie wydaje się coraz bardziej aktualne. Czy warto szukać tego, co jest współczesne w dawnych tekstach, nawet jeśli budzi kontrowersje? A może, dla spokoju i bezpieczeństwa, lepiej pozostać przy dosłownym odczycie? Katarzyna Stróżyk rozmawia ze szczecińskimi twórcami.
06-12-2013
Pytanie do krytyków
- Chciałbym powiedzieć coś do krytyków. Często znajduję w ich tekstach, przy tej okazji [wydarzeń w Starym Teatrze], nazwisko Konrada Swinarskiego. Teza jest taka, że wolno współczesnemu reżyserowi prowokować, bo Swinarski też prowokował. A ja mam do krytyków pytanie: czy mogliby mi, jako fachowcy, porównać poziomy tych prowokacji? Bo ja ten poziom Konradowy znam, także z autopsji. I wiem, jaki to był poziom tej prowokacji. Czekam na odpowiedź - mówi Jerzy Stuhr w rozmowie z Marią Malatyńską w Polsce Gazecie Krakowskiej.
05-12-2013
Agnieszka Jakimiak: Zamykanie ust artystom jest niebezpieczne
Odwołanie premiery w Starym może spowodować, że w obawie przed atakami sami się teraz będziemy cenzurować. Będziemy tłumić sztukę krytyczną, kontestującą. Taka może być konsekwencja tego precedensu - mówi AGNIESZKA JAKIMIAK, dramaturżka pracująca przy "Nie-boskiej Komedii. Szczątkach", w rozmowie z Jakubem Majmurkiem w Krytyce Politycznej.
05-12-2013
Starygate
Dzisiejszy konflikt wokół Starego Teatru rozgrywa się w cieniu radykalizacji nastrojów społecznych, utwardzania podziałów na prawicę i lewicę. Przyniósł kilka mitów, którym warto się po kolei przyjrzeć - pisze Aneta Kyzioł w Polityce.
05-12-2013
Zemsta Boga w Starym Teatrze (i nie tylko)
Niech czysto estetyczne zniesmaczenie formą ostatnich protestów nie przesłoni nam ich wyjątkowości. Czy nasze postulaty zaangażowanego i wyemancypowanego uczestnictwa w kulturze nie doczekały się niniejszym odpowiedzi? Nawet jeśli realizowane są one karykaturalnie i rebours (by nie powiedzieć, że powtarzają się jako farsa) - nie możemy tego momentu przeoczyć i go nie docenić - pisze Wojtek Zrałek-Kossakowski w Krytyce Politycznej.
04-12-2013
Czego boi się Jan Klata
Do niedawna ataki przeciw artystom i ich sztuce były bardziej lub mniej przypadkowymi ekscesami obrońców moralności. Dziś galerie i teatry zostały zidentyfikowane jako przyczółki wroga i wskazane jako cele do zdobycia - pisze Joanna Krakowska w Gazecie Wyborczej.
04-12-2013
Lublin. Porozmawiają o wydarzeniach w krakowskim Starym Teatrze
Czy dobry smak stanowi granicę w teatrze? To jedno z pytań, przed którymi staną goście nowego cyklu teatralnego "Podwieczorki czwartkowe" w Pi X Drzwi.
04-12-2013
O teatrze każdy pisać może...
Czy Polacy, wszyscy Polacy, muszą finansować kolejny sto pięćdziesiąty akt demaskacji polskich wad narodowych, dokonywany w tak prymitywny, infantylny sposób, jak w przypadku owej niedoszłej "Nie-Boskiej Komedii"? Czy musimy płacić za permanentną propagandę feministyczną i homoseksualną? - oburza się w tygodniuku W Sieci Piotr Zaremba, komentator, publicysta.
04-12-2013
Rewolucja u bram?
Wiemy, że Klata musi odejść ze Starego Teatru, minister Zdrojewski z MK, a premier Tusk z rządu. Po prostu wszyscy już widzą, że ta władza niszczy polską kulturę, polski teatr i polską szkołę. Chcę zrobić w Krakowie okrągły stół z ludźmi kultury, z aktorami, burzę mózgów. Niech Stary Teatr stanie się głównym centrum zmian, które zaczynają się w Polsce. Rezonans, z jakim spotykamy się po naszym proteście, dowodzi, że mamy do czynienia z pospolitym ruszeniem, trzeba więc iść tym tropem - mówi Stanisław Markowski, organizator protestu w Starym Teatrze.
04-12-2013
Rejterować nie wolno - mówi reżyser spektaklu zdjętego z afisza w Starym Teatrze
- Teatr, który uprawiam, nie jest oparty na przymusie czy ideologicznej unifikacji. Od samego początku aktorzy mieli możliwość rezygnacji - czy to z powodu różnicy poglądów, czy też dlatego, że nie rozumieją metodologii pracy. Dlatego mam wielki szacunek dla aktorów, którzy zostali. Udowodnili, że to, co robię, nie jest jakimś dziwactwem, że zasady tej pracy można zrozumieć - o ile się tego chce i o ile nie jest się raz na zawsze zasklepionym w swoim teatralnym myśleniu - mówi Oliver Frljic w Gazecie Wyborczej.
03-12-2013
Moja racja jest mojsza
Jacek Cieślak podjął się obrony Jana Klaty atakowanego za to, co dzieje się w krakowskim Starym Teatrze. To jednak charakterystyczne dla całej tej dyskusji: może 10 procent tekstu wskazuje na zalety dorobku Klaty jako dyrektora Starego. Pozostałe 90 procent to rozprawa z jego krytykami. Klata pada ofiarą stereotypów, sugeruje Cieślak. A sam, malując obraz przeciwnika, wojuje plakatowymi uproszczeniami - pisze Piotr Zaremba w Rzeczpospolitej.
03-12-2013
Oliver Frljić: Drogą do wolności jest konflikt
- Mój teatr zawsze będzie kontestował normy społeczne, więc zgodnie z logiką kierownictwa Starego Teatru zawsze powinien być zakazany - mówi w dwutygodniku.com reżyser Oliver Frljić, po odwołaniu jego spektaklu w Krakowie.
03-12-2013
"Wynocha" Jana z Krakowa
Oto wystylizowany reprezentant postępowej elity, w publicznej instytucji okazuje pogardę wobec ludzi, którzy go utrzymują. Może gardzić nimi i wszystkim tym, do czego są przywiązani, gdyż zaraz następnego dnia dostaje od ministra kultury gwarancję, że cokolwiek zrobi, ten i tak stoi za nim murem. Automatycznie wykładnia Klaty i ministra Zdrojewskiego staje się wykładnią prawie wszystkich mainstreamowych mediów, które wykonując polityczne zamówienie - pisze Magda Piejko w Gazecie Polskiej Codziennie.
02-12-2013
List do dyrekcji Starego Teatru w Krakowie
Szanowny Panie Dyrektorze, szanowni Aktorzy Starego Teatru w Krakowie! Teatr to coś więcej niż TV. Stary Teatr to coś więcej niż MTV. Teatr Narodowy to coś więcej niż happening grupy niezależnych performrów - pisze Marcin Sziller w Polsce Gazecie Krakowskiej.
02-12-2013
Szarganie i konserwatyzm po krakowsku
Jerzy Fedorowicz - poseł Platformy Obywatelskiej i dyrektor Teatru Ludowego w Krakowie - podzielił się niedawno z czytelnikami "Dziennika Polskiego" garścią uwag na temat jakości sztuki uprawianej w teatrze konkurencyjnym. Można by rzec najprościej, że Jerzy Fedorowicz pochylił się głęboko, bowiem ma się zamiar niebawem wyprostować, gdyby to nagle posada dyrektora Starego Teatru się zwolniła - pisze Stanisław Mancewicz w Gazecie Wyborczej - Kraków.
01-12-2013
Nowe w Starym
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Jan Klata założył własny teatr. Myślę, że Ministerstwo Kultury w uznaniu zasług chętnie wyłoży środki na działalność takiej sceny... Zgoda. Natomiast proponować, żeby Anna Dymna wyniosła się ze Starego, jak jej się nie podoba? Hańba - pisze Joanna Szczepkowska w Rzeczpospolitej.
29-11-2013
Awantury teatralne
Komentatorzy z różnych stron sceny politycznej widzą w boju o krakowską scenę wojnę ideologiczną. Jednych ona cieszy, innych mniej. Ale wielu - dziennikarzy zajmujących się kulturą też - mówi i pisze z satysfakcją, że polska gorączka teatralna to objaw pozytywny, bo w żadnym innym kraju nie ma takich sporów o teatr - pisze Artur Daniel Liskowacki w Kurierze Szczecińskim.
29-11-2013
Festiwal kołtuństwa
Nasza dyskusja o sytuacji w Starym Teatrze przybrała wymiar ogólnopolski. I szybko wyewoluowała w spór, którego moderatorzy nie myślą w ogóle o sztuce, bo w większości nie widzieli żadnej z ostatnich premier na deskach Starego. Protest grupy prawicowych działaczy, którzy zrobili rozróbę na widowni, przyniósł korzyść - tak jak przewidywaliśmy - głównie Janowi Klacie - pisze Marek Kręskawiec w edytorialu Dziennika Polskiego.
29-11-2013
Kraków. Janie, przyjmij to na Klatę
Trwają właśnie mistrzostwa Polski w konkurencji "nie znam się, nie widziałem, ale się na ten temat wypowiem". Na tapecie, ma się rozumieć, Stary Teatr. Uczestników zawodów jest legion, nic zresztą dziwnego, wypowiadanie się o sprawach i wydarzeniach, o których nie mamy zielonego pojęcia, to nasza ulubiona - obok obrabiania tyłka sąsiadowi - dyscyplina sportu - pisze Przemek Franczak w Polsce Gazecie Krakowskiej.
29-11-2013
Kto się boi teatru Jana Klaty
Aby prawidłowo uchwycić, o co w tej awanturze tak naprawdę chodzi i kto zdaje się mieć nad kim przewagę, warto zauważyć, jak ważny stał się również czynnik medialny a dokładnie rola "Dziennika Polskiego". To "Dziennik" bowiem w ciągu gorących dwóch tygodni stał się trybuną oburzonych, wylewających swe żale pod adresem "niedobrego" Klaty - pisze Rafał Romanowski w Gazecie Wyborczej - Kraków.
29-11-2013
Magda Piekarska: Rzućcie Kraków i wracajcie do Wrocławia
Z niedowierzaniem czytam o przerwaniu prób do "Nie-Boskiej komedii" w Starym Teatrze. Z jednej strony trzymam kciuki za Jana Klatę i Sebastiana Majewskiego, którzy kierują tą sceną - przed nimi kilka trudnych sezonów, a tam, gdzie stawką jest dobry teatr, poddawać się nie wypada. Z drugiej, nic nie poradzę, że chciałoby się powiedzieć: panowie, dajcie spokój. Rzućcie to wszystko w cholerę i wracajcie do Wrocławia - pisze Magda Piekarska w Gazecie Wyborczej - Wrocław.
29-11-2013
Pytamy krytyków: Co dalej ze Starym?
W związku z wydarzeniami w Narodowym Starym Teatrze rodzą się pytania dotyczące nie tylko samego konfliktu, ale też przyszłości tej zasłużonej dla polskiej kultury sceny. Warte zastanowienia jest również to, co właściwie oznacza dziś przymiotnik "narodowy" w nazwie teatru. O opinie zwróciliśmy się do kilku osób w ten czy inny sposób związanych z krakowskim życiem teatralnym - czytamy w Gazecie Wyborczej - Kraków. Mówią Anna R.Burzyńska, Tadeusz Nyczek, prof. Dariusz Kosiński i Edward Chudziński
29-11-2013
Sceny tęczowe i narodowe
Kultura staje się w Polsce polem światopoglądowej bitwy. Dlatego, że mamy dziś do czynienia z sytuacją, kiedy mniejszość usiłuje narzucić większości swój punkt widzenia i estetykę - pisze Mariusz Cieślik w Rzeczpospolitej.
29-11-2013
Świętoszki kanonizują obrazoburcę
Sytuacja w Starym Teatrze jest bardziej skomplikowana i trudno ją zrozumieć bez wskazania przyczyn. Napięcie wokół narodowej sceny było zawsze, bo też spotykają się w krakowskim teatrze najbardziej wybujałe artystyczne osobowości. Dyrektor Tadeusz Bradecki (1990-1996), jeden z najzdolniejszych reżyserów swojego pokolenia, po rozgrywkach skłóconych stronnictw - musiał odejść. Forsowana przez reżyserów Krystyna Meissner (1997-1998) - odeszła. Jerzy Bińczycki przypłacił krótką dyrekcję zawałem i śmiercią w 1998 r. - pisze Jacek Cieślak w Rzeczpospolitej.
29-11-2013
Moskwa. Nie tylko w Starym chuligani przerywają spektakle
W ostatni czwartek, podczas przedstawienia "Idealny mąż" w reż. Konstantina Bogomołowa w moskiewskim Teatrze MChaT im. Czechowa na scenę wdarła się trójka działaczy prawosławnej organizacji Boża wola pod kierownictwem jej przywódcy Dmitrija Enteo.
28-11-2013
globiszwstyd
To hasło weszło do języka. Komentuje wszystko. W każdym razie każdą "nibyżenującą" akcję. Trochę żart, trochę stosunek do tego żartu - pisze Marzena Sadocha w felietonie dla e-teatru.
28-11-2013
Kraków. Oświadczenie realizatorów ws. zawieszenia spektaklu "Nie-Boska komedia. Szczątki"
27 listopada 2013 roku dyrekcja Narodowego Starego Teatru w Krakowie podjęła decyzję o wstrzymaniu produkcji spektaklu "Nie-Boska komedia. Szczątki", którego premiera miała się odbyć 7 grudnia.
28-11-2013
Kraków. Redaktor Krupiński nie odpuszcza
Wczoraj ani dyrektor Majewski ani dyr. Jan Klata nie mieli ochoty rozmawiać z dziennikarzami, którzy licznie stawili się na konferencji prasowej w Starym. Fakt, zwołano j ą przed premierą "Akropolis" wg Wyspiańskiego, ale dziennikarze mieli masę pytań w innej sprawie.
28-11-2013
Protest
Czy zerwanie twórczego procesu, odebranie zaproszonemu artyście prawa do dokończenia spektaklu jest rzeczywiście "ofiarą" konieczną? Uważam to za akt gwałtu silniejszy niż protest "widzów" na przedstawieniu "Do Damaszku". Zadaje teatrowi głębszą ranę - pisze Grzegorz Niziołek w Dwutygodniku Stronie Kultury.
28-11-2013
Stary znaczy nowatorski
Nie przekonują mnie zarzuty - formułowane m.in. przez Jerzego Fedorowicza, dyrektora Teatru Ludowego i posła - że Stary Teatr nie może służyć eksperymentowaniu. Mamy w Polsce dwa teatry z przymiotnikiem "narodowy" i nie rozumiem, dlaczego jeden z nich nie miałby służyć rozwijaniu sztuki teatru i rewizji tradycji teatralnej. Na tym polega misja teatru publicznego, który w przeciwieństwie do scen prywatnych powinien być laboratorium nowych form i idei - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
27-11-2013
Do posła Jerzego Fedorowicza
Posiada Pan wieloletnie doświadczenie szefa teatru. Jest Pan posłem na polski Sejm, co więcej: wiceprzewodniczącym komisji kultury tej izby. Chciałem więc zapytać, co w sensie prawnym rozumie Pan - jako ustawodawca - przez "pozbawienie Starego Teatru statusu sceny narodowej"? - Witold Mrozek w odpowiedzi na artykuł z Dziennika Polskiego.
27-11-2013
Nasz konserwatyzm jest czymś szalenie pozytywnym
- Uważam, że każdy teatr powinien szukać nowego spojrzenia na sztukę, ale narodowa scena nie służy eksperymentowaniu - mówi Jerzy Fedorowicz, poseł Platformy Obywatelskiej, reżyser, aktor oraz zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu - o sytuacji w Narodowym Starym Teatrze.
27-11-2013
Stary albo nowy
W Krakowie trwa wojna o teatr. Częściej niż na scenie rozgrywa się w tamtejszych kawiarniach, mieszczańskich salonach, lokalnych redakcjach. Stawką jest odbicie Starego z rąk obecnego dyrektora - pisze Jacek Tomczuk w Newsweeku.
27-11-2013
Stary Teatr: Ustępowanie przed falą bywa groźne
Czy Klata podjął dobrą decyzję? Czego potrzeba, by o programie narodowej sceny decydowali ludzie, którzy uważają, że na słowo "naród" i narodową kulturę mają monopol? Czy w Polsce odwoływane będą teraz kolejne przedstawienia, bo ktoś uzna je za kontrowersyjne, zanim je zobaczy? Ustępowanie przed falą bywa groźne - komentarz Witolda Mrozka w Gazecie Wyborczej.
27-11-2013
W służbie Jej Królewskiej Mości
Jak to jest ze Starym - dyskutuje czy budzi tylko dyskusyjne opinie? Próbę naszej analizy i debaty o tym, co oglądamy na jego scenie, sprowadza się do właśnie prostackiej walki światopoglądowej. Ustawia się nas po jednej stronie barykady, a samemu chowa się po drugiej, naprędce szukając lewicowych sprzymierzeńców - pisze Rafał Stanowski, kierownik działu kultury w Dzienniku Polskim.
26-11-2013
Anna Polony żegna Stary Teatr
- Widziałam tylko "Poczet Królów Polskich", pierwsze przedstawienie pod nową dyrekcją, i bardzo mi się nie podobało. Na dalsze zatem już nie poszłam. Z tego, co słyszałam od przyjaciół, którzy je widzieli, wiem, że też by mi się nie spodobały, a jeszcze bym się zdenerwowała - Anna Polony w Dzienniku Polskim o powodach swojego odejścia.
26-11-2013
Chłoptaś ucieka do Damaszku
"Do Damaszku" w reż. Jana Klaty w Starym Teatrze w Krakowie. Pisze Andrzej Horubała w Do Rzeczy.
26-11-2013
Czy ten ptak swoje gniazdo kala, co je kala, czy ten, co mówić o tym nie pozwala
- Aktorzy dostają listy z pogróżkami, ja też. Wykradają nam notatki z prób. Na portalach można się dowiedzieć, że jestem Żydem, tęczowym pedałem, porno-Klatą. Jest pytanie o jakiś polityczny podkład tego, co się dzieje - mówił w RMF FM reżyser Jan Klata.
26-11-2013
Kraków. Anna Polony odchodzi ze Starego
- Żegnam się już ze sceną, z którą byłam związana prawie 50 lat. Zagram jeszcze w styczniu kilka przedstawień "Chłopców" Grochowiaka - powiedziała Anna Polony w RMF FM.
26-11-2013
Sytuacja nienormalna
Nie można podejmować decyzji o publicznej prezentacji spektaklu na próbie generalnej. Kto poniesie koszty przygotowań (proszę pomyśleć: honoraria, scenografia, kostiumy, rekwizyty, nagrania, promocja i wiele innych rzeczy), jeśli do premiery nie dojdzie? - pisze Wiesław Hołdys w Dzienniku Polskim.
26-11-2013
Kraków. Min. Zdrojewski wspiera dyrekcję, ale i cały zespół Starego Teatru
Minister kultury Bogdan Zdrojewski zapewnił, że - w kontekście ostatnich wydarzeń w krakowskim Starym Teatrze - wspiera jego dyrekcję, ale też zespół. Dodał jednocześnie, że protesty przeciw polityce repertuarowej nie powinny szkodzić życiu artystycznemu.
26-11-2013
Stary Teatr. Sztuka wciąż wywołuje emocje. I dobrze
Jestem zachwycona tym, że teatr, sztuka, kultura wciąż kogoś jeszcze obchodzą. Teatr, jeśli chce istnieć, nie może tylko dostarczać rozrywki albo wznosić się na wyżyny patriotycznych uniesień. Teatr Klaty prowokuje, wykrzywia rzeczywistość, tak aby pytania nieobecne w debacie publicznej wybrzmiały tutaj. Nawet jeśli przekracza granice tego, co bylibyśmy w stanie uznać za poprawne, to pamiętajmy - taka również jest rola sztuki. Bunt wobec zastanej estetyki staje się dźwignią postępu, nawet jeśli budzi oburzenie - pisze Katarzyna Kolenda-Zaleska w Gazecie Wyborczej.
26-11-2013
Kraków. W Starym Teatrze zawieszono próby nad "Nie-Boską Komedią"
Wobec wszystkich zewnętrznych form niechęci, a wręcz nienawiści do niepowstałego jeszcze spektaklu, podejmujemy decyzję o zawieszeniu prób nad "Nie-Boską Komedią" do czasu, kiedy będziemy pewni, że zawarte w niej treści będą mogły stanowić podstawę ważnej dyskusji, a nie będą powodem burd, przemocy i agresywnych zachowań wobec zespołu Starego Teatru.
25-11-2013
Awantura o teatr
W Krakowie stała się rzecz ważna - patriotycznie usposobieni widzowie głośno powiedzieli "stop!" panoszeniu się na polskich scenach mało twórczych imitatorów europejskiej awangardy, z której, na polski użytek, pozostaje tylko obrazoburcza forma, pozbawiona jednak jakiejkolwiek oryginalnej treści - pisze Witold Gadowski w tygodniku W Sieci.
25-11-2013
Histerie pseudo-polityczne wobec fizjologii w teatrze oraz inne implikacje
Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej twierdzi, że "konflikt polityczny w Polsce przenosi się na obszar sztuki", teza dość ryzykowna, jako że w Polsce nie uprawia się polityki, w Polsce uprawia się mentalność - pisze do e-teatru Marek J. Terpilowski.
25-11-2013
Oburzeni aktorzy bronią Swinarskiego
Słynni aktorzy Starego Teatru, biorący udział w głośnej inscenizacji z 1965 r., są zdumieni przebiegiem prób do współczesnej wersji "Nie-Boskiej komedii". Dyr. Majewski w rozmowie z "Dziennikiem Polskim" nie chciał odnosić się "do plotek i pomówień", nie zanegował jednakże żadnej z naszych informacji. Także tej o oskarżeniu przez Frljića inscenizacji Swinarskiego o antysemicki wydźwięk. Dlatego poprosiliśmy aktorów, którzy grali w tamtym spektaklu "Nie-Boskiej komedii", o komentarz - pisze Wacław Krupiński w Dzienniku Polskim.
25-11-2013
Rozłam w zespole Starego Teatru. Co dalej?
Spór o dziedzictwo Starego Teatru w Krakowie rozgorzał na dobre. To, co robi jako dyrektor Jan Klata, wywołuje święte oburzenie konserwatywnej grupy widzów. Kilkoro aktorów - w tym Anna Dymna - z hukiem zrezygnowało z udziału w przygotowywanym spektaklu na motywach "Nie-Boskiej komedii" - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
25-11-2013
Teatr żyje tym, co się aktualnie zdarza
- Może nie będzie to "Nie-Boska komedia", bo tekstu "Nie-Boskiej komedii" tam nie będzie. Może. Ale na razie czekamy. Czekamy na to, co Oliver Frljić - a jest to uznany reżyser, którego spektakle nagradzane były za odwagę w podejmowaniu kwestii społecznych, politycznych i historycznych - ze swoją ekipą i zgodnie z własną metodą postępowania w teatrze zrobi. A to pokażą próby generalne. Koncepcja tego spektaklu jest bardzo skomplikowana. Sytuacja fluktuacji jest w jego metodzie bardzo silnie obecna; ona napędza ten rodzaj myślenia o teatrze, o komunikacie teatralnym - mówi SEBASTIAN MAJEWSKI, zastępca dyrektora ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru, o powstawaniu spektaklu "Nie-Boska komedia".
25-11-2013
Wandale na salonach
- Tu nie chodzi tylko o Stary Teatr, lecz o to wszystko, co dzieje się obecnie w kulturze polskiej. Stary Teatr jest tylko jednym z przykładów niszczenia kultury tym ogromnym walcem, który idzie przez całą Polskę i przez wszystkie polskie teatry. Dyktat zohydzania Narodu Polskiego płynie od dawna z dwóch głównych centrów: z Czerskiej i z Wiertniczej. Ten dyktat jest wspierany przez obecną władzę polityczną; niewykluczone, że zgodnie z jakimiś niejasnymi "wytycznymi", niekoniecznie z polskich centrów, niszczony jest trzon polskiej kultury narodowej, o którą tak bardzo zabiegał Jan Paweł II - mówi dr Elżbieta Morawiec, teatrolog, krytyk sztuki w Naszym Dzienniku.
25-11-2013
Zbawca z zagranicy da nam lekcję tolerancji
Jest nam przykro, że musimy kolejny raz publikować krytyczny artykuł o dyrekcji Starego Teatru, którą z radością witaliśmy 11 miesięcy temu, licząc że odświeży ona wizerunek sceny narodowej, a czasy wielkości powrócą - pisze Marek Kręskawiec w edytorialu Dziennika Polskiego.
23-11-2013
Witold Mrozek: Zdarzyło się jutro
Krupińskiemu chodzi nie o teatr, a o szczucie; o podbijanie bębenka listopadowej wojny kulturowej. O to, by Kraków nie był gorszy od Warszawy spalonej tęczy i oblewanych farbą wystaw - pisze Witold Mrozek w portalu dwutygodnik.com.
22-11-2013
Dziennik Polski nadaje: Nieboska prowokacja w Starym Teatrze
Dwa tygodnie przed premierą na scenie narodowej trwa ostry konflikt. Część aktorów jest oburzona sposobem wykorzystania dramatu Krasińskiego. Jeszcze we wtorek o godz. 13.30 na stronie internetowej teatru można było znaleźć w obsadzie "Nie-Boskiej komedii" nazwiska Bolesława Brzozowskiego, Anny Dymnej, Mieczysława Grąbki, Tadeusza Huka, Ryszarda Łukowskiego, Jacka Romanowskiego i Krzysztofa Zawadzkiego. Dwie godziny później zniknęły i obsada zmalała z 18 do 11 osób - pisze Wacław Krupiński w Dzienniku Polskim.
22-11-2013
Kraków. PWST o domniemanym wykładowcy
Na stronie internetowej szkoły teatralnej pojawił się komunikat: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie informuje, że p. Stanisław Markowski nie jest i nigdy nie był wykładowcą krakowskiej PWST.
22-11-2013
O piękny repertuar
Protesty w teatrach to nie jest sprawa nowa. Tego typu akcje są wpisane w historię tych instytucji i doprawdy oburzenie tu nie pasuje. I cóż z tego, że ktoś organizuje drakę, głośno zgaduje rymy, woła "hańba", lży reżysera i rozdzierająco wzywa do opamiętania? Nic - pisze Stanisław Mancewicz w Gazecie Wyborczej - Kraków.
22-11-2013
Kraków. Klata o próbach "Nie-Boskiej komedii"
- Nie dzieje się nic nienormalnego i nic szokującego. Praca nad spektaklem wywołuje emocje, aktorzy odchodzą i mają takie prawo, podobnie jak w każdym innym teatrze i przy każdej innej produkcji - powiedział PAP dyrektor Narodowego Starego Teatru Jan Klata.
21-11-2013
Kim są mistrzowie nauczyciele
Środowisko teatralne milczy, nikt z uczniów, ukochanych aktorów Konrada Swinarskiego, nauczycieli w Akademii Teatralnej - głosu w tej sprawie nie zabiera. Co najwyżej komentują, starsi państwo: "Takie czasy..." i nie tylko biernie płyną z prądem, ale w skandalicznych spektaklach Klary biorą udział, choć mają swoją rangę, dorobek i mają obowiązek krzyczeć wielkim głosem - pisze Elżbieta Morawiec w Tygodniku Katolickim Niedziela.
21-11-2013
Robią z nas głupców
Mój znajomy, który kupił bilet na sztukę, nie obejrzał jej, bo w internecie podano błędną godzinę jej rozpoczęcia. To mogłoby potwierdzać rozpowszechniane przez media przypuszczenia, że sam reżyser "ustawił" skierowane przeciw sobie bojówki widzów, po to, by zainteresować przedstawieniem opinię publiczną. Niezależnie od tego, czy protest był przygotowany, czy też nie, trzeba wyraźnie napisać, że repertuar sceny narodowej w Krakowie pod kierownictwem Klaty to jedno wielkie nieporozumienie - pisze Barbara Gruszka-Zych w Gościu Niedzielnym.
21-11-2013
Sztuka do wyrzucenia
Publicznie chcę się przyznać, że należę do tych, którzy ucieszyli się ze spalenia tęczy na placu Zbawiciela w Warszawie.Popieram także tych, którzy przerwali spektakl w Teatrze Starym w Krakowie, po tym jak zobaczyli obsceniczne epizody grane przez aktorów na tej jeszcze do niedawna jednej z najbardziej szanowanych naszych narodowych scen, na której można było zobaczyć klasyczny, polski i zagraniczny repertuar w najwybitniejszej obsadzie i na najwyższym poziomie - pisze Jolanta Hajdasz, zastępca redaktora naczelnego Przewodnika Katolickiego.
20-11-2013
Dwa teatry
Nie, nie chodzi nawet o te "Dwa teatry" Szaniawskiego. Ani o tamte inne. Ale o tutejsze. Obydwa bliskie mi. Choć każdy inaczej. Do Starego to pięć minut drogi? A do Ludowego w Nowej Hucie pewnie z pół godziny jazdy. W jednym byłem niedawno, w drugim? Od paru już lat (bez wzajemnej szkody) obywamy się bez siebie - pisze Leszek Długosz w Dzienniku Polskim.
20-11-2013
W Starym Teatrze nie dzieje się nic "hańbiącego"
Panie Ministrze, w Starym Teatrze nie dzieje się nic "hańbiącego" ani nawet kontrowersyjnego. W Starym Teatrze po ostatnich chudych latach wreszcie coś ruszyło. Na obecny sezon zaplanowane jest jedenaście premier - rzecz w skali kraju niespotykana - pisze Marcin Kościelniak w Tygodniku Powszechnym.
19-11-2013
Bronić trzeba szkół, muzeów, teatrów, odwojować media publiczne
- Uważam, że przyszedł moment, o którym mówił Ojciec Święty Jan Paweł II, ostrzegając o kulturze i cywilizacji śmierci. Dla nas to być albo nie być, nie możemy pozwolić, by został wykonany kolejny krok. Rzucono nam rękawicę, wytoczono bitwę o kulturę, a my musimy tę rękawicę podjąć. Musimy być ofensywni i zwyciężyć. Oni nie mają motywacji, my mamy głęboką religijną i patriotyczną. W niedalekiej przyszłości będę chciał zorganizować w Krakowie dużą debatę na temat zagrożenia naszej kultury i naszego bytu narodowego - mówi Stanisław Markowski, artysta fotografik w Naszym Dzienniku.
19-11-2013
Kraków. List protestacyjny Elżbiety Morawiec
Przeciwnicy kontrowersyjnego repertuaru Narodowego Teatru Starego w Krakowie wręczyli jego dyrekcji list protestacyjny. Oprócz krytyki repertuaru zarzucają zespołowi brak kultury.
19-11-2013
Teatr/Polityka 1:0
Powiedzmy sobie wreszcie głośno, wyraźnie i uczciwie, że w naszym kraju, progresywny, odważny i poszukujący teatr uprawia się zaledwie w KILKU INSTYTUCJACH - pisze Michał Centkowski w felietonie dla e-teatru.
19-11-2013
Ty jesteś głupią cipą albo rzecz o języku debaty
Dyskusja o nowym sposobie zarządzania i zmianach w linii programowej Teatru Starego wprowadzanych przez Jana Klatę i Sebastiana Majewskiego trwa odkąd duet zaprosił na deski Krzysztofa Garbaczewskiego, reżyserującego "Poczet Królów Polski" - pierwszy spektakl zrealizowany za kadencji nowej Dyrekcji - pisze Aleksandra Sowa w portalu Teatr dla Was
18-11-2013
Adam Sroka: Wściekłość i wrzask
Nie ma nic cenniejszego dla teatru niż autentyczny, "niesterowany" głos oburzonych widzów. Widzów odważnych, zdeterminowanych do publicznego protestu, którzy zdecydowali się wystąpić w obronie wartości. To prawdziwa rewolucja we współczesnym polskim teatrze, rewolucja, która odbywa się na naszych oczach, bez szumnych manifestów czy prasowych przepowiedni - pisze do e-teatru Adam Sroka.
18-11-2013
Kraków. Minister Bogdan Zdrojewski wspiera Jana Klatę
Minister Bogdan Zdrojewski staje po stronie Jana Klaty, dyrektora Starego Teatru, którego spektakl przerwała ostatnio kilkudziesięcioosobowa grupa prawicowych aktywistów.
18-11-2013
Ludu, mój ludu
Problem jest jeden. Ta grupa "ludu wybranego" nie rozumie, na czym polega, jak wygląda współczesny teatr. Żyje wyobrażeniami jakiegoś muzeum. Ich nie interesuje współczesność - pisze Bartłomiej Miernik w felietonie dla e-teatru.
18-11-2013
Mierny spektakl, duży skandal
Skandal w Teatrze Starym rozpoczął akcję zbierania podpisów pod żądaniem zwolnienia nowego dyrektora Teatru Starego Jana Klaty oraz ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego - pisze Robert Tekieli w Gazecie Polskiej Codziennie. - Nasz protest nie wynikł z dnia na dzień i nie chodzi tylko o tę konkretną sztukę - mówi Stanisław Markowski, pomysłodawca protestu. - Polskiemu narodowi wypowiedziana została wojna kulturowa. Do naszego życia wkracza coraz silniej cywilizacja, kultura śmierci. Ta fala w tej chwili przykryła całą Polskę. My tego szamba nie chcemy.
18-11-2013
Przerwany spektakl, czyli darmowa reklama teatru
Akcja krakowskich "oburzonych" na spektaklu "Do Damaszku" Jana Klaty w Starym Teatrze nie tyle oburza, co rozczula. I nie przyniesie jej pomysłodawcom pożądanego skutku. Będzie darmową reklamą dla mniej lub bardziej udanej misji dyrektora Starego. Dotychczas o dyskusyjnej misji Jana Klaty, który postanowił radykalnie odświeżyć Starego, wiedziało pewnie 2 proc. społeczeństwa (tyle wg badań chodzi do teatru). Teraz dowiedzieli się wszyscy - pisze Rafał Romanowski w Gazecie Wyborczej - Kraków.
16-11-2013
Awantura w krakowskim Starym Teatrze. Starsi ludzie obrażali aktorów
- To była premiera studencka, było bardzo dużo młodych ludzi, w pewnym momencie zaczęli się orientować o co chodzi, że to jest happening, ale bardzo prawdziwy, zaczęli wyklaskiwać tych starszych ludzi i musieli oni wyjść, ale odgrażali się, że jeszcze wrócą, że to będzie teraz częściej, więc artyści przestali być bezpieczni - o incydencie w Starym Teatrze w Krakowie mówi Dorota Segda w rozmowie z Marcinem Kubatem z Radia Zet.
16-11-2013
Klata zażenowany chamskim zachowaniem
- Boję się, co by było, gdyby na ulicach Krakowa pojawił się Anthony Hopkins, chyba zostałby zlinczowany za rolę Hannibala Lectera - Jan Klata o piątkowym incydencie w Starym Teatrze. O sprawie pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
16-11-2013
Konflikt polityczny w Polsce przenosi się na obszar sztuki
Radykalny teatr, a taki uprawia Jan Klata, zawsze prowokował radykalne opinie. Ryzyko protestu i odrzucenia jest weń wpisane - pisze Roman Pawłowski w Gazecie Wyborczej.
16-11-2013
Taki teatr, jaki robił Swinarski
W Starym Teatrze w Krakowie zdumiało mnie żądanie przez protestujących "takiego teatru, jaki robił Swinarski". W końcu to reżyser, który pokalał egzemplarz świętych "Dziadów" notatkami po niemiecku - pisze Joanna Targoń w Dwutygodniku Stronie Kultury.
16-11-2013
To nie jest Strindberg
Kilkadziesiąt osób przerwało spektakl Starego Teatru. Sprawą zainteresowała się policja - pisze Włodzimierz Jurasz w Dzienniku Polskim.
15-11-2013
Kraków. Protest widzów w Starym Teatrze
Część widzów w Starym Teatrze przerwała wczoraj wieczorem spektakl "Do Damaszku" w reżyserii Jana Klaty. To protest przeciwko dyrektorowi sceny narodowej.
15-11-2013
Po incydencie w Starym Teatrze
Zazdroszczę Niemcom, że ich spektakle drobnomieszczanin przerywa z trzeźwego szacunku do pieniądza, a nie ze względu na uczucia narodowe. Całe zajście ma zresztą niemiły kontekst środowiskowy - pisze Witold Mrozek w dwutygodniku.com.
15-11-2013
Spektakl przerywany, czyli co właściwie stało się w Starym
Okrzyki "Hańba!" przerwały w czwartkowy wieczór spektakl "Do Damaszku" Jana Klaty w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.Sprawa szybko trafiła do mediów (film na swoim profilu na YouTube opublikował Tygodnik DoRzeczy). Równie szybko pojawiły się też głosy, że była to prowokacja przygotowana przez sam teatr, a spektakl Klaty nie wzbudza emocji, więc dyrektor Starego Teatru sam postanowił je wyreżyserować - pisze Magda Wójcik w Gazecie Wyborczej.
15-11-2013
Krakowskie turbulencje
Lepszego prezentu Jan Klata nie mógł dostać. Dzięki zorganizowanemu przez prawicowe środowiska protestowi podczas wczorajszego "Do Damaszku" w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie znalazł się w oku cyklonu, a to - jak wiadomo - Jan Klata uwielbia. Protest dwudziestu oszołomów spowodował, że ten nieudany spektakl przeszedł właśnie do historii polskiego teatru. Będą się o nim uczyć studenci wiedzy o teatrze - pisze Mike Urbaniak na blogu Pan od Kultury.
15-11-2013
Teatr to nie rynsztok. "Nie mogliśmy milczeć"
- Naszym celem jest to, by dyrektor Jan Klata i dyrektor literacki Sebastian Majewski zostali zwolnieni. Będziemy również domagać się odwołania ministra Zdrojewskiego. Musimy odpowiedzieć na tę wypowiedzianą nam wojnę kulturową taką formą walki obronnej, w której przywrócimy świat wartości w kulturze, sztuce i nauce polskiej - mówi Stanisław Markowski, fotograf, dokumentalista, organizator protestu w Narodowym Teatrze Starym w Krakowie.
15-11-2013
Trupi smrodek vel "Krakowskie klimaty"
Bo i o co chodzi w całej awanturze? Trudno wyegzekwować odpowiedź. Opowieści z mchu i paproci o "teatrze Jarockiego i Swinarskiego" trudno traktować inaczej, niż ze zmęczonym politowaniem, a rozliczanie Klaty i Majewskiego z tego "ile jest Strindberga w tym spektaklu" (dosłownie) jest o tyle żałosne, że dowodzi, że tekstu dramatu szanowni pytający nie znają, a to już ignorancja, skoro jest on dostępny nawet w domenie publicznej, w serwisie Wolne Lektury. Tak, wystarczyło chcieć - pisze do e-teatru Michał Płaczek, po incydencie w Starym Teatrze.
14-11-2013
Kraków. Przerwany spektakl Jana Klaty
Gwizdy i okrzyki "Wstyd! hańba!" przerwały dzisiejszy spektakl Jana Klaty w Teatrze Narodowym w Krakowie. Tak widzowie zareagowali na - ich zdaniem - zbyt wulgarne sceny. Część publiczności demonstracyjnie opuściła widownię.
14-11-2013
Kraków. Tajne przez jawne na widowni Starego Teatru
Od co najmniej dwóch dni pół Krakowa plotkuje o "ściśle tajnej" akcji tzw. środowisk niepodległościowych, które podczas dzisiejszego przedstawienia "Do Damaszku" w Starym Teatrze mają gwałtownie zaprotestować przeciwko lewactwu i szarganiu świętości teatralno-narodowych przez dyrektora Jana Klatę - pisze Marek Kęskrawiec w Dzienniku Polskim.
04-11-2013
Windą na szafot, czyli znów o Starym Teatrze
Zawsze zastanawia mnie łatwość, z jaką feruje się u nas wyroki. Jako krytyk mogę być bezwzględny w ocenie przedstawień Starego Teatru, które powstały za dyrekcji Jana Klaty, ale dziwi mnie nieuzasadniony, napastliwy, niekiedy wręcz arogancki ton, przenikający dyskusję wokół tej sceny - pisze Łukasz Maciejwski zabierając głos w dyskusji wokół Starego Teatru pod dyrekcją Jana Klaty.
28-10-2013
Sceniczny reformator czy twórca zahukany - opinie o teatrze Klaty
Spływają do nas kolejne głosy w dyskusji nad poziomem Starego Teatru pod dyrekcją Jana Klaty - czytamy w Dzienniku Polskim. Redakcja kontynuuje dyskusję o Starym Teatrze.
23-10-2013
Historia teatru to nie teatr
List otwarty do redakcji "Dziennika Polskiego" w sprawie NST im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie przysłał do e-teatru Michał Płaczek.
17-10-2013
Na tropie Rady Artystycznej
Jak udało nam się ustalić, Narodowy Stary Teatr w Krakowie nie ma jeszcze Rady Artystycznej, która powinna funkcjonować zgodnie ze statutem tej instytucji ("Statut teatru narodowego", załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 grudnia 2012 r.) - drąży w Dzienniku Polskim Urszula Wolak.
17-10-2013
Stary Teatr nie lubi zasięgać rady
Gdyby to był teatr prywatny, można by machnąć ręką. Nie chce, nie lubi - trudno. Ale tu mamy scenę narodową, a więc taką, która jest dobrem nas wszystkich. I jest finansowana za niemałe publiczne pieniądze. Taka nonszalancja wydaje się więc co najmniej niestosowna - brak Rady Artystycznej w Starym Teatrze w Krakowie komentuje Rafał Stanowski w Dzienniku Polskim.
14-10-2013
Pustka w Czystej Formie - o dyrekcji Jana Klaty
Kiedy przed dziesięcioma miesiącami Jan Klata obejmował dyrekcję krakowskiej sceny narodowej, byłem przekonany, że nuda będzie ostatnim doznaniem, jakie nam zaoferuje. Rozpoczynamy dyskusję nad tym, co proponuje Narodowy Stary Teatr pod rządami Jana Klaty. Po 10 miesiącach od objęcia przez niego stanowiska dyrektora dostrzegamy więcej "przeciw" niż "za" - pisze Marek Kręskawiec w Dzienniku Polskim.
11-10-2013
Kraków. Dziennik Polski inicjuje dyskusję o Starym Teatrze
Narodowy Stary Teatr zmienił się pod rządami dyrektora Jana Klaty. Czy te zmiany idą w dobrą, czy złą stronę? - dziennik zaprasza do dyskusji.