Wroc³aw. Spektakl taneczny Anny Konjetzky w Instytucie Grotowskiego

13 listopada o godz. 19 Instytut im. Grotowskiego zaprasza na pokaz spektaklu Anna Konjetzky "About a Session".

Termin "sesja" oznacza spotkanie, które jest ograniczone w czasie. Przed sesją i w jej trakcie ustalane, naginane lub znoszone są granice i zasady w celu zdobycia nowych doświadczeń i wiedzy. Nowy spektakl, zamieszkałej w Monachium choreografki Anny Konjetzky, mówi o konkretnej sesji i o sesji jako takiej. Równoczesny dystans do tematu i zaangażowanie nie stoją w sprzeczności.

Łącząc zmysłowe doświadczenie i analizę, "About a Session" jest aktem kontemplacji ciał z ich udziałem. Czy refleksja lub dyskusja na temat podniecenia może wzbudzać podniecenie? Czy może pobudzić/stymulować fantazje seksualne widzów?

Jak widzowie patrzą na tancerzy? Jakie ruchy, słowa i spojrzenia są stymulujące? Jakie spojrzenia seksualizują ciała aktorów? Jakie momenty seksualizują obecnych widzów?

Wyobraźnia publiczności zostaje pobudzona i w ich umysłach rodzą się projekcje jak wtedy, gdy surfujemy i guglujemy w internecie. Dzięki temu śledzimy określony motyw lub tracimy koncentrację i "odpływamy". Pojawiają się elementy wykładu performatywnego. Wykorzystując swoje ciała, tancerze eksplorują związek między pożądaniem a podnieceniem. Głos z offu relacjonuje sytuację na scenie i widowni, daje wskazówki, opisuje obrazy, pozwala, by działania były kontynuowane na wideo, potem przenosi uwagę z powrotem, z wideo na scenę, a tancerze przekładają dla widzów słowa na ruch. W umysłach odbiorców pojawia się szereg obrazów pożądania, w których słowo i obraz są w sprzeczności lub wzajemnie się wzmacniają. W myśleniu o ciele z udziałem ciała przeplatają się zmysłowe doświadczenie i analiza.

***

śr. 13/11/2019, 19.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Bilety: 20/30 PLN

***

Anna Konjetzky tworzy spektakle i instalacje taneczne będące fizyczną refleksją na tematy społeczno-polityczne. Jej prace prezentowane były m.in. w Monachium (Spielart, Tanzwerkstatt Europa), Poczdamie (Unidram), Krakowie, Warszawie, Brukseli (Danse Balsa Marni), Luksemburgu, Gandawie, Salzburgu, Stambule, Kampali, Nairobi i Hanoi. Anna Konjetzky współpracuje z uznanymi grupami tanecznymi, m.in. z Staatstheater Saarbrücken czy Staatstheater Braunschweig. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów tanecznych, w tym stypendium Departamentu Stanu w Berlinie (2006) i miasta Monachium (2011), nagrody Operare zorganizowanym przez Operę Współczesną w Berlinie (2009), nagrody Festiwalu Euro Scene w Lipsku (2009) oraz nagrody Förderpreis Tanz miasta Monachium (2014). Jej instalacja taneczna "Abdrücke" została zaprezentowana na Tanzplattform Deutschland 2012.

Sahra Huby jest niezależną tancerką, która pracuje z wieloma choreografami w całej Europie, a stale współpracuje z niemiecką choreografką Anną Konjetzky (Niemcy), z którą stworzyła wiele spektakli grupowych oraz solowych, takich jak: "Elephantgedächtnis" (pierwsza nagroda Das beste deutsche Tanzsolo 2009), "Abdrücke" (2010; zaprezentowany na Tanzplattform Deutschland 2012), "chipping" (2014) oraz "Move More Morph It" (2018).

Sahra Huby prowadzi również własne badania, tworząc alternatywne formaty dla badaczy, spotkań z innymi artystami i prezentacji. W 2016 roku zainicjowała długoterminowy projekt performatywny w prywatnych mieszkaniach "Dance Kitchen" (www.dancekitchen.org). Jednym z ważnych aspektów jej podejścia jest praca z wielowarstwowymi właściwościami i stanami ciała, a także zasada myślenia ciałem i komunikowania się przez ciało, które staje się narzędziem do alternatywnego formułowania koncepcji/pomysłów.

Quindell Orto jest niezależną artystką tańca i performansu, działającą w Australii i Europie, absolwentką Zachodnio-australijskiej Akademii Sztuk Scenicznych (licencjat w dziedzinie tańca z wyróżnieniem). Pracuje solo, jak również we współpracy z innymi artystami i zespołami, takimi jak: Anna Konjetzky (Niemcy), Superyoutour (Niemcy), Shona Erskine (Australia), Chrissie Parrott (Australia), Stefan Dreher (Niemcy), CADAM (Niemcy), Club Guy & Roni (Holandia, staż) i Hauptaktion (Niemcy). Jest współzałożycielką alternatywnego zespołu teatralnego Anything Is Valid Dance Theatre (AIVDT).

W 2018 roku w plebiscycie "Dance Australia Critic" dostała tytuł Najbardziej Interesującej Australijskiej Artystki, a "Dust on the Shortbread" zdobyło nagrodę dla najlepszego spektaklu na Performing Arts Awards WA. W 2019 roku Quindell uczestniczyła w Cyfrowym Laboratorium Tańca Tanzhaus NRW, była asystentką choreografki Anny Konjetzky przy spektaklach "Unstable" w Staatstheater Braunschweig oraz "We Are Here" w Saarländisches Staatstheater, wystąpiła wraz z Anną Konjetzky w "Where Are We Now?", współpracowała z grupą Thermoboy oraz odbyła tournée ze spektaklami "The Very Moment" i "Lighting" Anny Konjetzky oraz "Versuch Über das Turnen" grupy Hauptaktion.

e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego