Kraków. Premiera "Hamleta" w Teatrze im. Słowackego

Reżyser Bartosz Szydłowski, kurator programu Teatru w Krakowie im. Juliusza Słowackiego i dyrektor Teatru Łaźnia Nowa, sięga po "Hamleta" Szekspira, ale też po "Studium o Hamlecie" Stanisława Wyspiańskiego.

«I to Wyspiański ma być naszym przewodnikiem po tej szekspirowskiej opowieści "o pogardzie do drugiego człowieka i strachu przed jego niezależnością".

"W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce - do myślenia" - pisze Wyspiański. A Szydłowski idzie za jego głosem. Czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty choćby w "Wyzwoleniu" i w "Studium...".

Inspiracją do powstania tego drugiego tekstu, który stanowi kręgosłup spektaklu, była wizyta, jaką złożył Wyspiańskiemu w 1904 roku, w okolicach świąt Bożego Narodzenia, aktor Kazimierz Kamiński, który poprosił autora "Wyzwolenia" o pomoc w zinterpretowaniu szekspirowskiego bohatera. Dramaturg odrzucił aktorską interpretację Kamińskiego, jednocześnie proponując własną wizję postaci. W końcu Wyspiański postanowił pod wpływem tej rozmowy jeszcze raz wczytać się w dramat Szekspira i napisać własną jego interpretację.

Pojawia się nowatorska wizja Hamleta-intelektualisty, monologu będącego ciągiem historiozoficznego odczytania świata.

Widać przy tym, że Wyspiański pisał w pośpiechu. Podkreśla się jego wyścig z czasem, z przemijaniem, z chorobą. To jeszcze bardziej podkreśla dramatyzm tej interpretacji. - Hamlet prowokuje do osobistej wypowiedzi - mówi Bartosz Szydłowski. - Przez kilka tygodni, w swoim stanie chorobowym, Stanisław Wyspiański poprzez Hamleta próbował rozczytać siebie. Powstało "Studium...", które dla mnie i Piotra Augustyniaka, jest podstawą poszukiwań w labiryncie szekspirowskim. Sprawdzamy, do jakiego świata się odwołuje, przeciwko jakiemu światu się buntuje. Hamlet broni swej przestrzeni intymności wobec rzeczywistości, która nie godzi się na odrębność - dodaje reżyser.

Wyspiański umierał na Polskę małostkową, egocentryczną, zaklętą w sloganach narodowości. Sięgał do Hamleta, bo widział w nim zmagania polskiego inteligenta, który stawał przeciwko światu kłamstw. Polski Hamlet współczesny to Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości.

W obsadzie m.in. Hanna Bieluszko, Agnieszka Judycka, Tomasz Augustynowicz, Andrzej Grabowski, Maciej Jackowski, Mateusz Janicki, Marcin Kalisz, Tomasz Międzik, Krzysztof Piątkowski, Wojciech Skibiński, Dominik Stroka, Jerzy Światłoń.

Premiera: 9.11»

e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego