powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Poznań. "Anhelli" w próbach w Teatrze Wielkim

6 grudnia w Teatrze Wielkim odbędzie się światowa premiera "Anhellego" Dariusza Przybylskiego, utworu napisanego na zamówienie poznańskiej sceny. Dzieło młodego kompozytora na podstawie poematu Juliusza Słowackiego inscenizuje łotewska reżyserka Margo Zalite.

"Anhelli" jest poetycką wędrówką po śnieżnym piekle, krainie, która przemienia ludzi w złych i szkodliwych. Krainie równie strasznej, co pięknej. Przewodnikiem Anhellego - człowieka-anioła - jest Szaman, posiadający wiedzę praojców. Naszym przewodnikiem będzie polsko-łotewski duet artystyczny: Dariusz Przybylski i Margo Zlte. On komponuje muzykę pełną ekspresji, nasyconą emocjami, niekiedy delikatną i subtelną, kiedy indziej wybuchającą nagłą eksplozją dźwięków. Ona myśli obrazem, tworzy na scenie kompozycje paralelne do muzyki i przełamuje je, kiedy widz poczuje się bezpiecznie. Razem budują współczesny teatr operowy bliski romantycznej wizyjności.

Informujemy, że konwencja spektaklu zakłada, że publiczność ubrana jest na biało. Będzie nam niezwykle miło, jeśli spełnią Państwo prośbę realizatorów.

---

kolejny spektakl: 8 grudnia, 18:00

szczegóły i bilety: https://opera.poznan.pl/pl/anhelli

***

Dariusz Przybylski (ur. 1984 w Koninie), kompozytor i organista. Autor oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. Komponował na zamówienie m. in. Deutsche Oper Berlin, Ensemble Modern, NOSPR, Warszawskiej Opery Kameralnej, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, Narodowego Forum Muzyki, Filharmonii Poznańskiej. Kompozycję studiował u Marcina Błażewicza w Warszawie, Yorka Höllera i Krzysztofa Meyera w Kolonii oraz u Wolfganga Rihma w Karlsruhe. W roku 2010 uzyskał stopień doktora, a w roku 2016 - doktora habilitowanego sztuki muzycznej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę kompozycji. Prowadził wykłady gościnne w Nowym Jorku, Hamburgu, Rzymie, Sewilli, Sofii, Stambule, Mińsku i Moskwie, a w roku akademickim 2010/11 klasę kompozycji w Keimyung University w Daegu, Korea Południowa. Stypendysta m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, DAAD, Fundacji Deutsche Bank w programie Akademie Musiktheater heute, Internationale Ensemble Modern Akademie 2012/13, Kunststiftung NRW 2013. W latach 2007-10 był objęty programem promocyjnym "Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi" Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Laureat międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich. W roku 2018 otrzymał Fryderyka w kategorii Recital solowy za album Already It Is Dusk (wyd. Requiem Records), który zawiera muzykę dawną i XX wieku wykonaną na organach Hammonda. Nominowany do Paszportów Polityki 2014 oraz do Koryfeusza 2015 - za operę Orphée. Tragedie lyrique en musique. Kompozytor-rezydent Vocalensemble Phoenix16 (Berlin, 2012/13) i Filharmonii Gorzowskiej (2015/16). Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W swoim dorobku posiada 5 albumów monograficznych wydanych przez DUX i Chopin University Press. Wydawcą nutowym Dariusza Przybylskiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Verlag Neue Musik w Berlinie.

www.dariuszprzybylski.eu

--

Margo Zalite (ur. 1980) - reżyserka specjalizująca się w multidyscyplinarnych i niekonwencjonalnych przedsięwzięciach. W swojej działalności inspiruje się rozmaitymi dziedzinami, między innymi architekturą, antropologią i biologią. Istotne jest dla niej również interpretowanie rosyjskiego i barokowego dziedzictwa muzycznego.

Współpracowała z takim twórcami jak Meredith Monk, Calixto Bieito, Sebastian Baumgarten, Jurgen Flimm, Gidon Kremer, Marina Abramović. Realizowała spektakle między innymi w Łotewskiej Operze Narodowej, Deutsche Oper Berlin i Warszawskiej Operze Kameralnej - tamtejsza inscenizacja "Orphée. Tragedie lyrique en musique" Dariusza Przybylskiego nominowana była w 2015 do Koryfeusza.

http://zalite.net

--

Grzegorz Wierus

Dyrygent. Od 2012 r. związany jest z Teatrem Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu, początkowo jako asystent muzyczny, obecnie jako dyrygent gościnny. Na poznańskiej scenie operowej poprowadził następujące spektakle premierowe: Dziecko i czary M. Ravela, Święto wiosny oraz Słowik I. Strawińskiego, Ofelia J. F. Wojciechowskiego, Anioł dziwnych przypadków B. Coli, Serenada Balanchine'a do muz. P. Czajkowskiego. Na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej dyrygował premierę Die sieben Todsünden K. Weilla. Ponadto dyrygował takimi spektaklami jak: Falstaff G. Verdiego, Czarodziejski flet W. A. Mozart, Halka S. Moniuszki, Borys Godunow M. Musorgskiego, Król Edyp I. Strawińskiego, Jezioro łabędzie P. Czajkowskiego, Jaś i Małgosia E. Humperdincka. Od 2010 r. współpacuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina (w latach 2010-2012 jako asystent dyrygenta, prowadzący m.in autorski cykl koncertów familijnych Filharmonia: o co tyle hałasu!?). Dyrygował ponadto m.in. takimi zespołami jak: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna i Kameralna oraz Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Szeged Symphony Orchestra, Moravska Filharmonie w Ołomuńcu, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Orkiestra Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Ensemble Nostri Temporis w Kijowie. Ponadto jest dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi.

Istotną cześć jego działalności stanowią projekty związane z muzyką współczesną i alternatywną, a także działania muzyczno-teatralne, np.: Solaris Electronic Opera K. Nepelskiego (Festiwal Malta, Poznań 2007), projekt operowy Haendel/Nepelski - Giulio Cesare z Grupą InAntis (Festiwal Iubilaei Cantus, Nowy Sącz 2009), Oratorium Dance Project we współpracy z Teatrem Chorea z Łodzi (Łódź, 2011), Nature morte A. Zagajewskiego (2012), Wszyscy jesteśmy Bogami (Polski Teatr Tańca Poznań, 2018). Chętnie angażuje się w działalność społecznościową oraz projekty z pogranicza muzyki profesjonalnej i amatorskiej. W ramach warsztatów muzycznych prowadził Chór dla (nie)opornych przy Filharmonii Łódzkiej (2010-2013) oraz Chór Dziadów i Bab w Teatrze Wielkim w Poznaniu (od 2016).