powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Laureaci nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019

Główne nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej za 2019 r. trafiły do śpiewaków Wiesława Ochmana i Jakuba Józefa Orlińskiego, kameralistów Zuzanny Budzyńskiej i Szymona Ogryzka oraz Kwartetu Śląskiego.

Gala wręczenia nagród, które mają na celu wyróżnienie muzyków lub instytucji działających "w obszarze szeroko rozumianej gatunkowo i chronologicznie artystycznej muzyki polskiej", odbyła się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego we wtorek w Warszawie.

Laureaci nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej za 2019 r. - wybrani przez środowisko muzyczne - odebrali statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Odkrycie roku, Wydarzenie roku. Przyznano także Nagrodę honorową - jak podkreślono na gali - najważniejszą. W tym roku otrzymał ją Wiesław Ochman - tenor i pierwszy polski śpiewak od czasów Jana Kiepury, który zdobył światową sławę.

- Charyzmatyczny i pełen entuzjazmu, wciąż nie zwalnia tempa. Choć zakończył karierę wokalną chętnie występuje. Jego sposób prowadzenia koncertów, niezwykłe poczucie humoru, błyskotliwość i ogromna wiedza stały się legendarne - podkreślono podczas gali.

- Los pozwolił mi pojechać w świat, wystąpić na polskich, światowych scenach operowych i estradach (...) i na tych wszystkich trasach los pozwolił mi być naprawdę uczciwym artystą - powiedział Ochman odbierając nagrodę, przyznawaną za całokształt twórczości.

Tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej 2019 w kategorii Osobowość roku otrzymał kontratenor Jakub Józef Orliński "za nieprzeciętny talent, osobowość i wyrazistość artystyczną, doskonałe łączenie pięknej barwy głosu z nienaganną techniką wokalną i wyczuciem stylu, a także za swobodne poruszanie się między różnymi gatunkami muzycznymi, od muzyki sakralnej po hip-hop".

O nagrodę rywalizowali: flecista Łukasz Długosz "za przyczynienie się do ogromnego rozwoju polskiej literatury fletowej, łączenie najwyższego poziomu sztuki wykonawczej z niezwykłą aktywnością nakierowaną na promocję muzyki polskiej zarówno XX, jak i XXI wieku oraz inspirowanie twórcze polskich kompozytorów"; skrzypaczka, koncertmistrzyni i dyrektor artystyczna Orkiestry Historycznej Martyna Pastuszka "za kompetencje artystyczne, które w połączeniu z jasną wizją kreowania ścieżki artystycznej zespołu, pozwoliły wypracować ... pozycję czołowej polskiej orkiestry grającej na instrumentach z epoki".

Nominowani byli również muzykolog Maciej Prochaska "za zrekonstruowanie dawnych partytur, ze szczególnym uwzględnieniem >>Halki<< w wersji wileńskiej i >>Szwajcarskiej chaty<< Stanisława Moniuszki". Podkreślono, że przy tym, że dzięki trzyletniej pracy Macieja Prochaski było możliwe "przywrócenie autentycznego brzmienia dzieł twórcy polskiej opery narodowej w Roku Moniuszki 2019". Nominację w tej kategorii otrzymała także wokalistka jazzowa Aga Zaryan "za przybliżenie współczesnej publiczności tego, co najlepsze w jazzie, kontynuowanie tradycji wybitnych wokalistek jazzowych oraz nagranie dwóch płyt >>High & Low<< oraz >>What Xmas Means To Me<<, którymi udowodniła, że projekty artystyczne można realizować wbrew obowiązującym modom oraz przemijającym trendom".

Wydarzeniem roku okazał się 10/40 Kwartet w Muzeach, który przygotował Kwartet Śląski - jeden z najlepszych polskich zespołów kameralnych. "W roku 40-lecia istnienia Kwartet Śląski wystąpił podczas 10 koncertów w 10 muzeach, prezentując najbardziej wartościowe utwory polskich kompozytorów XX wieku. Śląscy kameraliści wyszli poza typowe sale koncertowe i wystąpili we wnętrzach znamienitych muzeów" - wskazano w uzasadnieniu nominacji do nagrody.

O tytuł ten ubiegały się także: Festiwal im. Księcia Władysława Lubomirskiego, który nawiązuje do kulturowych korzeni I Rzeczypospolitej, prezentując twórczość arystokracji polskiej i jej rolę jako mecenasa kultury polskiej; Kromer Biecz Festival, który z kolei - jak podano - "prezentuje muzykę dawną w epokowych wnętrzach i otwartej przestrzeni publicznej, w historycznym kontekście miasta"; Moniuszko for the World - autorski projekt pianisty, kompozytora i dyrygenta Emiliana Madeya, promujący wybitną twórczość pieśniarską Stanisława Moniuszki w wersjach obcojęzycznych, a także

"Moniuszko. Halka", czyli wydawnictwo Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina prezentujące operę "Halka" Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej z międzynarodową obsadą solistyczną, z grającą na historycznych instrumentach orkiestrą Europa Galante oraz Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Fabio Biondiego.

Tytuł Odkrycie roku - dzięki głosom publiczności - przypadł kameralistom: skrzypaczce Zuzannie Budzyńskiej i pianiście Szymonowi Ogryzkowi - kameralistom "za propagowanie muzyki polskiej, sukcesy na arenie międzynarodowej oraz nagranie płyty >>Polonaises<<".

W tej kategorii nominację otrzymali: Janusz Olejniczak "za objawienie się wybitnego pianisty w roli równie wybitnego popularyzatora polskiej muzyki, w prowadzonej wspólnie z Jerzym Kisielewskim audycji >>Co słychać<< w Polskim Radiu >>Radio dla Ciebie<<"; kontratenor Jakub Józef Orliński "za debiutancką płytę >>Anima Sacra<<, prezentującą arcydzieła muzyki wokalnej epoki baroku; pianista Tomasz Ritter "za bycie muzykiem odważnym, sięgającym po niełatwy i nietuzinkowy repertuar oraz zwycięstwo na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych" oraz wokalistka jazzowa Sasha Strunin "za album >>Autoportrety<<, prezentujący poezję Mirona Białoszewskiego, do której muzykę skomponował Gary Guthman, amerykański kompozytor i trębacz jazzowy".

Laureaci otrzymali statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowały Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Sylwetki wszystkich laureatów, a także nominowanych osób dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca.

W związku z przypadającym 1 października Międzynarodowym Dniem Muzyki wybitny pianista prof. Piotr Paleczny skierował do uczestników gali przesłanie, w którym zwrócił uwagę na "nadzwyczajną wartość, ważność, dobro i miejsce, jakie zajmuje w życiu nas wszystkich Muzyka". - Muzyka, bez której wielkiego, choć często niezauważalnego oddziaływania, nasze życie byłoby o wiele uboższe, a ludzie bez dostępu do Muzyki nie byliby sobą - podkreślił prof. Paleczny, dodając też, że przesłaniem Międzynarodowego Dnia Muzyki jest promocja artystów jako tych, którzy poprzez muzykę tworzą i przekazują piękno.