powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Katowice. Drugi dzień Międzynarodowego Festiwalu Open The Door

W Teatrze Śląskim trwa 2. Międzynarodowy Festiwal "Open The Door". W drugim dniu festiwalu odbędą się cztery wydarzenia.

TAJEMNICA CIEMNOŚCI

Oprowadzanie w ciemności

21 września 14.00, 16.00/ Ważne Miejsce / Mikołowska 44

Bilety: wstęp wolny (obowiązuje rezerwacja miejsc)

Ciemność sprawia, że wszyscy są równi. Tuż za drzwiami rozpoczniesz podróż w całkowitych ciemnościach, zdając się tylko na siebie i wspomagającego cię niewidomego edukatora. Kilka chwil w mroku uzmysłowi ci, że banalne codzienne czynności w tych warunkach stają się niezwykłym przeżyciem. Dowiesz się, jakich doświadczasz uczuć w ciemnościach, przekonasz się, jak komunikować się, gdy nie można odwołać się do wzroku, nauczysz się oceniać odległość i rozpoznawać otoczenie. Przede wszystkim jednak doświadczysz świata niewidomych i słabowidzących. Wielkie znaczenie w realizacji warsztatu "Tajemnica Ciemności" ma obecność osób niewidomych oraz z innymi niepełnosprawnościami. Ich praca jako animatorów odwraca schemat społecznego postrzegania - to oni stają się liderami i to oni pomagają uczestnikom, a nie im się pomaga.

Ważne Miejsce powstało w 2018 roku i poza działalnością warsztatowo-edukacyjną prowadzi także kawiarnię społeczną, którą pomogli zaaranżować studenci katowickiej ASP.

***

WOJNA W NIEBIE / Fundacja Migawka (Kraków)

czas trwania: 60'

spektakl w języku polskim tłumaczony na Polski Język Migowy

21 września 18.30 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach / Rynek 10

Występują: D. Kozłowska, P. Nosowicz, R. Bołdys, K. Maligłówka

scenariusz: J. Chaikin

reżyseria: D. Feiglewicz

ruch sceniczny, współpraca reżyserska: K.A. Małachowska

scenografia, kostiumy: A. Żurawska

głos: K. Globisz

muzyka: P. Przewoźniak

projekcje: A. Nosal

światło: K. Małachowski

tłumaczenie tekstu na Polski Język Migowy A. Górowska-Madejczyk

bilety 20/15/5 zł

Czworo młodych ludzi na scenie i głos Krzysztofa Globisza. Nagradzany krakowski spektakl stworzony przez osoby niesłyszące, niedosłyszące i słyszące oparty jest nieprzypadkowo na tekście "Wojna w niebie" J. Chaikina o przeżywaniu afazji. Spektakl został przetłumaczony na Polski Język Migowy w taki sposób, aby poetycka forma tekstu została zachowana, a jednocześnie była w pełni zrozumiała przez osoby głuche. To przejmująca opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości, problemach bycia niezrozumianym przez otoczenie i trudnościach społecznych wynikających z barier komunikacyjnych.

Premiera "Wojny w Niebie", której patronuje krakowska Fundacja Migawka, odbyła się 30 czerwca 2018 r. w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie. Fundację tworzy grupa osób z różnych środowisk twórczych, których - jak podkreślają - łączy jedno marzenie: chcą, żeby osoby z niepełnosprawnościami mogły odnaleźć swoje miejsce w świecie sztuki. Założycielką Migawki jest Dominika Feiglewicz, krakowska aktorka posługująca się Polskim Językiem Migowym.

***

KOSZT ŻYCIA / Teatr Śląski (Katowice)

Spektakl grany w języku polskim

21 września godz. 19.00 / Scena Kameralna

Występują: K. Grabowska, A. Przybył, K. Suszczyk, M. Znaniecki

tekst: M. Majok

tłumaczenie: S. Wróblewski

Reżyseria: M. Bogajewska

Scenografia: J. Jaśko-Sroka

bilety 35/30 zł

Polska prapremiera tekstu bytomianki M. Majok narodzonego w 2018 roku Pulitzerem. Intymna opowieść w reżyserii M. Bogajewskiej, dyrektorki Teatru Ludowego w Krakowie, która chce swoim spektaklem zapytać, co tak naprawdę znaczy "niepełnosprawność". Czy jest to tylko kolejna z krzywdzących etykiet? Cztery osoby. Dwie opowieści. Jedna cena. "Cost of Living", tekst, który zyskał uznanie za oceanem, to opowieść o przeszywającej samotności, dotkliwszej tym bardziej, że doświadczanej w obecności drugiej osoby. Historia o sile, ale i bezradności, o miłości, ale i samotności, przede wszystkim jednak o nadziei.

Teatr Śląski, największa i jedna z najważniejszych scen teatralnych na Górnym Śląsku, prezentuje dorobek polskiej i światowej literatury, zarówno klasycznej, jak i współczesnej. Jedną z linii programowych teatru prowadzonego przez Roberta Talarczyka jest przygotowywanie polskich prapremier. W ostatnich sezonach miały miejsce wystawienia tekstów m.in. Szczepana Twardocha, Marka Modzelewskiego, Ingmara Villqista czy Przemysława Wojcieszka.

***

JEDEN GEST / Nowy Teatr (Warszawa) [na zdjęciu]

czas trwania: 65'

spektakl w języku polskim i polskim języku migowym oraz z napisami w języku angielskim

21 września 20.00 / Duża Scena Teatru Śląskiego w Katowicach / Rynek 10

Występują: M. Abramczyk, J. Sadłowska, P. Sosinski, A. Stoyanov

Reżyseria: W. Ziemilski

scenografia, współpraca reżyserska: W. Pustoła

reżyseria świateł: A. Sienicki

muzyka: A. Żurowski

kostiumy: K. Jarnuszkiewicz

tłumaczenie: K. Głozak, A. Misiewicz, A. Borycka, M. Wasilewska

bilety 30/20/5 zł

"Jeden gest" to rzecz o językach migowych. To spektakl o porozumiewaniu się ze światem - światem słyszących i światem innych głuchych. Bo jeśli język określa rzeczywistość, jak podkreślali filozofowie, to czego możemy dowiedzieć się o świecie z języków głuchych? Co w ich doświadczeniach komunikacji jest uniwersalne, a co wyjątkowe? Jedno jest pewne: słowa zwykle nie wystarczają Przedstawienie według koncepcji Wojtka Ziemilskiego pokazywano dotąd m.in. na festiwalach w Szwajcarii, na Słowacji, w Dreźnie czy w Berlinie.

Nowy Teatr tworzy Krzysztof Warlikowski, jeden z najważniejszych twórców teatralnych w Polsce, wraz z grupą stałych współpracowników. Głównym celem, do którego za każdym razem zmierzają artyści, jest komunikacja oraz nawiązanie głębokiego dialogu z widownią. Dialog może opierać się na porozumieniu, ale może także zaczynać się od prowokacji zmieniającej rutynowy tryb myślenia. Co istotne, Nowy Teatr buduje dialog z publicznością, nie ograniczając się jedynie do działań ściśle teatralnych, oddając często pole zaproszonym artystom i kuratorom z różnorodnych dziedzin sztuki.

***

- Udało się! Możemy drugi raz otworzyć drzwi Teatru Śląskiego festiwalowym gościom i zaprosić widzów na spotkanie z artystami o szczególnej wrażliwości i czułych na ludzkie sprawy. Wymyślając ten festiwal, wiedziałem, że choć scena powinna wszystkich traktować równo, to jednak rzeczywistość pokazała, że często nie jest łaskawa dla pewnych twórców i projektów artystycznych. Dlatego kolejny raz prowokacyjnie staramy się pokazać widzom, że nie ma już żadnych podziałów i granic.

Mamy w Katowicach, na Śląsku, najpewniej jedyny w tej części Europy festiwal o takim charakterze, który oddaje głos wykluczonym i pomijanym, podczas którego mówi się głośno o tym, co boli, co wzrusza, co porusza. Festiwal, który nie dzieli sztuki na gatunki: w programie obok teatru dramatycznego jest teatr tańca, obok nowej sztuki cyrkowej - spektakle zupełnie pozbawione słów, a obok klasyki - odważny eksperyment. Festiwal, który nie dzieli artystów ze względu na ich życiorysy, ukończone szkoły i życiowe doświadczenia. Festiwal, który zamiast czerwonych dywanów ma nutę hippisowskiej wolności, który wychodzi w przestrzeń miasta z tytułami, które śmieszą, wzruszają, a czasem nie pozwalają zasnąć.

Jedyne znane od początku kryteria tego festiwalu to sztuka i jakość artystyczna. Dlatego w programie są m.in. tytuły, które prezentowano na takich prestiżowych wydarzeniach jak Czeska Platforma Tańca czy Festiwal Fringe w Edynburgu.

Otwieramy drzwi na oścież. Na człowieka. Bez uprzedzeń i granic, bez testów na sprawność. Ponad stu artystów w ciągu 9 dni czeka na spotkanie z widzem. Przyjdźcie, zapraszam - podkreśla Robert Talarczyk.

Festiwal został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego