powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. "Urażone Guru" w technice tańca butoh

20 września o godz. 19.30 w Studium Teatralnym przy ul. Lubelskiej 30/32, odbędzie się premiera spektaklu "Urażone Guru".

"Samozwaniec

Boży Pomazaniec

Nie widzą w nim przejrzystości

Urażone jego guru".

(tekst: Wojtek Matejko)

Zapraszamy na spektakl - rytuał butoh, w którym spróbujemy się pochylić nad tym co odwraca człowieka od cyklu życia i śmierci, oddziela go od świata przyrody.

Tańcowi Wojtka towarzyszyć będzie elektroakustyczna muzyka głębi Rafała Iwańskiego oraz organiczna scenografia autorstwa Zuzanny Litawińskiej.

Czas trwania 40 minut

Wstęp bezpłatny. Na miejscu będzie można dorzucić się do puszki i wesprzeć działalność domku 5Aprzez4 na Osiedlu Jazdów. Domek jest m.in. bazą warszawskich grup polskich ruchów klimatycznych (Strajk dla Ziemi, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Extinction Rebellion, Obóz dla Klimatu, Obywatelski Panel Klimatyczny).

Przed spektaklem i po jego zakończeniu odbędzie się pokaz premierowy "Sector - Film 360", filmu kręconego w technologii 360 stopni z elementami tańca butoh opowiadającemu o ludzkiej destrukcyjności na Mierzei Wiślanej.

Butoh to kontrkulturowa forma tańca, która narodziła się w Japonii w latach 50tych XXw. Tatsumi Hijikata, jeden z głównych twórców butoh nazwał je "ankoku butoh", czyli tańcem ciemności. Butoh było i jest narzędziem do kontaktu z mrocznymi, niechcianymi i często wypieranymi obszarami tożsamości i kultury. To w ciemnych zakamarkach podświadomości tancerze butoh poszukują źródła ruchu i klucza do "choreografii".

Artyści butoh poddają swoje ciała głębokiej transformacji, udostępniając je energiom i formom zakorzenionym w pamięci DNA lub przestrzeni archetypicznej; uniwersalnym dla każdego człowieka, a jednocześnie wykraczającym poza konceptualne ramy ludzkiego gestu.

Rafał Iwański - Muzyka

Współzałożyciel i muzyk grup HATI, Alameda 5, Innercity Ensemble, KAPITAL i projektu muzyczno-astronomicznego VOICES OF THE COSMOS. Perkusjonista, z wykształcenia etnolog (UMK w Toruniu), jako X-NAVI:ET tworzy muzykę elektroakustyczną budowaną na brzmieniu modyfikowanych analogowo i cyfrowo instrumentów elektronicznych i akustycznych. Rafał Iwański zagrał solo i z zespołami setki koncertów w Polsce, Niemczech, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Austrii, Hiszpanii, Szwajcarii, Norwegii, Francji, Danii, Finlandii, Szwecji, Czechach, na Litwie, Słowacji, Węgrzech i w USA. Współpracował koncertowo i przy nagraniach płyt z innymi artystami dźwięku i obrazu oraz muzykami, najważniejsi z nich to: Z'EV, Richard Pinhas, Peter Votava, Zdzisław Piernik, Jerzy Mazzoll, Anna Zielińska, Wojciech Jachna, Jacek Buhl, Raymond Salvatore Harmon. Brał udział w nagraniu i realizacji kilkudziesięciu albumów wydanych na nośnikach CD i DVD, płytach winylowych i kasetach. Występował na festiwalach, m.in.: Unsound (Kraków, 2017), Hradby Samoty (Słowacja, 2017), Musica Privata (Łódź, 2016), Festiwal Okultury (Warszawa, 2016), Audio Art (Bunkier Sztuki, Kraków, 2013), Trans/Wizje (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2012), Blurred Edges Festival (Hamburg, 2011). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Ostatnie wydawnictwa pod szyldem X-Navi:Et to: "Technosis" (CD, Instant Classic, 2016; reedycja na kasecie w 2017). W 2017 ukazał się mini album "Machina Nova" (CD, Eter Records/Beast Of Prey) wzbogacony o reedycję mini albumu "Vox Paradox" (wydanego pierwotnie na kasecie przez Wounded Knife, 2015).

*

Wojtek Matejko - Taniec i koncepcja

Od wielu lat działam na rzecz Osiedla Jazdów w Warszawie. Od niedawna również organizuję działania warszawskiego Strajku dla Ziemi. Koordynuję projekty społeczne i animacyjne. Tańczę butoh, które traktuję nie tylko jako sztukę performatywną, ale również praktykę szamańską.

Butoh uczyłem się od Atsushiego Takenouchiego, Kena Maia, Daia Matsuoki, Tetsuro Fukuhary i Sylwii Hanff. Występowałem wspólnie z Anną Juniewicz, Anitą Zdrojewską (Butohsfera) i Sylwią Hanff (Teatr Limen Butoh).

W zeszłym roku księżycowym wykonywałem taneczne rytuały w każdy nów i pełnię księżyca - w sumie 24 występy w przestrzeni publicznej w Polsce i Europie, wykonywane dokładnie w momencie kulminacji pełni i nowiów. Krótkie filmowe podsumowanie tego projektu można zobaczyć tutaj. Była to wyjątkowa przygoda, którą kontynuuję w tym roku tańcząc w zgodzie z astronomicznym zegarem pór roku: w wiosenną i jesienną równonoc oraz w letnie i zimowe przesilenia. Wykonuję również mniej lub bardziej spontaniczne spektakle na ulicach, placach i parkach Warszawy.

Często tańczę również na Osiedlu Jazdów oraz w kontekście różnych akcji poświęconych ochronie środowiska (np. w Puszczy Białowieskiej, czy benefitach dla klimatu). Eksploruję przestrzenie na styku aktywizmu i sztuki tańca.

*

Zuzanna Litawińska - Scenografia

Urodziłam się w 1989 roku w Wielkopolsce, liceum i pierwsze studia skończyłam natomiast w Krakowie.

W mojej twórczości eksploruję tematy dotyczące akceptacji wobec tego co nas otacza i zmian ciągle zachodzących w życiu. Obserwuję wzajemne wpływy i połączenia pomiędzy ludźmi a otoczeniem. Interesuje mnie antropologia oraz przenikanie się kultur, symboli i doświadczeń. W 2018 r. ukończyłam z wyróżnieniem Wydział Malarstwa ASP w Warszawie. W październiku 2018 r. otrzymałam nagrodę za najlepszy dyplom przyznaną przez Fundację Stefana Gierowskiego.

Podczas studiów wielokrotnie organizowałam wystawy i plenery malarskie dla studentów ASP z Warszawy i Gdańska. Uczestniczyłam w wielu warsztatach i wystawach w Polsce i za granicą. Pod koniec 2018 roku odbyłam staż w centrum artystycznym LAB-1, w Eindhoven (NL). Otrzymałam stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na 2019 rok, w ramach stypendium realizuję projekt artystyczno-badawczy dotyczący baśni i historii kobiet z terenów pozamiejskich.

Działanie w ramach projektu Centrum Lubelska 30/32, sfinansowanego ze środków Miasta st. Warszawy.