powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Wrocław. Plany repertuarowe Wrocławskiego Teatru Lalek

Całościowy program artystyczny nowego sezonu przedstawia swym widzom Wrocławski Teatr Lalek.

Sezon artystyczny 2019/20 rozpocznie się nowym cyklem komediowych spektakli improwizowanych. Dwie kolejne premiery to przedstawienia dla najmłodszych i młodzieży. Będzie to czas mieszania gatunków i odkrywania form dotychczas nieobecnych na naszych scenach.

Do współpracy - jak we wcześniejszych latach - zaprosiliśmy nie tylko twórców dobrze znanych naszej widowni, ale i będących na początku swojej drogi artystycznej.

Współpraca z JAPETAMI - TEATREM IMPROWIZACJI W LALKACH w ramach sceny WTL CHILD-FREE zaowocuje cyklem spektakli, z których każdy będzie absolutnie niepowtarzalny. Dla naszej najszerszej widowni - dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - zinscenizujemy klasyczną baśniową opowieść Maliny Prześlugi w reżyserii Agaty Kucińskiej. W pracy nad spektaklem reżyserka wykorzysta nowatorską technikę sceniczną, łącząc plany żywy i lalkowy z planem wirtualnym. Sezon zakończymy spektaklem dla młodzieży - nagradzaną sztukę Andrzeja Błażewicza wyreżyseruje debiutująca na naszych deskach Marta Streker. Pozostając wierni polskiej dramaturgii współczesnej, wystawimy zatem zarówno prapremierę tekstu niebędącego klasycznym dramatem ("Polskie rymowanki albo ceremonie" Andrzeja Błażewicza), premierę utworu jednej z najbardziej znanych polskich dramatopisarek ("Ile żab waży księżyc?" Maliny Prześlugi), jak i cykl spektakli, których teksty powstaną każdorazowo na scenie, na żywo, przy współudziale widzów ("Japety - kto to widział?").

W nowym sezonie swoją działalność kontynuować będzie utworzona w 2018 r. PRACOWNIA PEDAGOGIKI TEATRU, której głównym celem jest zbliżenie teatru do widzów i likwidacja barier, które go od nich dzielą. Pracownia zrealizuje kilka całorocznych cykli warsztatowych dla różnych grup wiekowych - od najnajmłodszych po młodzież - zarówno dla uczestników indywidualnych, jak i grup przedszkolnych i szkolnych.

Sezon zamkniemy kolejną edycją Przeglądu Nowego Teatru Dla Dzieci. Podobnie jak w ubiegłych latach, w programie festiwalu znajdą się najciekawsze spektakle teatrów z kraju oraz wybrane produkcje z zagranicy. Pokażemy przedstawienia dla dzieci w każdym wieku, a także dla młodzieży. Przeglądowi towarzyszyć będzie tradycyjnie Ogród Sztuk, czyli cykl bezpłatnych warsztatów dla małych i dużych wrocławian.

PREMIERY

JAPETY - KTO TO WIDZIAŁ?

16+

Koncepcja, scenografia i wykonanie lalek: Mateusz Skulimowski

Koprodukcja WTL z TEATREM IMPROWIZACJI W LALKACH - JAPETY

PREMIERA 4.10.2019 | Scena na Piętrze

Działająca od września 2018 scena dla dorosłych WTL CHILD-FREE przedstawia kolejny lalkowy cykl dla widzów powyżej 16. roku życia: JAPETY - KTO TO WIDZIAŁ? Po doskonale przyjętym przez publiczność serialu KAZIO SPONGE TALK SHOW czas na komedię improwizowaną z lalkami! JAPETY - KTO TO WIDZIAŁ? to efekt koprodukcji Wrocławskiego Teatru Lalek i Teatru Improwizacji w Lalkach JAPETY, którego liderem jest Mateusz Skulimowski, autor koncepcji, twórca scenografii i lalek do całego cyklu. W każdym spektaklu bierze udział dwóch aktorów WTL-u oraz trzech improwizatorów z Teatru Improwizacji IMPROKRACJA i grupy IRGA. Cykl wystartuje w październiku po intensywnych warsztatach impro, prowadzonych dla aktorów WTL-u przez wrocławskich trenerów improwizacji.

"Potrzeba eksperymentu prowadzi do różnych fuzji. Projekt JAPETY łączy ze sobą formy, które tworzą parę idealną: lalki typu muppet i improwizację. Jesteśmy jednymi z pierwszych polskich improwizatorów, którzy łączą animację lalek ze współczesnymi technikami impro. Pierwsze próby tworzenia scen improwizowanych z lalkami pokazały, że ta forma sceniczna jest wspaniale przyjmowana przez publiczność. Lalki typu muppet mają ogromny ładunek komizmu, wydają się widzom przyjazne i sympatyczne dzięki swojej pozornej infantylności. Mają przy tym, paradoksalnie, naturalną predyspozycję do poruszania tematów trudnych. Dzięki ruchomym ustom ich oblicza są niezwykle ekspresyjne, co jest szczególnie ważne, ponieważ budowanie świata w impro opiera się na słowie. Animując lalkę typu muppet, improwizator ma szerokie pole do popisu: może nadać jej charakter, poruszając głową, rękami i ustami, a co najważniejsze - może ukazać jej emocje. To lalki, które potrafią zagrać drobne niuanse: ich delikatne gesty, opadanie kącików ust sprawiają, że wydają się bardziej naturalne - ludzkie". / Mateusz Skulimowski

Bohaterami spektaklu są lalki typu muppet - tytułowe japety - stworzone do przedstawienia, które nigdy nie powstało, i porzucone w magazynie. Po latach spędzonych w ciemności na marzeniach o scenie postanawiają działać. Wspólnymi siłami otwierają drzwi i wydostają się na wolność. Zderzenie

z rzeczywistością jest jednak bolesne. Japety nie potrafią funkcjonować we współczesnym świecie, którego nie znają i nie rozumieją. Nawet najprostsze rzeczy sprawiają im trudność.

Ratunkiem dla bohaterów i jednocześnie szansą na powrót na scenę okazuje się improwizacja. Pewnego razu podczas spaceru po mieście japety trafiają na spektakl improwizowany. Zafascynowane odkrywają,

że ta samowystarczalna forma - bez reżysera, scenografa i dramaturga - będzie dla nich idealna.

JAPETY - KTO TO WIDZIAŁ? gramy raz w miesiącu od piątku do niedzieli. Każdy odcinek powstaje na żywo, bez scenariusza, z udziałem publiczności.

ILE ŻAB WAŻY KSIĘŻYC?

5+

Tekst: Malina Prześluga

Reżyseria i scenografia: Agata Kucińska

Współpraca plastyczna: Teo Dumski / Cloud Theater

PREMIERA 7.03.2020 | Scena Kameralna

Dramat Maliny Prześlugi, nagrodzony w 29. Konkursie na Sztukę Dla Dzieci i Młodzieży, opowiada o relacji narcystycznego Króla z wrażliwym Chłopcem. Historia o spotkaniu dorosłego z dzieckiem staje się pretekstem do opowiedzenia o władzy, która wypacza relacje międzyludzkie, i o dziecięcej ciekawości

i czułości, która potrafi zmieniać świat.

Agata Kucińska, specjalizująca się w tworzeniu nowoczesnych spektakli lalkowych, postanowiła tym razem połączyć lalki z techniką "malowania światłem", której autorem jest Teo Dumski z Cloud Theater. Artysta obecny na scenie podczas przedstawienia będzie na bieżąco stwarzał elementy świata przedstawionego, które pojawiać się będą w projekcji.

"Cloud Theater - teatr w chmurze - to nowoczesna organizacja, która zrzesza artystów wielu mediów w celu tworzenia artystycznego przekazu. Kondensuje potencjał twórczy ludzkiej i technologicznej chmury oraz poszukuje w niej nowych środków artystycznego wyrazu. Twórcy dostrzegają początki inteligencji

w technologicznej ewolucji świata, który stworzyli i nadają jej prawo do życia. Tworzą harmonijne połączenie pomiędzy Biologią a Technologią i z tej materii tworzą unikalne doświadczenie teatru. Sprawiają, że w ich rękach technologia jest Istotą". / źródło: https://www.facebook.com/CloudTheater

POLSKIE RYMOWANKI ALBO CEREMONIE

13+

Tekst: Andrzej Błażewicz

Reżyseria: Marta Streker

Scenografia: Kasia Leks

PREMIERA 29.05.2010 | Scena Kameralna

Sztuka młodego dramatopisarza i reżysera Andrzeja Błażewicza znalazła się w tegorocznym finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, mimo że słowo "sztuka" nie najlepiej definiuje ten tekst. Ta seria obrazów rozpisanych, jak zaznacza sam autor, "na dowolną ilość osób", to rapowane show z historią pradziadków w tle, coś pomiędzy koncertem, musicalem a quasi-apelem szkolnym ku czci odzyskania niepodległości. To monolog lub raczej wielogłos, zderzający młodą energię z polską historią i traumami narodowymi. Centralną postacią tego koncertu jest student, który wraca do domu na rodzinną uroczystość, a przy okazji odkrywa w historii swojej rodziny wołyński wątek.

Najważniejszym bohaterem tekstu jest tu sam język, popkulturowa mieszanka obrazów i słów, które nie są w stanie opisać doświadczenia, a zatem nie mogą pomóc w zrozumieniu prawdy.

"Zawrotne tempo dzisiejszego życia, i zwały pamięci historycznej kontra jeden młody chłopak, którego

w trzecim pokoleniu dopada posttraumatic stress disorder" - mówi o tej sztuce Marta Streker, absolwentka Wydziału Reżyserii Teatru Lalek, która wrocławskiej publiczności dała się poznać m.in. dzięki przedstawieniu "Leśni. Apokryf" w Teatrze Polskim.

Spektakl "Polskie ceremonie albo rymowanki" będzie muzycznym wydarzeniem współtworzonym przez ekipę bardzo młodych realizatorów. Ich spojrzenie na historię wydaje nam się cennym, pełnym nieoczywistej czułości głosem w debacie, która w ostatnich latach została sprowadzona niemal wyłącznie do narzędzia walki politycznej.

"Łysym chłopcom się zdaje że, tylko oni mają rację / A jeden z drugim by raz posłuchał opowieści swojej babci". / Andrzej Błażewicz

6. PRZEGLĄD NOWEGO TEATRU DLA DZIECI

29.05-3.06.2020

Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci został zainaugurowany w 2013 r. Pierwsze cztery edycje odbywały się co rok: w 2013, 2014, 2015 i 2016. W roku 2016 Przegląd zmienił formułę na biennale, dzięki czemu ostatnia edycja, prezentująca wybór spektakli z dwóch lat, nie z jednego roku, była wyjątkowo zróżnicowana artystycznie. Z nadesłanych na Przegląd kilkudziesięciu zgłoszeń zostają wybrane wyłącznie spektakle o najwyższej wartości artystycznej, nowatorskie i odważne, wykorzystujące różnorodne środki ekspresji twórczej, włącznie z nowymi technologiami.

W ciągu zaledwie sześciu lat Przegląd zdążył zyskać znaczącą rangę. Na kolejne edycje festiwalu przyjeżdżali przedstawiciele środowiska teatralnego z całego kraju i zza granicy: reżyserzy, dramatopisarze i dyrektorzy teatrów. W wydarzeniach specjalnych - wykładach i panelach dyskusyjnych poświęconych m.in. nowemu teatrowi i dramaturgii dla dzieci, teatrowi dla młodzieży, sztuce dzieci i dla dzieci - brali udział wybitni specjaliści z tych dziedzin. Przegląd został zauważony i doceniony także przez krytyków teatralnych: w recenzjach i relacjach medialnych powtarzały się opinie, że takiego wydarzenia brakowało dotąd na kulturalnej mapie miasta.

Znaczenie Przeglądu Nowego teatru dla Dzieci wynika jednak nie tylko z jego rangi środowiskowej. Przegląd jest przede wszystkim propozycją dla dzieci i ich rodziców. Od początku chcieliśmy, by nie był on wyłącznie imprezą branżową - stąd rezygnacja z tradycyjnej konkursowej konwencji i otwarcie na szeroką publiczność: bezpłatne warsztaty artystyczne z wszystkich dziedzin sztuki, które odbywają się każdego dnia Przeglądu w Ogrodzie Staromiejskim. Przegląd pełni więc, co szczególnie zasługuje na podkreślenie, nie tylko funkcję rozrywkową, ale także edukacyjną - kształtuje wrażliwość estetyczną najmłodszego pokolenia i przygotowuje je do świadomego odbioru teatru w dorosłym życiu.

EDUKACJA

PRACOWNIA PEDAGOGIKI TEATRU -1

Celem istniejącej od 2018 r. Pracowni Pedagogiki Teatru jest prowadzenie szeroko rozumianej działalności pedagogiczno-teatralnej o charakterze regularnym i systemowym. Pracownia mieści się w dwóch przestronnych, świeżo wyremontowanych i zaadaptowanych do działań warsztatowych salach na poziomie -1. Nazwa -1 nie tylko wskazuje na lokalizację Pracowni, ale przede wszystkim odzwierciedla najważniejsze zasady jej działania.

W sezonie 2019/2020 Pracownia Pedagogiki Teatru zrealizuje pięć cykli warsztatowych: MY TU GRAMY!, IMPRO 3D, MACHINA TEATRALNA, czyli jak to wszystko działa, ROBIMY. Młodzieżowa grupa teatralna, NAŁADUJ BATERIE W TEATRZE!, a także warsztaty do poszczególnych spektakli WTL oraz interdyscyplinarne zajęcia dla uczniów w ramach programu Szkoła w Mieście.

MY TU GRAMY! to warsztaty teatralno - muzyczne dla najnajów, czyli dla dzieci od 1. miesiąca do 3. roku życia wraz z opiekunami, a także rodziców oczekujących na dziecko. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i czerpią z dwóch głównych źródeł: metody Emila Jaquesa-Dalcroze'a oraz doświadczeń teatru inicjacyjnego (zwanego w Polsce teatrem dla najnajmłodszych). Inspiracją w pracy nad koncepcją zajęć była także teoria uczenia się muzyki Edwina Eliasa Gordona.

Program oparty jest o autorskie, stworzone specjalnie na potrzeby cyklu kompozycje i teksty piosenek, fragmenty muzyki poważnej, w tym największe dzieła klasyczne, a także proste układy ruchowe i język migowy. Podczas warsztatów dzieci odbierają muzykę całym ciałem, czerpiąc radość ze współuczestniczenia w ruchu z opiekunami i całą grupą. Najmłodsze dzieci, nie poruszające się samodzielnie lub poruszające się w sposób nieskoordynowany, także kilkumiesięczne, mogą w pełni brać udział w działaniach ruchowych - w ramionach, w chustach czy na kolanach opiekunów. Co drugie zajęcia są współprowadzone przez choreografkę pracującą z językiem migowym, co jest próbą przełożenia muzyki na język ciała i otwarcia warsztatów dla dzieci z dysfunkcjami słuchu.

IMPRO 3D to warsztaty tekstowo-ruchowo-scenograficzne dla dzieci w dwóch grupach wiekowych

( 3-5 i 6-8 lat) i ich opiekunów. To oryginalne, autorskie zajęcia teatralne, podczas których uczestnicy poznają zasady i techniki improwizacji, a następnie:

[1D] Uruchomiają swoją nieposkromioną wyobraźnię i wspólnie wymyślają niestworzoną opowieść;

[2D] Na bieżąco tworzą do niej scenografię i rekwizyty z prostych recyklingowych materiałów;

[3D] W tym samym czasie odgrywają ją, używając ciała, mimiki i głosu.

IMPRO 3D to nie tylko wspaniała rodzinna zabawa, ale też intensywny trening wyobraźni (także ruchowej

i plastycznej). Warsztaty mają ogromny potencjał edukacyjny. Improwizując, dzieci nieśmiałe uczą się spontaniczności i odwagi, a ekspansywne - słuchania i uważności na innych.

MACHINA TEATRALNA, czyli jak to wszystko działa to interaktywny spacer po zakamarkach WTL. W trakcie godzinnych zajęć zwiedzamy miejsca, do których publiczność zazwyczaj nie ma dostępu, ale także wspólnie się bawimy. Zadajemy pytania, których zwykle w teatrze się nie zadaje i zaglądamy wszędzie tam, gdzie się nie zagląda. Oswajamy trudne słowa: sztankiet, gabit, czempuryt. Zastanawiamy się, co montaż ma wspólnego z remontem, a próba teatralna z naszymi codziennymi życiowymi próbami. Spacery odbywają się w jedną wybraną sobotę miesiąca.

W sezonie 2018/2019 teatr kontynuuje projekt SZKOŁA W MIEŚCIE, zainicjowany przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Wrocław. Już od siedmiu lat we Wrocławskim Teatrze Lalek w ramach projektu odbywa się szereg zajęć, podczas których pracownicy teatru wraz z nauczycielami poruszają zagadnienia związane ze specyfiką teatru lalek, prowadzą działania plastyczno-scenograficzne oraz warsztaty. W ich trakcie dzieci

i młodzież zyskują możliwość stworzenia samodzielnej wypowiedzi artystycznej na temat obejrzanego spektaklu i poszerzenia kontekstów jego odbioru.

WARSZTATY DO SPEKTAKLI odbywają się we Wrocławskim Teatrze Lalek już od kilku lat w ramach "Szkoły

w mieście", a od sezonu 2016/2017 są tworzone na bieżąco do kolejnych premier. Pomysł stworzenia warsztatów narodził się, kiedy zauważyliśmy, że na zajęcia tego rodzaju istnieje ogromne zapotrzebowanie - przede wszystkim wśród nauczycieli, ale także rodziców i opiekunów.

Warsztat do spektaklu to trwające na ogół godzinę zajęcia teatralne dla chętnych osób i grup. Celem warsztatów jest stworzenie przestrzeni dla działań teatralnych związanych z tematem i problematyką spektaklu oraz umożliwienie uczestnikom dzielenia się doświadczeniami związanymi z jego odbiorem - np. rozmowy o tym, co było ważne, co ich dotknęło, co zapamiętają na dłużej. Podczas warsztatu nie tylko mówimy; uruchamiamy także nasze ciała i wchodzimy w konkretne działania teatralne.

W trakcie warsztatów nie ingerujemy natomiast w spektakl, który jest autonomicznym i osobnym dziełem. Nie objaśniamy go. Nie tłumaczymy, o czym było przedstawienie, raczej zadajemy to pytanie młodym widzom i wskazujemy możliwe konteksty interpretacyjne. Prowokujemy do myślenia, umożliwiamy bardziej świadomy odbiór przedstawienia i otwieramy na indywidualne, nieoczywiste interpretacje. Beneficjentami warsztatów do spektakli są nie tylko ich uczestnicy, ale także teatr, dla którego bezpośredni kontakt z widzem i możliwość usłyszenia jego głosu są ogromną wartością.

Warsztaty odbywają się po wybranych spektaklach i są przeznaczone wyłącznie dla osób, które widziały przedstawienie. Liczba miejsc jest ograniczona. Osoby i grupy chętne do wzięcia udziału w zajęciach proszone są o kontakt z Biurem Organizacji Widowni w celu rezerwacji biletów.

W 2017 r. we Wrocławskim Teatrze Lalek została uruchomiona stała młodzieżowa grupa teatralna pod nazwą ROBIMY. ROBIMY to grupa dla młodzieży w wieku 13-18 lat. W roku 2017 i 2018 grupa pracowała z reżyserką Martyną Majewską, a także scenografką Anną Haudek, VJ Emiko i muzykiem Dawidem Majewskim. Obecnie zajęcia prowadzą dramaturg Amadeusz Nosal, aktorzy Przemysław Furdak i Maciej Rabski, aktor i kompozytor Grzegorz Mazoń i choreografka Małgorzata Rostkowska.

W ramach spotkań odbywają się m.in. warsztaty dramatopisarskie, aktorskie, scenograficzne, muzyczne i video art. Pod koniec roku planowany jest pokaz finałowy - prezentacja efektów pracy warsztatowej: spektaklu, performansu, instalacji artystycznej lub... to zależy od uczestników!

W roku 2019 oficjalnym partnerem Pracowni Pedagogiki Teatru -1 jest Tauron Dystrybucja S.A. Dzięki wsparciu partnera Pracownia realizuje całoroczny program niebiletowanych działań włączających dla grup z utrudnionym dostępem do kultury, m.in. podopiecznych Wrocławskich Centrów Aktywności

i Rozwoju (świetlic środowiskowych), Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Wrocławskiego Centrum Opieki i Wychowania, a także osób z dysfunkcjami sensorycznymi. Hasło przewodnie programu to "Naładuj baterie w teatrze!".

Wrocławski Teatr Lalek stale stara się stale poszerzać swoją ofertę dla innych niż podstawowe grupy odbiorców i znosić bariery utrudniające dostęp do kultury osobom z niepełnosprawnościami. W ubiegłych latach przygotowaliśmy spektakle "Czarodziejski flet", "Piekło-Niebo", "Babcia na jabłoni" i "Pomnik"

z audiodeskrypcją oraz tłumaczeniem migowym.

LATO W TEATRZE

LATO W TEATRZE jest projektem realizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. To wspaniała oferta teatralna dla uczniów, którzy spędzają wakacje w swojej miejscowości.

Wrocławski Teatr Lalek brał udział w siedmiu ostatnich edycjach LATA W TEATRZE, organizując jedyne w swoim rodzaju integracyjne warsztaty we współpracy z Wrocławskim Centrum Opieki i Wychowania. Podczas dwóch wakacyjnych tygodni młodzi uczestnicy projektu pracowali nad stworzeniem spektaklu teatralnego. Warsztaty miały na celu umożliwienie beneficjentom projektu zdobycia konkretnych umiejętności, uwolnienie drzemiącego w nich potencjału, ale przede wszystkim - nawiązania nowych relacji oraz zabrania głosu w sprawach, które są dla nich ważne.

W ramach tegorocznej edycji LATA W TEATRZE warsztatowicze pod opieką aktorów improwizatorów oraz pedagożek teatru przygotowali spektakl improwizowany "Coś z niczego". Partnerem projektu była Fundacja Interstellar.

WYJAZDY

Nowy sezon zaczęliśmy już w sierpniu, i to pełną parą - aż trzynastoma spektaklami wyjazdowymi. Pod koniec wakacji zagraliśmy w Sopocie na festiwalu Sopot Non-Fiction ("Moskwin", reż. L. Frankiewicz) i w Bydgoszczy na festiwalu Pozytywka ("Dżungla", reż. A. Morawska-Rubczak), pojechaliśmy także za granicę - do Norwegii, gdzie ponownie zagraliśmy norweską wersję "Odda i Luny" - osiem razy w ciągu czterech dni.

We wrześniu pojawimy się jeszcze w Wałbrzychu na Festiwalu Małych Prapremier ("Motyl", reż. M. Liber).

W listopadzie "Odd i Luna" pojawią się w Krakowie na festiwalu Mała Boska Komedia w Teatrze Łaźnia Nowa, a "Motyl" pojedzie do Warszawy na XXIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci I Młodzieży "Korczak".

Kalendarium spektakli wyjazdowych:

28.08 / 20:00 // Festiwal Sopot Non-Fiction, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie / "Moskwin", reż. Lena Frankiewicz

30.08 / 10:00 i 12:00 / III Magiczny Festiwal Świata Baśni i Bajek Pozytywka, scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy // Dżungla, reż. Alicja Morawska-Rubczak\

3.09-7.09.2019 / Baerum Kulturhus, Sandvika (Norwegia) // "Odd i Luna", reż. Przemysław Jaszczak

18.09 / 11:00 / IV Festiwal małych Prapremier w Wałbrzychu, scena Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu // "Motyl", reż. Marcin Liber

Listopad:

Mała Boska Komedia w Krakowie, scena Teatru Łaźnia Nowa // "Odd i Luna", reż. Przemysław Jaszczak

XXIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK 2019 // "Motyl", reż. Marcin Liber