powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Wałbrzych. Plany Teatru Szaniawskiego na nowy sezon

Teatr im. Szaniawskiego rozpoczyna nowy sezon pod hasłem" Kamienie Szlachetne" i przygotowuje się do obchodów jubileuszu 55-lecia, które uświetni premiera "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Wojtka Klemma.

Sezon 2019/2020 - KAMIENIE SZLACHETNE - premiery:

Karol Kalinowski KaeRel "GRETA I OSTATNI WIELORYB" / reż. Maciej Podstawny /15.10.2019 r. / inna scena

Przedstawienie przygotowane w ramach 4. edycji Konkursu im. Jana Dormana będące głosem w sprawach ekologii i zrównoważonego rozwoju, dla którego inspiracją jest dyskusja o zagrożeniach, jakie przynosi człowiek swojemu środowisku i ludzkiej odpowiedzialności za te procesy. Ważnym adresem dla spektaklu jest postać i działalność młodej szwedzkiej aktywistki Grety Thunberg, która doczekała się licznych naśladowców również w Polsce. Spektakl jest przygotowany z myślą o uczniach i nauczycielach wałbrzyskich szkół.

Maciej Podstawny

Reżyser, adaptator, wykładowca w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, dyrektor Teatr Dramatycznego w Wałbrzychu w latach 2015 - 2018, twórca posiadający wyraźny język teatralny, w którym forma jest podstawą budowania rzeczywistości scenicznej; Podstawny w swej twórczości korzysta z literatury dramatycznej, jak również z epiki i reportażu.

Stanisław Wyspiański "WESELE" / reż. Wojtek Klemm / 29.11.2019 r. / duża scena / przedstawienie jubileuszowe z okazji 55-lecia Teatru

Próba opowiedzenia o współczesnej Polsce tekstem Wyspiańskiego w warunkach po-jesiennych wyborów parlamentarnych 2019; tekst Wyspiańskiego jest doskonałym probierzem polskich nastrojów obywatelskich, jak również siły i kondycji zespołu aktorskiego. Realizując "WESELE" na deskach naszego teatru, nie chcemy pozbawić się możliwości skomentowania dziejów wystawień "WESELA", kolejnych inscenizacji i wieloletniej recepcji tego dramatu. Zależy nam na postawieniu zespołowi wyzwania, które niewątpliwie jest najpoważniejsze od wielu sezonów; będzie to spektakl CAŁEGO ZESPOŁU Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.

Wojtek Klemm

Reżyser, dyrektor Teatru im. Norwida w Jeleniej Górze w latach 2007 - 2009, absolwent berlińskiej szkoły teatralnej, twórca, który w niezwykły sposób łączy niemieckie metody pracy nad tekstem i aktorami z polską tradycją teatralną opartą na metodach Stanisławskiego i Grotowskiego; Klemm słynie z radykalizmu wypowiedzi i umiejętności budowania nieoczywistych, ale konkretnych form i struktur scenicznych; realizuje spektakle w Polsce, Niemczech i Szwajcarii.

Zuzanna Bojda "108 KOSTEK CUKRU" / monodram Ireny Sierakowskiej / reż. Agata Puszcz / 20.12.2019 r. / scena kameralna

Monodram aktorki Ireny Sierakowskiej na podstawie oryginalnych pamiętników z Powstania Warszawskiego autorstwa Ireny Sierakowskiej (siostry dziadka aktorki, która nie bez przyczyny nosi imię i nazwisko swojej krewnej). Spektakl prawdziwej historii oraz prawdziwych emocji towarzyszących odkrywaniu rodzinnej tajemnicy. Przedstawienie powstaje w ramach Wolnych Scen Inicjatyw Aktorskich.

Agata Puszcz

Reżyserka, absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na Wydziale Reżyserii, autorka przedstawiania CUKIER STANIK Zyty Rudzkiej w telewizyjnej Teatrotece, debiutująca w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego.

Jerzy Szaniawski "ŻEGLARZ" / reż. Wojciech Rodak [! debiut] / 02.2020 r. / scena kameralna

Debiut reżyserski studenta krakowskiej AST będący próbą opowiedzenia o osobie i twórczości patrona Teatru z okazji 50-lecia śmierci Jerzego Szaniawskiego ze szczególnym uwzględnieniem aktualności pisarstwa Szaniawskiego dla współczesnego widza.

Wojciech Rodak

Student AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, spektakl będzie jego debiutem teatralnym.

Ajschylos "ORESTEJA" / reż. Grzegorz Jaremko / 27.03.2020 r. / duża scena

Próba zmierzenia się z antyczną spuścizną literacką i kulturową. Spektakl antyczny jest dobrym materiałem do otwarcia dyskusji o klasyce, o jej znaczeniu oraz modyfikacjach, jakim uległa. Podjęcie tematu antycznego to możliwość opisana naszej wrażliwości na uniwersalne tematy oraz próba przeprowadzenia linii łączącej starożytność ze współczesnością z jej wszelkimi konsekwencjami (łącznie z rozmową na temat klasyki i awangardy).

Grzegorz Jaremko

Student AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, reżyser debiutanckiej i nagradzanej "IWONY, KSIĘŻNICZKI BURGUNDA" w wałbrzyskim Teatrze oraz "WOYZECKA" w TR Warszawa. Młody twórca o wyrazistym języku teatralnym, w którym akcent kładziony jest na ciało i wszelkie aspekty tożsamościowe; Jaremko w swej strategii artystycznej stosuje estetykę Kampu.

Edmond Rostand "CYRANO DE BERGERAC" / reż. Katarzyna Raduszyńska / 08.05.2020 r. / duża scena

Próba odświeżenia teatralnego melodramatu, gra z oczekiwaniami widzów oraz stworzenie nowoczesnego spektaklu o miłości wraz z wykreowaniem bohaterów o romantycznych rysach. Spektakl nawiązujący dialog z legendarnym przedstawieniem z repertuaru naszego Teatru, wyraźnie akcentujący ciągłość naszej sceny.

Katarzyna Raduszyńska

Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Reżyserii; artystka, która w swoich poszukiwaniach twórczych często korzysta z repertuaru klasycznego, znajdując w nim aktualne tematy i problemy; Raduszyńska jest również dramatopisarką i stypendystką programów zagranicznych dla polskich twórców; w Teatrze Dramatycznym zrealizowała feminizujący spektakl "A, NIE Z ZIELONEGO WZGÓRZA", który w twórczy sposób polemizował z wpływem sagi Lucy Maud Montgomery na wychowanie dziewcząt.

Anton Czechow "IWANOW" / reż. Małgorzata Maciejewska [! debiut] / 06.2020 r. / scena kameralna

Debiut reżyserski absolwentki krakowskiej AST to zmierzenie się z tematem i formą literatury Czechowa, technikami i metodami teatralnymi, szczególnie metodą Stanisławskiego i późniejszą biomechaniką Meyerholda. Spektakl będzie próbą odpowiedzi na pytanie o współczesną jakość pisarstwa Czechowa oraz kondycję metod teatralnych.

Małgorzata Maciejewska

Absolwentka AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu, uznana autorka adaptacji i dramaturżka (jej ostatnia ważna praca to adaptacja "JAK BYĆ KOCHANĄ" Kazimierza Brandysa w Teatrze Narodowym w Warszawie); spektakl będzie jej debiutem reżyserskim.

William Szekspir "WIELE HAŁASU O NIC" / reż. Krzysztof Kopka / 06.2020 r. / inna scena / koprodukcja z Teatrem Polskim we Wrocławiu

Wprowadzenie do repertuaru Teatru komedii szekspirowskiej to kolejny poziom pracy z widzami i aktorami, tym razem na literaturze, która nie tylko weryfikuje możliwości oraz gotowość i przygotowanie, ale daje podstawy budowania ról i przebiegów scenicznych w ich klasycznym rozumieniu. Szekspirowski spektakl jest niezwykle istotny w budowaniu całego sezonu, który układa się nie tylko w wielkie teksty, ale również w wielkie tematy teatralne i aktorskie. Spektakl chce nawiązać dialog z historycznym przedstawieniem "SNU NOCY LETNIEJ" również w reżyserii Kopki w Teatrze Dramatycznym.

Krzysztof Koka

Reżyser, dramaturg, pełnomocnik ds. artystycznych we wrocławskim Teatrze Polskim, współautor sukcesu enwiromentalnego i lokalnego programu artystycznego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

Sezon 2019/2020 - KAMIENIE SZLACHETNE - wydarzenia:

1. Festiwal Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne / 5 - 11.12.2019 r.

Pomysł na nowy Festiwal narodził się w naturalnym procesie nasłuchiwania i poszukiwania silnych trendów wśród zjawisk teatralnych. Festiwal REZONANS ma na celu podkreślenie znaczenia, zwrócenie uwagi na osiągnięcia i tendencje współczesnych twórców muzyki w teatrze, którzy - z uwagi na brak należnej reprezentacji - zabiegają o wyjście z drugoplanowego charakteru swojej twórczości.

REZONANS będzie miejscem regularnego spotkania integrującego środowisko muzyczne i teatralne.

1. Festiwal Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne to 6 spektakli, 5 koncertów, spotkania i rozmowy. To wymiana doświadczeń między 6 zespołami wykonawczymi oraz niezliczoną liczbą artystów. REZONANS ma charakter festiwalu, w czasie którego zostanie przyznane GRAND PRIX dla autora najlepszej muzyki teatralnej.

CZYTANIA PRZED PREMIERĄ

W sezonie 2019 / 2020 kontynuować będziemy projekt czytań tekstów przed premierą. To działanie w doskonały sposób wprowadza widzów w cały proces powstawania przedstawienia i daje obraz budowania rzeczywistości scenicznej w oparciu o tekst literacki (8 zdarzeń).

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

Powracamy do corocznych cykli działań związanych z edukacją teatralną. Zapraszamy do udziału w Warsztatach Grup Teatralnych (Trzeci Teatr, Cienie Teatru, P1erwsza Zasada, Warsztat Niedorośli 30+) oraz OBSERWATORIUM. Otwartym Uniwersytecie Teatralnym - przełomowym kursie studiów teatralnych. Do dzieci i młodzieży kierujemy programy: TLeN - Teatralne Lekcje Nie(obowiązkowe), FERIE W TEATRZE oraz warsztaty ściśle związane ze spektaklami dormanowskimi.

***

Credo dyrektora Majewskiego na sezon 2018/2019

"seb

trzy dramoletki

thomasa bernharda

pod tytułem

claus peymann

kupił sobie

spodnie

i poszedł ze mną

jeść

kupił

i

nie tylko

w góry

poszedł

ale też

o teatrze

myślał

racja

panowie bernhard

i peymann

po czterdziestce

trzeba mieć

dobre spodnie

i dobre buty

najlepiej

z nag nag nag

i stół

z białym blatem

koniecznie

i wrogów

pan miał

całą austrię

przeciwko sobie

panie bernhard

zazdroszczę

panu też

zazdroszczę

panie peymann

tego pomysłu

żeby wystawić

szekspira

całego

wraz z sonetami

w pięć godzin

mocne

to jest coś

dlaczego ja

na to

nie wpadłem

szekspir

naturalnie

w teatrze dramatycznym

w wałbrzychu

na 19 aktorów

którzy zagraliby

wszystko

z klasą

i z satysfakcją

bo są wspaniali

reprezentują

tak zwane

wałbrzyskie granie

panie peymann

taki teatr

jakiego nigdzie

nie ma

ale

ja też mam

pomysł

i wiem

co zrobić

-

klasykę !

wielką literaturę !

która przecież

zawsze

jest wyzwaniem

pan o tym wie

panie peymann

bo zrobił pan

tytusa andronikusa

fausta

natana mędrca

ryszarda III

śmierć dantona

i matkę courage

też pan zrobił

ale

ja brechta

nie ruszam

bo prawa autorskie

strasznie utrudniają

inscenizację

a coś wiem

o prawach autorskich

niech żyje libera !!!

ale

panie peymann

wystawię

w tym sezonie

wesele

oresteję

cyrano de bergeraca

iwanowa

i

wiele hałasu o nic

zazdrości pan

widzę to

tak nonszalancko

patrzy pan

niby w niebo

to ja

powiem więcej

:

wyspiański

ajschylos

rostand

czechow

i

szekspir

repertuar

jak w burgu

do tego

precyzyjny klemm

oryginalny jaremko

raduszyńska szalona

miłośniczka piłki nożnej

nieprzewidywalna maciejewska

i porządny kopka

to moja armia

i moje naboje

w sam środek

tarczy

i jeszcze

sonety

czyli

osobisty głos

na tematy

powstania warszawskiego

spektakl

o ekologii

i

projekt

z naszym patronem

w temacie

jerzym szaniawskim

to znaczy

nowoczesna puszcz

kontrowersyjny podstawny

i tajemniczy rodak

panie peymann

a wszystko to

po to

żeby sprawdzić

jak wibruje

:

stare

kreowane

i efektowne

w naszych cenach

normalnej

35 pln

i ulgowej

25 pln

i

w jubileuszu

55 - lecia teatru

i z bonusem

w postaci

festiwalu muzyki w teatrze

rezonans

od września

do czerwca

panie peymann

to nasz teatr

takiego

pięknego teatru

powtarzam

już pan

nie znajdzie

dlatego

niech pan

kupuje bilet

i przyjeżdża

wszystko

wyjaśnię

na miejscu

claus peymann

ten sam

który

nowe spodnie

ma

kupuje

bilet

i jedzie

do wałbrzycha

bezpośrednio

do teatru

i krzyczy

jestem

claus peymann

i / a

tutaj jest

świetnie

szlak się

skończył

. . .

znajdę

nowy"

Seb Majewski

***

na zdjęciu: Seb Majewski i Claus Peymann.