powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Białystok. Koniec wakacji z Innym Wymiarem

Tegoroczny Wschód Kultury, po odsłonie rzeszowskiej i lubelskiej zakończy w Białymstoku Inny Wymiar, który potrwa od 29 sierpnia do 1 września.

Podczas festiwalu swoją twórczość prezentują zawsze artyści wywodzący się z różnych narodowości i kultur, również tych, które współtworzyły w przeszłości historię i kulturę regionu.

W tegorocznym programie znalazło się mnóstwo wydarzeń: koncerty, spektakle, filmy, spacery i działania familijne dla całej rodziny.

Gośćmi Innego Wymiaru będą artyści z Ukrainy, Litwy, Białorusi, Rumunii, Portugalii, Izraela, Jamajki, Wielkiej Brytanii i Polski.

Koordynatorem festiwalu jest Białostocki Ośrodek Kultury.

*

Wschód Kultury/Inny Wymiar - o festiwalu

Festiwal Inny Wymiar istnieje od 2007 roku. W 2013 roku pojawił się w nowej odsłonie, w ramach projektu Wschód Kultury będącego formą współpracy kulturalnej trzech miast Polski Wschodniej (Białegostoku, Lublina i Rzeszowa) z krajami Partnerstwa Wschodniego.

Od samego początku główną ideą Festiwalu było prezentowanie bogactwa wielokulturowości Podlasia, w szczególności Białegostoku. Inny Wymiar promuje ideę dialogu i tolerancji w mieście zróżnicowanym kulturowo, gdzie od wieków współegzystowali ze sobą Polacy, Rosjanie, Białorusini, Tatarzy, Ukraińcy, Litwini, Żydzi i Niemcy. Przywraca pamięć o utraconym, jednocześnie ukazując dokonania współczesne, łączy historię ze współczesnym działaniem artystycznym.

W tym roku w programie Festiwalu znalazły się spektakle (również dla dzieci), koncerty, pokazy filmowe, wystawy, spotkania, spacery oraz działania artystyczne dla całych rodzin. Do udziału w nich serdecznie zapraszamy!

Wschód Kultury to projekt kulturalny integrujący środowiska artystyczne miast polski wschodniej (Białegostoku, Lublina, Rzeszowa) i artystów krajów Partnerstwa Wschodniego (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Ukrainy) realizowany przez Narodowe Centrum Kultury oraz trzy wspomniane miasta. Ideą projektu jest wspólne odkrywanie tego, co niepowtarzalne w każdej z kultur, a także wymiana doświadczeń artystycznych. Z biegiem czasu Wschód Kultury stał się także pomostem włączającym naszych wschodnich partnerów w obieg kultury europejskiej.

Udział we wszystkich wydarzeniach pod szyldem Wschodu Kultury jest bezpłatny, na część wydarzeń - ze względu na ograniczoną liczbę miejsc - obowiązują bezpłatne wejściówki.

**

INNY WYMIAR TEATRU

Teatr Lalek w Kłajpedzie: Cudowna podróż Edwarda Tulana (LT)

Spektakl dla dzieci na podstawie powieści Kate DiCamillo.

W pewnym domu mieszkał królik o imieniu Edward. Królik był bardzo z siebie zadowolony i miał ku temu powody: był własnością Abilene, która troszczyła się o niego, rozpieszczała i kochała. Niestety Edward był wyjątkowo próżny i kochał tylko siebie.

Podczas podróży statkiem do Londynu Edward wypada za burtę i od tego momentu rozpoczyna się jego niewiarygodna podróż: z głębin oceanu w sieć rybacką, z czubka sterty śmieci w pobliże ogniska, przy którym grzeją się włóczędzy, od wezgłowia łóżka chorego dziecka po ulice Memphis. W trakcie wędrówki królik zaznaje wiele dobra i zła, spotyka ludzi szczęśliwych i skrzywdzonych, mądrych i ograniczonych, okrutnych, ale też pełnych poświęcenia. Im wszystkim zawdzięcza wspaniałą lekcję życia.

scenariusz, reżyseria i scenografia: Gintare Radvilaviciute

muzyka: Donatas Bielkauskas

obsada: Renata Kutaite, Vytautas Kairys

czas trwania: 45 min.

Organizator: Białostocki Teatr Lalek

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Teatr Lalek w Kłajpedzie: Malina (LT)

Spektakl inspirowany jedyną powieścią wybitnej niemieckiej poetki Ingeborg Bachmann.

Jej kanwą jest historia miłosnego trójkąta: dwóch mężczyzn i kobiety, która z jednym mężczyzną mieszka, a z drugim żyje. Narratorka prowadzi swoją opowieść w taki sposób, że przez cały czas nie mamy pewności, kto z tej trójki jest rzeczywisty, a kto wymyślony. Kto jest stwórcą a kto stwarzanym.

Twórcy sztuki stawiają pytania o lęk przed życiem i skąd on pochodzi. Czy jeżeli człowiek nie może uratować piękna świata, to czy sztuka może to zrobić?

reżyseria, scenografia, obsada - zespół: Aušra Bakanait, Andrius Tarasevičius, Monika Mikalauskait, Vytautas Kairys, Matas Saladžius, Taurnas Baužas, Agn Pulokait

czas trwania: 60 min.

Organizator: Białostocki Teatr Lalek

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Teatr "Złote Wrota": Otello/Ukraina/Facebook (UA)

Wiemy, że William Szekspir nie pozostawił po sobie żadnego rękopisu, a jedynie kopie kopii. Faktów z jego biografii jest jak na lekarstwo i przeczą one sobie nawzajem. Nic zatem dziwnego, że poszukiwania "prawdziwego" Szekspira trwają od stuleci. Na szczęście pod koniec 2018 roku brytyjskim uczonym udało się ustalić z dużą dozą prawdopodobieństwa, że pod pseudonimem "William Szekspir" pracowali wspólnie dramatopisarze Pavlo Arie i Maryna Smilianec, aktorzy teatru "Złote Wrota" i reżyser Stas Zhyrkow.

Spektakl "Otello/Ukraina/Facebook" pokazuje, że tak właśnie było. Zresztą, czy coś jest prawdą, czy fikcją to tylko kwestia naszej wiary, nie faktów, dokumentów, czy dowodów rzeczowych. Skoro wierzycie w Świętego Mikołaja, w sprawiedliwe wybory czy w Harry'ego Pottera - to znaczy, że istnieją, np. na Facebooku lub innych mediach społecznościowych

Co trzeba wiedzieć o tym spektaklu? To wcale nie jest "Otello"! To "przypał", satyra, wstyd, polityka, humor i głód. Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem stało się pojęcie "fake'u". Co jest prawdą, a co jest fake'iem teraz, gdy w realu nie zawsze witamy się z ludźmi, którzy są naszymi znajomymi na FB. Polityka - fake, miłość - fake, i nawet Otello - fake.

Siedmiu aktorów własnymi rękami, ciałami, głosami tworzą fresk współczesności, który najpierw śmieszy a później zaskakująco zasmuca.

W spektaklu wykorzystano teksty Szekspira, Jurija Oleszy i prywatne historie aktorów.

reżyseria: Stas Zhyrkov

dramaturgia: Pavlo Arie, Marina Smilianec

scenografia i kostiumy: Olesja Golovach

światło: Vitali Timofeev

dźwięk: Anton Zaharchuk, Dmytro Solodkyi

projekcje: Oleksij Tovpiga i Lena Shulika

obsada: Dmytro Oliinyk, Anton Solovei, Bohdan Builuk, Vladyslav Pysarenko, Volodymyr Kovbel, Andrii Polishchuk, Orest Pastukh

czas trwania: 100 min.

Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury

Partner: Instytut Ukraiński

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Teatr Dramatu i Komedii na Lewym Brzegu Dniepru: Złe Drogi (UA)

Wojna we wschodniej Ukrainie nie dotyczy tylko wybuchów, bombardowań, pożarów i nazwisk zmarłych. Za kulisami, po obu stronach linii frontu - w mieszkaniach, piwnicach, na przystankach autobusowych, w samochodach, na złamanych drogach Donbasu - życie toczy się dalej i nigdy nie dociera do porannych wiadomości.

"Złe drogi" to sześć krótkich opowiadań o związkach ludzi, których życie pochłonęła wojna, oraz o traumach, które nigdy się nie zagoją.

scenariusz: Natalia Vorozhbyt

reżyseria: Tamara Trunova

scenografia: Yuriy Larionov

kostiumy: Kristina Korabelnikova

muzyka: Akmal Gurezov

choreografia: Tamara Trunova

Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury

Partner: Instytut Ukraiński

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego / Teatr Pinokio w Łodzi: Piotruś Pan

Lecimy z całym tym cyrkiem! Wzbijamy się w powietrze, żeby zobaczyć świat z góry, oderwać się od spraw przyziemnych. Ten fantastyczny odlot zapewni nam Piotruś Pan, specjalista od dzieciństwa i zabawy. Chłopiec z magicznej krainy Nibylandii nie pozwoli nikomu dorosnąć. Dzięki cyrkowej konwencji, widzowie wraz z aktorami, akrobatami i muzykami przeniosą się do krainy wiecznego dzieciństwa. W Nibylandii, świecie latających wróżek i podniebnych pirackich pojedynków nie ma grawitacji, ograniczyć nas może tylko własna wyobraźnia.

Twórcy cyrkowo-muzycznego przedstawienia zastanawiają się, co w dzisiejszych czasach oznacza bycie dzieckiem i bycie dorosłym, a także badają relacje między dorosłością i dzieciństwem. Udowadniają nam, że skłonność do fantazjowania jest w każdym z nas, niezależnie od wieku, że nigdy nie jest się zbyt dorosłym, by wziąć udział w fantastycznej przygodzie.

reżyseria, teksty piosenek: Konrad Dworakowski

tłumaczenie: Maciej Słomczyński (J.M. Barrie, "Piotruś Pan")

adaptacja: Martyna Lechman

scenografia: Marika Wojciechowska

muzyka: Piotr Klimek

obsada: Natalia Wieciech, Małgorzata Krawczenko, Hanna Matusiak, Łukasz Batko, Maciej Cempura, Piotr Osak, Marcin Ryl-Krystianowski, Mateusz Bernacik, Michał Surma

cyrkowcy: Mateusz Kownacki, Marzena Lesiak-Batko, Stanisław Korotyński, Stanisław Madej

zespół Ładne Kwiatki: Konrad Dworakowski, Kamil Stasiak, Paweł Jabłoński

wiek: 6+

Projekt realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatr Pinokio w Łodzi i lokalne ośrodki kultury w ramach programu Lato w teatrze. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury

--------------------------------------------------------------------------------------------

Poczekalnia 19

Choreografka i tancerka Karolina Garbacik wraca do tematu czasu i subiektywnego jego postrzegania. Przywołuje doświadczenia pierwotnej wersji "Poczekalni" z 2011 roku. Tym razem artystka skupia uwagę na odliczaniu, na osobniczym postrzeganiu chwili, momentu, oczekiwania.

Garbacik ucieka od tradycyjnego postrzegania sceny w podziale aktor - widz i traktowania spektaklu jako ujętej w ramy czasowe formy. Spektakl aktywizuje widza. Nie ma sceny, nie ma widowni, a wszyscy obecni na sali są uczestnikami. Każdy, kto do "Poczekalni 19" wchodzi, jest jednocześnie widzem i performerem. To doświadczenie wywołuje uważność, napięcie i oczekiwanie. Jedyną gwiazdą jest tu czas w dwóch osobach: czas obiektywny, odliczany w równych odstępach do subiektywnego końca i czas subiektywny, który sterowany sekwencjami zdarzeń kurczy się i rozciąga, pędzi albo zatrzymuje.

wykonawcy: Katarzyna Daszuta, Anna Łaskarzewska, Tomasz Graczyk, Dorota Baranowska, Karolina Garbacik

Organizator: DanceOFFnia Studio Działań Kreatywnych

Partner: Podlaskie Stowarzyszenie Tańca