powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Łódź. W środę, w Centrum Dialogu polska premiera "Batszeby"

Jidyszowej opery autorstwa Henocha Kona "Bas-Sheve - Batszeba" w wykonaniu Triangle Orchestra będzie można wysłuchać w Łodzi. Polska premiera muzycznego widowiska przygotowanego przez młodych artystów z Polski, Francji i Niemiec zostanie wystawiona w środę w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana.

Jak podkreśliła Justyna Tomaszewska z Centrum Dialogu, "Batszeba" to jedyna zachowana jidyszowa opera z Europy autorstwa urodzonego w Łodzi kompozytora żydowskiego pochodzenia Henocha Kona. Swoją premierę miała ona w 1924 r. w Teatrze Idy Kamińskiej w Warszawie.

- Opowiada ona biblijną historię króla Dawida pożądającego Batszeby (jid. Bas-Sheve), żony swojego sługi Uriasza. Tragiczna aura otacza wszystkich bohaterów tej opowieści o nadużyciach władzy i lojalności, niesprawiedliwej karze oraz pojednaniu - wyjaśniła Tomaszewska.

W Centrum Dialogu w Łodzi po raz pierwszy w Polsce będzie można wysłuchać opery w aranżacji amerykańskiego kompozytora Joshuy Horowitza. Wykona ją Triangle Orchestra Project, którzy tworzą młodzi muzycy z Polski, Francji i Niemiec. Występy w Paryżu, Weimarze i Łodzi są zwieńczeniem ich intensywnych prób. Jest to bowiem wspólne przedsięwzięcie Yiddish Summer Weimar, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana i MCY w Paryżu.

Wstęp na muzyczne widowisko, które rozpocznie się o godz. 19 jest wolny. Wykonanie opery poprzedzi wykład dr Diany Matut o życiu i twórczości kompozytora, przeplatany utworami Kona.

Henoch Kon (1890-1972) urodził się w Łodzi; ukończył Wyższą Szkołę Muzyczną w Berlinie, a po wojnie żył przez jakiś czas w Paryżu. Kompozytor i znany ze sceny kabaretowej autor Mosze Broderson występowali w całym kraju. Wiedzieli, jak przykuć uwagę publiczności, prowokując zarówno momenty głębokiego milczenia, jak i gromkiego śmiechu. Projekt aranżacji orkiestrowej opery jest urzeczywistnieniem pierwotnych planów Kona, których przed laty nie był w stanie zrealizować. Brakowało mu bowiem środków, by zatrudnić orkiestrę, w związku z czym kompozytor sam wykonywał partię basu i równocześnie akompaniował na fortepianie. W drugiej połowie lat 30. XX wieku Kon skomponował muzykę do trzech polskich filmów fabularnych.