powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Gdańsk. Teatr Szekspirowski jedną ze scen Polskiej Platformy Tańca

W dniach 5-8 września w Gdańsku będą miały miejsce pokazy spektakli w ramach finału Polskiej Platformy Tańca. Jej celem jest wyłonienie i promocja najciekawszych oryginalnych produkcji tanecznych powstałych w Polsce lub zrealizowanych przez polskich choreografów w minionym sezonie artystycznym.

Ten swoisty showcase polskich spektakli i performansów tanecznych gości w Gdańsku po raz pierwszy. Głównym współorganizatorami Platformy w 2019 roku są Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw oraz Fundacja Polka dot. GTS jest sceną partnerską PPT 2019.

Platforma oparta jest na formule konkursowej, której rezultatem jest kilkudniowy pokaz wybranych prac. W edycji 2019 wybór spektakli powierzony został 10-osobowej komisji, w której znajdują się przedstawiciele artystów, dziennikarzy, kuratorów i teoretyków tańca.

Pokazy finałowe Polskiej Platformy Tańca są okazją do zaproszenia dyrektorów festiwali, ośrodków tańca, dziennikarzy i kuratorów tańca z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji. Dzięki temu PPT finałowe spektakle mają szansę na zaistnienie na międzynarodowej scenie choreograficznej.

Idea Polskiej Platformy Tańca zrodziła się w 2003 roku, w formule przeglądu "taniec.pl" w ramach Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. Do pomysłu powrócono pięć lat później. Centrum Kultury Zamek w Poznaniu oraz Art Stations Foundation zorganizowały trzy edycje Polskiej Platformy Tańca - w 2008, 2010 i 2012 roku. Od 2013 roku na mocy porozumienia z dotychczasowymi organizatorami, głównym organizatorem Polskiej Platformy Tańca jest Instytut Muzyki i Tańca, który do tej pory zorganizował dwie edycje - w 2014 roku w Lublinie oraz 2017 roku w Bytomiu. Od tamtej pory Platforma wędruje po kraju i jest organizowana we współpracy z działającym lokalnie środowiskiem tańca.

W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zaprezentowane zostaną następujące spektakle:

"This is the Real Thing" - Anna Nowicka, Nowy Teatr w Warszawie

5 września 2019, g. 16.00, 45 min

bilety: 20 zł N, 15 zł U

W centrum tego spektaklu znajduje się ciało. Ciało, które migocze i przemienia się, pozostając w procesie ciągłego stawania się. Ucieleśnione zostają różnorodne faktury, fragmenty emocji, sytuacji, lecz żadna z nich nie osadza się w formie wizualnego obiektu. Fizyczne ciało funkcjonuje raczej jako nieskończony hipertekst, odsyłający widza do coraz to nowych skojarzeń i stawiający pytanie o to, czym ciało faktycznie jest, jak je postrzegamy oraz na ile możemy je świadomie konstruować.

choreografia: Anna Nowicka

dramaturgia: Mateusz Szymanówka

reżyseria: Anna Nowicka

wykonanie: Anna Nowicka

muzyka: Adam Świtała

reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

kostiumy: Tanja Padan / Kiss the future

produkcja: Nowy Teatr w Warszawie

koprodukcja: Art Stations Foundation

partnerzy: rezydencja artystyczna we Fabrik Potsdam i Centrum w Ruchu

Spektakl powstał w ramach programu: "Poszerzanie Pola".

Kuratorka: Joanna Leśnierowska

premiera: 07.11.2018 Nowy Teatr w Warszawie

***

POPULUXE - Wojciech Grudziński, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

6 września 2019, g. 18:00, 50 min

bilety: 20 zł N, 15 zł U

Wywodzący się z połączenia słów luksus i popularność, termin Populuxe był nową estetyką konsumpcyjną w połowie XX wieku w USA. Populuxe istnieje w formach, fakturach i kolorach. Oscyluje między prywatnym a publicznym, między architekturą Googie a figurą Siergieja Diagilewa, między nierównym podziałem dóbr, a ekologią w celu stworzenia syntetycznej formy choreograficznej. Populuxe funkcjonuje w duchu wulgarnej radości z tego, aby żyć luksusowo.

choreografia i reżyseria: Wojciech Grudziński

dramaturgia: Joanna Ostrowska

wykonanie: Wojciech Grudziński, Ilona Gumowska

muzyka: Wojtek Blecharz

kostiumy: Clovis Nix

reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

wideo: Maciej Bychowski

produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w ramach Solo Projekt Plus 2018

premiera: 12.05.2018, Studio Słodownia +3, Stary Browar, Poznań

Spektakl powstał w ramach Solo Projekt Plus 2018 Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

***

"KIO in motion" - Małgorzata Haduch, Krakowska Orkiestra Improwizująca

6 września 2019, g. 21:30, 50 min

bilety: 20 zł N, 15 zł U

KIO in Motion to projekt, który powstał z fuzji artystycznych poszukiwań choreografki

Małgorzaty Haduch oraz Pauliny Owczarek, założycielki Krakow Improvisers Orchestra. We

wspólnym projekcie krakowskie artystki badają przełożenie systemów improwizacji dyrygowanej w muzyce na budowanie kompozycji choreograficznej. Używając niewerbalnego języka gestów i znaków, dyrygujący komponuje muzykę i choreografię. W ten sposób zaciera się granica pomiędzy rolami dyrygenta i choreografa.

choreografia: Małgorzata Haduch

reżyseria: Małgorzata Haduch, Paulina Owczarek

wykonanie: Małgorzata Haduch, Jan Lorys, Aniela Pramik, Maria Mavridou

muzyka: Krakowska Orkiestra Improwizująca dyrygowana przez Paulinę

Owczarek

reżyseria świateł: Filip Marszałek

kostiumy: Unfinished Company

produkcja: Aliaksandra Shauchuk

koprodukcja: Krakowska Jesień Jazzowa

partnerzy: Fundacja Dom Kultury Alchemia, Platforma "Free The Dance", Galeria "ii", Scena Supernova

premiera: 15 listopada 2018, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Projekt "KIO in Motion" częściowo zrealizowany w ramach "Stypendium

Twórczego Miasta Krakowa 2018"- stypendystka Małgorzata Haduch.

***

Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK / Jakub Lewandowski, "Rozkosz"

7 września 2019, g. 20:00, 60 min

bilety: 20 zł N, 15 zł U

Najeść się, nażreć, "nażyć", obkupić, żeby urwać z doczesności jak najwięcej. Więcej mocy, więcej cali, więcej paneli, więcej pikseli, więcej złota, więcej żarcia, więcej, więcej, więcej... Fałsz przeczy pięknu, a jednak dajemy się nabrać. Wraz z trwaniem spektaklu bohaterowie coraz bardziej będą obnażać swoją naturę, odsłaniać wypełniającą ich od wewnątrz brzydotę.

ONI - będą powoli zrzucać swe maski:

Mówiąc - bez zrozumienia

Jedząc - bez opamiętania

Tańcząc - bez rytmu

Myśląc - o sobie

I Niszcząc - innych.

Ile Diabła w Aniele, tyle Zwierzęcia w Człowieku.

A jeśli na scenie w którymś momencie naprawdę pojawi się dzikie zwierzę - przyjdzie zadać pytanie - co widzimy naprawdę...?

choreografia: Jakub Lewandowski

asystentka choreografa: Dominika Wiak

wykonanie: Dominika Wiak, Wojciech Furman, Daniel Leżoń, Oscar Mafa, Paweł Urbanowicz, Michał Woźnica

reżyseria świateł: Paweł Murlik

muzyka: Michał Lis

scenografia i kostiumy: Jakub Lewandowski

wideo: Paweł Szymkowiak

produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK

premiera: 29 września 2018 roku, Bytom