powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Białystok. "Carmina burana" na koniec sezonu w OiFP

"Carmina Burana" Carla Orffa, jedno z najpopularniejszych dzieł chóralnych XX wieku, zakończy sezon 2018/19 w Operze i Filharmonii Podlaskiej - Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku. Za nami ponad 500 wydarzeń, w których uczestniczyło ponad 135 tys. widzów.

W piątkowy wieczór na dużej scenie opery podlaskiej Orkiestrę, Chór i Chór Dziecięcy poprowadzi Massimiliano Caldi, dyrygent z bogatym międzynarodowym doświadczeniem, obejmującym muzykę symfoniczną, operę, operetkę i balet, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki współczesnej oraz zapomnianych dzieł XIX-wiecznej opery, które przywraca do życia. Uznanie krytyki zdobył dzięki znakomitemu warsztatowi dyrygenckiemu oraz jasnemu i precyzyjnemu stylowi dyrygowania. Jest też zdobywcą I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga (1999).

Usłyszymy znakomitych solistów: Karinę Skrzeszewską (sopran), Adama Sobierajskiego (tenor) oraz Tomasza Raka (baryton). Chór OiFP przygotowała Violetta Bielecka, Chór Dziecięcy - Ewa Rafałko.

"Carmina Burana" jest średniowiecznym manuskryptem w formie kodeksu, zawierającym 254 pieśni napisane przed początkiem XIII wieku. Utwory, głównie w łacinie średniowiecznej, ale częściowo także w języku starodolnoniemieckim i starofrancuskim, zostały spisane przez uczniów i zakonników około 1230 roku. Część z nich jest wierszami i pieśniami goliardów (wagantów, czyli wędrujących żaków, a także duchownych). Mają one różnorodny charakter, począwszy od moralitetów po pieśni biesiadne.

W roku 1803 zbiór ten został odnaleziony w opactwie benedyktynów w Benediktbeuern. Od czasów sekularyzacji opactwa przechowywany w bibliotece krajowej w Monachium.

W 1934 roku Carl Orff otrzymał wydanie zawierające około dwustu utworów. Orff zachwycił się otrzymaną kolekcją, wybrał z dzieła 24 poematy i między 1935 i 1936 rokiem napisał do nich muzykę. Premiera odbyła się 8 czerwca 1937 roku we frankfurckiej operze pod dyrekcją Oskara Waelterlina. Ogromny sukces dzieła spowodował, że Orff zwrócił się do swojego wydawcy, by zniszczył wszystko, co dotąd opublikował. Pisał do niego: "Moje dzieła wszystkie to od dziś Carmina burana". Na całość składa się dwadzieścia pięć ustępów domkniętych z obu stron zapierającą dech w piersiach inwokacją do losu i szczęścia "O Fortuno".

***

KONCERT SYMFONICZNY NA ZAKOŃCZENIE SEZONU "ODNALEZIONE"

PIĄTEK, 28 CZERWCA 2019 / DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00

*

CARL ORFF (1895-1982)

"Carmina Burana" - kantata na głosy solowe, chór mieszany, chór chłopięcy i orkiestrę

Fortuna Imperatrix Mundi - Fortuna, władczyni świata

1. O Fortuna velut luna - O Fortuno, niby księżyc (chór, orkiestra)

2. Fortune plango vulnera - Rany od Fortuny ciosów opłakuję (chór, orkiestra)

I część - Primo vere - Wiosna

3. Veris leta facies - Znów świat się przyoblókł w jasny uśmiech wiosny (chór, orkiestra)

4. Omnia sol temperat - Świat łagodzi słońce (baryton, orkiestra)

5. Ecce gratum - Oto oczekiwana (chór, orkiestra)

Uf dem anger - Na łące

6. Tanz - Taniec (orkiestra, flet solo)

7. Floret silva nobilis - Kwitnie las (chór, orkiestra)

8. Chramer, gip die varwe mir - Kramarzu, farb mi użycz do twarzy malowania (chór, orkiestra)

9. Reie - Taniec kołowy (orkiestra)

10. Were diu werlt alle min - Choćby świat u stóp mych legł (chór, orkiestra)

II część - In taberna - W gospodzie

11. Estuans interius - Kipiąc gwałtownością (baryton, orkiestra)

12. Olim lacus colueram - Niegdyś po stawie pływałem - Aria pieczonego łabędzia

(tenor, fagot solo, orkiestra, chór)

13. Ego sum abbas Cucaniensis - Jestem przeorem w Kukanii (baryton, orkiestra, chór)

14. In taberna quando sumus - Kiedy w gospodzie siedzimy (chór, orkiestra)

III część - Cour d'Amours - Dwór Miłości

15. Amor volat undique - Lata Amor skrzydlaty (chór chłopięcy, sopran, orkiestra)

16. Dies, nox et omnia - Dzień i noc i wszystko jest przeciw mnie (baryton, orkiestra)

17. Stetit puella - Stała dziewczyna w czerwonej sukience (sopran, orkiestra)

18. Circa mea pectora - W swej piersi tłumię westchnień tony (baryton, orkiestra, chór)

19. Si puer cum puellula - Jeśli chłopiec z dziewczyną (chór męski, baryton - a cappella)

**

ORKIESTRA I CHÓR Opery i Filharmonii Podlaskiej

CHÓR DZIECIĘCY Opery i Filharmonii Podlaskiej

MASSIMILIANO CALDI - dyrygent

KARINA SKRZESZEWSKA - sopran

ADAM SOBIERAJSKI - tenor

TOMASZ RAK - baryton

VIOLETTA BIELECKA - przygotowanie Chóru OiFP

EWA RAFAŁKO przygotowanie ­- Chóru Dziecięcego OiFP