powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Starożytna mądrość Indii

Zespół Navdhara India Dance Theatre w swojej pracy choreograficznej wykorzystuje tradycyjne hinduskie techniki pracy z umysłem, ciałem i oddechem jak medytacja i pranayama. Na warsztatach zaprezentowali uczestnikom jedno z ćwiczeń z ich użyciem mające prowadzić do tanecznej improwizacji - pisze Aleksandra Konarska o wydarzeniu w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania w Warszawie.

Najpierw w pozycji leżącej wykonywaliśmy dość długą prowadzoną medytacje z elementami pranayamy, przy dźwięku tradycyjnego instrumentu typu misa czy gong. Dodatkowym zadaniem było wyobrażenie sobie, że leżymy na plaży w piasku i powolne ruchy, które wykonujemy w czasie medytacji kreślą na nim linie. Wraz z trwaniem medytacji nasza uwaga była coraz bardziej przenoszona ze skupienia się na oddechu do kreślenia linii na podłodze. Następnie prowadząca puściła dość szybką radosną muzykę i medytacja swobodnie przeszła w taneczną improwizację opartą na motywie kreślenia linii już nie tylko na podłodze ale w powietrzu w całej dostępnej przestrzeni. Wyzwoliło to efekt płynnego, radosnego ruchu przy zachowaniu specyficznego medytacyjnego spokoju i dystansu do własnych myśli i procesów.

Myślę, że wykorzystanie tak tradycyjnych i starożytnych technik pracy z ciałem do tworzenia współczesnej choreografii jest bardzo ciekawe i może przynieść na poziomie znaczeniowo- wizualnym zupełnie świeże efekty. Metody te są na tyle uniwersalne, że wydają się właściwym przygotowaniem do niemal każdej pracy performerskiej niezależnie od kręgu kulturowego, podejmowanych tematów czy wybranej estetyki. Pozwalają osiągnąć pewien rodzaj skupienia, świadomości ciała i wewnętrznej harmonii, który jest doskonałą bazą do wszelkich artystycznych poszukiwań, nie tylko tych związanych z kulturą Indii.

Jedna z tancerek prowadzących warsztaty wspomniała, że metoda pracy jej zespołu została nazwana pranaya paining czyli malowanie oddechem. Nasze kreślenie linii w trakcie medytacji nie było, więc tylko ćwiczeniem, ale częścią procesu powstawanie choreografii. Jestem ciekawa na ile efekty twórczości Navdhara India Dance Theatre również powiązane są z bogatą hinduską tradycją performatywną, czy jednak wykorzystując tradycyjne techniki dochodzą do bardziej współczesnych efektów. Przekonamy się o tym już w środę.