powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Kraków. Trzy koncerty Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej

"Kandyd" Leonarda Bernsteina otworzył 23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Zakończy go "Cyrulik sewilski", a pomiędzy dwoma spektaklami znajdą się trzy wielkie koncerty - "Dialog Mistrzów - Mahler i Strauss", "Arie Oper Świata - Moniuszko!" i "Wielkie Chóry Wielkich Oper". Odbędą się one w niezwykłych miejscach - w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz na Wawelu.

Program pierwszego koncertu pod tytułem "Dialog Mistrzów" (19 czerwca, Muzeum Lotnictwa) poprowadzi słuchaczy przez blisko sto lat. Od wspólnego zachwytu Mahlera i Straussa Ryszardem Wagnerem (koncert rozpocznie Preludium do "Tristana i Izoldy") po jedno z ostatnich dzieł Straussa - "Cztery ostatnie pieśni" powstały już po II wojnie światowej, w 1948 roku. "Jest to absolutny szczyt formy, duże wyzwanie dla śpiewaczki i fascynujące ujęcie zmierzchu życia, w którym śmierć rozumiana jest jako przyjaciółka a nie demon, którego się boimy" - zauważa solistka, Katarzyna Oleś-Blacha, która wraz z dyrygentem Tomaszem Tokarczykiem układała program koncertu. Publiczność wysłucha również arcydzieł Gustawa Mahlera: "Adagietta" z V Symfonii cis-moll oraz "Kindertotenlieder" - wstrząsającego cyklu pieśni na śmierć dzieci. "Cykl Mahlera towarzyszy mi od czasów studiów wokalnych" - przyznaje Adam Szerszeń, który niedawno wykonywał "Kindertotenlieder" w Kopalni Soli w Wieliczce. Śpiewak dodaje: "Polubiłem to dzieło blisko dwadzieścia lat temu i od tamtej pory co jakiś czas miałem możliwość i przyjemność wykonywać go z fortepianem, jak i w oryginalnej wersji z towarzyszeniem orkiestry. W warstwie literackiej Mahler sięgnął w tym cyklu po poezję Rückerta, który był bezpośrednio dotknięty tragedią straty dwojga dzieci w wyniku szkarlatyny. Już jakiś czas po skomponowaniu tego utworu kompozytorowi przydarzyła się podobna historia i również jego własna córka zmarła w wyniku śmiertelnej choroby." Katarzyna Oleś-Blacha mówi: "Postaramy się zaszczepić miłość do liryki wokalnej naszej publiczności. To będzie uczta dla koneserów, ale także dla tych, którzy jeszcze się z tym gatunkiem nie spotkali". Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej, a całość poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

Cztery dni później Letni Festiwal zagości na Wawelu, gdzie wielokrotnie odbywały się już koncerty "Arie Oper Świata" z udziałem artystów krakowskiej sceny operowej i zaproszonych wybitnych gości, jak Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak czy Małgorzata Walewska. 23 i 24 czerwca renesansowy dziedziniec będzie świadkiem koncertu poświęconego Stanisławowi Moniuszce w ramach ogólnopolskich obchodów Roku Moniuszki. Obok dobrze utrwalonych w świadomości melomanów arii ze "Strasznego dworu" czy "Halki", zabrzmią także mniej znane fragmenty oper: "Verbum nobile", "Hrabina" czy "Beata". Zaśpiewają znakomici soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Ewa Vesin, Tomasz Kuk, Adam Szerszeń i Wojciech Gierlach. Towarzyszyć im będzie Balet, Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Całość będzie miała charakter widowiska, dzięki specjalnemu gościnnemu występowi solistów i Polskiego Baletu Narodowego, który zatańczy "Poloneza koncertowego" oraz Mazura ze "Strasznego dworu". Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Z kolei 26 czerwca Opera Krakowska zaprasza na koncert chóralny. "Gorąco polecam przepiękny program koncertu "Wielkie Chóry Wielkich Oper" - mówi Katarzyna Oleś-Blacha i dodaje - "Postaramy się uwypuklić ważną rolę chórów w operze towarzyszących wielkim ariom solowym." W programie znajdą się dzieła Jacquesa Offenbacha, Giacoma Pucciniego, Ruggera Leoncavallo czy Georgesa Bizeta. Wraz z Chórem i Orkiestrą wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i Mariusz Godlewski, a całość poprowadzi Tomasz Tokarczyk. Za przygotowanie Chóru Opery Krakowskiej odpowiada jego kierownik, Jacek Mentel, wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej, odznaczony Brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", odznaką "Honoris Gratia", którą w ubiegłym roku odebrał z rąk Prezydenta Miasta Krakowska, prof. Jacka Majchrowskiego.

*

DIALOG MISTRZÓW - MAHLER I STRAUSS

19 czerwca 2019, godz. 19:30 - Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Katarzyna Oleś-Blacha, Adam Szerszeń

Orkiestra Opery Krakowskiej

dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Bilety w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery Krakowskiej oraz online na stronie www.opera.krakow.pl.

*

ARIE OPER ŚWIATA - MONIUSZKO!

23 i 24 czerwca 2019, godz. 20:30 - Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu

Katarzyna Oleś-Blacha, Ewa Vesin, Monika Korybalska, Tomasz Kuk, Wojciech Gierlach, Adam Szerszeń

Polski Balet Narodowy

Balet Opery Krakowskiej

Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej

dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Bilety dostępne są w Kasie Opery w cenie 40-100 zł. Koncert nie jest objęty sprzedażą biletów online.

*

WIELKIE CHÓRY WIELKICH OPER

26 czerwca 2019, godz. 20:30 - Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu

Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk, Mariusz Godlewski

Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej

dyrygent: Tomasz Tokarczyk

Bilety dostępne są w Kasie Opery w cenie 30-80 zł. Koncert nie jest objęty sprzedażą biletów online.