powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Łódź. Przedwakacyjne próby trzech sztuk u Jaracza

W Teatrze im. Jaracza praca wre. Trzech reżyserów - Radek Stępień, Waldemar Zawodziński oraz Karol Klugowski - przygotowują trzy prapremiery, które zobaczymy już po wakacjach.

Prapremiera

KTO ZABIŁ KASPARA HAUSERA (próba na zdjęciu)

Konrad Hetel/Radek Stępień

Postać Kaspara Hausera, człowieka kryjącego tajemnicę niewyjaśnioną do dziś, inspiruje od dwustu lat naukowców, poetów, pisarzy, kompozytorów, filmowców, malarzy. Jedni badają jego DNA, inni piszą jego biografie (Jakub Wasserman "Kaspar Hauser, czyli dziecię Europy"), Richard Wagner w postaci Parsifala zaklina wiele wątków z życia Hausera, a Suzanne Vega jego historię opowiada w piosence "Wooden Horse".

Najsłynniejszym chyba, zarazem najbardziej niezwykłym dziełem powstałym z inspiracji postacią Kaspara jest film Wernera Herzoga z 1974 roku - "Zagadka Kaspara Hausera", w której Hausera zagrał Bruno S. - muzyk-amator, porzucony przez matkę w wieku 3 lat schizofrenik, analfabeta, który pierwsze 23 lata życia spędził w sierocińcach i przytułkach, by później - bez jakichkolwiek dokumentów potwierdzających tożsamość - pędzić życie na ulicy.

Jak do historii Kaspara Hausera podchodzą twórcy naszego przedstawienia - zobaczymy po wakacjach.

Reżyseria: Radek Stępień

***

Prapremiera polska

RÓŻA JERYCHOŃSKA

Diana Meheik

"Róża jerychońska" to dramat oparty na prawdziwej historii Oleny Popik, dwudziestojednoletniej prostytutki z Ukrainy, która przez lata była wykorzystywana przez handlarzy żywym towarem, by umrzeć w Mostarze, w wyniku spustoszeń, jakiego dokonały w jej organizmie choroby weneryczne. Utwór stawia fundamentalne pytanie: ile warte jest nasze życie, jeśli jesteśmy pozbawieni własnego ciała, własnych myśli, imion, języka. Wyrwana z własnego środowiska Olena, z nowym imieniem nadanym przez jej właściciela - Amala, staje przed światem jako wieczny kosmita, bez domu w sensie geograficznym i metaforycznym.

Premiera we wrześniu.

Reżyseria: Waldemar Zawodziński

***

Prapremiera polska

WRESZCIE MARTWY. WRESZCIE BRAKUJE POWIETRZA

Werner Schwab

Przekład Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera

"Większościowo teatr jako moralny dom wariatów nie jest przecież niczym innym niż zaśmierdzieloną salą balową w wiejskiej gospodzie, ozdobionej licznymi trofeami bezsensowności w sztucznych opakowaniach śmierci. Jedną ścianę nawiedziło jelenie poroże Berta Brechta i rogi jego uniwersalistycznych wasali. Na drugiej ścianie, niczym z domu starców, dynda kilku absurdystów i kilku wrażliwców postawionych w stan oskarżenia. Z sufitu zwieszają się czarno-złoci klasycy na swoich zżartych przez mole sznurach..."

Czy rzeczywiście rację ma Werner Schwab? Czy taki jest teatr? Okaże się już po wakacjach.

Reżyseria, muzyka: Karol Klugowski

Premiera we wrześniu 2019