powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Pierwsze próby do spektaklu "Damaszek 2045"

W Teatrze Powszechnym rozpoczęły się próby do nowego spektaklu pod roboczym tytułem "Damaszek 2045" w reżyserii Omara Abusaady i na podstawie tekstu Mohammada Al Attara, artystów pochodzących z Syrii. Premiera spektaklu zaplanowana jest na 20 września.

W obsadzie spektaklu: Aleksandra Bożek, Grzegorz Falkowski, Natalia Łągiewczyk, Oskar Stoczyński i Kazimierz Wysota.

Spektakl powstaje w ramach międzynarodowego projektu "Atlas of Transitions. New geographies for a cross-cultural Europe", którego polskimi partnerami są Teatr Powszechny, Fundacja Strefa WolnoSłowa i Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego.

Omar Abusaada to niezależny reżyser i dramaturg. Po ukończeniu studiów teatralnych w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych w Damaszku zaczął rozwijać własny język teatralnej wypowiedzi. Pracując jako dramaturg i reżyser, współtworzył Studio Theatre w 2002 roku. Tworzy teatr świadomy swojego społecznego i politycznego kontekstu. Jego praca łączy syryjską tradycję dramatyczną, nowe praktyki teatralne oraz teatr dokumentalny. Od kilku lat blisko współpracuje z Volksbühne w Berlinie. Abusaada wyreżyserował m.in. "El affich - Przebaczenie (2006), spektakl oparty na improwizacjach z grupą więźniów z ośrodka dla młodzieży Almirwad wa almikhala (2009), "Spójrz na ulice", "Jak wygląda nadzieja" (2011) i "Czy mógłbyś spojrzeć w kamerę?" (2012). Jednym z jego najgłośniejszych spektakli są "Trojanki", w których zagrały syryjskie kobiety doświadczone przez wieloletnią wojnę.

Mohammad Al Attar jest syryjskim dramaturgiem. Urodził się w Damaszku w 1980 roku. Ukończył literaturoznawstwo, a następnie uzyskał tytuł magistra w dziedzinie teatru na londyńskim Goldsmiths University. Jest uważany za jednego z najważniejszych kronikarzy rozdartej wojną Syrii. Mieszka w Berlinie. Krótko przed wybuchem protestów w Syrii napisał "Wycofanie" - kameralną sztukę, wystawioną w małym mieszkaniu w Damaszku, gdzie para bohaterów znajduje schronienie przed mechanizmami społecznej kontroli. W 2011 roku, po pierwszej dużej fali aresztowań w kraju, napisał sztukę "Czy mógłbyś spojrzeć w kamerę?", w której doświadczenia z tortur przekazywane są bezpośrednio do kamery.

Sztuki Al Attara takie, jak "Wycofanie" (2007), "Spójrz na ulice", "Jak wygląda nadzieja" (2011), "On-line" (2011), "Czy mógłbyś spojrzeć w kamerę?" (2012) i "Józef tu był" (2013) były pokazywane na międzynarodowych scenach i festiwalach. Jego sztuka "Kiedy czekałem" miała swoją premierę na Kunsten Festival w Brukseli w 2016 roku i została wybrana do oficjalnego programu 70. edycji Festiwalu w Awinionie.

W przypadku dwóch ostatnich sztuk, dramaturg połączył siły z syryjskim reżyserem Omarem Abusaadą. Ich spektakle funkcjonują na granicy fikcji i dokumentacji. Ukazują cierpienia wojny i ich długofalowe konsekwencje. Niedawno zakończyli trylogię teatralną poświęconą życiu kobiet szukających schronienia przed wojną. Po adaptacji "Trojanek" (2013) w Jordanii i "Antygony z Shatila" (2014) w Libanie, zainscenizowali "Ifigenię" w Tempelhof w Berlinie, a także na głównej scenie Volksbühne w sezonie 2017/2018.