powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Wkrótce premiera spektaklu "Czarne czy białe?"

21 czerwca w Centrum Łowicka odbędzie się premiera spektaklu "Czarne czy białe?" w reż. Anny Król. Pokaz otworzy VII edycję Big Book Festival.

Faust powraca - naprawdę nieśmiertelny, bo wieczny i wciąż aktualny. To człowiek, który chce więcej, mocniej, bardziej i gotów jest zapłacić za to wysoką cenę. To polityk, hedonista, artysta. To terapeutka, artystka, naukowczyni. To każdy z nas. Spektakl na troje aktorów i dwoje muzyków, o tym, czy ludzkie nienasycenie prowadzi nas w mrok, czy ku światłu. A może nie sposób już tego rozpoznać?

Nienasycenie jest kluczem do kolejnych elementów scenicznej, aktorsko-muzyczno-literackiej układanki, zatytułowanej "CZARNE CZY BIAŁE?". Wywiedziony z romantyzmu faustowski wątek staje się opowieścią o współczesności, w której nie umiemy cieszyć się tym, co mamy. Wciąż czekamy, aż zaczniemy żyć "naprawdę" i nie potrafimy już odpowiedzieć sobie na pytanie: co jest dobre, a co złe?

Dla reżyserki Anny Król tytułowy bohater poematu Goethego, jest wiecznie aktualnym symbolem człowieka, który chce więcej. Jego głód wyjścia poza ludzką banalność i pragnienie doświadczania życia w sposób pełny, opisują równie dobrze tęsknoty XIX-wiecznego intelektualisty, jak i mieszkańca współczesnej metropolii. Do eksperymentu polegającego na przywołaniu poprzez różne teksty literackie postaci Fausta, reżyserka zaprosiła troje otwartych na ryzyko aktorów: Agnieszkę Podsiadlik, Magdaleną Berus i Krzysztofa Zarzyckiego. Pokazując różne oblicza głównego bohatera - sprawdzają kim jest współczesny Faust i czy pragnienie niemożliwego zawsze musi być skazane na porażkę.

- Rzeczywistość przypomina dziś aplikację randkową, typu Tinder - uważa Anna Król - W poszukiwaniu idealnego partnera na jedną noc lub całe życie, wciąż oglądasz więcej i więcej, bo każde kolejne przesunięcie palca na ekranie może pokazać, że czeka na ciebie ktoś jeszcze fajniejszy. Pytanie, kiedy powiedzieć sobie: stop? Ten brak przekonania, czy coś jest dla nas wystarczające, dobrze opisuje współczesnego człowieka. W tym sensie Faust to każdy z nas.

Ten spektakl nie jest adaptacją dramatu Goethego. To nielinearna opowieść o ludzkich pragnieniach. Kolaż fragmentów i cytatów. Od Biblii przez niemiecką literaturę i poezję z Heinem i Rilkem na czele, po popularno-naukowe studium mechanizmów ludzkiej agresji, czy ostatnią książkę Jonathana Littella "Stara historia. Nowa wersja". Z przepastnej teutońskiej legendy reżyserka wybrała trzy wątki faustowskiego nienasycenia, są to: seks, władza i kreacja.

W spektaklu Faust sadzany jest na kozetce lub sam rozlicza się z grzechów, niczym terapeuta lub ksiądz. Role się przenikają. Każdy z aktorów jest zarazem Bogiem, Diabłem, Człowiekiem. Jak w dzisiejszym świecie, gdzie coraz częściej trudno powiedzieć czy jesteśmy po dobrej, czy złej stronie mocy. Granice są zatarte. Grają na poważnie lub ironicznie, bo pełną patosu tragedię łatwo zmienić w kampową tragifarsę.

- Historia Fausta jest uniwersalna, bo opisuje wieczny miłosny splot instynktu życia z instynktem śmierci - mówi reżyserka. - Degradujemy świat natury, który powinniśmy chronić. Tworzymy technologie, które zamiast wzbogacać i ułatwiać życie coraz bardziej nas alienują i skazują na samotność. To, co miało dawać wolność, pęta nas.

Premiera: piątek, 21 czerwca, otwarcie Big Book Festival,

Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21, metro Racławicka

W spektaklu wykorzystano fragmenty następujących tekstów:

Koran

Pismo Święte / dekalog

Johann Wolfgang von Goethe - "Faust", (w wersji polskiej i niemieckiej)

Heinrich Heine - "O Niemczech i o sobie. Wybór pism", "Doktor Faust"

Rainer Maria Rilke - wybrane wiersze

Andrzej Kotański - "Wiersze o moim psychiatrze"

Jonathan Littell - "Stara historia. Nowa wersja"

Joachim Bauer - "Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy"

W scenariuszu znalazły się także fragmenty oryginalnych przemówień polityków: Adolfa Hitlera, Józefa Stalina, Jarosława Kaczyńskiego, Josepha Goebbelsa, Antoniego Macierewicza, Donalda Trumpa.

UWAGA: bilety 20 zł, do nabycia na bilety24.pl, goingapp.pl i na miejscu przed spektaklem.