powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Kraj. Płyta "Wykopaliska", czyli Jacek Kaczmarski po rosyjsku

Nowe aranżacje znanych utworów polskiego barda w interpretacji aktorów moskiewskiego Teatrium na Sierpuchowce.

Jak brzmią po rosyjsku utwory Jacka Kaczmarskiego? Co się stanie, gdy jego klasyczne interpretacje z charakterystycznym głosem i rozdzierającą gitarą zamienimy na zespół 8 muzyków i 6 aktorów? Jak sprawdza się elektryczna gitara w "Epitafium dla Wysockiego" i prawosławny chór w "Rublowie"?

Najnowszy projekt Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia Kaczmarski.RU bierze na warsztat polską ikonę, "głos Solidarności", narodowego barda Jacka Kaczmarskiego. Nie sposób odnieść się do całego, niezwykle bogatego dorobku artysty, dlatego też skupiamy się tylko na tej części jego twórczości, która bardzo silnie jest związana z Rosją. Nie tylko, aby otworzyć sąsiadom drogę do poznania "naszego Wysockiego", lecz by przede wszystkim spojrzeć na Kaczmarskiego jako na postać, w której jak w soczewce skupia się wieloznaczność polsko-rosyjskich relacji. "Jestem po prostu rusofilem-antykomunistą", lubił powtarzać Kaczmarski, będąc jednocześnie niezwykle silnie związanym z rosyjską kulturą.

Czerpał inspiracje z twórczości swojego mistrza Włodzimierza Wysockiego ("Obława", "Nie lubię"), z filmów Tarkowskiego ("Rublow", "Stalker"), dzieł literackich ("Obłomow, Stolz i ja" wg Gonczarowa), obrazów ("Encore, jeszcze raz" wg Fiedotowa) a także historii ("Sen Katarzyny II", "Lekcja historii klasycznej", "Wigilia na Syberii") i historycznych biografii ("Samobójstwo Jesienina", "Zmartwychwstanie Mandelsztama", "Pożegnanie Okudżawy", "Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego").

Prezentujemy dziś Państwu płytę, która jest zapisem koncertu, jaki zorganizowaliśmy w Moskwie w październiku 2018 r. Klasyczne już dla Polaków utwory, takie jak "Obława", "Zbroja", "Rublow" czy "Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego" w znakomitych przekładach Andrieja Bazylewskiego, Siergieja Skorwida, Ałły Szarapowej i Żanny Pierkowskiej oraz zupełnie nowych aranżacjach Maksima Gutkina nabierają nowych treści, zaś aktorzy moskiewskiego "Teatrium na Sierpuchowce" prezentują odważne i nieoczywiste interpretacje.

Proponujemy jeszcze raz wsłuchać się w nie i być może poszukać tam nowych przestrzeni do polsko-rosyjskiej rozmowy na tematy, które nas łączą i dzielą. Wyruszyć na tytułowe wykopaliska i szukać tam "odprysków złota" w materii pozornie trudnej, szczególnie w dzisiejszych społeczno-politycznych okolicznościach. "Upieramy się nadal łagodnie, że nie gruzy to, - lecz fundamenty".

17 czerwca br. będą mieć Państwo okazję posłuchać utworów Jacka Kaczmarskiego w wykonaniu rosyjskich artystów na żywo w warszawskim Teatrze Kamienica. Więcej informacji wkrótce.