powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Toruń. Znamy laureatów festiwalu "Pierwszy Kontakt"

Paulina Walendziak otrzymała główną nagrodę aktorską za rolę w spektaklu "Otchłań", nagrodę za reżyserię otrzymał Piotr Kurzawa.

Protokół z ostatniego posiedzenia Jury Festiwalu Debiutantów - "Pierwszy Kontakt" 2019

Jury V Festiwalu Debiutantów Pierwszy Kontakt 2019 w składzie:

Dorota Buchwald

Agnieszka Korytkowska-Mazur

Maria Peszek

Na dzisiejszym posiedzeniu (31 maja), po obejrzeniu w dniach 25 - 31 maja dziewięciu debiutów aktorskich i sześciu debiutów reżyserskich w dwunastu spektaklach, postanowiło jednogłośnie przyznać nagrody, nie determinując werdyktu kategoriami płci. Nagrodziłyśmy to, co nas zachwyciło, olśniło i wzruszyło. Chciałyśmy docenić debiutantów wyróżniających się umiejętnościami zawodowymi, wrażliwością i odwagą w przekraczaniu stereotypów. W związku z tym postanowiłyśmy przyznać jedną nagrodę za reżyserię i pięć nagród aktorskich: nagrodę główną, dwie równorzędne nagrody drugie i dwa wyróżnienia.

Wyróżnienia otrzymują:

Weronika Kowalska - Jewdocha w "Sędziach" Stanisława Wyspiańskiego - za udaną próbę zmierzenia się z legendarną postacią dramatu Wyspiańskiego przy użyciu nieoczywistych środków aktorskich.

Konrad Eleryk - Laurenz "Pijanych" Iwana Wyrypajewa - za organiczność i autentyzm.

Dwie równorzędne drugie nagrody aktorskie otrzymują:

Joanna Sokołowska za rolę w spektaklu "Zakonnice odchodzą po cichu", przejmującą kreację stworzoną przy użyciu subtelnych, zniuansowanych środków wyrazu.

Natalia Czekała za stworzenie w tym samym spektaklu wyrazistej postaci i za niezwykłą muzykę tworzoną na żywo, która w znacznym stopniu decyduje o kształcie przedstawienia.

Główną nagrodę aktorską - za brawurową, olśniewającą kreację łączącą ultrawyrazistą formę z niezwykłą wrażliwością i odwagą - otrzymuje Paulina Walendziak za rolę Iris w "Otchłani" Jennifer Haley (na zdjęciu).

Nagrodę za reżyserię "Natana Mędrca" Gottholda Ephraima Lessinga otrzymuje Piotr Kurzawa - za inteligentną, klarowną adaptację mało spektakularnego klasycznego dramatu. Szlachetna inscenizacja, dojrzały język, precyzja przeprowadzonej myśli - także w grze aktorskiej - sprawiają, że spektakl zyskuje niezwykłą aktualność. Staje się ważnym głosem w sprawie tolerancji i wolności. Taki głos jest nie do przecenienia zarówno w sztuce, jak i w przestrzeni publicznej. Być może wbrew hasłu festiwalu, ten spektakl otwiera inną możliwość skuteczniejszej rozmowy o współczesności. Kiedy cisza nie oznacza słabości, a szept może więcej niż krzyk. Usłyszmy zarazem głos debiutantów, którzy chcą pracować i współtworzyć zespoły teatralne, chcą być razem.

W niespokojnych czasach bycie razem to wielka wartość i siła.

Toruń, 31 maja 2019 r.