"Scene Buffe" Alessandro Scarlattiego w reż. Jitki Stokalskiej w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie. Pisze Jacek Marczyński w Ruchu Muzycznym.
Polska Opera Królewska nadal korzysta z dorobku, który pozostawił Stefan Sutkowski. I trudno się dziwić, bo przez lata kierowania Warszawską Operą Kameralną dokonał on wielu niezwykłych odkryć wzbogacających naszą wiedzę o historii sztuki operowej w Polsce i równie wiele takich odkryć zainspirował. W latach siedemdziesiątych dotarł do dziesięciu intermediów Alessandro Scarlattiego znajdujących się w Sachsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Są podwójnie cenne, gdyż stanowią polonicum - Scarlatti senior, ojciec Domenica, był m.in. kompozytorem Marii Kazimiery Sobieskiej, powszechnie zwanej Marysieńką, która na początku XVIII wieku, po śmierci Jana III, osiadła w Rzymie i tam urządzała widowiska operowe. W przerwach, dla rozrywki publiczności, przedstawienia ozdabiano wówczas właśnie komediowymi intermediami o prostej akcji, na ogół zaczerpniętej z życia wieśniaków, i równie nieskomplikowanej muzyce bazującej na zwrotkowych ariach. To z int