powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Sosnowiec. Przegląd premier Teatru Zagłębia LGPT

Letnie Granie Przedstawień Teatralnych to przegląd premier Teatru Zagłębia, zrealizowanych w bieżącym sezonie teatralnym, które zaprezentowane zostaną przed przerwą wakacyjną.

Mamy nadzieję, że będzie dobrą okazją do nadrobienia zaległości repertuarowych, ponownego spotkania z ulubionymi tytułami i artystami, a także wspólnego spędzania czasu widzów i artystów, bo czas przeglądu to przede wszystkim teatralne święto.

Podczas tegorocznego przeglądu zaprezentujemy następujące spektakle: "Duchologia polska", "Mesjasze", "Dead Girls Wanted", "Tartuffe", "Horror szał" oraz "Między ustami a brzegiem pucharu", które będzie można zobaczyć w czasie dwóch kolejnych czerwcowych weekendów.

7 czerwca, godz. 19:00 "Duchologia polska"

W teatralnej "Duchologii polskiej" szukamy bohaterów transformacji. Pierwszych celebrytów, obiektów aspiracji i marzeń. Kaszpirowski, Alexis Colby czy Człowiek z czarną teczką nawiązujący do Stana Tymińskiego - to oni symbolizują kapitalistyczny postpeerelowski haj. W naszym przedstawieniu bohaterowie zerwani ze smyczy realnego socjalizmu, skoczą w świat magii i zjawisk paranormalnych, gdzie wszystko nagle stało się możliwe. Można być, kim się chce, jechać, gdzie oczy poniosą. Można wreszcie mówić, co się żywnie podoba. Z dnia na dzień w telewizji przybywa kanałów, otwierają się gazety opowiadające niesłychane historie, czasem upragniony Zachód wlewa się w nową codzienność w fantastycznym kształcie.

Uzdrowiciele, duchy, starzy bogowie ramię w ramię z górnikami, biznesmenami i gwiazdami oper mydlanych w sylwestrową noc kończącą lata 90. witają nowy świat. Zegar wybija północ. I co dalej? Za co wzniesiemy toast?

Trzeba bardzo uważać, bo najwięcej płaczu przynoszą zazwyczaj spełnione życzenia.

-

8 czerwca, godz. 18:00 - "Mesjasze (albo skoro nie zostało nam już nic do wierzenia, to czy wolno nam podważać coś, w co na nowo moglibyśmy uwierzyć?)"

z inspiracji powieścią Györgiego Spiró

"Mesjasze" to opowieść budowana na zapomnianej historii Koła Towiańczyków, kiedy to po klęsce powstania listopadowego do Paryża wyemigrowała polska inteligencja. To właśnie wtedy w Paryżu, w połowie XIX wieku, Mickiewicz i Słowacki spotkali Andrzeja Towiańskiego i zawiązali Koło Sprawy Bożej - dziwną religijno - narodową sektę mesjanistów, którzy uwierzyli w wyjątkową wyznaczoną przez Boga rolę narodu polskiego.

Mickiewicz w Paryżu, w tamtych czasach, to nie spiżowy pomnik w dostojnej pozie mędrca, ale głodujący wyrzutek pozbawiony pracy i perspektyw, który ogarnięty szaleńczymi wizjami Towiańskiego łykałby dzisiaj garściami pigułki antydepresyjne. Ten końcowy epizod jego życia, jeśli spróbujemy wydobyć z pamięci zachwyty naszych polonistów, wyda się dla wielu szokujący.

-

9 czerwca, godz. 16:00 - "Dead Girls Wanted"

Dobra dziewczyna to martwa dziewczyna?

Najczęściej biała i atrakcyjna, jest modelową ofiarą wielu telewizyjnych produkcji, na czele z Laurą Palmer z "Miasteczka Twin Peaks". Do tego nieustająca medialna nagonka związana z upadkiem, szaleństwem czy zwykłą chwilą słabości gwiazd i celebrytek: Britney Spears, Amy Winehouse czy Whitney Houston.

Oba te tropy, ściśle ze sobą złączone, odsłaniają pęknięcia i szczeliny w nowoczesnym społeczeństwie - pozornie zbudowanym na tolerancji i równościowym języku.

Twórcy spektaklu "Dead Girls Wanted" zajmują się kulturową obsesją na temat martwych dziewczyn. Oddają głos zarówno fikcyjnym postaciom, rodzajom męskich projekcji i fantazji oraz realnym upadłym i martwym dziewczynom. Nie tyle zgłębiają ich prawdziwe historie, osobiste tęsknoty czy pragnienia, co starają się dotrzeć do samego rdzenia tego kulturowego fetyszu skrzywdzonych i poniżonych kobiet.

-

14 czerwca, godz. 19:00 - "Tartuffe"

"Tartuffe albo Szalbierz" to jedna z najgłośniejszych sztuk Moliera napisana w 1664 roku. Przez pięć lat była objęta zakazem wystawiania wydanym przez Ludwika XIV, zaś arcybiskup Paryża pod karą ekskomuniki zabraniał wiernym przedstawiania, oglądania, a nawet czytania tego utworu. Dramat Moliera to opowieść o Tartuffie jako symbolu politycznej siły, który wykorzystuje religię dla osiągnięcia własnych celów; Orgonie zaślepionym ideologią, doprowadzającym do ruiny rodzinę czy pani Pernelle, terroryzującej najbliższych swą naiwną wiarą. Pozostali członkowie rodziny: Elmira, Marianna, Damis i Kleant próbują przeciwstawić się obłudnemu Świętoszkowi i przywrócić zaburzony przez niego spokój w rodzinnym domu. Czy także dzisiaj, po niemal trzystu pięćdziesięciu latach, utwór Moliera budzi tak żywe reakcje?

-

15 czerwca, godz. 18:00 - "Horror szał"

Ona i On, opuszczony dom na odludziu i noc, którą mają tylko dla siebie. Zapowiada się wyjątkowo, ale nastrój psują pojawiający się kolejno niezapowiedziani goście: Wampir z Zagłębia, Gloria Victis i Dziadek kombatant. Towarzystwo okazuje się nieprzypadkowe... I co więcej, ma do zrealizowania Bardzo Ważny Plan.

Spektakl utrzymany w konwencji muzycznego horror show to zwariowana podróż przez nasze lęki i wyobrażenia - chciałoby się powiedzieć "współczesne", ale ponadczasowe tak naprawdę. Zapraszamy wszystkich fanów czarnego humoru i rockowego grania!

Spektakl z muzyką na żywo. Autorem muzyki jest Rafał Matuszak, związany z zespołem Coma.

-

16 czerwca, godz. 18:00 - "Między ustami a brzegiem pucharu"

Spektakl jest próbą przewrotnego spojrzenia na kategorię literatury kobiecej, inspirowaną jedną z najbardziej poczytnych powieści Marii Rodziewiczówny Między ustami a brzegiem pucharu. Ten romans z dawnych lat, którego okładkę opatrzoną słowami Żeromskiego "Miłości nie opisuje u nas nikt tak dobrze jak Rodziewiczówna" można dostrzec jeszcze niekiedy na półkach domowych bibliotek mam, ciotek, babć i prababć. W jakich relacjach funkcjonowała sama autorka, żyjąca w miłosnym związku z dwiema kobietami? Jaki los pisze swojej bohaterce? Kim są lub były jej czytelniczki, spadkobierczynie mitów uwiarygodnionej baśniowości?