powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Kolejny koncert z cyklu "Muzyka dawna na Zamku Królewskim"

Polska Opera Królewska zaprasza do Sali Wielkiej Zamku Królewskiego na koncert, podczas którego zabrzmią utwory polskich kompozytorów muzyki dawnej w wykonaniu zespołu Capella Regia Polona, solistów oraz Chóru Kameralnego.

PĘKIEL - JARZĘBSKI - MIELCZEWSKI

25 maja, godzina 19.00

Zamek Królewski w Warszawie - Sala Wielka

To kolejny koncert z cyklu "Muzyka dawna na Zamku Królewskim". Tym razem muzycy zespołu Capella Regia Polona oraz Chór Kameralny przy Polskiej Operze Królewskiej wykonają utwory, które rozbrzmiewały na XVII-wiecznych dworach polskich Wazów. Spośród szeregu znakomitych dzieł pochodzących z tamtej epoki, do programu wybrane zostały kompozycje Adama Jarzębskiego, Marcina Mielczewskiego oraz Bartłomieja Pękiela.

Adam Jarzębski zapisał się na kartach historii przede wszystkim jako twórca muzyki instrumentalnej. Był autorem kilkudziesięciu kompozycji określanych mianem concerti, które stanowią doskonały przykład wczesnej fazy rozwoju gatunku koncertu. Są to kompozycje wieloczęściowe, składające się z szeregu niewielkich, kontrastujących ze sobą odcinków. Charakterystyczny jest także brak precyzyjnego określenia aparatu wykonawczego w partyturze.

Poza spuścizną kompozytorską, Jarzębski pozostawił po sobie poemat pod tytułem "Gościniec abo Krótkie opisanie Warszawy". Choć pod względem literackim nie jest to utwór najwyższych lotów, to stanowi ważne świadectwo ówczesnego życia. Autor opisuje w nim m.in. królewską kapelę, upamiętniając w ten sposób także Bartłomieja Pękiela i Marcina Mielczewskiego:

"Pekiel, zacny organista,

Dobry z nimże komponista;

I Mielczewskiego też rzeczy

Do grania, śpiewania grzeczy".

Rzeczywiście, Bartłomiej Pękiel wyróżniał się zdolnościami kompozytorskimi tak dalece, że dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów epoki baroku. Zasłynął głównie jako twórca muzyki religijnej - zróżnicowanej zarówno w treści, jak i formie. Przykładem może być choćby muzyczne opracowanie sekwencji na Boże Narodzenie "Magnum Nomen Domini", w którym Pękiel traktuje tekst sylabicznie, stosując jednocześnie prostą, symetryczną budowę. Wyższy stopień skomplikowania charakteryzuje jego jedyny znany dziś koncert kościelny "Dulcis Amor Jesu", gdzie kompozytor swobodnie posługuje się techniką koncertującą. Absolutną perłą, jeśli chodzi o wykorzystanie tej techniki jest natomiast przepiękna "Missa concertata La Lombardesca". W tym niezwykłym cyklu mszalnym Pękiel doskonale wykorzystuje możliwości, jakie daje zastosowanie polichóralności.

Jednak za panowania Wazów prawdopodobnie najbardziej znanym poza ojczyzną polskim kompozytorem był Marcin Mielczewski. Do dziś zachowała się po nim jedna niekompletna msza oraz 34 wokalno-instrumentalne motety i koncerty kościelne. Wśród nich wspaniały Magnificat, który otwiera program koncertu.

*

PROGRAM

Marcin Mielczewski - "Magnificat"

Adam Jarzębski - "Concerto terzo"

Bartłomiej Pękiel - "Magnum Nomen Domini"

Adam Jarzębski - Concerto a 3 "Norimberga"

Bartłomiej Pękiel - "Dulcis Amor Jesu"

Adam Jarzębski - Concerto a 3 "Tamburetta"

Bartłomiej Pękiel - Missa concertata "La Lombardesca"

WYKONAWCY:

BARBARA ROGALA - SOPRAN

MARTA SCHNURA - MEZZOSOPRAN

JOANNA TALARKIEWICZ - ALT

MIKOŁAJ ZGÓDKA - TENOR

PAWEŁ MICHALCZUK - BAS

CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ

CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA - KLAWESYN, DYRYGENT