powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Koncerty Polskiej Opery Królewskiej

Polska Opera Królewska na dobre zagościła już w Studio Koncertowy im. Witolda Lutosławskiego. Zaprasza na dwa niezwykłe koncerty, w których gościnnie wystąpią, Kacper Szelążek z towarzyszeniem Capelli Regia Polona, pod batutą Krzysztofa Garstki oraz Łukasz Długosz i Agata Długosz - fleciści, którzy razem z orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej zagrają pod kierownictwem Dawida Runtza.

DOPO NOTTE / KACPER SZELĄŻEK - RECITAL

9 maja, godzina 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego, Warszawa

Kacper Szelążek to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kontratenorów młodego pokolenia. Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W 2016 roku został laureatem nagrody im. Carlo Marii Giuliniego, przyznanej podczas IX Konkursu Moniuszkowskiego. Szelążka wyróżniono wówczas "za wykonanie wyrastające z głębokiego przeżycia i czerpiące z istoty człowieczeństwa". Natomiast w 2018 roku został wybrany przez słynnego Paula Esswooda do wykonania tytułowej roli w operze "Giulio Cesare in Egitto" G. F. Haendla, realizowanej w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Artysta ma ponadto w swym dorobku szereg występów zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Podczas koncertu w Studiu im. Witolda Lutosławskiego solista wykona przepiękne arie z oper Georga Friedricha Haendla. Towarzyszyć mu będzie zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona, prowadzony przez Krzysztofa Garstkę. Pomiędzy ariami zabrzmią również dzieła instrumentalne Haendla - wśród nich wybrane fragmenty ze słynnych koncertów z op. 6.

*

PROGRAM

GEORG FRIEDRICH HAENDEL

"Giulio Cesare in Egitto" HWV 17 - recytatyw "Dall'ondoso periglio salno mi..." i aria Cesare:" Aure, deh, per pieta spirate..." (akt III, scena IV)

"Partenope" HWV 27 - aria Arsace: "Furibondo spira il vento..." (akt II, scena IX)

Serenata "Parnasso in festa" HWV 73 - Uwertura

"Agrippina" HWV 6 - aria Nerone: "Quando invita la donna l'amante..." (akt II, scena XII)

"Ariodante" HWV 33 - aria Ariodante: "Cieca notte, infidi sguardi, spoglie infauste" (akt III, scena I)

Concerto grosso op. 6 nr 8 - Allemande i Andante Allegro

"Giulio Cesare in Egitto" HWV 17 - aria "Sesto L'angue offeso mai riposa..." (akt II, scena VI)

- PRZERWA -

"Tolomeo" HWV 25 - aria Tolomeo:" Stille amare, gi vi sento tutte in seno..." (akt III, scena IV)

"Serse" HWV 40 - aria Serse: "Crude furie degl'orridi abissi..." (akt III, scena XI)

Concerto grosso op. 6 nr 3

"Rinaldo" HWV 7 - aria Rinaldo: "Cara sposa, amante cara, dove sei?" (akt I, scena VII)

"Ariodante" HWV 33 - aria Ariodante: "Dopo notte, atra e funesta, splende in Ciel..." (akt III, scena IX)

WYKONAWCY

KACPER SZELĄŻEK - KONTRATENOR

CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA - KLAWESYN, DYRYGENT

***

KONCERT SYMFONICZNY / CIMAROSA - DOPPLER - MOZART

Łukasz Długosz - flet

Agata Kielar-Długosz - flet

22 maja, godzina 19

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59, Warszawa

Znakomici fleciści - Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz - wystąpią wraz z Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Dawida Runtza. Podczas koncertu zabrzmią dwa utwory na 2 flety i orkiestrę: "Koncert G-dur" Domenica Cimarosy oraz "Nokturn" Franza Dopplera. Program zwieńczy "Symfonia >>Linzka<<" Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Domenico Cimarosa jest znany głównie z twórczości operowej. Działający w II połowie XVIII wieku kompozytor zasłynął jako szczególnie utalentowany autor oper komicznych.

Koncert G-dur należy natomiast do dość skromnej grupy utworów czysto-instrumentalnych kompozytora. Jest też jego jedynym utworem napisanym na 2 flety i orkiestrę. Mimo abstrakcyjnego charakteru kompozycji, słychać zamiłowanie kompozytora do teatralnego dramatyzmu, które Cimarosa sprawnie łączy z instrumentalną wirtuozerią.

Nieco inna sytuacja ma miejsce w przypadku Franza Dopplera. Urodzony w 1821 roku we Lwowie, a działający głównie na Węgrzech przedstawiciel muzycznego rodu, był nie tylko kompozytorem i dyrygentem, ale także wybitnym flecistą-wirtuozem. To właśnie jako instrumentalista zyskał rozgłos i uznanie. Doppler doskonale zna brzmieniowy potencjał fletu, a także możliwości, jakie daje zestawienie dwóch fletów razem. Koncertował wszak w duecie ze swym bratem Karlem w całej Europie. Z ogromnym wyczuciem kształtuje więc dialogi między solistami. Podziw budzą również jego zdolności instrumentacyjne kompozytora, doskonale słyszalne w partii orkiestry.

Koncert rozpoczęty utworem doby klasycyzmu, muzyką tej samej epoki się zakończy. Nie trzeba przypominać, jak szybko potrafił pracować Wolfgang Amadeusz Mozart. Najlepszym tego świadectwem jest wszak niezwykle szeroki katalog kompozycji stworzonych w ciągu zaledwie 35-letniego życia twórcy. Symfonia C-dur KV 425 doskonale objawia sprawność i geniusz wiedeńczyka. Kompozytor przybył do Linzu 30 października 1783 roku. Choć będąc w podróży nie miał ze sobą żadnej ze swych symfonii, przyjął propozycję zaprezentowania swojego kompozytorskiego kunsztu podczas mającego odbyć się niebawem koncertu. W rekordowym tempie napisał nowe dzieło, które zostało z powodzeniem wykonane już 4 listopada 1783. Symfonię tę zwie się "Linzką" właśnie ze względu na miejsce jej powstania.

*

PROGRAM

Domenico Cimarosa - "Koncert na 2 flety i orkiestrę G-dur"

Franz Doppler - "Nokturn na 2 flety i orkiestrę" op. 19

Wolfgang Amadeus Mozart - "Symfonia C-dur >>Linzka<<" KV 425

WYKONAWCY

AGATA KIELAR-DŁUGOSZ - FLET

ŁUKASZ DŁUGOSZ - FLET

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DAWID RUNTZ - DYRYGENT