powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Poznań. Rusza X Festiwal Nowa Siła Kuratorska

Już dzisiaj rozpoczyna się festiwal Nowa Siła Kuratorska "X tożsamości". W programie m.in. wykłady Karoliny Sulej i Piotra Szaradowskiego dotyczące historii mody (Centrum Kultury Zamek, godz. 18). Festiwal oferuje ponad 15 wydarzeń.

Istnieje również możliwość zapisywania się na wszystkie warsztaty towarzyszące czterem projektom kuratorskim. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Zapraszamy na wykład dotyczący tożsamości

Kiedy: 23 kwietnia 2019 r.

Godzina: 17:00

Gdzie: Hol Balkonowy, CK Zamek

Wprowadzając temat młodych dorosłych córek w dyskurs akademicki, poprzez wykład naukowy będziemy analizować moment przejścia i re-definicji tożsamości, który pojawia się w wieku 21 lat. Wykład poprowadzi Anna Olszewska-Konopa.

Anna Olszewska-Konopa to absolwentka poznańskiej psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; Wykłada na poznańskim Collegium da Vinci I Uniwersytecie Artystycznym. Pracuje zarówno indywidualnie, jak i warsztatowo z młodzieżą i dorosłymi. W pracy łączy podejście systemowe, narracyjne, elementy Analizy Transakcyjnej i Filmoterapię.

--

Przeszłość - wykład Karoliny Sulej i Piotra Szaradowskiego

Kiedy: 23 kwietnia 2019 r.

Godzina: 18:00

Gdzie: Hol Balkonowy, CK Zamek

Wykłady projektu Modni czasem. Badaczka mody, autorka książki "Modni" Karolina Sulej i wykładowca School of Form, autor książki "Francja elegancja" Piotr Szaradowski poprowadzą wykłady dotyczące historii mody. Wydarzenie będzie bazą teoretyczną na temat tożsamości i istoty mody.

1. "Moda niemożliwa" Karolina Sulej

Rola ubrania w getcie warszawskim i obozie Zagłady Auschwitz-Birkenau". Opowieść o Zagładzie poprzez ubranie, wygląd, dbanie o siebie, kobiecość, męskość, kwestie estetyczne - jest wciąż ziejącym brakiem w narracji o Holokauście, który należy uzupełnić skrupulatnie, bez uprzedzeń i słuchając uważnie świadectw i przedmiotów. Rozmowa o wyglądzie, rzeczach, może zmienić popularny obraz obozu, ale też pogłębić naszą wiedzę o tym, co znaczy być człowiekiem. Ubieranie się jest moim zdaniem - paradoksalnie - tak niedocenione i pogardzane jako dziedzina kultury, jak powinno być analizowane i doceniane jako wyraz "bycia sobą", artyzmu, kultury, który możemy praktykować nawet w najstraszliwszych warunkach. Moda wydaje się w potocznym postrzeganiu fanaberią, ekscesem czasu pokoju i dobrobytu. Tymczasem to, w jaki sposób się ubieramy, dbamy o nasze ciała, jest najbliższym nam, codziennym przeżywaniem kultury i budowaniem tożsamości. Także w czasie najtrudniejszym z trudnych. Obraz więźnia w pasiaku, jaki wyłania się z dotychczas przeanalizowanych źródeł historycznych jest uogólnieniem, które kwestionują Ocaleni świadkowie. Autorka opowie o roli ubrań, sposobu ich noszenia, ich porządkowania i obdarzania znaczeniem - w czasie Zagłady. Będzie więc opowieścią o modzie, która nie zniknęła, aż do końca makabrycznej wędrówki ofiar poprzez kolejne etapy Holokaustu. Będzie to też zapowiedź książki "Moda w Auschwitz. Opowieści ubrań o Zagładzie", nad którą właśnie pracuje Karolina Sulej dla Wyd. Czerwone i Czarne.

2. "Przeszłość w oczach teraźniejszości"

Dr Piotr Szaradowski

Choć wszystko to, co się wydarzyło pozostaje niezmienne, cały czas zmienia się sposób, w jaki myślimy o przeszłości i jak ją interpretujemy. Dotyczy to również historii mody. To, jak rozumiemy modę wpływa na to, jak opowiadamy jej historię. Te opowieści mogą się zatem różnić w zależności od momentu, w którym powstały. Punktem wyjścia do wykładu będzie krótka historia dyscypliny, jaką jest historia mody. Pozwoli to zrozumieć dlaczego wyklarował się taki, a nie inny kanon i co się w nim zawiera. Pozostanie zatem do rozważenia pytanie czy funkcjonujący kanon zmienić, w którą stronę mógłby on ewoluować oraz kto ewentualnie mógłby tego dokonać?