powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Utwory Dietricha Buxtehude na Zamku Królewskim

10 kwietnia o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert z cyklu "Muzyka dawna na Zamku Królewskim".

Poszczególne kantaty cyklu "Membra Jesu Nostri" mogą być wykonywane samodzielnie, jednak pełnia ich brzmienia i znaczenia objawia się w doskonale skonstruowanej całości. W takiej też formie dzieło zabrzmi w wykonaniu znakomitych solistów i Zespołu Wokalnego Polskiej Opery Królewskiej oraz zespołu instrumentów dawnych Capella Regia Polona pod dyrekcją Krzysztofa Garstki, w ramach kolejnego już koncertu z cyklu "Muzyka dawna na Zamku królewskim".

Dietrich Buxtehude to jeden z czołowych przedstawicieli baroku w muzyce. Nauczyciel i mistrz Jana Sebastiana Bacha, pozostawił po sobie obfitą twórczość kompozytorską zarówno w zakresie muzyki instrumentalnej, jak i wokalno-instrumentalnej.

Cykl siedmiu kantat zatytułowany "Membra Jesu Nostri" pochodzi z 1680 roku. Główną inspirację dla kompozytora stanowił w tym przypadku średniowieczny wiersz "Salve mundi salutare", który stał się również podstawą dla ukształtowania warstwy tekstowej i formalnej utworu. Autorstwo poematu przypisywane jest św. Bernardowi z Clairvaux lub Arnulfowi z Leuven. Każda z jego siedmiu części stanowi refleksję nad jedną częścią umęczonego ciała Chrystusa bolejącego na krzyżu. Na początku opiewane są Jezusowe stopy, następnie kolana, ręce, bok, piersi, serce i twarz.

Tekst poematu uzupełnia zaś odpowiednimi fragmentami ze Starego Testamentu. Biblijne cytaty, pochodzące z Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów oraz ksiąg prorockich - Izajasza i Zachariasza, otwierają i zamykają każdą z kantat. Bogata symbolika biblijna znajduje odzwierciedlenie w pełnej afektów muzyce.

Warto zwrócić szczególną uwagę na szóstą kantatę, zatytułowaną "Ad cor". Jest ona bowiem sercem całego cyklu. Kompozytor zmienia w niej obsadę instrumentalną, wprowadzając ciepłe i głębokie brzmienie zespołu pięciu viol da gamba. Wymowa tekstu jest wzmocniona użyciem figur retorycznych. Jednostajny akompaniament wiol pogłębia ekspresyjność tego fragmentu. Podobną funkcję pełni opadająca seksta na słowie "vulnerasti" w tekście stanowiącym fragment Pieśni nad Pieśniami ("Ujęłaś serce moje, siostro moja, oblubienico moja").

***

10 kwietnia, godzina 19.00

MEMBRA JESU NOSTRI - DIETRICH BUXTEHUDE- KANTATY

Zamek Królewski w Warszawie - Sala Wielka

PROGRAM

Dietrich Buxtehude - Membra Jesu Nostri, BuxWV 75

1. Ad pedes: Ecce super montes

2. Ad genua: Ad uber portabimini

3. Ad manus: Quid sunt plaga istae

4. Ad latus: Surge Amica mea

5. Ad pectus: Sicut modo geniti infantes

6. Ad cor: Vulnerasti cor meum

7. Ad faciem: Illustra faciem tuam

WYKONAWCY

MARTA BOBERSKA - SOPRAN

KATARZYNA KRZYŻANOWSKA - MEZZOSOPRAN

SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR

PATRYK RYMANOWSKI - BAS

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA - KLAWESYN, DYRYGENT

LILIANNA KRYCH - PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO